Vraag bloedonderzoek

09-08-2016 22:24 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben net 7 week zwanger en heb een intake gehad bij de VK. Daar werd mij verteld over bloedonderzoeken.

Twee hiervan zijn standaard begreep ik. Maar de derde betreft onderzoek over een kindje met down of iets dergelijks.

Ik schrok nogal van de kosten die hiervan verbonden waren (160 euro). terwijl het gaat om een extra bloedonderzoek.

Zijn er vrouwen die hier ervaring mee hebben? In mijn familie en die van mijn vriend komt dit verder niet voor. Ik hoor verschillende verhalen erover (dat je het bij 20week echo ook ziet bijv.) en twijfel erover.. Ik zou graag wat ervaring van anderen willen horen, als dat kan?

Dankjewel!
Wij hebben t niet gedaan bij beide kinderen. Komt in beide families niet voor en we vielen nog niet in de risico-groep. Daarnaast vonden we het een kansberekening die niet zo heel veel zegt. We hebben wel gevraagd bij de termijnecho of de vlos vocht rondom het nekje zag. Zou dat te zien zijn dan zouden we de combinatietest alsnog doen, maar dat was niet t geval.
Bij 12 weken is het de combinatietest. Dat is een bloedonderzoek in combinatie met een echo.
Ik heb de combinatietest wel laten doen maar het is ook de vraag wat je ermee zou doen qua uitslag. Het is inderdaad wel een kansberekening maar stel dat zou je het nog verder kunnen laten uitzoeken.
Je bedoelt de combinatietest. Deze test bestaat uit bloedonderzoek en een echo waarbij de dikte van de nekplooi wordt gemeten. Op basis van het bloedonderzoek, de nekplooimeting en je leeftijd wordt een kans berekend op trisomie 13, 18 en 21.

Wij hebben het bij beide zwangerschappen laten doen. Bij de eerste kwam er een verhoogd risico uit de test en was er een indicatie voor aanvullend onderzoek. Hierbij bleek er gelukkig geen sprake van een chromosoomafwijking.
Wij hebben het niet gedaan.

Aan de ene kant omdat ik door familie afwijkingen al een uitgebreide 20weken echo kreeg. En aan de andere kant omdat voor ons een kindje met down ook net zo welkom zou zijn en wij er dus niet echt meerwaarde in zagen.
Wij hebben het ook niet laten doen: zowel onze familieachtergrond als onze leeftijd zaten in de niet-risicogroepen, dus voor ons was het de moeite niet waard.
quote:miss-flower schreef op 09 augustus 2016 @ 22:32:

Je bedoelt de combinatietest. Deze test bestaat uit bloedonderzoek en een echo waarbij de dikte van de nekplooi wordt gemeten. Op basis van het bloedonderzoek, de nekplooimeting en je leeftijd wordt een kans berekend op trisomie 13, 18 en 21.

Wij hebben het bij beide zwangerschappen laten doen. Bij de eerste kwam er een verhoogd risico uit de test en was er een indicatie voor aanvullend onderzoek. Hierbij bleek er gelukkig geen sprake van een chromosoomafwijking.Het is inderdaad deze test. Ik heb de papieren erbij gevonden, en dit is inderdaad de juiste benaming. Ikzelf ben nog 25 en val dat betreft niet in de risicogroep. Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik vind het een vrij lastige keuze.
Dat is voor de combinatietest.

De combinatietest bestaat uit een combinatie van twee zwangerschapsonderzoeken:

Een bloedonderzoek bij de zwangere vrouw, tussen 9 en 14 weken zwangerschap;

En een echo-onderzoek (nekplooimeting), tussen 11 en 14 weken zwangerschap.

Daarbij word gekeken naar 3 syndromen: Syndroom van down, Trisomie 13 en trisomie 18.

Ik heb deze laten doen, maar baal dat ik hem heb gedaan, heb me voor jan lul heel veel zorgen gemaakt om de uitslag terwijl we gelukkig een hartstikke gezond kindje krijgen.
Indien je een hoger risico zou hebben dan, gebeuren die aanvullende testen onmiddellijk of moet je wachten tot 20 weken?

Indien sowieso wachten : ik zou het niet doen

Indien eerder zekerheid : ik zou het doen
Wij hebben het bij de derde laten doen. Wij hadden al twee kinderen rondlopen en een zorgintensief kind zouden wij niet eerlijk naar hun toe vinden. Uit de test kwam een extreem kleine kans, derde dochter is ook edn gezonde meid van inmiddels 5 jaar.
Wat zou je doen als blijkt dat het kindje een chromosoomafwijking heeft? En zou je dit wel of niet vantevoren willen weten? Ik denk dat dit belangrijke vragen zijn om een keuze te maken.

Ik val zelf ook niet in de risicogroep maar heb 2 keer een hele zware zwangerschap gehad. Bij een ernstige chromosoomafwijking zouden wij waarschijnlijk de zwangerschap hebben afgebroken en dat was een van de redenen voor ons om de test te laten doen. De uitgebreide echo vonden wij ook erg waardevol.

Bij een afwijkende uitslag (kans groter dan 0.5%) krijg je direct vervolgonderzoek aangeboden en dit wordt dan ook vergoed door je zorgverzekeraar. Je kunt dan kiezen voor een NIPT, vlokkentest of vruchtwaterpunctie.
Wij hebben de test ook gedaan omdat we beide boven de 30 zijn. Ik was er niet echt nerveus onder en alles was gelukkig ook goed. Vond dat toen wel een fijne geruststelling en ben blij dat ik de test toen heb gedaan.
quote:GateKeeper schreef op 09 augustus 2016 @ 22:29:

Wij hebben t niet gedaan bij beide kinderen. Komt in beide families niet voor en we vielen nog niet in de risico-groep. Daarnaast vonden we het een kansberekening die niet zo heel veel zegt. We hebben wel gevraagd bij de termijnecho of de vlos vocht rondom het nekje zag. Zou dat te zien zijn dan zouden we de combinatietest alsnog doen, maar dat was niet t geval.Ik vraag me dan alleen af of je dan niet te laat bent?
quote:minichibi-2016 schreef op 09 augustus 2016 @ 23:07:

[...]

Ik vraag me dan alleen af of je dan niet te laat bent?Nee kan nog in dezelfde week. Combinatietest kan tot 14 weken, termijn is tussen de 10 en 12 weken. Maar goed dan heb je de test gedaan en dan krijg je de uitslag bv: 1:2500 / 1:1770 / 1:350. Ik noem maar wat en dan TO ben je dan wat wijzer?
160 euro is inderdaad veel geld. Wacht zelf nog op de rekening hiervan, omdat ik op dat moment niet hoog verzekerd was. Dat is dan ook meteen mijn opmerking, kijk je polis eens goed na!

Ik heb het laten doen, puur vanwege mijn onzekerheid en angsten. Zat niet in risicogroep of dergelijke.
De termijnecho vindt plaats voor de nekplooimeting maar is niet gericht op het vaststellen van een verdikte nekplooi. Daarnaast is de test echt gebaseerd op een combinatie van leeftijd, nekplooi en bloeduitslagen en zegt alleen de nekplooi niet zo veel. Bij mij was bijvoorbeeld de nekplooi normaal maar waren juist de bloedwaarden erg afwijkend waardoor het risico verhoogd was.

Het zou natuurlijk fijn zijn als de test een duidelijk antwoord zou geven in plaats van een kans die soms moeilijk te interpreteren is. Maar helaas gebeurt het toch regelmatig dat via deze test ernstige afwijkingen worden opgespoord.
quote:KittyMeow schreef op 09 augustus 2016 @ 23:11:

160 euro is inderdaad veel geld. Wacht zelf nog op de rekening hiervan, omdat ik op dat moment niet hoog verzekerd was. Dat is dan ook meteen mijn opmerking, kijk je polis eens goed na!

Ik heb het laten doen, puur vanwege mijn onzekerheid en angsten. Zat niet in risicogroep of dergelijke.Het wordt sowieso niet vergoed, tenzij je in een risicogroep zit.
quote:miss-flower schreef op 09 augustus 2016 @ 23:13:

De termijnecho vindt plaats voor de nekplooimeting maar is niet gericht op het vaststellen van een verdikte nekplooi.Klopt maar als je t vraagt dan kijken ze er wel naar. Althans dat was bij mijn verloskundigepraktijk zo.
Dankjewel, er komt veel op je af als je voor het eerst zwanger ben en het is fijn als je vragen kan stellen aan anderen die er wat ervaring in hebben! Ben nu 25 en we hebben bewust gekozen. Zijn de eersten in onze vriendenkring. Maar heb nu ff wat dingen en vragen kunnen opschrijven.
De voor ons belangrijkste reden om deze test te doen las ik hierboven al: ook wij hebben al twee kinderen rondlopen en een zorgintensief kind zouden wij niet eerlijk naar hun toe vinden.

Dit betekent dus dat we de zwangerschap zouden hebben laten afbreken.

En dat is heel belangrijk om je vooraf al te bedenken. Wat wil ik eigenlijk met de kennis die ik krijg door deze test?

Mocht je de zwangerschap willen afbreken dan is het pas weten met 20 wel erg laat.
quote:minichibi-2016 schreef op 09 augustus 2016 @ 23:18:

Dankjewel, er komt veel op je af als je voor het eerst zwanger ben en het is fijn als je vragen kan stellen aan anderen die er wat ervaring in hebben! Ben nu 25 en we hebben bewust gekozen. Zijn de eersten in onze vriendenkring. Maar heb nu ff wat dingen en vragen kunnen opschrijven.

Schrijf inderdaad je vragen op voor je vk, die willen gerust wat extra tijd nemen om ze te beantwoorden, want er komt ook veel op je af in het begin.

In ieder geval gefeliciteerd!
quote:TouchOfPink schreef op 09 augustus 2016 @ 23:19:

De voor ons belangrijkste reden om deze test te doen las ik hierboven al: ook wij hebben al twee kinderen rondlopen en een zorgintensief kind zouden wij niet eerlijk naar hun toe vinden.

Dit betekent dus dat we de zwangerschap zouden hebben laten afbreken.

En dat is heel belangrijk om je vooraf al te bedenken. Wat wil ik eigenlijk met de kennis die ik krijg door deze test?

Mocht je de zwangerschap willen afbreken dan is het pas weten met 20 wel erg laat.Dat zijn ook de dingen die ons bezighouden. Ik weet dat je tot 23 week kan afbreken. Klinkt wel lullig maar vind dat je samen met deze beslissing goed moet overwegen of ik het dan wel of niet laat weghalen. Daarnaast hoor ik dat de test niet veel zekerheid geeft. Ik vind het nogal dubbel vandaar ook mijn vragen!
quote:Gewooneennaam schreef op 09 augustus 2016 @ 23:16:

[...]

Het wordt sowieso niet vergoed, tenzij je in een risicogroep zit.Niet waar. Als je CZ gezinnen hebt wordt het wel degelijk vergoed, ongeacht risicogroep of niet.
En inderdaad, gefeliciteerd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven