Hypotheek + carrièreswitch
donderdag 2 juni 2016 om 18:44
Korte versie van mijn vraag: weten jullie misschien of een financieel adviseur kan besluiten om toch geen hypotheek te verstrekken als je hem een vraag stelt over je hypothetische carrièreswitch? Ik ben 100% leek op dit gebied...
Langere uitleg:
Mijn vriend en ik staan op het punt ons eerste huis te kopen. We hebben het koopcontract getekend en de taxateur heeft zijn werk al gedaan. Maar we moeten uiteraard nog wachten op de officiële financiering van de bank/notarieel gebeuren.
We werken allebei fulltime, ik verdien van ons tweeën net ietsje meer. Ik heb een half jaar contract dat binnenkort in een vast contract overgaat. Eén minpunt: ik vind mijn baan afschuwelijk. Ik wil heel graag solliciteren en iets gaan doen waar ik me wel gelukkig in voel.
Nou had mijn vriend ergens gehoord dat je bij een koop met NHG je het eerste half jaar problemen zou kunnen krijgen als je van baan verandert. Het leek mij een sterk verhaal, en toch heb ik het bij onze adviseur nagevraagd. Ik heb er even met hem over gepraat, heb uitgelegd dat het sowieso voorlopig niet aan de orde is en dat we na de koop hoe dan ook eerst alles gaan sparen zodat we een grote buffer hebben. Dat ik over zou willen naar een andere fulltime functie bij een prettiger werkgever, mocht dat lukken natuurlijk.
Achteraf dacht ik pas: wat ben ik weer OLIEdom, straks geeft hij ons de financiering niet...?! Het zal hoe dan ook niet bevorderlijk zijn lijkt me :/
Langere uitleg:
Mijn vriend en ik staan op het punt ons eerste huis te kopen. We hebben het koopcontract getekend en de taxateur heeft zijn werk al gedaan. Maar we moeten uiteraard nog wachten op de officiële financiering van de bank/notarieel gebeuren.
We werken allebei fulltime, ik verdien van ons tweeën net ietsje meer. Ik heb een half jaar contract dat binnenkort in een vast contract overgaat. Eén minpunt: ik vind mijn baan afschuwelijk. Ik wil heel graag solliciteren en iets gaan doen waar ik me wel gelukkig in voel.
Nou had mijn vriend ergens gehoord dat je bij een koop met NHG je het eerste half jaar problemen zou kunnen krijgen als je van baan verandert. Het leek mij een sterk verhaal, en toch heb ik het bij onze adviseur nagevraagd. Ik heb er even met hem over gepraat, heb uitgelegd dat het sowieso voorlopig niet aan de orde is en dat we na de koop hoe dan ook eerst alles gaan sparen zodat we een grote buffer hebben. Dat ik over zou willen naar een andere fulltime functie bij een prettiger werkgever, mocht dat lukken natuurlijk.
Achteraf dacht ik pas: wat ben ik weer OLIEdom, straks geeft hij ons de financiering niet...?! Het zal hoe dan ook niet bevorderlijk zijn lijkt me :/
donderdag 2 juni 2016 om 18:52
donderdag 2 juni 2016 om 18:53
donderdag 2 juni 2016 om 18:57
Bedankt voor jullie snelle antwoorden! Ik ga zeker eens op dat hypotheken forum kijken.
Op het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar was deze hypotheek zeker niet mogelijk geweest. Ik heb nu voor het eerst een baan die zo goed verdient - voorheen werkte ik altijd parttime. Dus dat is niet best waarschijnlijk.
Ik ben nu echt heel bang dat ik alles verpest heb met mijn domme telefoontje
Waarom kan ik niet eens nadenken voordat ik iets doe, pfff
Op het gemiddelde van de afgelopen 3 jaar was deze hypotheek zeker niet mogelijk geweest. Ik heb nu voor het eerst een baan die zo goed verdient - voorheen werkte ik altijd parttime. Dus dat is niet best waarschijnlijk.
Ik ben nu echt heel bang dat ik alles verpest heb met mijn domme telefoontje
donderdag 2 juni 2016 om 19:11
Was het een hypotheekadviseur van de organisatie waarbij je ook de hypotheek gaat afsluiten (bijv. de bank) of een onafhankelijke adviseur (bijv. de Hypotheker).
Die laatste zal het worst wezen wat jij van plan bent, zolang je het maar niet doet terwijl hij de boel voor je aan het regelen is.
Die laatste zal het worst wezen wat jij van plan bent, zolang je het maar niet doet terwijl hij de boel voor je aan het regelen is.
[Hier had uw advertentie kunnen staan]
donderdag 2 juni 2016 om 19:17
Ik heb het idee dat ik slapende honden wakker heb gemaakt, eigenlijk. En daar maak ik me nu wel erg veel zorgen over. Ik heb geen idee of een adviseur aan de hand van 'gerede twijfels' oid zou kunnen beslissen om zich terug te trekken, of dat zoiets geeneens mogelijk is omdat de zaken op papier exact hetzelfde zijn.
Ik ben zeker nog lang niet van baan veranderd! Voor hetzelfde geld komt er uberhaupt niks op mijn pad als ik ga solliciteren en blijf ik nog het komende jaar zitten.
Ik ben zeker nog lang niet van baan veranderd! Voor hetzelfde geld komt er uberhaupt niks op mijn pad als ik ga solliciteren en blijf ik nog het komende jaar zitten.
donderdag 2 juni 2016 om 19:18
Tja, je kan "morgen" (lees: in de toekomst) ook je job verliezen of langdurig ziek worden ...
Ik zou niet nu direct van job wisselen, maar waarom zou je nog 30 jaar op dezelfde plek blijven werken?
Dat kan toch niemand met een hypotheek garanderen?
Zolang je de hypotheek samen kan betalen na je carrièreswitch lijkt er mij weinig aan de hand.
Maar ga nu niet direct wisselen.
Ik zou niet nu direct van job wisselen, maar waarom zou je nog 30 jaar op dezelfde plek blijven werken?
Dat kan toch niemand met een hypotheek garanderen?
Zolang je de hypotheek samen kan betalen na je carrièreswitch lijkt er mij weinig aan de hand.
Maar ga nu niet direct wisselen.
donderdag 2 juni 2016 om 19:24
De beslissing of ze jou wel of geen geld willen geven is een momentopname. Als jij daarna een carriereswitch maakt die wellicht tot gevolg heeft dat je je verplichtingen niet meer na kan komen, is dat jou probleem. De hele beslissingsproces is sowieso gebaseerd op informatie uit het verleden die morgen waardeloos kan zijn. Als een werkgever de dag nadat je bij de makelaar bent geweest failliet gaat of gaat reorganiseren heb je eenzelfde situatie.
donderdag 2 juni 2016 om 19:36
Je mag de dag na de overdracht van je huis je baan opzeggen als je dat leuk vindt hoor. Zolang je maar zorgt dat je de hypotheek blijft betalen, zal ze dat echt een zorg zijn.
En je hebt nu gezegd dat je misschien in de toekomst een andere baan zou willen? Lekker belangrijk, dat willen zo veel mensen.
Het enige dat ik niet zou doen, is melden dat je echt van plan bent om 1 dag na overdracht je baan op te zeggen, dat de brief al klaar ligt enz. Ik kan me voorstellen dat ze dat een te groot risico vinden. Maar dat je overweegt om misschien, ergens, ooit iets anders te gaan doen, boeien.
En je hebt nu gezegd dat je misschien in de toekomst een andere baan zou willen? Lekker belangrijk, dat willen zo veel mensen.
Het enige dat ik niet zou doen, is melden dat je echt van plan bent om 1 dag na overdracht je baan op te zeggen, dat de brief al klaar ligt enz. Ik kan me voorstellen dat ze dat een te groot risico vinden. Maar dat je overweegt om misschien, ergens, ooit iets anders te gaan doen, boeien.
vrijdag 3 juni 2016 om 18:21
Ik hoop zo dat jullie gelijk hebben! O wauw... Net na het typen van die eerste zin krijg ik een bericht van onze adviseur, dat hij vanavond belt over de hypotheek. Pffooeee nou ben ik nerveus zeg. Zou dat goed of slecht nieuws zijn.
De financiering duurt wel behoorlijk lang vind ik, dus wie weet hebben we nu eindelijk wat duidelijkheid.
De financiering duurt wel behoorlijk lang vind ik, dus wie weet hebben we nu eindelijk wat duidelijkheid.