Konijnen naar binnen?

19-07-2016 18:05 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Morgen ben ik van 8.15 tot 20.00 weg. Mijn konijnen zitten in een hok in de tuin. Nu lopen ze vanaf 15 los want ik ben thuis. Ze graven dan een kuiltje om koel te liggen.

Morgen kan dat niet. Toen ik vanmiddag thuis kwam lag de oudste voor dood in zijn hok. Ik moest hem echt wakker schudden.

Zal ik ze voor de zekerheid binnen zetten morgen?
dat je dat moet vragen, als dat beest al voor dood in het hok lag... JA DUS !

En niet in een warme schuur, maar op een koele plek.
Ja zeker een koel plekje voor ze zoeken.

Die van mij zit buiten. Heeft de hele dag zon en schaduw dus ze kan kiezen.

En ik heb een fles bevroren water in de kooi gelegd (met een handdoek eromheen). Maar waar gaat die onnozele liggen... juist.. in de zon.

Verder zorgen voor voldoende water! En ik vervang het nu in de ochtend en laat in de avond.
Afschermen met witte lakens. Niet in de volle zon. Koelelementen bij konijn in het hok leggen (flesje wwater bevriezen)

Kan me voorstellen dat in sommige gevallen het hele hok verplaatsen ook niet lukt.
Kan je geen schaduw creëren met een parasol of schaduwdoek? Anders op een koele plek binnen.
Als je kan dan zet je ze natuurlijk binnen. Een fles bevroren water met een handdoek eroverheen.

Wat een vraag, sorry, je laat ze toch niet voor apengapen liggen.
Het hok staat in de schaduw en ze hebben een fles bevroren water.

Ik laat de dus niet voor apegapen liggen.

Ik vraag het omdat ik ze nooit naar binnen heb gehaald. De oudste is 6.

Hij lag zojuist in een diepe slaap wat er voor dood uitzag. Doet hij vaker en hij was niet suf of iets dergelijks.

Het zette me alleen aan het denken. Vandaar dat ik het post.
Waarom kunnen ze in hun hok niet de hele dag op een koele plek liggen als ze daar behoefte aan hebben? Hebben ze geen ren waar ze altijd in kunnen?
Als ze in de vrije natuur zouden rondlopen en leven, redden ze zichzelf ook wel.

Plaatsje in de schaduw, voldoende drinken en laten waar ze zijn.

Binnen kunnen ze immers veel minder graven, rondspringen, ...
Ik zou het wel doen. Ook omdat het konijn nu ouder is, de kans dat hij overlijd lijkt me dan groter.

Tenzij het in je huis natuurlijk nóg warmer wordt, dan buiten in de schaduw laten.

Heb je geen buren die af en toe kunnen kijken morgen?
Als het hok in de schaduw staat en ze kunnen zichzelf koelen dan is er niet zoveel aan de hand, het is binnen niks kouder hoor.

De mijne liggen ook wel eens "voor dood", doodeng is dat maar dat doen ze ook als het koud is. Ze zijn dan gewoon in diepe rust.

Jammer dat ze niet los in de tuin kunnen als je er niet bent.
Het zijn twee dwergen en ze zitten in zo'n gigantisch kippenrenhok. Met beneden een ren en boven een gewoon hok plus nog een slaapplaats.

Het hok staat in een hoek van de tuin. Tegen 2 muren en onder een balkon. Nooit direct zonlicht.
quote:Mietrot schreef op 19 juli 2016 @ 18:17:

Als ze in de vrije natuur zouden rondlopen en leven, redden ze zichzelf ook wel.

Plaatsje in de schaduw, voldoende drinken en laten waar ze zijn.

Binnen kunnen ze immers veel minder graven, rondspringen, ...

Daar kunnen ze weglopen uit de zon. In een buiten hok met zwart plat dak niet.

Maar TO heeft een ren lees ik net.
Mijn konijn staat buiten, heeft een hok met een ren. Boven de ren staat nu een oude parasol, voor schaduw. Verder staat bij op het meest schaduwrijke plekje van de tuin en in heb extra water erbij gezet. Het beestje huppelt vrolijk rond.

Extra water geven en extra schaduw creëeren zou mijn advies zijn.
Als er koele plekjes zijn, is dat niet nodig.
Zorgen voor schaduw! En ik weet niet of je mogelijkheid hebt maar een koude steen vinden ze ook altijd fijn om op te liggen. De tips die verder gegeven zijn zoals icepacks en koude flessen werken ook prima.
quote:Rooss4.0 schreef op 19 juli 2016 @ 18:20:

De mijne liggen ook wel eens "voor dood", doodeng is dat maar dat doen ze ook als het koud is. Ze zijn dan gewoon in diepe rust.

Ja schrik me elke keer weer rot. Soms ligt hij zelfs met zijn poten in de lucht. En elke keer roep ik "WOUT!?"

Het hok staat op tegels. Dus dat is ook koel.

Ik vraag mijn buren met hond of ze bij elke ronde (en dat zijn er veel) even willen kijken.

Ook zet ik een extra parasol neer. Gewoon omdat het kan. Plus de fles smorgens.
quote:Monti schreef op 19 juli 2016 @ 18:12:

Als je kan dan zet je ze natuurlijk binnen. Een fles bevroren water met een handdoek eroverheen.

Wat een vraag, sorry, je laat ze toch niet voor apengapen liggenOmdat TO de konijnen niet voor apengapen wil laten liggen opent zij een topic.
ja
quote:apestaartje30 schreef op 19 juli 2016 @ 19:08:

[...]

Ja schrik me elke keer weer rot. Soms ligt hij zelfs met zijn poten in de lucht. En elke keer roep ik "WOUT!?"

Het hok staat op tegels. Dus dat is ook koel.

Ik vraag mijn buren met hond of ze bij elke ronde (en dat zijn er veel) even willen kijken.

Ook zet ik een extra parasol neer. Gewoon omdat het kan. Plus de fles smorgens.

Goede ideeën.

Ik heb gelezen dat sommige konijnen met hun poten omhoog slapen, dus het hoeft niks ernstigs te zijn
Gewoon even wat tips,

Warme stro eruit, droog laagje zaagsel erin.

Parasol nat spuiten.

Tegels nat spuiten.

Koelelementen in een doek wikkelen en ik het hok leggen, daar kunnen ze tegenaan gaan liggen.

Voldoende koel fris water.

Watermeloen neerzetten.

Zelf doe ik mijn nijnen en cavia's in een grote emmer koel water. De eerste keer vinden ze het eng en spartelen maar als ze het weten dan ontspannen ze vrijwel meteen. Wel goed ondersteunen en zorgen dat ze niet kopje onder kunnen.
Ja en?
Bij ons ligt 't konijn ook regelmatig op apengapen. Hij is al 11 3n ik denk iedere keer weer dat hij dood is. Maar als ik genoeg roep dan schrikt hij toch wakker. Ook nu ligt hij zo. maar er is genoeg schaduw in de ren. De cavia's liggen ook veel maar slapen minder vaak en minder diep dan 't konijn.

Goed idee van de watermeloen. Nog nooit gegeven, benieuwd of ze 't lekker vinden.

ik geef ze nu wel meer komkommer en ijsbergsla.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
quote:Gatti schreef op 19 juli 2016 @ 19:49:

Bij ons ligt 't konijn ook regelmatig op apengapen. Hij is al 11 3n ik denk iedere keer weer dat hij dood is. Maar als ik genoeg roep dan schrikt hij toch wakker. Ook nu ligt hij zo. maar er is genoeg schaduw in de ren. De cavia's liggen ook veel maar slapen minder vaak en minder diep dan 't konijn.

Goed idee van de watermeloen. Nog nooit gegeven, benieuwd of ze 't lekker vinden.

ik geef ze nu wel meer komkommer en ijsbergsla.Komkommer en ijsbergsla is niet goed voor konijnen!
Bij het tuincentrum lagen er ingevroren petflessen met water in de konijnenhokken. De konijnen lagen daar tegenaan. Wellicht een idee?
quote:Gamba- schreef op 19 juli 2016 @ 20:00:

[...]

Komkommer en ijsbergsla is niet goed voor konijnen!

Dit. En watermeloen ook niet. Veel te veel suiker.

Wat is er mis met gewoon lof en andijvie? Lekker fris en koel uit de koelkast en goed groenvoer voor konijnen.
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven