Donor zijn/worden

10-07-2016 12:40 111 berichten
Hallo allemaal

Ik heb mijzelf op mijn achttiende ingeschreven als orgaandonor. Ik vind het een fijn en mooi idee om mensen zo te kunnen helpen.

Ik heb mij recent ook aangemeld als bloeddonor, maar daar ben ik helaas voor afgekeurd. Ik had ook hier graag in bijgedragen, maar dat kan voor mij helaas dus niet

Nu overweeg ik nog om mij aan te melden als stamceldonor. Als er een match is red je waarschijnlijk daadwerkelijk een leven, maar het schijnt ook voor jezelf lichamelijk even pittig te zijn.

Nu vroeg ik mij af, zijn jullie donoren?

En waarom wel/niet?
Alle reacties Link kopieren
Orgaandonor, al sinds m'n 15de. En bloeddonor sinds een paar jaar. Ik heb bloedgroep O-negatief, zeer gewild, dus geen plasmadonor.
The owls are not what they seem
Na mijn bloedtransfusies is mijn broer bloeddonor geworden. Ik heb kantje boord gelegen en ik heb het (mede) overleefd door de bloedtransfusies. Hij heeft gezien hoe belangrijk het is en dat is voor hem het zetje geweest om bloeddonor te worden.
quote:Amaqanda schreef op 10 juli 2016 @ 13:37:

Orgaandonor/bloeddonor/stamceldonor hier.

Organen doneren is voor mij niet meer dan logisch, als iemand ze kan gebruiken na mijn dood doe dat dan vooral, anders wordt het toch verbrand!

Bloed ben ik eens voor gevraagd en altijd blijven doen. Ben ook gevraagd voor plasma, maar die frequentie vind ik te veel en als ik een oproep krijg voel ik me toch verplicht, dus hou het 'lekker' bij gewoon bloed geven.

Stamceldonor ook gevraagd, bij de bloedbank en tsja, waarom niet? Ik ben jong en gezond, dus mocht ik ooit een oproep krijgen dan kan dat er ook wel weer bij.

Zo sta ik er ook in.

Als ik dood ben ben ik dood, dus waarom dan niet mijn organen nog gebruiken als ik er iemand mee kan redden?

Ik heb er vrij weinig aan als ik dood ben, dus vind het een beetje zonde om die organen verloren te laten gaan.

Als ik morgen onder een bus kom en hersendood ben, maakt het voor mij geen zak uit of ze me nou helemaal leeghalen of zo in de fik steken, maar je kunt er zoveel mensenlevens mee redden.... Waarom zou ik dan mijn goeie organen mee de oven in nemen?

En bloeddonor ben ik as we speak werk van aan het maken
668, the neighbour of the Beast
quote:Marels schreef op 10 juli 2016 @ 13:40:

[...]

Die was eigenlijk voor Ollie, maar bedankt voor je uitleg

Moet er trouwens eens werk van maken, bloeddonor worden. Kleine moeite, groot plezier, denk ik dan maar.

Hoe lang duurt dat bloed geven? Werkt dat om dat 's avonds na je werk nog even te doen bijvoorbeeld?

Bloed gaat snel. Ik was laatste keer met 7 minuten klaar, je mag er een kwartier over doen. Plasma duurt 3 kwartier.

Natuurlijk ben je wel iets langer bezig, wachten, prikken op hb en bloeddruk meten en formulieren invullen, maar ik sta meestal na een half uur/3 kwartier weer buiten.

Ik ga wel altijd overdag, volgens mij is het de avonden erg druk (ik werk meestal avonddiensten dus overdag vaak vrij)
quote:Marels schreef op 10 juli 2016 @ 13:40:

[...]

Die was eigenlijk voor Ollie, maar bedankt voor je uitleg

Moet er trouwens eens werk van maken, bloeddonor worden. Kleine moeite, groot plezier, denk ik dan maar.

Hoe lang duurt dat bloed geven? Werkt dat om dat 's avonds na je werk nog even te doen bijvoorbeeld?Kleine moeite, met een kwartier ben je klaar. Tijden weet ik niet, zou je eens naar kunnen informeren in je buurt.
Ik was bloeddonor. Kleine moeite, groot plezier (hoewel ik vrij onbruikbaar bloed schijn te hebben, B+)

Maar toen wilden ze me niet meer.

Organen, stamcellen en geslachtscellen doneer ik niet
Ik ben ook donor. Bloed en orgaan. Stamcel mag ik niet doen omdat ik te zwaar ben.
It ain't me
Ik heb me zojuist aangemeld als stamceldonor

Voor informatie over bloed geven en openingstijden van locaties kijk even op sanquin.nl
quote:Bugs_Bunny schreef op 10 juli 2016 @ 13:43:

Ik was bloeddonor. Kleine moeite, groot plezier (hoewel ik vrij onbruikbaar bloed schijn te hebben, B+)

Maar toen wilden ze me niet meer.

Organen, stamcellen en geslachtscellen doneer ik nietDie bloedgroep is heel geschikt voor plasmaferese (waar weer o.a. geneesmiddelen van worden gemaakt)
Ik ben geen donor.

Mijn motivatie is als volgt:

Ik vind het op zich een hele mooie gedachte dat het allemaal technisch mogelijk is. De wetenschap staat voor niets.

Maar ik ben geen gebruiksartikel. Ik ben op de wereld gekomen met een voor mij werkend lichaam en daar ga ik ook mee weg.

Als ik bij leven iemand blij kan maken met een long of een nier, dan graag maar dan is het wel MIJN beslissing. Ik wil graag weten of mijn lever, long of nier niet toevallig geïmplanteerd wordt bij iemand die het eigenlijk niet verdient te leven. En dan denk ik aan zware criminelen, pedofielen en verkrachters.

Ik wil niet zogenaamd om altruïstische motieven van een ander (lees: De Medische Gutmenschen), alvast moeten nadenken of mijn lichaam slechts een gebruiksartikel is.

Om die reden wil ik ook geen organen ontvangen als er bij mij iets aan schort. Mocht dat zo zijn, dan accepteer ik dat dit een deel van mijn leven is en dat ik daarom dood ga. Het leven is niet maakbaar en omdat we toevallig de kennis hebben om organen over te zetten, wil niet zeggen dat je daar automatisch je goedkeuring aan moet geven.

Bloed en plasma, daar ben ik wat genuanceerder in maar dat komt omdat ik dat bij leven zou doen. Toch heb ik daar ook moeite mee omdat ik niet weet in wiens lijf mijn bloed eindigt of zelfs wat er met mijn dna materiaal wordt gedaan.

Als het zou gaan om familie, dan denk ik er wel anders over. Die geef ik nog mijn hart bij leven als dat zou kunnen en als het nodig is.

Waar het me om gaat is dat ik niet zomaar zonder meer toestemming verleen omdat de wetenschap zo ver gevorderd is en het kennelijk heel normaal is om te doen omdat dit nou eenmaal geaccepteerd is in de maatschappij. . Ik vind het best tegennatuurlijk. Ik persoonlijk heb dan meer met kunstharten en kunstnieren.

Maar goed, ik zal met mijn gedachten wel een vreemde eend in de bijt zijn.
Ik heb me aangemeld als bloeddonor.

Niet dat ze heel veel aan me hebben, ik heb net opgezocht dat ik bloedgroep A positief heb en dat is zo ongeveer de meest voorkomende, maar toch....
quote:bagheera91 schreef op 10 juli 2016 @ 13:53:

[...]

Die bloedgroep is heel geschikt voor plasmaferese (waar weer o.a. geneesmiddelen van worden gemaakt)Ok, nog stommer dat ze me niet meer wilden dan
Ik heb me zojuist (eindelijk) geregistreerd als orgaandonor. Al jaren loop ik te twijfelen, er was altijd een soort angst. Toevallig heb ik pas iemand leren kennen die wacht op een orgaan en nu lees ik dit topic en opeens was daar het idee "ik doe het gewoon". Voordat ik me kon bedenken, heb ik het maar gedaan

Orgaandonor dus. In het verleden ben ik bloeddonor geweest, maar die 4 maanden was niet genoeg om mijn hb weer op peil te krijgen waardoor ik plasmadonor ben geworden. In verband met medicijnen mag ik nu geen bloed- of plasmadonor meer zijn en door chronische ziekte ook geen stamceldonor.
Heb gedeeltelijk dezelfde visie als CaptainJaneway hierboven. Ik vind het toepassen van biomedische kennis een groot grijs gebied, maar orgaantransplantatie zit voor mij absoluut in het donkergrijze gebied, ethisch gezien. Ik vind het huidige wereldbeeld waarin alles maakbaar is geen hele positieve ontwikkeling. Ik ben als wetenschapper zelf absoluut voor het vergaren van kennis, maar niet al deze kennis zou zonder meer toegepast moeten worden. Wat mij betreft hoeft niet iedereen koste wat kost in leven gehouden te worden, hoe hard dat ook klinkt.

Ik sta wat milder in bloeddonatie, heb ook een periode bij Sanqiuin gewerkt. Weet daarom echter ook hoe verschrikkelijk veel geld er in die handel omgaat en dat houdt mij vooralsnog tegen om zelf donor te zijn.
Ik mag geen stamceldonor worden. Ben ik te dik voor.
Ik ben wel orgaandonor. Bloeddonor wil ik wel worden, maar ik ben zo ongeveer panisch voor naalden. Na het verhaal van @Amaqanda hierboven valt het me mee dat het zo kort duurt. Een half uurtje/3 kwartier in zo'n ruimte zijn en na 7-15 minuten klaar zijn met prikken... Dat moet toch te doen zijn.
Geen orgaan of bloed donor. Wil uiteraard ook niets ontvangen. Moet nog eens uitzoeken hoe je dat kenbaar maakt als je zelf niet meer bij kennis bent. Wil ook graag een "niet reanimeren" aantekening in mijn dossier. Ook daarvan denk ik, hoe laat ik dat weten op dat moment? Zou bijna denken aan een tattoo met deze gegevens maar hou niet van tattoos.

Ik geef bij leven aan goede doelen en bij dood trouwens ook. Maar dan heb je zelf de keuze aan wie of wat je dat doet. Het risico dat mijn organen of bloed gebruikt kan worden voor bepaalde mensen met ideeën waar ik niet achter sta wil ik niet nemen. En andersom wil ik dan ook niet ontvangen. Bij mensen die ik liefheb zal ik zonder twijfel aanbieden.
Klaar mee
quote:CaptainJaneway schreef op 10 juli 2016 @ 13:53:

Ik ben geen donor.

Mijn motivatie is als volgt:

Ik vind het op zich een hele mooie gedachte dat het allemaal technisch mogelijk is. De wetenschap staat voor niets.

Maar ik ben geen gebruiksartikel. Ik ben op de wereld gekomen met een voor mij werkend lichaam en daar ga ik ook mee weg.

Als ik bij leven iemand blij kan maken met een long of een nier, dan graag maar dan is het wel MIJN beslissing. Ik wil graag weten of mijn lever, long of nier niet toevallig geïmplanteerd wordt bij iemand die het eigenlijk niet verdient te leven. En dan denk ik aan zware criminelen, pedofielen en verkrachters.

Ik wil niet zogenaamd om altruïstische motieven van een ander (lees: De Medische Gutmenschen), alvast moeten nadenken of mijn lichaam slechts een gebruiksartikel is.

Om die reden wil ik ook geen organen ontvangen als er bij mij iets aan schort. Mocht dat zo zijn, dan accepteer ik dat dit een deel van mijn leven is en dat ik daarom dood ga. Het leven is niet maakbaar en omdat we toevallig de kennis hebben om organen over te zetten, wil niet zeggen dat je daar automatisch je goedkeuring aan moet geven.

Bloed en plasma, daar ben ik wat genuanceerder in maar dat komt omdat ik dat bij leven zou doen. Toch heb ik daar ook moeite mee omdat ik niet weet in wiens lijf mijn bloed eindigt of zelfs wat er met mijn dna materiaal wordt gedaan.

Als het zou gaan om familie, dan denk ik er wel anders over. Die geef ik nog mijn hart bij leven als dat zou kunnen en als het nodig is.

Waar het me om gaat is dat ik niet zomaar zonder meer toestemming verleen omdat de wetenschap zo ver gevorderd is en het kennelijk heel normaal is om te doen omdat dit nou eenmaal geaccepteerd is in de maatschappij. . Ik vind het best tegennatuurlijk. Ik persoonlijk heb dan meer met kunstharten en kunstnieren.

Maar goed, ik zal met mijn gedachten wel een vreemde eend in de bijt zijn.Eigenlijk dit dus!
Klaar mee
quote:Marels schreef op 10 juli 2016 @ 14:09:

Ik mag geen stamceldonor worden. Ben ik te dik voor.

Ik ook, en te oud.

Maar ben wel bloeddonor, geen plasma omdat ze liever het volle bloed hebben van mij wegens O-
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Bij orgaantransplantatie ligt het toch wel iets genuanceerder dan doodgaan of niet!

Een nierpatient kan d.m.v. nierdialyse jarenlang in leven gehouden worden, maar alleen met een zeer strict dieet (een halve liter vocht per dag, en daarbij worden ook de glaasjes water gerekend die de patient nodig heeft om alle medicatie naar binnen te krijgen!) plus natuurlijk zijn/haar afhankelijkheid van vele uren dialyseren per week. Dan is de kwaliteit van leven na een geslaagde niertransplantatie toch echt oneindig veel groter.

Een cystic fibrosis patient met verminderde longfunctie gaat nog nét niet dood, maar ligt de hele dag te snakken naar adem, zo ook een ernstige hartpatient die nog amper een paar stappen kan zetten.

Een blinde gaat niet aan zijn blindzijn dood, maar kan wellicht wel weer zien met de hoornvliezen van een ander, een brandwondenpatient kan wellicht ook zonder donorhuid in leven gehouden worden, maar het herstel van zijn huid en littekens gaat zoveel sneller en het resultaat is zoveel mooier d.m.v. getransplanteerde huid ..... En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Als mij iets overkomt en mijn organen zijn bruikbaar kan ik wellicht tien mensen blij maken; ik heb twee ogen, twee nieren, twee longen, een hart, een lever, huid ...... En dat dan wellicht een orgaan bij iemand terecht zal komen die dat niet verdient, dan is dat maar zo. Mijn belastinggeld gaat voor een deel ook naar mensen die dat m.i. niet verdienen
Ik mag geen stamceldonor zijn ivm coeliakie. Ik ben al heel lang orgaandonor, maar heb nooit uitgezocht of dat kan met mijn diagnose.

Mijn moeder was overigens echt overleden toen ze huid en hoornvlies doneerde. Andere organen waren niet bruikbaar door het lange reanimeren. Bijzonder is dan weer dat mijn schoonzus een hoornvliestransplantatie heeft gehad, wat haar veel zelfstandigheid heeft terug gegeven.
quote:Joyce48 schreef op 10 juli 2016 @ 14:52:

[...]

Bij orgaantransplantatie ligt het toch wel iets genuanceerder dan doodgaan of niet!

Een nierpatient kan d.m.v. nierdialyse jarenlang in leven gehouden worden, maar alleen met een zeer strict dieet (een halve liter vocht per dag, en daarbij worden ook de glaasjes water gerekend die de patient nodig heeft om alle medicatie naar binnen te krijgen!) plus natuurlijk zijn/haar afhankelijkheid van vele uren dialyseren per week. Dan is de kwaliteit van leven na een geslaagde niertransplantatie toch echt oneindig veel groter.

Een cystic fibrosis patient met verminderde longfunctie gaat nog nét niet dood, maar ligt de hele dag te snakken naar adem, zo ook een ernstige hartpatient die nog amper een paar stappen kan zetten.

Een blinde gaat niet aan zijn blindzijn dood, maar kan wellicht wel weer zien met de hoornvliezen van een ander, een brandwondenpatient kan wellicht ook zonder donorhuid in leven gehouden worden, maar het herstel van zijn huid en littekens gaat zoveel sneller en het resultaat is zoveel mooier d.m.v. getransplanteerde huid ..... En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Als mij iets overkomt en mijn organen zijn bruikbaar kan ik wellicht tien mensen blij maken; ik heb twee ogen, twee nieren, twee longen, een hart, een lever, huid ...... En dat dan wellicht een orgaan bij iemand terecht zal komen die dat niet verdient, dan is dat maar zo. Mijn belastinggeld gaat voor een deel ook naar mensen die dat m.i. niet verdienen Tien mensen en hun familieleden en vrienden, dat blij maken gaat veel verder dan de mensen die een orgaan krijgen.
Ik ben orgaandonor, weet niet of ik dat straks nog mag zijn eigenlijk. Bloeddonor kan niet ivm te lage bloedwaarden.

Heb een voorstadium van leukemie en krijg volgende maand een stamceltransplantatie. Ben zo blij dat er een optimale match is met mijn onverwante donor!!!

Vind het ook mooi dat mensen om mij heen zich nu ook aanmelden als stamceldonor nu ze erover horen door mijn ziekte.
toughcookie wijzigde dit bericht op 10-07-2016 17:32
Reden: Stomme autocorrect
% gewijzigd
Al heel lang orgaandonor.

Heb wel eens overwogen om mijn hersens ter beschikking te stellen voor wetenschappelijk onderzoek (na mijn dood), maar dat zou betekenen dan ik geen orgaandonor meer kan zijn en dat vind ik belangrijker. Ze mogen alles van me gebruiken, ik vind het een heel fijn idee dat er misschien iemand een (beter) leven krijgt door een orgaan van mij.

Geen bloeddonor, zonder dat daar een bepaalde reden voor is, maar ik haat naalden en bloed prikken dus dat zal wel meespelen.

Ik wil graag weten of mijn lever, long of nier niet toevallig geïmplanteerd wordt bij iemand die het eigenlijk niet verdient te leven. En dan denk ik aan zware criminelen, pedofielen en verkrachters.

Hier kunnen wij een hele ethische discussie over beginnen.

Want wie bepaalt wie verdient te leven of niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven