Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Alle reacties Link kopieren
quote:Bosbessen schreef op 25 juli 2016 @ 19:37:

[...]

Geen idee! Kan het altijd proberen. Zodra voor de tegels erin liggen, kunnen de snippers weer naar achteren. Maar ik dacht, gooi het weer even in de groep, misschien heeft iemand anders nog een geniaal idee.Kun je niet een stapel stenen of tegels ophalen (gratis af te halen op marktplaats) er neer leggen als tijdelijke oplossing?
quote:Steampunkcat88 schreef op 24 juli 2016 @ 22:51:

Ik zie het wel zitten. Gewoon een flink grote omheinde tuin van 20.000 m2 ( waarom bescheiden) met daarop een grote tropische kas en een enorme tuin met grote bomen en doorkijkjes en dan 100 katten erin laten wonen.

Ik zou me helemaal vermaken als ik de loterij won En anders wel de lekkere tuinman die ik ga aannemen voor het zware werk.
Ik vind hier dingen van.
Hallo tuinvrienden, iemand een tip tegen klavertjes? Ik heb er ook andere planten staan, kattenkruid/lavendel/stokroos/lupine en nog wat klein spul. Maar overal groeit er klaver overheen/onderdoor/tussendoor. Welke plant zou er bijvoorbeeld tussen geplant kunnen worden (misschien iets op de bodem waardoor klavertjes niet heen kunnen groeien? Ik heb nog nooit zoveel klavertjes bij elkaar gezien, ze komen overal in de tuin op en ze groeien als kool. Eerder dit jaar waren het vooral de akkerpesten. Maar die hebben het eindelijk een beetje opgegeven. Alvast bedankt!
Bosbessen, katten gebruiken houtsnippers ook als openbaar toilet, ze vinden dit juist geweldig. Er zijn tenslotte ook houtkorrels voor kattenbakken. Hier ooit houtsnippers in de tuin gehad omdat ik dacht dat het zou helpen (mijn buren hebben héél veel katten) maar helaas.

Ik had niet gedacht dat ik dit ooit zou gaan zeggen maar euhm... uche....

*schraapt keel en zoekt alvast dekking achter de bank*

Ik zou tijdelijk een stuk kunstgras doen. Dekt goed af en katten zullen je tegelloze voortuintje niet meer als toilet gebruiken.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
quote:Calamitycat schreef op 25 juli 2016 @ 20:00:

Bosbessen, katten gebruiken houtsnippers ook als openbaar toilet, ze vinden dit juist geweldig. Er zijn tenslotte ook houtkorrels voor kattenbakken. Hier ooit houtsnippers in de tuin gehad omdat ik dacht dat het zou helpen (mijn buren hebben héél veel katten) maar helaas.

Ik had niet gedacht dat ik dit ooit zou gaan zeggen maar euhm... uche....

*schraapt keel en zoekt alvast dekking achter de bank*

Ik zou tijdelijk een stuk kunstgras doen. Dekt goed af en katten zullen je tegelloze voortuintje niet meer als toilet gebruiken. Gestaft!
Dames, ik heb weer wat ideeën voor mijn tuin. Zoals jullie wellicht weten hebben wij een vrij smalle tuin. Eerste gedeelte is een soort pad van 2 breed en 10 lang, daarna een terrasdeel van 4x7 daarna een deel van 7 bij 7 dat nu gras heeft en een trampoline en speelhuisje. Daarna heb ik een trap ivm hoogteverschil en een zwemvijver van 5x4 en als laatste een stuk gras met avondterras. Wat ik zo jammer vind is dat je nu nog bijna in een keer mijn tuin kan overzien. Ik wil graag een soort secret garden idee waarbij je dus hoekjes creëert en plekken maakt zodat je niet alles in een klap kan zien bij binnenkomst, maar jeeeh wat is dat moeilijk! Hoge hagen is het enige dat ik echt kan bedenken en dat vind ik ook niet altijd even mooi. Hoe creëren jullie die illusie in jullie tuin?
Steam! Bedankt voor de link. Ik ben verliefd geworden op ze allemaal, wat een lieve droppies zeg

Maar ze plaatsen uitsluitend in Dordrecht en omstreken begrijp ik? Dat is een heel eind hier vandaan.

Heel goed idee om eens mijn thuissituatie aan een vaste medewerker van een asiel voor te leggen, juist introverte katten zullen zich bij mijn thuis voelen denk ik, mijn leventje is heel rustig en ik ben zó ontzettend gek op katten dus ze gaan hier wat dat betreft de tijd van hun leven hebben.

Ik overweeg het wel sowieso pas volgend jaar want ik heb dit jaar helaas geen vakantie meer. Als ik zo'n best grote stap neem wil ik wel zeker twee of drie weken vrij zijn om e.e.a. thuis in goede banen te leiden.

Tegen die tijd zal ik de site ikzoekbaas wel veelvuldig raadplegen en proberen een of twee langzitters een fijne plek hier te bezorgen. Bedankt voor het meedenken, echt superlief!

En wat de loterij winnen betreft en een giga stuk grond en een kattenparadijs droom ik lekker met je mee.

Wat lijkt dat me fantastisch.
Dierproeven.
quote:friezinnetje2014 schreef op 25 juli 2016 @ 20:03:

[...]

Gestaft!
Dierproeven.
quote:Hodor schreef op 25 juli 2016 @ 19:59:

Hallo tuinvrienden, iemand een tip tegen klavertjes? Ik heb er ook andere planten staan, kattenkruid/lavendel/stokroos/lupine en nog wat klein spul. Maar overal groeit er klaver overheen/onderdoor/tussendoor. Welke plant zou er bijvoorbeeld tussen geplant kunnen worden (misschien iets op de bodem waardoor klavertjes niet heen kunnen groeien? Ik heb nog nooit zoveel klavertjes bij elkaar gezien, ze komen overal in de tuin op en ze groeien als kool. Eerder dit jaar waren het vooral de akkerpesten. Maar die hebben het eindelijk een beetje opgegeven. Alvast bedankt! Klaver laten staan! Het bindt stikstof uit de lucht in je grond. Oftewel, het is gratis bemesting. Klaver wordt ook gebruikt als groenbemester. Ik heb het zelfs gezaaid in mijn tuin
quote:nursy schreef op 25 juli 2016 @ 20:08:

Dames, ik heb weer wat ideeën voor mijn tuin. Zoals jullie wellicht weten hebben wij een vrij smalle tuin. Eerste gedeelte is een soort pad van 2 breed en 10 lang, daarna een terrasdeel van 4x7 daarna een deel van 7 bij 7 dat nu gras heeft en een trampoline en speelhuisje. Daarna heb ik een trap ivm hoogteverschil en een zwemvijver van 5x4 en als laatste een stuk gras met avondterras. Wat ik zo jammer vind is dat je nu nog bijna in een keer mijn tuin kan overzien. Ik wil graag een soort secret garden idee waarbij je dus hoekjes creëert en plekken maakt zodat je niet alles in een klap kan zien bij binnenkomst, maar jeeeh wat is dat moeilijk! Hoge hagen is het enige dat ik echt kan bedenken en dat vind ik ook niet altijd even mooi. Hoe creëren jullie die illusie in jullie tuin?

Kronkelpaadjes, struikjes, fruitboompjes, hoge hut voor de kinderen, pergola, zitkuil, alles wat maar hoogte en diepte creëert.

Lastig hoor dat formaat van je tuin. Heb je vanuit huis wel leuk zicht?
Nursy, mijn tuin is ook lang en smal (40 mtr. lang, max. 6 breed) en ik heb het effect van aparte stukken tuin gecreëerd door een kronkelpad, heuvels met hogere begroeiing (vaste hoge planten met bloemen) en hoge 'eenlingen' zoals viburnum, bamboe en een sering. Dus vanuit de keuken overzie ik alleen tot de konijnenren (rechts) en links door de hoge en brede viburnum een stuk daarvoor. Na die bocht in het pad (na de konijnenren) zie je pas het groene stuk met veel varens, bamboe en de zitkuil. Vanaf die bocht kan ik dus ook de schuur nog niet zien, die ongeveer 15 meter verderop is. Beetje lastig uitleggen maar wat ik bedoel is dat je kan proberen je tuin echt op te delen in aparte stukken (dat heb je nu al een beetje van wat ik zag ik je foto's) en misschien niet zo zeer denken aan iets van hagen maar meer hoge heesters of struiken?
Dierproeven.
Wat Thistle zegt dus
Dierproeven.
quote:thistle schreef op 25 juli 2016 @ 20:20:

[...]

Kronkelpaadjes, struikjes, fruitboompjes, hoge hut voor de kinderen, pergola, zitkuil, alles wat maar hoogte en diepte creëert.

Lastig hoor dat formaat van je tuin. Heb je vanuit huis wel leuk zicht?Prachtig zicht juist. Mijn huis is ook lang en smal. Hoe heet zoiets pijpenla ofzo? (Of zeg ik nu iets heeeeel geks ) behalve het pad overzie ik alles vanuit de woonkamer door twee openslaande deuren. Vanuit de keuken overzie ik alleen het ochtendterras maar dat vind ik prima. Vanuit mijn slaapkamer en badkamer heb ik ook zicht op de tuin, alleen kindsslaapkamer en logeerkamer niet, maar dat is niet anders.
Ik heb hoogte door magnolia wit van een meter of 6 hoog, drie knotwilgen en een rozenboog. Ik heb al besloten dat ik mijn appeloton die staat te verpieteren naar het bovenste grasveld verplaats en dat ik het ochtendterras ga afschermen richting de grote tuin met twee leibomen. Alleen dan ben je er nog niet. Een kronkelpad lukt bij ons gewoon niet. Ik heb zoveel super rechte lijnen.

Diepte zit m met name in de vijver en het feit dat het laatste deel van mijn tuin ongeveer 50 cm verspringt. Ik moet eens heel goed nadenken over bochten. Mmmmm.
Ik snap je twijfels over rechte lijnen en kronkels

Als je de rechte lijnen wilt aanhouden, dan kun je misschien een pad maken met rechte lijnen maar dan dus in hoeken van 90 graden als een soort trapvorm zeg maar?

Door links en rechts van het pad hogere beplanting te plaatsen doorbreek je al een zichtlijn en creëer je spannende hoekjes.
Dierproeven.
Dat is een goed idee CC! Dat brengt weer een heel nieuw perspectief met zich mee.

Wij hebben namelijk veel hoekige vormen. Ik wilde op ons grasveld een recht pad maken met flagstones zoals een aantal hier al wel eens heeft laten zien. Toch maar eens nadenken of ik dat wel wil. Dat word weer pinterest vandaag.

Heeft iemand hier ervaring met het verplaatsen van een magnolia? Mijn donortuin heeft er een. Een grote paarse kelk als bloem en ongeveer 1.5 meter groot. Hoe lang ie er al staat weet ik niet. Staat wel vol in de zon met wortels in de schaduw. Ik twijfel of ik aan dat avontuur wil beginnen. Ik dacht ivm het creëren van hoogte met begroeiing dat dat wellicht een optie was, iemand ervaring?
Was naarstig op zoek naar een geschikt plaatje, maar dit is een beetje wat ik bedoel. Ook met rechte hoeken kun je prima bochten maken, dan krijgen ze een U-vorm.

Nou zijn dit spuuglelijke tegels en de tuin is ook niet echt om te zeggen wauw, maar de vorm van het pad geeft wel een beetje aan wat ik bedoelde en hoe makkelijk dat het maakt je tuin met hogere beplanting spannender te maken.

Met het verplaatsen van een magnolia helaas geen ervaring.
Dierproeven.
quote:friezinnetje2014 schreef op 25 juli 2016 @ 20:03:

[...]

Gestaft!

@Nursy & Calamitycat ben gewoon weer dom bezig want er ligt een stapel houten vlonders naast de open grond. Die moesten naar het balkon, maar dan gooi ik ze nu wel even tijdelijk in de voortuin.
Goed opgelost.

Dierproeven.
Zal hier vast overkomen als vloeken in de kerk, maar ik vind die tegels juist wel mooi, zo strak hou ik wel van.
quote:grutt schreef op 25 juli 2016 @ 22:45:

Zal hier vast overkomen als vloeken in de kerk, maar ik vind die tegels juist wel mooi, zo strak hou ik wel van.

Oh, het mag best strak hoor, als je dat mooi vindt. Als het maar groen is .

Een vriendin (met een fulltime baan, drie kinderen en een burnout) heeft de héle tuin strak betegeld. Er staan wel een stuk of acht potten met planten maar de schutting is donkergrijs, de tegels zijn donkergrijs, de tuinmeubels zijn donkergrijs en de potten zijn donkergrijs. Prachtig hoor. Als terras.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:nursy schreef op 25 juli 2016 @ 20:08:

Zo' n soort open schuttinkje zoals onderaan op de foto

strak frame voor klimplanten

Kunstwerk

dakje

Pergola

plantenrek

Zit hier iets voor je bij?
Dit zijn rechte lijnen, maar dan op de diagonaal
Er staat een vlinderstruik in mijn tuin, er dwarrelen allemaal vlinders nu!

Die gaat op het lijstje voor onze volgende tuin!
Dit vond ik ook grappig! Ik neem aan dat de bakken geen bodem hebben zodat de bomen gewoon wortels naar het grondwater kunnen hebben. Maar een bak in je border en beplanting op meerdere niveaus, ik vind het erg speels

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven