Aankomen zwagerschap

11-05-2016 17:57 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal!

Ik moest vanmorgen weer eens mijn grote vijand onder ogen zien. De weegschaal...

Ik had voor mijn zwangerschap best een beetje ondergewicht. Had een BMI van 19.

61 kilo bij een lengte van 1.75.

Nu schrok ik enorm toen ik vanmorgen zag dat ik met 24w zwanger zijn al ruim 9 kilo ben aangekomen.

De VK geeft aan me er niet al te veel zorgen om te maken. Ik heb dan ook de meeste kilo's in mijn buik en borsten zitten. Verder niet veel veranderd kwa lichaam. Is dit niet teveel? Ik houd enorm veel vocht vast in mijn voeten en benen. Leken wel olifanten poten met de afgelopen hete dagen. Ik drink veel water en eet gezond. Met wat lekkere trek hapjes tussendoor natuurlijk. :-)

Hoe zit dit bij andere zwangere dames op het forum?
Zoals de poes thuis miauwt, miauwt zij nergens.
Ik ben 27 kilo aangekomen. Ik hield veel vocht vast. Daarna is alles weer vanzelf goedgekomen. Maak je niet druk, aankomen is normaal. Zolang je geen 3 pakken koek of liters ijs naar binnen werkt gaat het goed
Zwangerschap 1 37 kilo

Zwangerschap 2 heb ik 30 kilo gezien en heb daarna niet meer gekeken.

Oh dit was trouwens echt niet van snaaien etc. Zwangerschap 1 was ik gewoon gigantisch.

Na de eerste zwangerschap is het goed gekomen. En nog niet lang geleden bevallen maar dat komt ook wel weer goed.
Volgens mij is het normaal dat je meer aankomt als je wat te licht bent. Je lichaam wil graag reserves opbouwen voor na de bevalling. Ik geloof dat bij ondergewicht 15 tot 20 kilo echt niet overdreven veel is.
Een BMI van 19 is trouwens geen ondergewicht, da's pas vanaf 18(,5).
Ik begon met ongeveer zelfde startgewicht bij 1.72. Uiteindelijk 14 kilo erbij. Het ging bij mij echt met spurtjes. Dan 4 weken niets en dan opeens hopla 5 kilo erbij . Maakte mij er destijds ook druk over, maar weet je; dat heeft geen zin. Elk lichaam en mens is anders. Eet gezond, met wat extra's af en toe. Komt echt goed!
Hier beide zwangerschappen maar 5 kilo aangekomen..... Ik kom nooit aan, en dus ook niet tijdens de zwangerschappen. Beide kinderen waren 3 kg.

Zolang je gewoon normaal eet en beweegt! En geen liters ijs of chocolade of suikers
Ik ben ook 1,75 lang en woog voor mijn eerste zwangerschap 60 kilo. Toen ging ik naar 80. Na een half jaar zat ik op 58 kilo (niks voor hoeven doen, gaf wel borstvoeding). Tweede zwangerschap ging ik van 58 naar 81. Jongste is nu 2 en ik weeg nog 62 kilo. Wederom niks voor gedaan.

Je lichaam/kindje pakt wat het nodig heeft en zolang je geen heel extreme dingen doet qua eten hoef je je niet echt druk te maken over je gewichtstoename.
BMI 19 is geen ondergewicht, toch? Je bent inderdaad wellicht wel skinny slank.

Want als dat wel zo is blijkt je lichaam nu behoefte te hebben aan extra's in het belang van de baby.
Volgens zit je mooi op het gemiddelde hoor, de VK zegt toch dat het normaal is? Waarom dan vragen of het teveel is? Maak je je snel druk over je gewicht?

Persoonlijk startte ik op 51kg bij 1.68m (knok mij hele leven al tegen ondergewicht) viel eerst ruim 4 kilo af, bijvoeding gekregen en eindigde op 59kg. Die laatste weken ging het ineens heel rap.
Ik zit bij 30 weken op 10 kilo erbij, maar begon dan ook met een hoger bmi dan jij. De vk zei vorige week dat ze m'n gewichtstoename prima vond en dat is voor mij zeker een reden om me er geen zorgen om te maken. Hopelijk lukt jou dat ook Ik zie dit ook echt als periode om me nou eens niet druk te maken om m'n gewicht.
quote:Ambrozijn schreef op 11 mei 2016 @ 18:08:

Een BMI van 19 is trouwens geen ondergewicht, da's pas vanaf 18(,5).

Bovendien heb je bij deze getallen een BMI van 20, niet 19

Er valt niet zoveel aan te doen! Op vocht vasthouden heb je helaas niet zoveel invloed. Bovendien is dit er ook zo weer af na de bevalling. Geen zorgen om maken dus!
Zeker als je borstvoeding wilt geven, zou ik me er niet druk om maken. Bij kind 1 was ik na 3 weken de kilo's kwijt, bij kind 2 "pas" na 5, maar nog altijd heel snel En je geeft zelf al aan: vocht, borsten, buik en niet te vergeten kind nemen ook wel wat kilootjes. Gewoon gezond eten en drinken en alles sal reg kom.
Zonder oorzaak geen gevolg
Ach, ik begon op 63 kilo en weeg er inmiddels 78 (36 weken zwanger) , daar schrok ik van maar alles zit echt rond mijn buik. Kan nog steeds maat 36\38 aan
Ach, ik kwam 30 kilo aan (oke, meer, maar bij 30 wilde ik het niet meer zien en heeft de vk gewoon zelf op de weegschaal gekeken, zonder dat ik het hoefde op te noemen). Binnen enkele dagen na de bevalling was ik 15 kilo kwijt. Nu zit er nog denk ik zo'n 7 kilo meer aan dan voordat ik zwanger werd. Doe er eigenlijk ook niks aan want ik hoop binnenkort weer zwanger te worden en dan ga ik daarna wel weer even flink aan de lijn :-)

Ik vond het echt niet leuk om zoveel aan te komen, want ik strijd al jaren tegen de kilo's. Mijn BMI is eerder te hoog dan te laag

Maarja... je hebt een baby in je buik dus het kan bijna niet zonder aan te komen.
quote:Troeteltje schreef op 11 mei 2016 @ 18:31:

BMI 19 is geen ondergewicht, toch? Je bent inderdaad wellicht wel skinny slank.

Want als dat wel zo is blijkt je lichaam nu behoefte te hebben aan extra's in het belang van de baby.

Ik was erg mager ja...

Ja dacht altijd dat BMI 19 was. Maar dit kan net zo goed 18,5 of 20 geweest zijn.

Ik maak me idd al snel druk over mijn gewicht. Heb jarenlang een eetstoornis gehad die nooit helemaal over is gegaan. Het is niet dat ik niet at, maar heeeeel goed let op wat ik eet. Niet teveel suikers, vet, genoeg eiwitten, proteïnen etc.

Ik maak me er ook niet al te veel zorgen om, maar schrok eventjes.. en vroeg me af of meer vrouwen al zoveel waren aangekomen in de eerste 24w.
Bij een bmi tussen 19.8 en 25.9 is 8 kilo aankomen met 24 weken precies op de groene lijn van de curve. Jij zit daar dus iets boven, maar je bmi was dan ook lager voor de zwangerschap. Ik heb dat grafiekje behorend bij jouw bmi niet voorhanden, want zit zelf dus in deze groep, maar dan zal 9 kilo vast keurig zijn. Google even op UZ Leuven en zwangerschap, dan vind je vast de juiste grafiek voor jouw bmi.

Ik vond en vind de grafiek heel fijn en geruststellend. Ben nu met 32 weken zwangerschap precies 12 kilo aangekomen en zit dus nog heel mooi op de groene lijn. Hoop dat dat de komende weken zo blijft, dan kom ik in totaal 16 kilo aan en dat vind ik wel te overzien
quote:ZeeKees schreef op 11 mei 2016 @ 18:55:

Ik zit bij 30 weken op 10 kilo erbij, maar begon dan ook met een hoger bmi dan jij. De vk zei vorige week dat ze m'n gewichtstoename prima vond en dat is voor mij zeker een reden om me er geen zorgen om te maken. Hopelijk lukt jou dat ook Ik zie dit ook echt als periode om me nou eens niet druk te maken om m'n gewicht.

Ja ik ga mijn best doen.

Kan er alleen niet zo goed tegen als ik het zelf niet in de hand heb, terwijl ik extreem gezond leef en eet.
quote:korfje13 schreef op 11 mei 2016 @ 19:18:

Bij een bmi tussen 19.8 en 25.9 is 8 kilo aankomen met 24 weken precies op de groene lijn van de curve. Jij zit daar dus iets boven, maar je bmi was dan ook lager voor de zwangerschap. Ik heb dat grafiekje behorend bij jouw niet voorhanden, want zit zelf dus in deze groep, maar dan zal 9 kilo vast keurig zijn. Google even op UZ Leuven en zwangerschap, dan vind je vast de juiste grafiek voor jouw bmi.

Ik vond en vind de grafiek heel fijn en geruststellend. Ben nu met 32 weken zwangerschap precies 12 kilo aangekomen en zit dus nog heel mooi op de groene lijn. Hoop dat dat de komende weken zo blijft, dan kom ik in totaal 16 kilo aan en dat vind ik wel te overzien Dank je!! Dit ga ik gelijk even doen!
Ik heb geen idee hoeveel ik aangekomen ben en weeg me ook nooit. Zolang het goed gaat is het toch ook goed? Van je opwinden groei je niet langzamer.
Hallo?!
quote:_Doortje_ schreef op 11 mei 2016 @ 19:24:

Ik heb geen idee hoeveel ik aangekomen ben en weeg me ook nooit. Zolang het goed gaat is het toch ook goed? Van je opwinden groei je niet langzamer.Ik heb zelf geen weegschaal maar moet om de zoveel weken op controle bij de VK toch echt op de weegschaal.
Mocht je gewicht je zorgen blijven baren wel even met verloskundige bespreken, gezien je ES-verleden.

Want een BMI van 19 is een heel laag BMI. En het houd je flink bezig.
Geniet van je zwangerschap en de baby. Het is zo bijzonder.
Oh ik hoef dat nooit bij de verloskundige.
Hallo?!
In de eerste zwangerschap ben ik 30 kilo aangekomen. Ik at wat ik altijd at, plus 1 volkorenboterham, 1 stuks fruit en 1 glas melk extra per dag. Oh oh oh wat heb ik gebaald. Maar: ze zijn er alle 30 weer af gegaan. De eerste maanden totaal niet, wat ik ook deed, maar na 8-10 maanden vlogen de kilo's eraf. Zwangerschapshormonen eindelijk kwijt ofzo?

Nu 25 wk zwanger in de tweede zwangerschap en alweer 11 kilo aangekomen. Ik baal, ik had gehoopt dat het deze keer niet zo hard zou gaan en had gehoopt op max 20 kilo erbij maar twijfel of dat haalbaar gaat zijn. Ik eet ook weer wat ik normaal eet, plus een beetje extra en dat heb ik ook nodig om niet flauw te vallen gedurende de dag (bloeddruk 80/40 dus ik voel me nogal eens wiebelig). Geen snackaanvallen, geen gebakjes, geen zakken chips, geen frikandellen-met-slagroom of andere rare cravings. Gewoon gezond eten. En de kilo's vliegen eraan.

Ik denk dat het komt doordat ik in beide zwangerschappen de eerste maanden enorm misselijk ben geweest en amper iets kon eten. Zodra ik weer normaal kon eten is mijn lichaam volgens mij subiet in de "HAMSTEREEEEEEN!"-stand geschoten.

Bespreek het wel even met je verloskundige. Het is normaal dat je meer aankomt als je een laag startgewicht/BMI had. Maar te snel aankomen kan ook duiden op zwangerschapsdiabetes, dus dat zal ze misschien extra in de gaten willen houden. Ook het vocht vasthouden is een aandachtspuntje; vaak hoort het er gewoon bij, maar het kan ook duiden oo zwangerschapscomplicaties. Dus even bespreken bij de volgende controle als je denkt dat je te veel aankomt. En wie weet heeft ze nog goede tips voor je om het een beetje binnen de perken te houden.

En probeer je er niet te druk om te maken. Het belangrijkste is dat je jouw lichaam én dat van je kindje voedt met gezond eten, en dat doe je, zo geef je aan. Mooi zo!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven