Inzage medisch dossier

20-07-2016 22:02 45 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al een tijdje loop ik rond met informatie die ik zorgelijk vind en ik twijfel of ik hier werk van moet gaan maken.

Een kennis (voorheen vriendin) van mij werkt in het ziekenhuis op de poli interne. Nu is via een vriendin bij mij terecht gekomen dat deze kennis vertrouwelijke informatie uit dossiers van mensen die zij kent, gedeeld heeft met haar.

Een voorbeeld, zij wist al te vertellen dat er iemand bevallen was voordat de ouders dit zelf naar buiten hadden gebracht.

Ook vertelde zij dat iemand na de bevalling een totaalruptuur had want dat had zij even opgezochtin het dossier.

Nu loop ik zelf bij de internist en ben ook regelmatig voor mijn kinderen, of mijzelf, op andere afdelingen van het ziekenhuis te vinden.

Steeds weer bekruipt mij het gevoel dat zij informatie weet van mij die zij niet van mijzelf heeft maar leest in mijn medische gegevens.

Vooral als ik haar dan toevallig tegen kom op de dag van de afspraak.

Ik heb er al aan gedacht om een klacht in te dienen maar als ik dan moet zeggen om wie het gaat raakt zij haar baan kwijt. Maar wat ik misschien erger vind is dat ik de relatie met haar vriendin, van wie ik het dus gehoord heb, op het spel zet.

Sowieso vind ik het een raar verhaal dat een poli interne assistent, inzage heeft in een gynaecologie dossier.

Nu twijfel ik dus of ik stappen zal ondernemen. Niet eens zozeer tegen haar maar het idee dat inzage in de dossiers zo makkelijk blijkt te gaan staat mij zo tegen.
There is no footprint too small to leave an imprint on this world!
quote:retrostar schreef op 20 juli 2016 @ 23:00:

Ik zou haar, als ik haar tegenkwam of per text, met klem verzoeken of ze aan niemand privé-informatie over mij wil doorvertellen. Maar aangezien ze een goede kennis is zou ik haar niet aanklagen. Tenminste niet zolang ze mijn privacy eerbiedigt.

Dit gaat niet alleen over jouw privacy. Hier ligt naar mijn idee een verantwoordelijkheid naar alle patiënten toe.

Want wat leest ze nog wat ze niet moet lezen en over wie lekt ze nog meer?

Die collega die ik toen aangegeven had had mij ook niets misdaan. Sterker nog, ik kon het privé heel erg goed met haar vinden.

Maar ze beging wel een ernstige misstap waarvan ik vond dat ik die moest melden. Niet omdat ze mij iets misdeed, maar omdat ik mijn verantwoordelijkheid op moest nemen naar al mijn patiënten toe.

Hoe lief ik haar ook vond :(
668, the neighbour of the Beast
quote:Madderijn schreef op 20 juli 2016 @ 23:10:

Als je van je eigen dossiers na laat kijken wie er in geweest is (en wanneer) weet je iets meer.

Ik hoop dat ze vragen waarom je het na laat kijken.Zou dat in een klein streekziekenhuis ook te achterhalen zijn?
quote:Marels schreef op 20 juli 2016 @ 22:28:

Stappen ondernemen.

Iemand die op die manier beroepsgeheim schendt moet aangegeven worden.

Ik vind het zelfs je plicht om dat te melden.Dit dus. Zeker weten.
quote:estrellas2 schreef op 20 juli 2016 @ 23:05:

[...]

Ja, en dat is dis de vraag. Want waarom sou ze niet in mijn gegevens of in die van mijn kinderen lopen snuffelen? Als ze dit al zo gemakkelijk doet bij minder bekenden van haar.

Ze is inderdaad een beetje een roddeltante, wat iemand hier al schreef.Vervelend probleem is dat, maar ja, sommige mensen zijn nu eenmaal op de hoogte van bepaalde feiten in je leven. Nu nog even doordringen van het feit dat ze haar murf moet houden. Ikzelf zou dat eerst proberen zonder officiële klacht.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Marels schreef op 20 juli 2016 @ 23:11:

[...]

Dit gaat niet alleen over jouw privacy. Hier ligt naar mijn idee een verantwoordelijkheid naar alle patiënten toe.

Want wat leest ze nog wat ze niet moet lezen en over wie lekt ze nog meer?

Die collega die ik toen aangegeven had had mij ook niets misdaan. Sterker nog, ik kon het privé heel erg goed met haar vinden.

Maar ze beging wel een ernstige misstap waarvan ik vond dat ik die moest melden. Niet omdat ze mij iets misdeed, maar omdat ik mijn verantwoordelijkheid op moest nemen naar al mijn patiënten toe.

Hoe lief ik haar ook vond :(Je zal wel gelijk hebben maar ik zou het niet kunnen eigenlijk. Ik zou het eerst onderling proberen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:retrostar schreef op 20 juli 2016 @ 23:18:

[...]

Je zal wel gelijk hebben maar ik zou het niet kunnen eigenlijk. Ik zou het eerst onderling proberen.

Is ook heel moeilijk hoor.

En het heeft is mij ook een behoorlijke en ingrijpende gewetenskwestie geweest.

Mijn collega is naar aanleiding van mijn melding ontslagen. En ze weet dat ik haar heb aangegeven. Erg gezellig allemaal.

Maar ja, soms kun je niet anders.

Vond ik het vreselijk moeilijk? Ja. Voel ik me soms nog schuldig? Ja. Heb ik er spijt van? Nee, ik weet dat ik mijn plicht deed.
668, the neighbour of the Beast
Ik zit als client in de zorg. Ggz. Ik weet uiteraard dat er wel eens thuis gesproken wordt over mij, en over andere cliënten. Maar met zo veel details, en die doorgeven aan willekeurige vrienden en kennissen... Ik zou per direct de begeleidings- of behandelrelatie stopzetten en diegene aanklagen! Mogelijk zou ik zelfs zowel bij de instelling een procedure starten als aangifte doen bij de politie.
quote:estrellas2 schreef op 20 juli 2016 @ 23:12:

[...]

Zou dat in een klein streekziekenhuis ook te achterhalen zijn?Ook de meeste streekziekenhuizrn hebben tegenwoordig een bijna volledig electronisch dossier. Dat registreert iedereen die in een dossier kijkt.
quote:zecora schreef op 21 juli 2016 @ 00:03:

[...]

Ook de meeste streekziekenhuizrn hebben tegenwoordig een bijna volledig electronisch dossier. Dat registreert iedereen die in een dossier kijkt.

Inderdaad.

Ik zou een anonieme melding doen / anonieme klacht inleveren. Dan heb jij je plicht gedaan en dan kan het ziekenhuis zelf beslissen over ze het verder oppakken.
Ik zou hier toch wel melding van maken. Wat ontzettend misselijk van haar en onprofessioneel!
Melden!

Dit is ook de reden dat ik nooit teken voor het delen van gegevens.
quote:zecora schreef op 21 juli 2016 @ 00:03:

[...]

Ook de meeste streekziekenhuizrn hebben tegenwoordig een bijna volledig electronisch dossier. Dat registreert iedereen die in een dossier kijkt.Ik neem aan dat je dat als poli assistent weet. Dan ben je toch eigenlijk een beetje dom als je dan in dossiers van totaal andere afdelingen gaat lopen snuffelen?
quote:estrellas2 schreef op 21 juli 2016 @ 03:28:

[...]

Ik neem aan dat je dat als poli assistent weet. Dan ben je toch eigenlijk een beetje dom als je dan in dossiers van totaal andere afdelingen gaat lopen snuffelen?

Iets weten en er vervolgens naar geweten naar handelen is voor sommigen soms erg moeilijk. Als dit waar is dan is zij haar beroep niet waardig en verdient zij het om haar baan te verliezen.

Zeker melding maken. Dit verdient het om uitgezocht te worden. Het is moeilijk, dat weet ik uit eigen ervaring. Als co mijn meerdere aangegeven en dat heeft me een hoop gekost. Maar dat was het me volledig waard. Alles voor de patiënt. En in jouw geval jouw privacy en de privacy van een ander. Dat is veel waard, zij is onbetrouwbaar. Bah.

Ik vraag me wel wat af, stel dat jouw privacy niet in het geding zou zijn geweest, had jij er dan over nagedacht?
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
quote:-Kia-Ora- schreef op 21 juli 2016 @ 04:29:

[...]

Ik vraag me wel wat af, stel dat jouw privacy niet in het geding zou zijn geweest, had jij er dan over nagedacht?

Ja, want in eerste instantie gaat het ook niet om mij.

Ik sprak vorige week degene weer waar het over ging. En dacht bij mezelf, je moest eens weten, en hoe zou ie reageren áls je het wist.

Toen ze mij haar bevalkingsverhaal vertelde, wist ik dit al. Dat voelde niet eerlijk.
En ja faynanna, ze wist dondersgoed dat ze dit niet mocht doen. Dat waren zelfs haar woorden: "Ik heb even in dossier van X. gekeken, wat natuurlijk helemaal niet mag, maar daar zag ik dat....."

Wat je hier schrijft is echt voldoende reden om er melding van te maken. Want dit gaat veel verder, jij voelt je steeds ongemakkelijk als je haar tegenkomt, je voelt je aangetast in je privacy. Zij maakt bewust fouten, en meer dan eens, dus voel je niet schuldig.

Wordt de naam van de melder genoemd tegen haar? Je zou kunnen aangeven dat je naam niet bij haar bekend wordt. Ik weet niet hoe daarmee omgegaan wordt.
quote:estrellas2 schreef op 21 juli 2016 @ 07:33:

[...]

Ja, want in eerste instantie gaat het ook niet om mij.

Ik sprak vorige week degene weer waar het over ging. En dacht bij mezelf, je moest eens weten, en hoe zou ie reageren áls je het wist.

Toen ze mij haar bevalkingsverhaal vertelde, wist ik dit al. Dat voelde niet eerlijk.

Even een check dat ik het goed begrijp: Jij sprak met iemand, "Marietje", en toen vertelde "Marietje" jou in goed vertrouwen haar bevallingsverhaal, maar dat wist jij al want dat had je al via "Annie" gehoord die het in het dossier van "Marietje" had gelezen?

Dan heb je toch keihard bewijs dat "Annie" iets doet dat absoluut niet mag en dan heb jij toch hele goede gronden om melding te doen?
quote:retrostar schreef op 20 juli 2016 @ 23:15:

[...]

Vervelend probleem is dat, maar ja, sommige mensen zijn nu eenmaal op de hoogte van bepaalde feiten in je leven. Nu nog even doordringen van het feit dat ze haar murf moet houden. Ikzelf zou dat eerst proberen zonder officiële klacht.

Het is niet alleen kennis hebben van. Iedereen met een bepaalde bevoegdheid kan erbij. Erg verleidelijk als je nieuwsgierig bent aangelegd. Er wordt wel gelogd wie in welk dossier heeft gezeten, maar dan is het kwaad al geschied. En hoe groot is de pakkans? Als die vrouw zich niet had verkletst, had er geen haan naar gekraaid.

En daarnaast heb je nog de onzorgvuldigheid bij verschillende medewerkers: schermen met patiengegevens die nog open staan, een agenda waar je in meekijkt om de volgende afspraak te plannen.

[...]

Ik neem aan dat je dat als poli assistent weet. Dan ben je toch eigenlijk een beetje dom als je dan in dossiers van totaal andere afdelingen gaat lopen snuffelen?

Ja dat ben je ook.

Maar nog dommer om het dan te gaan ro ndbazuinen.

feitelijk wordt het nooit gechecked wie waarin kijkt.

Tenzij er dus reden voor is dat wel te doen.
TO, goed van je dat je hier je verhaal doet. Wat zij doet kan echt niet door de beugel. Onderneem vandaag nog stappen!
Power to the people

[...]

Ik neem aan dat je dat als poli assistent weet. Dan ben je toch eigenlijk een beetje dom als je dan in dossiers van totaal andere afdelingen gaat lopen snuffelen?Mensen zijn dom. Er zijn op de weg al meerdere pas ontsnapte gevangenen aan de kant gezet wegens te hard rijden.
Power to the people

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven