Baby's wil is wet...
zondag 7 december 2008 om 20:08
Aangezien ik Derek Ogilvie op tv best spraakmakend vond, kon ik vorige week de verleiding niet weerstaan ook zijn boek te kopen. Inmiddels heb ik hem gelezen, maar het viel best tegen. Vond er nogal een 'wijzende vinger' inzitten.
In het boek staat dat baby's/kinderen de gedachten van ouders kunnen lezen, en dat je dus maar beter op kunt passen met wat je denkt in de nabijheid van je kinderen. Dat houdt mijns inziens dus in dat je het never nooit niet goed kunt doen als ouders, niet uitvallen/je altijd inhouden ten opzichte van je kinderen is 1 ding, maar nu zou je dus ook niet meer kunnen.mogen denken wat je wilt in aanwezigheid van je kinderen. Volgens mij houdt dat dus in dat je het nóóit goed kunt doen als ouder zijnde.
Ik word hier eerlijk gezegd best onzeker van, en vroeg me af wat jullie hiervan vinden. Zijn hier wellicht moeders die dit allemaal wel kunnen en doen of gaat dit een stap te ver?
In het boek staat dat baby's/kinderen de gedachten van ouders kunnen lezen, en dat je dus maar beter op kunt passen met wat je denkt in de nabijheid van je kinderen. Dat houdt mijns inziens dus in dat je het never nooit niet goed kunt doen als ouders, niet uitvallen/je altijd inhouden ten opzichte van je kinderen is 1 ding, maar nu zou je dus ook niet meer kunnen.mogen denken wat je wilt in aanwezigheid van je kinderen. Volgens mij houdt dat dus in dat je het nóóit goed kunt doen als ouder zijnde.
Ik word hier eerlijk gezegd best onzeker van, en vroeg me af wat jullie hiervan vinden. Zijn hier wellicht moeders die dit allemaal wel kunnen en doen of gaat dit een stap te ver?
zondag 7 december 2008 om 20:16
Eh.. weet jij nog wat je moeder dacht toen ze uit d'r vel spring toen je vier was en jij de keukenkastjes geschilderd had bij wijze van verrassing?
Psies... dikke kolder dus!
Het is wél zo dat kinderen een sterker ontwikkelde intuitie hebben, dus ze kunnen best jouw stemming aanvoelen, maar dat is het dan wel hoor.
Zou me er niet zo druk over maken!
Psies... dikke kolder dus!
Het is wél zo dat kinderen een sterker ontwikkelde intuitie hebben, dus ze kunnen best jouw stemming aanvoelen, maar dat is het dan wel hoor.
Zou me er niet zo druk over maken!

zondag 7 december 2008 om 20:33
Maar eigenlijk was ik best heilig overtuigd van zijn gave Maar nu, na het lezen van dit boek begin ik toch te twijfelen.
Wat Tientje zegt noemt hij ook specifiek in zijn boek, 'dat wij ons niks meer kunnen herinneren van onze ouders', omdat het gelukkig niet jarenlang opgeslagen wordt. Maar ik voel me nu toch wel een beetje schuldig wanneer ik denk Umini's toch nodig weer eens achter het behang te moeten plakken (zacht uitgedrukt uiteraard )
Wat Tientje zegt noemt hij ook specifiek in zijn boek, 'dat wij ons niks meer kunnen herinneren van onze ouders', omdat het gelukkig niet jarenlang opgeslagen wordt. Maar ik voel me nu toch wel een beetje schuldig wanneer ik denk Umini's toch nodig weer eens achter het behang te moeten plakken (zacht uitgedrukt uiteraard )

zondag 7 december 2008 om 20:41
Ik geloof niet dat kinderen gedachten kunnen lezen, ik geloof wel dat ze veel meer oppikken dan waar wij ons bewust van zijn. Maar dat je moet uitkijken wat je denkt is onzin, tenminste volgens mij. Misschien als jij de hele tijd haatdragende dingen denkt, dat je dat ook uitstraalt en dat je kind dat ook oppikt, maar ik zou me er niet druk over maken. Ik herinner me iig niet wat mijn moeder dacht Ik herinner me wel wat ze allemaal voor mij heeft gedaan en nog steeds doet!
zondag 7 december 2008 om 20:42
Gedachten zijn vrij en vallen dus ook niet te beïnvloeden.
Wat je wel kunt beïnvloeden is je gedrag. Je gedrag een afspiegeling maken van je stemming zodat je kindje geen dubbele boodschappen meekrijgt. Natuurlijk niet loeihard op je kindje gaan foeteren maar wel hem/haar laten weten dat je op dit moment niet zo blij bent of zo.
Bedoelt 'ie zo iets te zeggen?
Wat je wel kunt beïnvloeden is je gedrag. Je gedrag een afspiegeling maken van je stemming zodat je kindje geen dubbele boodschappen meekrijgt. Natuurlijk niet loeihard op je kindje gaan foeteren maar wel hem/haar laten weten dat je op dit moment niet zo blij bent of zo.
Bedoelt 'ie zo iets te zeggen?
zondag 7 december 2008 om 20:47
Ik vind sommige dingen in de show best ver gaan. Er was eens iemand die als kind sexueel misbruikt was en die dochter wist of voelde dat (kindje van 3 ofzo) en dan moest zij daarover praten met haar dochter want dat had ze nodig... tja. Maar met zieke kindjes vind ik hem wel weer goed.
Toch probeer ik zelf zo min mogelijk uit te vallen tegen zoontje, mijn moeder was best streng en ik deed dingen niet omdat ik snapte waarom het niet mocht, maar uit angst voor straf (klinkt nu heel zwaar zoals ik het zeg, heb wel een goede band hoor) maar ik wil het wel anders doen.
Toch probeer ik zelf zo min mogelijk uit te vallen tegen zoontje, mijn moeder was best streng en ik deed dingen niet omdat ik snapte waarom het niet mocht, maar uit angst voor straf (klinkt nu heel zwaar zoals ik het zeg, heb wel een goede band hoor) maar ik wil het wel anders doen.
Stressed is just desserts spelled backwards
zondag 7 december 2008 om 20:51
Inderdaad bedoelt ie waarschijnlijk wel deels dat je je gedrag een afspiegeling moet maken van je stemming, aan de andere kant zegt ie zeer stellig dat een kind letterlijk gedachten kan lezen.
Als ik bij mezelf te rade ga kan ik waarschijnlijk best meer uitleggen waarom iets niet mag of waarom ik iets niet wil hebben, aan de andere kant vind ik dat kinderen ook soms gewoon moeten aannemen dat iets niet kan of mag zonder dat ik daarvoor een verklaring hoef te geven.
Als ik bij mezelf te rade ga kan ik waarschijnlijk best meer uitleggen waarom iets niet mag of waarom ik iets niet wil hebben, aan de andere kant vind ik dat kinderen ook soms gewoon moeten aannemen dat iets niet kan of mag zonder dat ik daarvoor een verklaring hoef te geven.
zondag 7 december 2008 om 20:56
Toevallig hadden oudste dochter en ik gister allebei een off-day waardoor ik een paar keer tegen haar uitgevallen ben, terwijl dat achteraf niet had gehoeven. Had vandaag Derek's boek gelezen en dacht, laat ik het eens in de praktijk brengen. Dus Umini bij me geroepen, haar uitgelegd dat ik slecht geslapen had gister, dat ik dan weleens anders reageer dan ik zou willen en dat het niet aan haar lag. Valt ze me spontaan om m'n nek Ze is nu bijna twee en had niet verwacht dat ze er iets van zou begrijpen, maar hier zat Derek er blijkbaar toch niet zover naast
zondag 7 december 2008 om 21:02
quote:meds schreef op 07 december 2008 @ 20:59:
ja het is moeilijk, zo kan je nooit winnen met memory. En al die sinterklaasongein, die kids hebben ons goed tuc. Ze weten allang dat ze genept worden, maar om ons te neppen doen ze net alsof ze erin geloven. Doortrapte monsters zijn hetJe hebt helemaal gelijk
ja het is moeilijk, zo kan je nooit winnen met memory. En al die sinterklaasongein, die kids hebben ons goed tuc. Ze weten allang dat ze genept worden, maar om ons te neppen doen ze net alsof ze erin geloven. Doortrapte monsters zijn hetJe hebt helemaal gelijk

zondag 7 december 2008 om 21:41
Ik zal nu wel als zweefteef gezien worden (en dat ben ik normaalgesproken helemaal niet) maar ik twijfel wel eens of mijn dochter mijn gedachten kan lezen. Ze gaf vandaag al antwoord op mijn vraag voro ik hem gesteld had, ze stelt ook regelmatig vragen over dingen waar ik aan dacht maar die ik niet verteld had aan haar.
Ik zie het overigens niet zo zwartwit als gedachten lezen, misschien kent ze me wel gewoon heel goed en voelt ze stemmingen aan, wat hier eerder al werd gezegd, maar bij haar heb ik het wel af en toe gedacht, dat ze echt weet wat ik denk.
Neemt niet weg dat ik dat, als het in een boekje staat, niet zomaar aan zou nemen hoor, dat dat een algemene waarheid is die voor ieder kind geldt. Ik denk meer inderdaad dat je gedachtes soms verraden worden door je nonverbale communicatie, dat je kind op die manier veel dingen op pikt.
Ik zie het overigens niet zo zwartwit als gedachten lezen, misschien kent ze me wel gewoon heel goed en voelt ze stemmingen aan, wat hier eerder al werd gezegd, maar bij haar heb ik het wel af en toe gedacht, dat ze echt weet wat ik denk.
Neemt niet weg dat ik dat, als het in een boekje staat, niet zomaar aan zou nemen hoor, dat dat een algemene waarheid is die voor ieder kind geldt. Ik denk meer inderdaad dat je gedachtes soms verraden worden door je nonverbale communicatie, dat je kind op die manier veel dingen op pikt.

zondag 7 december 2008 om 22:23
Ik denk dat jonge kinderen wel erg intuïtief reageren, lichaamstaal goed kunnen lezen, kortom heel veel nonverbale informatie krijgen. Zo kon mijn neefje toen hij een jaar of 2 was altijd zo vertellen wie er zwanger was (meestal al met een week of 6), dat kon je echt niet stil houden.
Wat mij opviel in zijn show is dat de peuters (eigenlijk nooit baby's) die zo dwars waren slecht spraken en dat de oplossing bijna altijd lag in veel praten en uitleggen. Niet echt wereldschokkend. Vertellen dat er een broertje/zusje geboren zal worden, dat het leuk is om met 2 kindjes te zijn net als bij je neefjes of buren. Vertellen dat je gaat verhuizen en waarom dat leuk is, meer ruimte, een tuin enz.
Eigenlijk best logische dingen.
Wat mij opviel in zijn show is dat de peuters (eigenlijk nooit baby's) die zo dwars waren slecht spraken en dat de oplossing bijna altijd lag in veel praten en uitleggen. Niet echt wereldschokkend. Vertellen dat er een broertje/zusje geboren zal worden, dat het leuk is om met 2 kindjes te zijn net als bij je neefjes of buren. Vertellen dat je gaat verhuizen en waarom dat leuk is, meer ruimte, een tuin enz.
Eigenlijk best logische dingen.