Is seks te gewoon geworden

30-05-2016 21:14 55 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iedereen mag zwanger raken. Kinderen krijgen, zo je wilt. Of eigenlijk mag iedereen seks hebben wanneer die persoon er zelf aan toe is. Maar is kinderen krijgen, met als gevolg opvoeding, niet iets wat een bepaalde voorbereiding of misschien zelfs kennis vereist? Daarbij, hoe vaak zitten jonge kinderen al met gescheiden ouders? Relaties die soms al overgaan tijdens of misschien zelfs door een zwangerschap?

Zet een tv-serie aan, of een film (laten we het dan nog maar niet specificeren tot een Nederlandse film) en je wordt vrijwel meteen geconfronteerd met seks. Zoenscènes, daar draaien we onze hand niet meer voor om, maar naakte mensen en (zelfs??) seks gaat ook richting die categorie. Verliefd? Seks. Een ander met net iets grotere borsten? Seks! Een gezin met drie kinderen maar ook een heel leuke collega? Seks!

Prima, als je de keuze maakt om met iemand naar bed te gaan als jij die behoefte voelt; maar dan moeten we daar ook even een aantal afspraken over maken: allereerst wil ik geen gezeik als je partner vreemdgaat. Natuurlijk, super rot, maar zelf sta je toch ook achter die principes? Ik citeer een oud-klasgenoot: “Ja, ik ben bedrogen door mijn vriendje. De lul. Of ik wel eens met iemand ben vreemdgegaan? Nou, ik heb met iemand gezoend die wel een relatie had. Maar dat is niet erg, dat is zijn keuze”. Ten tweede, ik snap dat het lastig is om de ouderwetse, traditionele visie op huwelijk en seks te volbrengen, maar dan wil ik je ook niet horen over onbedoeld, of zo niet nog vreselijker woord ‘ongewenst’, zwanger zijn.

Mensen gaan gebukt onder hun eigen vrijheden. Iedereen wil regelloos leven, ‘dat voelt goed’. Maar net zoveel mensen hebben verdriet doordat ‘papa en mama’ niet meer bij elkaar zijn, of omdat ‘papa en mama’ geen gelukkige relatie hebben, of omdat hun vriendje… etc.

Zit er dan een betekenis aan seks? Welk beeld moet seks weergeven? Lust, lekker, liefde, trouw, of..? Waarvoor is seks en welke gevolgen heeft seks voor jou, voor je partner, voor je kinderen? Ik zie het zo: liefde is iets speciaals. Zoals in De Botton (2014) weergegeven; alles valt te reduceren tot de kern en dat is liefde. Liefde kan bezegeld worden door seks. Maar hoort bij liefde en seks (als we er al even vanuit gaan dat dit verbonden is met elkaar) ook niet trouw? Het geven van je zelf aan de ander; samen één worden?

Seks is in mijn ogen dus niet voor een individu. Door seks kan je zelfs kinderen krijgen! Maar laten we bijvoorbeeld nadenken voor de gevolgen voor onze kinderen door alle losbandigheid op tv. Zij zien bij iedere serie of film seks, of ontrouw; wat is dan liefde? Wat is dan eigenwaarde (De Botton, 2014)? Wat is dan zekerheid?

Mensen, Liefde, seks, trouw en een daardoor mogelijk stabiele relatie (wat positieve effecten heeft op de opvoeding!) mag geen onder geschoven kindje worden. Is dat nu niet juist iets wat we moeten laten zien in films? Want films en series zijn afspiegelingen van het leven, toch? Ik zou het tegenovergestelde niet onderschatten. Is seks te normaal geworden?
Ik kan niet wachten tot ik suicide squad kan gaan kijken in de bios.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
Ik heb de nineties meegemaakt. Toen was sex makkelijk. Ik vind iedereen juist zo tuttig nu.
En weer zo'n dom topic. Blijf je bezig?
Ook binnen een huwelijk kun je ongewenst zwanger raken.
quote:Cijferslot schreef op 30 mei 2016 @ 21:20:

Ook binnen een huwelijk kun je ongewenst zwanger raken.Maar gelukkig kun je hier in nl gewoon een abortus laten doen. Zonder sarcasme.
"Laat varen alle hoop, gij die hier binnentreedt"
ok dan... Dank u voor deze preek
Ik heb nog nooit een kinderfilm met seksende collega's gezien.

En ook een stabiele relatie kan eindigen.
Once you’ve accepted your flaws, no one can use them against you.
Ach, makkelijk zat toch? Seks voor het huwelijk strafbaar maken, scheiden idem en voor je een kind mag verwekken een staatsexamen afleggen. Komt helemaal goed.
Ieder gaat op zijn/haar eigen manier met seks om (Hayek, 2016).
Oh dear, how sad, never mind.
Kinderen zijn duizenden jaren lang méér aan sex blootgesteld dan dat ze nu via media te zien krijgen. En toch heeft de mens het prima overleefd. Terwijl sex in de natuur over het algemeen al helemaal gespeend is van enige romantiek en trouw (zwanen en nog wat van nature monogame diersoorten daargelaten).

Neuh, ik geloof niet dat sex te normaal is geworden. In tegendeel: sex is te abnormaal geworden en juist daardoor kan het problematisch worden om er teveel aan blootgesteld te worden.
Je zegt: "Mensen, Liefde, seks, trouw en een daardoor mogelijk stabiele relatie (wat positieve effecten heeft op de opvoeding!) mag geen onder geschoven kindje worden. Is dat nu niet juist iets wat we moeten laten zien in films? Want films en series zijn afspiegelingen van het leven, toch? Ik zou het tegenovergestelde niet onderschatten. Is seks te normaal geworden?"[/i]

Ik blijf het heel vreemd vinden dat men moeite heeft met seks en bloot op tv/film, terwijl de meeste series voor kinderen bol staat van geweld.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
Seks niet voor het individu? Wat dan? Een plicht voor God en/of vaderland?

Je kunt toch leven volgens jouw eigen waarden en normen? Hoeven anderen dat toch niet te doen?
Mooi topic!..prachtig.

Ik zeg ja.

.

Maar of het topic hier zo mooi van de grond komt, ik ben er een beetje bang voor.
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..
En waarom staat dit topic niet onder seks?
Ik quote mijzelf ipv van een wijziging...
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor! :-)
quote:lemoos2 schreef op 30 mei 2016 @ 21:26:

Seks niet voor het individu? Wat dan? Een plicht voor God en/of vaderland?

Je kunt toch leven volgens jouw eigen waarden en normen? Hoeven anderen dat toch niet te doen?Orgies.
quote:Hayek schreef op 30 mei 2016 @ 21:25:

Ieder gaat op zijn/haar eigen manier met seks om (Hayek, 2016).Haha...geweldig.
We are the heroes of our time, but we are dancing with demons in our minds..
quote:Moirai schreef op 30 mei 2016 @ 21:27:

[...]

Orgies.

Zo kun je natuurlijk ook de individualisering van de samenleving mooi een halt toe roepen. Twee vliegen in 1 klap.

Of gewoon die nationale burendag voortaan laten sponsoren door Beter Bed ipv de koffiefabrikant.

Ja, ik zie mogelijkheden
quote:Bij_Zonder schreef op 30 mei 2016 @ 21:26:

Kinderen zijn duizenden jaren lang méér aan sex blootgesteld dan dat ze nu via media te zien krijgen. En toch heeft de mens het prima overleefd. Terwijl sex in de natuur over het algemeen al helemaal gespeend is van enige romantiek en trouw (zwanen en nog wat van nature monogame diersoorten daargelaten).

Neuh, ik geloof niet dat sex te normaal is geworden. In tegendeel: sex is te abnormaal geworden en juist daardoor kan het problematisch worden om er teveel aan blootgesteld te worden.Zelfs de meeste monogame dieren zoeken na het overlijden van de partner een nieuwe en zijn dan net als mensen, degene die met hun eerste liefde trouwen daargelaten, op z'n best serieel monogaam. Een partner tegelijk, niet vreemdgaan, maar niet per se een partner voor het hele leven.
Inderdaad vind ik sex overgewaardeerd. Overal, in reclame's, vind je schaarsgeklede meiden. En series als GTST zijn niet bepaald een voorbeeld met al dat vreemdgaan en wildneuken.
quote:lemoos2 schreef op 30 mei 2016 @ 21:29:

[...]

Zo kun je natuurlijk ook de individualisering van de samenleving mooi een halt toe roepen. Twee vliegen in 1 klap.

Of gewoon die nationale burendag voortaan laten sponsoren door Beter Bed ipv de koffiefabrikant.

Ja, ik zie mogelijkheden O gatver, dan moet ik weer verhuizen.
quote:Moirai schreef op 30 mei 2016 @ 21:35:

[...]

O gatver, dan moet ik weer verhuizen.Gewoon even tijdelijk banksurfen. Of huis ruilen. Appeltje eitje
quote:lemoos2 schreef op 30 mei 2016 @ 21:36:

[...]

Gewoon even tijdelijk banksurfen. Of huis ruilen. Appeltje eitjeDe buurman van 2 huizen verder wil ik wel doen. Mag ik hem dan wel voor mezelf hebben?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven