Geld & Recht alle pijlers

Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 4

21-05-2016 13:24 3028 berichten
Happy new topic!! ;)

Links over besparen, consuminderen etc:

Moeders minimalisme

Min of Meer

Positief Besparen

Lekker leven met minder

Zuinigaan

Valhalla vertelt

http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl

http://bespaarbalans.blogspot

http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl

http://lievervoordelig.nl/

www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)

www.In10jaarfo.blogspot.nl

www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl

www.Spaarolifantje.wordpress.com

www.Jongengeld.nl

http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/

http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index

http://geld-is-tijd.blogspot.nl/

Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2

Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht ;)

Mis je nog een link? Graag via PB

Wil je ook mee meeten? Vul je beschikbaarheid in!! http://doodle.com/poll/pqekv887qfmtdd97
Wij kiezen bijvoorbeeld nu voor lage lasten (benedenwoning, 80m2), maar willen over een jaar of 5 graag buiten de stad gaan wonen. Dan gaan we in woonlasten omhoog, maar in levensgenot ook , dus dat is het waard. Ik zou geen levensgenot in willen leveren voor lagere woonlasten, als dat betekent dat ik in een minder leuke buurt of een minder leuk huis zou moeten wonen, en ik nu gewoon goed rond kan komen.
Dat is juist waar ik zo meezit Pampas.

Ik zou in de appartementen die ik gezien heb, ook met veel plezier kunnen wonen, ze zijn nieuw, ruim opgezet, in een kleine complex met een mooi uitzicht over het water.

Ik ben alleen met dochter, en dat blijft ook zo.
quote:pampas schreef op 24 mei 2016 @ 14:40:

Ik vind het wel grappig om te zien dat iedereen hier het redelijk eens is: als ze zelf genoeg buffer hebt en zorgt voor lage maandlasten kun je te zijner tijd je kinderen goed steunen. In veel andere topics wordt juist heel erg gefocust op zorgen dat je voor ieder kind vanaf het begin een bepaald bedrag spaart. Ik denk dat het komt doordat we hier allemaal wat spaarzamer zijn en geld bij 'ons' niet opeens 'verdwijnt', waar dat bij veel mensen nog wel het geval lijkt te zijn. Klopt dat?

Zou best wel eens kunnen, al sluit ik niet uit dat kinderen hier toch echt een gedeelte van de studie zelf moeten betalen. Niet omdat wij niet willen, maar het niet helemaal zullen hebben waarschijnlijk. En ik heb heel veel over voor mijn kinderen, maar ik ga niet kromliggen en niet meer op onze ene vakantie per jaar om hun studie te betalen. Steunen zullen we ze uiteraard wel, maar er zijn gewoon grenzen aan onze portemonee

Hier wordt echter wel gespaard voor de kinderen, zowel door opa en oma op kinderen hun naam voor als ze het huis uit gaan en 1 rekening waar wij op sparen voor studie etc.
quote:milouda schreef op 24 mei 2016 @ 15:44:

Dat is juist waar ik zo meezit Pampas.

Ik zou in de appartementen die ik gezien heb, ook met veel plezier kunnen wonen, ze zijn nieuw, ruim opgezet, in een kleine complex met een mooi uitzicht over het water.

Ik ben alleen met dochter, en dat blijft ook zo.Waar twijfel je dan over? Klinkt als een heerlijke locatie! En je gaat er ook op vooruit qua hypotheek? Wat zijn de nadelen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Shenandoah schreef op 24 mei 2016 @ 16:21:

Zou best wel eens kunnen, al sluit ik niet uit dat kinderen hier toch echt een gedeelte van de studie zelf moeten betalen. Niet omdat wij niet willen, maar het niet helemaal zullen hebben waarschijnlijk. En ik heb heel veel over voor mijn kinderen, maar ik ga niet kromliggen en niet meer op onze ene vakantie per jaar om hun studie te betalen. Steunen zullen we ze uiteraard wel, maar er zijn gewoon grenzen aan onze portemonee

Hier wordt echter wel gespaard voor de kinderen, zowel door opa en oma op kinderen hun naam voor als ze het huis uit gaan en 1 rekening waar wij op sparen voor studie etc.

Ik heb mijn studie helemaal zelf betaald (hoewel ik wel wat ondersteuning voor mijn onderhoudskosten kreeg), ik denk dat het juist wel goed is om je kinderen een deel van de studie zelf te laten betalen. Al is het maar dat je er dan zelf last van hebt als je er een jaar langer over zou doen :P

Maar zonder gekheid, ik denk echt dat het goed is dat je in ieder geval een deel zelf betaald. En op de meeste scholen zijn er goede regelingen om collegegeld bijvoorbeeld in termijnen te betalen. Dus dan doet het ook niet zo'n 'pijn'.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
quote:ayraa schreef op 24 mei 2016 @ 16:47:

[...]

Waar twijfel je dan over? Klinkt als een heerlijke locatie! En je gaat er ook op vooruit qua hypotheek? Wat zijn de nadelen?Enige nadeel is dat ik bang ben, dat ik asociale buren onder/links/rechts of boven mij krijg , want daar heb ik geen controle over. Ik heb nu buren aan 1 kant van mijn huis.
@milouda, als dat het enige nadeel is... dan zou ik zeker voor een huis met een lagere hypotheek kiezen. Wel een spannende keuze hoor! Is het buiten de stad dat je er zo rustig over na kunt denken?
quote:Zalmsnipper schreef op 22 mei 2016 @ 23:32:

Ik zorg er ook voor dat mijn spaarrekening saldo op een rond bedrag uitkomt ik ook!
Oh my... ik schrijf hier met allemaal freaks...
quote:Skaep schreef op 24 mei 2016 @ 18:05:

quote:Skaep schreef op 24 mei 2016 @ 18:05:

Ik zat nog eens te denken..

toen mijn kinderen geboren werden hebben hun vader en ik een 'studieplan' voor ze afgesloten, zo heette dat toen bij de Postbank. Dat liep bij zoon tot zijn 18e jaar en toen viel er 12000 euro vrij.

Hij gebruikt dat nu voor zijn collegegeld en boeken/laptops.

Bij dochter liep het (geen idee waarom) tot haar 16e jaar, en we vullen dat aan tot ze 18 is zodat ze evenveel heeft als haar broer.

De vader van mijn kinderen en ik zijn intussen gescheiden. Ik ben achteraf gezien blij dat we deze regeling hadden voor de kinderen, en niet bv afgelost hadden op de woning. We konden die spaarregelingen voor de kinderen geheel buiten de scheiding houden. Nu hebben we niet een heel erg ellendige scheiding gehad maar geld is dan ineens toch wel spannend..

en ja.. een scheiding verwacht je nooit als je bezig bent een gezin te stichten. Ik toen in ieder geval niet..
quote:milouda schreef op 24 mei 2016 @ 17:18:

[...]

Enige nadeel is dat ik bang ben, dat ik asociale buren onder/links/rechts of boven mij krijg , want daar heb ik geen controle over. Ik heb nu buren aan 1 kant van mijn huis.Als je in zo'n luxepositie zit als jij dan zou ik in elk geval op de bovenste verdieping willen zitten. Ik heb in veel appartementen gewoond en van zij- en onderburen nog nooit last gehad. Bovenburen zijn een ander verhaal. Daarom was ons laatste appartement op de bovenste verdieping. Daar hebben we heerlijk gewoond.
quote:milouda schreef op 24 mei 2016 @ 15:03:Wat denken jullie?

Ik dacht altijd dat veel ruimte om me heen onmisbaar was voor me. Dus ik kocht een grote eengezinswoning en daarna een groot huis van vier etages met een grote tuin. Gaandeweg kwam ik er echter achter dat niet het aantal kamers belangrijk was, maar vooral hoeveel spullen in die kamers staan. Of eigenlijk: hoe weinig spullen. Dat was namelijk een onhebbelijkheidje van me; hoe meer ruimte ik had, des te meer troep ik verzamelde.

Nu wonen we op een driekamerappartement met een balkon. Wel een groot balkon, maar vergeleken met de tuin die ik had is het maar een postzegel natuurlijk. En woon hier zo fijn, dit is echt het fijnste huis waar ik ooit heb gewoond! Omdat ik voor we verhuisden flink heb opgeruimd hebben we veel minder spullen, en dus genoeg ruimte. En ik ervaar hier meer vrijheid, omdat dit huis me veel minder tijd kost om bij te houden. Naar de buitenkant hebben we sowieso geen omkijken, dat gaat allemaal via de VvE, en als ik me binnen een uurtje kwaad maak heb ik het hele huis van onder tot boven gestopt, gezogen en gedweild. Heerlijk! Het enige wat me lange tijd heeft tegengehouden om een appartement te kopen was de VvE-bijdrage, dat leek me zo zonde van het geld. Die betaal ik nu dus elke maand, daar kom ik niet meer vanaf. Maar daartegenover staat dat ik niet meer hoef te sparen voor onderhoud, dat de algemene ruimtes schoon gehouden worden en dat ik geen opstal- en glasverzekering meer nodig heb. En dan valt het nog wel mee, al blijft het natuurlijk een maandelijkse verplichting die je met een niet-appartement niet hebt.

Mijn hypotheek was al afgelost en ik ben niet echt goedkoper gaan wonen, dus financieel ben ik er niet echt op vooruit gegaan. Maar alles is nieuw, omdat het zo nieuw is is het vreselijk goed geïsoleerd (wat gunstig is voor de stookkosten maar ook voor het geluid: ik hoor de buren rondom echt nooit). In jouw geval ga je er financieel flink op vooruit. Voor mij zou de keuze niet moeilijk zijn.
quote:Nijevelt schreef op 24 mei 2016 @ 18:25:

Bovenburen zijn een ander verhaal. Zou dat het zijn? En ik maar denken dat het door de goede isolatie komt (wij wonen niet op de bovenste etage, maar hebben door de indeling van het pand ook geen buren boven ons).
Mijn ouders hebben mijn studie betaald. Ik heb wel van thuis meegekregen dat geld niet zomaar aan komt waaien. Ik heb vanaf mijn vijftiende een bijbaantje gehad.

Mijn ouders gaven aan dat zij mijn studie wilden financieren. Ik heb toen aangegeven dat ik dat fijn vond, maar als het niet ging ik dan net zo graag zelf zou betalen.

Scheelt wel dat ik geen broers of zussen heb.
@prik: goede isolatie helpt vast ook. Ik heb in vier appartementen gewoond en had bij de eerste drie altijd geluid van boven. Je plafond blijft toch de vloer van je bovenburen, het is lastig om tegen dat contactgeluid te isoleren.

In het laatste appartement zaten we dus boven en van de onderburen hoorde ik alleen soms een dichtslaande deur als die per ongeluk dichtwaaide.

Van zijburen hoorde ik alleen wat als ze veel herrie maakten, bijvoorbeeld muziek bij een feestje. Maar dat hoor je in een gewone woning ook. Van boven hoorde ik lopen, schuiven van meubels etc. Zowel in de nieuwbouwflat als in de naoorloogse betonbunker.
[quote]prik schreef op 24 mei 2016 @ 18:28:

[...]

Ik dacht altijd dat veel ruimte om me heen onmisbaar was voor me. Dus ik kocht een grote eengezinswoning en daarna een groot huis van vier etages met een grote tuin. Gaandeweg kwam ik er echter achter dat niet het aantal kamers belangrijk was, maar vooral hoeveel spullen in die kamers staan. Of eigenlijk: hoe weinig spullen. Dat was namelijk een onhebbelijkheidje van me; hoe meer ruimte ik had, des te meer troep ik verzamelde.

(...)

Wow, vier etages! Ik heb altijd klein gewoond: in mijn ouderlijk huis, in het huis daarna en in mijn huidige huis. Ik word helemaal gestresst als ik eraan denk wat een huishoudelijk werk ik allemaal zou hebben bij een huis met vier etages... Ik vind klein wonen ook veel fijner.
Wij hebben bovenburen, en horen die regelmatig. Ik zou uiteindelijk graag vrij willen wonen, dwz zonder boven- of zijburen, maar hoe en waneer dat zie ik dan wel .

Qua studie: mijn ouders betaalden veel, maar op voorwaarde dat ik altijd ernaast zelf geld verdiende (altijd bijbanen gehad, en daardoor kunnen sparen) en dat ik punten haalde. Dat is beide gelukt. Waar het effectief op neerkwam is dat ik met stufi + bijdrage ouders mijn huur, zorgverzekering, boeken, collegegeld en basisvoedsel kon betalen, en dat mijn bijbanen ervoor zorgden dat ik nieuwe kleding, wat uitgebreider eten, uitgaan en hobbies kon betalen. Dat vond ik een prima verdeling .
Ik heb mijn studie zelf betaald, maar op mijn 18e viel er wel een rekening vrij met verjaardagsgeld dat mijn ouders voor mij hadden gespaard. Daarnaast had ik van mijn bijbaantjes op de middelbare school zelf ook altijd hard gespaard, maar als je gaat studeren blijkt die zuurgespaarde 1000 euro ineens helemaal niet zo veel geld te zijn. Ik ben ook nog van voor het leenstelsel, dus ik kreeg ook nog stufi zonder een schuld op te bouwen.

Als ik het tegen die tijd kan missen, wil ik wel een deel van de studie van mijn kind betalen, maar zeker niet alles. Ik denk dan bijvoorbeeld aan collegegeld + boeken. Ik zou ook wel geld willen bijleggen voor een periode in het buitenland, want ik heb dat zelf een hele waardevolle ervaring gevonden, je wordt dan in sneltempo volwassen en onafhankelijk. Je leert jezelf redden in een totaal vreemde omgeving. Tegelijkertijd zie ik mezelf niet bv een maandelijkse toelage geven voor levensonderhoud, een rijbewijs ga ik ook zeker niet betalen, dat is een luxe waar m.i. niet de ouders voor hoeven op te draaien.
Ik heb ook in het buitenland gestudeerd. Inderdaad heel waardevol. Kosten voor woning etc waren hoger dan in Nederland. Ik had gelukkig wel een erasmus beurs. In dat jaar geen bijbaan, maar wel de zomer ervoor en erna gewerkt.
Wij hebben ook in een appartement gewoons. Gebouwd in 2005 ofzo. Geen onderburen. Buren naast ons hoorde je bijna niet.

Het waren maisonnettes, dus twee etages. Slaapkamer boven bij mij. De slaapkamer van mijn bovenburen was beneden. Dus slaapkamers boven elkaar. Dus ook daar weinig last van elkaar.
Ik heb mijn hele studie betaald gekregen

En zou dat ook graag voor dochter willen doen. Als het kan. Ik zou er niet zelf droogbrood voor gaan eten, dat dan weer niet. Maar ik zou ook niet zelf luxe kunnen leven en dochter niets geven. (Ik had een studievriendin waarbij dit zo was, vond ik heel schrijnend).

Overigens heb ik er wel altijd naast gewerkt, maar dat was voor 'luxe'. Dus vakantie, stappen, kleding.

Best verwend in vèl ogen hier. Toch heb ik de waarde van geld echt wel geleerd.

Denk dat het niet alles zegt maar ook meer is hoe je verder wordt opgevoed.
Ik heb mijn studie zelf betaald. Maar dat was nog in de tijd dat de basisbeurs best wel ruim was, dus ik weet niet of dat helemaal te vergelijken is met nu. Ik werkte er wel veel naast hoor, dat deed ik al vanaf mijn 15e.
Voor de studie zijn wij van plan om collegegeld + boeken te betalen. Ook een bijdrage in levensonderhoud is mogelijk, mits het noodzakelijk is voor de studie. Als op kamers gaan niet noodzakelijk is betaal je dat zelf maar. Maar die bijdrage voor levensonderhoud wordt dan wel zo je krijgt bedrag X per maand en daar moet je je van redden. Bijbaantjes zal ik ook stimuleren vanaf dat het mag. Ik heb vroeger nooit een bijbaantje hoeven hebben, ook vanwege het logistieke gebeuren. Ik woonde in een klein plattelandsdorpje, daar lagen de bijbaantjes niet voor het oprapen. Het enige wat ik kon doen was de krant bezorgen. Dat was toen nog een middagkrant. En dan had je 2 dorpjes vlak bij elkaar wat dan de bezorgwijk was. Dat zou me 2 uur kosten en dat mocht ik dan gaan doen terwijl ik dat jaar 2 keer per week pas om 5 uur thuis was. Dat vonden mijn ouders niet goed. Daarnaast hadden mijn ouders een eigen zaak, daar was ook genoeg te doen. Ik heb dus wel veel geholpen in de zaak, maar daar niet altijd voor betaald gekregen. Andere bijbaantjes waren dan altijd in een ander dorp veel verder weg. Mijn ouders hebben dus ook mijn studie betaald. De stad waar ik studeerde lag op een half uur rijden (45 min met ov, 1 uur met de fiets), dus goed te doen vanaf mijn ouderlijk huis. Daarom niet op kamers. Gewerkt heb ik dus niet, wel vakantiebaantjes in de zomervakantie bij andere bedrijven. Ook ik heb de waarde van geld wel geleerd. Toen ik kind was waren er nog geen pinautomaten, dus alles werd nog contant betaald in de winkels. Op een gegeven moment mocht ik wel eens betalen in een winkel (in het begin vooral als het niet druk was). Dus dan zag ik wel wat mijn moeder moest betalen voor zo'n volle kar boodschappen. Ook kreeg ik ondanks dat ik enig kind was echt niet alles wat mijn hartje begeerde. Als ik in een winkel was en vroeg mama mag ik dit, dan zij ze vaak vraag maar voor je verjaardag of vraag dat maar aan sinterklaas. Hoe je daar mee om gaat is ook heel erg bepalend of je verwend bent of niet. Qua kleren en speelgoed kreeg ik wel veel nieuw, maar een fiets was altijd 2e hands.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven