Imam op openbare school

01-07-2016 21:16 718 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier in onze stad, op onze school is er in de combigroep 7-8 discussie ontstaan. Vanwege het suikerfeest kregen de moslim-kinderen twee dagen vrij. De andere kinderen vonden dat niet eerlijk en dat leverde een beetje vervelende sfeer.

De reactie van de school vind ik best opmerkelijk, om de gemoederen onder de kinderen te bedaren komt er een imam in de klas die even klassikaal gaat uitleggen wat het suikerfeest inhoud.

Persoonlijk vind ik dat idioot, het is een openbare school en tijdens kerstmis word er immers ook geen priester uitgenodigd.

Mijn eigen kind zit niet in die groep maar wel de zoon van een vriendin van mij en zij laat haar zoon gewoon naar die middag gaan. Ikzelf zou mijn kind die middag thuis houden denk ik. Ik vind namelijk dat religie niet in de schoolbanken hoort.

Wat vinden jullie?
quote:pejeka schreef op 05 juli 2016 @ 22:06:

[...]

OK. Prima. Suikerfeest is 3 dagen overigens. Maar als jij het geen probleem vindt dat moslim-collega's voortaan 33 dagen betaald verlof per jaar hebben en jij 30, is er niks aan de hand toch?

Diegene die 3 dagen betaald verlof kr?jgt mag zijn werkgever op handen dragen. Hier is het echt 1 dag. Was op onze (rk) school, zo een 30 jaar geleden, ook geen probleem hoor.

En er zijn altijd nog mensen die vandaag gewoon hebben gewerkt.

Overigens was er vorige week een collega die een dag vrij was omdat hij geen oppas had. Ruim van te voren gevraagd en gewoon gekregen. Geen probleem toch?

Waar gaat het nou over? Zero tolerance maatschappij lijkt het wel.
quote:muurbloempje66 schreef op 05 juli 2016 @ 22:45:

[...]

Diegene die 3 dagen betaald verlof kr?jgt mag zijn werkgever op handen dragen. Hier is het echt 1 dag. Was op onze (rk) school, zo een 30 jaar geleden, ook geen probleem hoor.

En er zijn altijd nog mensen die vandaag gewoon hebben gewerkt.

Overigens was er vorige week een collega die een dag vrij was omdat hij geen oppas had. Ruim van te voren gevraagd en gewoon gekregen. Geen probleem toch?

Waar gaat het nou over? Zero tolerance maatschappij lijkt het wel.

Als die collega die dag gewoon doorbetaald kreeg, zou ik het wel vreemd vinden.

Het gaat dus over betaald verlof, niet over zelf genomen verlof.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
quote:barbaracartland schreef op 05 juli 2016 @ 22:26:

Maar schoolkinderen hebben helemaal geen betaald verlof. Dus ik snap niet waarom je daar steeds over begint.

Daarnaast zie ik wel wat in het idee kinderen een x-aantal snipperdagen te geven, per jaar vrij te besteden.Scherp!!!!!
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
Je bent toch tegen informatie over welke religie dan ook? Want het is een openbare school. Wat maakt het dan uit wie daar voor de klas staat?

Ik weet niet waarom je nu alles citeert en wat je wil horen.
ik vind dit topic leuk entertainment In het dagelijks leven kom ik nooit PVV-ers tegen maar ze bestaan dus echt!
quote:pejeka schreef op 05 juli 2016 @ 22:46:

[...]

Als die collega die dag gewoon doorbetaald kreeg, zou ik het wel vreemd vinden.

Het gaat dus over betaald verlof, niet over zelf genomen verlof.

Was betaald verlof, en ik vond het niet vreemd. Zo komt het weleens vaker voor dat er verlof wordt verleend voor iets wat niet eens in de cao staat.

Moet af toe eens kunnen.
quote:starbright schreef op 05 juli 2016 @ 22:58:

ik vind dit topic leuk entertainment In het dagelijks leven kom ik nooit PVV-ers tegen maar ze bestaan dus echt!Meid wees blij dat je ze irl niet tegenkomt. Eng volk is het.
quote:muurbloempje66 schreef op 05 juli 2016 @ 22:58:

[...]

Was betaald verlof, en ik vond het niet vreemd. Zo komt het weleens vaker voor dat er verlof wordt verleend voor iets wat niet eens in de cao staat.

Moet af toe eens kunnen.Af en toe moet kunnen (rouw en trouw). Ik zou het echter vreemd vinden als mijn moslimcollega's structureel, dus niet af en toe, maar elk jaar, 3 jaar meer betaald verlof zouden hebben dan ik.
Ik zeg ook weleens tegen iemand 'ga lekker naar huis, die paar uurtjes krijg je van de baas'. Soms is dat nodig. Het zou mooi zijn als andere collega's dan meteen gaan zeuren. Flikker op.
Ik vindt het verontrustend eigenlijk dat 10-11 jarigen hier zo mee bezig zijn, dat er een imam moet komen op school.

Dat er dan zoveel gedoe ontstaat.
quote:pejeka schreef op 05 juli 2016 @ 23:00:

[...]

Af en toe moet kunnen (rouw en trouw). Ik zou het echter vreemd vinden als mijn moslimcollega's structureel, dus niet af en toe, maar elk jaar, 3 jaar meer betaald verlof zouden hebben dan ik.

Het wordt steeds langer

Ik neem aan dat je drie dagen bedoelt.

De gemiddelde moslim neemt de eerste dag vrij, dat is de belangeijkste dag. Ochtendgebed in de moskee, dat is het officiele begin van het Suikerfeest. Dan ontbijten met het gezin en dan familiebezoek.

En de volgende dag weer aan de bak.
quote:muurbloempje66 schreef op 05 juli 2016 @ 23:03:

Ik vindt het verontrustend eigenlijk dat 10-11 jarigen hier zo mee bezig zijn, dat er een imam moet komen op school.

Dat er dan zoveel gedoe ontstaat.Dit dus. Het diepgaandere onderwijs over culturen, religies, hun plaats in de geschiedenis, enz. kwam bij mij pas op het Lyceum. Op de lagere school hooguit oppervlakkig, maar niet dusdanig dat imams of dominees of pastoors moesten worden uitgenodigd om de finesses uit te leggen.
quote:muurbloempje66 schreef op 05 juli 2016 @ 23:03:

Dat er dan zoveel gedoe ontstaat.

Dat gaat toch altijd zo met kids? Pietje heeft n groter stuk taart, dat is niet eeeeeeerlijk. Truusje mag langer opblijven. Niet eerlijk. Khalid n dagje vrij. Niet eerlijk.

Over 15 jaar gaan ze hier op de Actueelpijler huilen dat t niet eeeeeeeeerlijk is.
wat n rust zeg, als je onder de negeer staat
quote:hatsetats schreef op 05 juli 2016 @ 23:04:

[...]

Het wordt steeds langer

Ik neem aan dat je drie dagen bedoelt.

De gemiddelde moslim neemt de eerste dag vrij, dat is de belangeijkste dag. Ochtendgebed in de moskee, dat is het officiele begin van het Suikerfeest. Dan ontbijten met het gezin en dan familiebezoek.

En de volgende dag weer aan de bak.

Mijn moslimcollega's nemen 3 dagen vrij. Helemaal prima. Niks mis mee. Maar stel dát ze die drie dagen betaald vrij zouden krijgen, dan zou ik vinden dat andere werknemers ook recht hebben op die drie dagen betaald verlof.

En zo ook op school. Of alle kindjes vrij, of niemand. Eerlijk toch?
Te vroeg gejuicht
quote:pejeka schreef op 05 juli 2016 @ 23:00:

[...]

Af en toe moet kunnen (rouw en trouw). Ik zou het echter vreemd vinden als mijn moslimcollega's structureel, dus niet af en toe, maar elk jaar, 3 jaar meer betaald verlof zouden hebben dan ik.

Je blijft bezig he?

Nogmaals: structueel =bijzonder verlof= cao geregeld.

Als ik daar recht op heb zou het me ook niet kunnen schelen dat een ander daar moeite mee heeft. Je bent mijn baas niet en betaald ook niet mijn salaris. Een werkgever die een werkgever geen onbetaald vrije dag gunt, ook als het ruim van te voren is aangevraagd, kan ook mijn rug op.

Dit krijg je dan he, zo een instelling. En daar moet je dan 36 u/ week werken.
quote:starbright schreef op 05 juli 2016 @ 22:58:

ik vind dit topic leuk entertainment In het dagelijks leven kom ik nooit PVV-ers tegen maar ze bestaan dus echt!Ik kom ze ook nooit tegen, wie heb je gespot?
quote:muurbloempje66 schreef op 05 juli 2016 @ 23:09:

[...]

Je blijft bezig he?

Nogmaals: structueel =bijzonder verlof= cao geregeld.

Als ik daar recht op heb zou het me ook niet kunnen schelen dat een ander daar moeite mee heeft. Je bent mijn baas niet en betaald ook niet mijn salaris. Een werkgever die een werkgever geen onbetaald vrije dag gunt, ook als het ruim van te voren is aangevraagd, kan ook mijn rug op.

Dit krijg je dan he, zo een instelling. En daar moet je dan 36 u/ week werken.Ik had het niet over onbetaald verlof.
quote:pejeka schreef op 05 juli 2016 @ 23:06:

[...]

Dit dus. Het diepgaandere onderwijs over culturen, religies, hun plaats in de geschiedenis, enz. kwam bij mij pas op het Lyceum. Op de lagere school hooguit oppervlakkig, maar niet dusdanig dat imams of dominees of pastoors moesten worden uitgenodigd om de finesses uit te leggen.

En dat is dan goed?

Ik werd uitgelachen en was vies. Ehh bahhh. Ik had op een hennafeest henna op mijn hand gedaan. En niemand op school had er ooit over gehoord. Onbekend is onbemind.

Ik ben blij dat ik toen met school met uitstapje naar de kerk ben gegaan. Voor het eerst in een kerk. Man wat was ik zenuwachtig. Er was een mis of zo.

Echt ik heb mijn ogen uitgekeken! Was een leerzaam en leuk uitstapje.
Ik kan zo n aantal jaar achter elkaar meer betaalde vrije dagen krijgen dan mijn collega's hoor. Begrafenisje hier, bruiloft daar, bevallinkje zo, verhuizinkje zus. Nog n begrafenis, nog eentje. Ben je zo vijf jaar verder. Iemand die niet trouwt, geen kind op de wereld zet en geen sterfgeval in de familie heeft moet doorbuffelen.
quote:hatsetats schreef op 05 juli 2016 @ 23:17:

Iemand die niet trouwt, geen kind op de wereld zet en geen sterfgeval in de familie heeft moet doorbuffelen.Als die zich dan bekeerd tot de Islam en aandringt op 3 vrije dagen na de Ramadan, 2 vrije dagen met offerfeest en ook nog vrij eist om op doorbetaalde bedevaart naar Mekka te gaan, denk ik dat het opZich wel rechtgetrokken is.
quote:muurbloempje66 schreef op 05 juli 2016 @ 23:16:

[...]

En dat is dan goed?

Ik werd uitgelachen en was vies. Ehh bahhh. Ik had op een hennafeest henna op mijn hand gedaan. En niemand op school had er ooit over gehoord. Onbekend is onbemind.

Ik ben blij dat ik toen met school met uitstapje naar de kerk ben gegaan. Voor het eerst in een kerk. Man wat was ik zenuwachtig. Er was een mis of zo.

Echt ik heb mijn ogen uitgekeken! Was een leerzaam en leuk uitstapje.

Waarom vind jij dit de taak van de school en dan vooral: een openbare school?

Omdat sommige ouders zelf hun kinderen niet eens meenemen naar een kerk of thuis praten of cultuur, politiek, religie? Blijft er op deze manier ooit nog tijd over voor schoolse zaken? Niet alles hoeft toch op het bordje van het onderwijs te belanden? En dan blijft de vraag: waarom gekleurde informatie van een niet onpartijdig persoon? Op een school waar ouders de invloed van religie niet verwachten en niet willen?

Verder jammer dat je mijn eerdere post negeert.
quote:muurbloempje66 schreef op 05 juli 2016 @ 23:16:

[...]

En dat is dan goed?

Echt ik heb mijn ogen uitgekeken! Was een leerzaam en leuk uitstapje.Kan het me voorstellen, maar wat ik dan weer niet snap is dit: als je ervoor kiest je kinderen zonder religie op te laten groeien, je doet ze op een openbare school, enz. Uiteraard, dat er bij geschiedenisles e.d. aspecten van religie aan de orde komen is logisch, want dat is onderdeel van die geschiedenis. Maar waarom zou je dan willen dan je kinderen naar kerken of moskeeën gaan, of les krijgen van priesters, pastoors, dominees of imams? Dát snap ik dan weer niet.
quote:hatsetats schreef op 05 juli 2016 @ 23:17:

Ik kan zo n aantal jaar achter elkaar meer betaalde vrije dagen krijgen dan mijn collega's hoor. Begrafenisje hier, bruiloft daar, bevallinkje zo, verhuizinkje zus. Nog n begrafenis, nog eentje. Ben je zo vijf jaar verder. Iemand die niet trouwt, geen kind op de wereld zet en geen sterfgeval in de familie heeft moet doorbuffelen.Die zijn ook héél dik gezaaid, mensen wier ouders het eeuwige leven hebben en dus nooit overlijden, die geen familieleden hebben die gaan trouwen, enz.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven