overgewicht en zwanger

21-11-2008 16:01 70 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo, ik (26 jr) ben sinds vandaag nieuw op het forum. Nu heb ik een fors overgewicht en mijn man en ik zijn de laatste tijd erg aan het nadenken om te beginnen met kinderen. Aan de ene kant wil ik graag nu proberen zwanger te worden, maar aan de andere kant lijkt het me gezonder als ik ongeveer 25 kg zou afvallen voor de baby (maar stiekem wil ik niet langer wachten!).

Wat ik zou willen weten van jou: had jij ook (fors) overgewicht toen je zwanger werd en hoe heb je dat ervaren? Kon je bijv snel zien dat je zwanger was of juist niet? Ben je nog erg aangekomen tijdens de zwangerschap? Durfde je je buik goed te laten zien? En hoe voelde je je? Was je bang voor extra risico's en complicaties? etc.

Groetjes Ariel
Oja, bij kind 1 zag je bijna niet dat ik zwanger was, bij kind 2 zag je het heel goed en bij kind 3 was ik een megawalrus met een megadikke buik.

Positiekleding droeg ik niet, ik kon mijn eigen kleren blijven dragen tot het eind.
up
Tsara bedankt voor de up ;)

@ Ariel : Ik heb net een soortgelijk topic aangemaakt, ben hier ook nieuw en vroeg het me ook af hoe nadelig het is om te zwaar te zijn

Ik ben zelf 1.60 en weeg momenteel 80 kilo. Dus ook ik ben te zwaar. Ben wel bezig om wat gewicht eraf te krijgen want helemaal gezond is het natuurlijk niet. Sta nu elke dag een uur te wii fitten en eet wat meer fruit, drink wat meer water. Verder rook ik ook niet. Zit zelf een beetje met een tegenstrijdig gevoel. Aan de ene kant denk ik van ik kan eerst beter proberen er wat af te krijgen, maar aan de andere kant, ik ben nu 27 jaar en 8 maanden... word er dus ook niet jonger op.. klinkt misschien heel stom, maar ik wil heel graag moeder zijn voor mijn 30e jaar...
Graag gedaan hoor. Hoop dat je wat kunt afvallen, maar je bent op de goeie weg toch? Je kunt best binnen een paar maanden al heel wat kilo's af vallen en dan ben je nog voor je 30e moeder (als verder alles meezit dan.....) Succes hoor!!!
quote:Cin31 schreef op 28 november 2008 @ 11:05:

Dat gemoraliseer over 'een gezonde moeder moeten willen zijn' vind ik altijd zo'n dooddoener. Jij zult wel weten waarom je te zwaar bent en wat er binnen je mogelijkheden ligt om eraan te doen. Daar heb jij geen moraliserende woorden of opgeheven vingertje voor nodig, vermoed ik.dank je!! Vind het soms ook zo makkelijk gezegt van anderen, dan val je in een paar maanden even wat af. Is lang niet voor iedereen zo voor de hand liggend en dat maakt je niet een slechte moeder. trouwens andersom kan het ook, ik ben (tussen m´n eerste en nu mijn zwangerschap) 10 kilo afgevallen omdat onze dochter met de pot mee ging eten en ik dus veel meer ging letten op verantwoorde voeding. Kinderen kunne je dus ook motiveren om gezonder te gaan leven.
quote:girafje2 schreef op 07 december 2008 @ 19:28:

[...]

dank je!! Vind het soms ook zo makkelijk gezegt van anderen, dan val je in een paar maanden even wat af. Is lang niet voor iedereen zo voor de hand liggend en dat maakt je niet een slechte moeder. trouwens andersom kan het ook, ik ben (tussen m´n eerste en nu mijn zwangerschap) 10 kilo afgevallen omdat onze dochter met de pot mee ging eten en ik dus veel meer ging letten op verantwoorde voeding. Kinderen kunne je dus ook motiveren om gezonder te gaan leven.

Het is inderdaad niet voor de hand liggend dat je binnen een paar maanden zomaar afvalt. Maar de kwestie is hier of je moet afvallen voordat je aan kinderen begint en iedereen heeft daar en mag daar in mijn inziens een mening over hebben. Ik vind persoonlijk dat het gewoon écht niet gezond is om overgewicht te hebben en begrijp dan niet dat je, wanneer je dus eigenlijk ongezond bent, een baby wilt.

Dat jij bijvoorbeeld 10 kilo bent afgevallen omdat je verantwoordelijker met eten om moest gaan zegt dus wel dat je af kan vallen wanneer je gezonder eet. Ik begrijp gewoon niet waarom je dat niet eerst wil doen vóórdat je de keus maakt om met de pil te stoppen.

Het is toch veel gezonder voor je ongeboren kind? Je bent niet alleen meer verantwoordelijk voor jezelf, maar ook voor je kind dat (gezond) in je moet groeien.

Maar goed, ieder zijn ding en mening.
quote:Ariel82 schreef op 21 november 2008 @ 17:56:

Odesa, ik vind dat je gelijk hebt met dat het altijd gezonder is om af te vallen. Ben alleen bang dat ik mijn doel van afvallen niet ga redden en over twee jaar nog fors overgewicht heb en dan stel je het steeds maar uit, terwijl ik altijd al een jonge moeder wilde zijn. Of is dit misschien egoistisch naar je toekomstige kindje toe, omdat er wel degelijk extra risico's aan verbonden zijn?

Ik ben daarom ook vooral benieuwd naar ervaringen om hoe het is om zwanger te zijn terwijl je veel overgewicht hebt.

.

Ik zou ook niet 'verstandig' zijn en eerst gaan afvallen. Ik ben destijds naar de huisarts gegaan en die had zoiets van je bent zoals je bent waarom zou je niet zwanger kunnen worden? Ik ben toen gestopt met de pil en natuurlijk zijn er risico's en ik als ik jou was zou ik gewoon opletten met eten, niet SonjaB-en maar gewoon genoeg groente en fruit (voedingscentrum.nl). Mijn beide zwangerschappen gingen prima en de bevalling van de eerste ook (de tweede moet nog). Vergeleken met mijn slankere vriendinnen ging het zelfs perfect. Overgewicht is misschien niet gezond maar veel hangt ook af van je gestel, ik heb nooit geen ijzertekort gehad en was na de bevalling weer snel de oude. Dit heeft ook niets met gewicht te maken. Zorg dat je in beweging blijft tijdens de zwangerschap, gewoon wandelen enzo. En sommige vrouwen vallen juist af tijdens de zwangerschap of komen bijvoorbeeld niets aan en izjn lichter na de bevalling.

Veel geluk en succes in ieder geval en maak je niet al te druk over je gewicht!
quote:fanatic schreef op 07 december 2008 @ 17:43:

Tsara bedankt voor de up ;)

@ Ariel : Ik heb net een soortgelijk topic aangemaakt, ben hier ook nieuw en vroeg het me ook af hoe nadelig het is om te zwaar te zijn

Ik ben zelf 1.60 en weeg momenteel 80 kilo. Dus ook ik ben te zwaar. Ben wel bezig om wat gewicht eraf te krijgen want helemaal gezond is het natuurlijk niet. Sta nu elke dag een uur te wii fitten en eet wat meer fruit, drink wat meer water. Verder rook ik ook niet. Zit zelf een beetje met een tegenstrijdig gevoel. Aan de ene kant denk ik van ik kan eerst beter proberen er wat af te krijgen, maar aan de andere kant, ik ben nu 27 jaar en 8 maanden... word er dus ook niet jonger op.. klinkt misschien heel stom, maar ik wil heel graag moeder zijn voor mijn 30e jaar...

Ook gewoon stoppen met de pil, je bent misschien niet meteen zwanger en als je wens zo groot is, waarom jezelf kwellen?

Trouwens is het ook niet goed om fanatiek te lijnen en dan te gaan voor kinderen, je lichaam heeft dan tekorten opgebouwd.

Groente, fruit, volkoren producten en wat vlees/vis en je kan echt nu al stoppen met de pil. Er zijn vrouwen die roken, drinken of wel slank zijn maar slecht eten...tja er zijn zoveel obstakels. Niet alles hoeft perfect te zijn voordat je aan kinderen begint.

Bij mij duurde het de eerste keer een half jaar, let in die tijd op je eten genoeg vitamines enzo en slik foliumzuur, meer kan je niet doen voor je ongeboren kindje!

Veel succes!
Hoi Ariel,

Ik denk dat ik wel zo'n beetje de zwaarste ben die je antwoord geeft. Ik heb maat 56.

Ik heb 1 kind en ik heb een top zwangerschap gehad.

Helaas ben ik niet makkelijk zwanger geworden. Vanaf mijn 12e ben ik ongesteld (en ik was als kind al stevig maar niet zoals nu) en ben nog nooit regelmatig ongesteld geweest.

Mijn gyn. vroeg zich dan ook af of mijn beroerde hormoonhuishouding door mijn overgewicht kwam of dat mijn overgewicht (deels) door mijn beroerde hormoonhuishouding kwam. Kip en het ei idee.

Maar mijn zwangerschap verliep dus echt heel goed. Ook de bevalling ging prima.

Verder gaat het spelen, stoeien, er achteraan gaan als ze de straat op rent enz enz. ook prima.

Ik merk namelijk dat daar nogal eens naar gevraagd wordt. Mensen lezen dan ergens van een vrouw met veel overgewicht die, als ze op de grond viel, niet meer overeind kon komen. En ik zit bijna elke dag vrijwillig met mijn dochtertje op de grond samen met haar met duplo te spelen en ik kom heel prima overeind hoor.

Bij mij zag je trouwens pas op het laatst dat ik zwanger was.

En ik ben helaas 17 kilo aangekomen maar die zijn er ook alweer af :-)

Mijn gyn zei trouwens wel dat het natuurlijk altijd goed was om af te vallen maar hij vond mijn overgewicht niet zo'n belemmering dat hij ons niet wilde helpen.

En natuurlijk weet ik zelf ook dat afvallen beter is. Maar ik weet ook dat het enorm moeilijk is. (Gek eigenlijk, want stoppen met roken vond ik echt een piece of cake.)

Veel succes !!
Hoi Hoi,

Ik ben 1.84 lang en woog bij de eerste 114 kilo.Heb maat 50.

Bij de eerste was ik binnen 3 maand zwanger,top zwangerschap alleen omdat ik het kind diep binnenin droeg kon je niet zien dat ik zwanger was,ik kreeg een mannetje van 6 pond.De 2e zwangerschap binnen 2 maand zwanger,nu wel een buikje maar verder kerngezond en bevallen van een jochie van 8 pond en de 3e zwangerschap een dikke buik,zo gezond als een vis en bevallen van een jochie van bijna 6 pond.Dus of je nu overgewicht hebt of niet het heeft niks te maken over hoe groot je kids worden en of het wel verandwoord is.Een slank persoon kan evenveel complicaties krijgen.Veel sucses
Ik zou er gewoon voor gaan hoor als ik jou was. Bij de eerste woog ik 75 bij een lengte van 1.62 en bij de tweede woog ik 88 kg. Bij de tweede veel minder aangekomen, ik geloof zo'n acht kg ofzo. Maarja weet je wat het is, je kunt nu eerst wel heel veel af gaan vallen, als je zwanger bent, komen er weer zoveel kilo's bij dat je na de bevallig weer zo hard aan de slag kunt. Ik ben na mijn tweede gelukkig 26 kg afgevallen, ben er dus nog lang niet, maar mijn bmi is in ieder geval weer wat beter. Alle twee de zwangerschappen heb ik geen problemen ervaren en zelfs hoefde ik bij de verloskundigen ook nooit op de weegschaal te staan. Zij zagen er volgens mij niet echt een groot risico is dat ik zoveel overgewicht had. Dus als de dokter het al niet als een groot probleem zie, zou ik er zeker voor gaan. Het enige nadeel zelf vond ik de hele bevalling, en dan met name dat logge lijf van mij en hoe ik erbij zou liggen tijdens de bevalling. Maarja, ik denk dat je dat ook hebt met maatje 36 (ik dan tenminste).
Hoi,

ik had al eerder gereageerd. Inmiddels zit ik op 24 weken en ben ik nog steeds niks aangekomen.

De eerste weken viel ik wat kilo's af ivm misselijkheid en daarvan zijn er 2 bijgekomen. Ik eet normaal, ook wel wat lekkers tussendoor.

Ik heb maat 46-48 en op dit moment is mijn figuur juist mooier geworden. Ineens een hele duidelijke taille en een ronde buik alleen van voren.

Bij ons is het zo dat als je BMI boven 35 is, je automatisch een medische indicatie hebt. Nou had ik al vanwege andere redenen een MI maar ok.

Hebben jullie dit ook meegemaakt?
Vooropgesteld: ik heb geen overgewicht, ben zwanger en heb geen idee hoe het is om af te moeten vallen.

Maar, ik vind wel dat hier heel gemakkelijk over de risico's van overgewicht wordt heengestapt door sommigen (hoe fijn ik het ook vind dat het bij jullie allemaal zo goed is gegaan!). Het is nu eenmaal bewezen dat overgewicht een aantal extra problemen op kan leveren voor en tijdens de zwangerschap. Waarom dan niet eerst een half jaar of een jaar proberen op een gezonde manier (bv. met een diëtiste) af te vallen voor je werkelijk probeert zwanger te worden? Je hebt er alleen maar bij te winnen, lijkt me.

En mocht het niet lukken om wat af te vallen, dan kun je dan alsnog besluiten om zwanger te worden.

Van een belgische site (gezondheid.be, beetje ingekort):

De zwangerschap van een obese vrouw behoort tot de hoogrisicozwangerschappen. De mogelijke risico’s kunnen zich zowel manifesteren gedurende de zwangerschap als tijdens de bevalling, alsook postpartaal. De complicaties kunnen zich zowel op moederlijk als op foetaal vlak voordoen.

1. Maternele risico's

Reeds bij matig overgewicht voor de conceptie is de kans op maternele en foetale aandoeningen verhoogd. Bij duidelijke obesitas is het risico uiteraard veel groter.

• Zwangerschapsdiabetes : reeds bij matig overgewicht is de risicofactor op het ontwikkelen van zwangerschapsdiabetes 1,8 tot 6,5 keer groter, bij obese factor is de risicofactor 1,4 tot 20 keer groter.

• Hypertensie en hypertensieve aandoeningen : hypertensie is bij obese zwangeren 2,2 tot 21,4 keer verhoogd, terwijl pré-eclampsie 1,22 tot 9,7 keer meer voorkomt. Hypertensie komt vooral voor bij vrouwen met obesitas ter hoogte van het bovenlichaam.

• Keizersnede : Bij inductie van de arbeid hebben we frequent te maken met niet vorderende arbeid.Deze en andere factoren leiden tot een verhoging van het sectio-cijfer tot 3 .

• Andere complicaties zoals thrombo-embolie (vorming van bloedklonters) komen ook vaker voor bij obese zwangeren

• Grote gewichtstoename bij reeds obese vrouwen verergeren de algemene risico's voor de vrouw.

2. Foetale risico's

• Lagere Apgarscore

• Macrosomie : obese vrouwen hebben tot 18 keer meer kans op een zware baby in verhouding met de zwangerschapsduur.Het gevolg hiervan is o.a. een lagere Apgarscore, geboortetrauma en zelfs perinatale mortalieit

• Congenitale afwijkingen : aangeboren afwijkingen komen vaker voor bij obese vrouwen

(37,5%). De meest voorkomende afwijking is de groep van de neurale buisdefecten nl.spina bifida en anencefalie. Een mogelijke oorzaak zou een onevenwichtig dieet in het eerste zwangerschapstrimester kunnen zijn.

Bij de jongens komt meer cryptorchisme voor (niet indalen van de testikels)

• Mortaliteit : de perinatale sterfte ligt 1,15 tot 2,5 keer hoger bij vrouwen met overgewicht en 2,5 tot 3,4 keer bij obese vrouwen. Ook blijkt dat het risico op sterfte van de baby in het eerste levensjaar beduidend hoger is bij obese vrouwen

• Prematuriteit : er is een verhoogd risico op prematuriteit bij obese zwangeren.

• Op lange termijn zijn de gevolgen voor de baby ook niet gering. Macrosome baby’s hebben een verhoogde kans om later eveneens obees te worden. Reeds in het eerste levensjaar kan er zich overgewicht gaan manifesteren. Obesitas en hypertensie verhoogt de morbiditeit tijdens de kinderjaren.
helemaal eens met wen, overgewicht is gewoon geen optimaal gezonde conditie, punt.

Gelukkig zijn er genoeg verhalen van zware vrouwen met gezonde zwangerschappen/babies, maar als TO de vraag stelt is het beter om eerst wat af te vallen, dan is het antwoord natuurlijk: ja, dat is wel beter.

Kan het ook goedgaan als niet afvalt: ja, natuurlijk, gelukkig wel, maar afvallen is gewoon beter.

Dat je van een zs toch wel aankomt en dat je dieet daarvoor dan voor niets is geweest, is onzin. Als je met 90 kg begint en na afloop 100 weegt, is dat erger dan wanneer je met 75 kg begint en daarna 85 weegt.

Ook die verhalen van dat je soms helemaal niet aankomt door misselijkheid etc vind ik geen reden om dus maar met overgewicht te beginnen, je weet immers niet van te voren hoe het bij ieder persoon zal verlopen.
quote:wen schreef op 08 december 2008 @ 10:37:

Vooropgesteld: ik heb geen overgewicht, ben zwanger en heb geen idee hoe het is om af te moeten vallen.

Maar, ik vind wel dat hier heel gemakkelijk over de risico's van overgewicht wordt heengestapt door sommigen (hoe fijn ik het ook vind dat het bij jullie allemaal zo goed is gegaan!). Het is nu eenmaal bewezen dat overgewicht een aantal extra problemen op kan leveren voor en tijdens de zwangerschap. Waarom dan niet eerst een half jaar of een jaar proberen op een gezonde manier (bv. met een diëtiste) af te vallen voor je werkelijk probeert zwanger te worden? Je hebt er alleen maar bij te winnen, lijkt me.

En mocht het niet lukken om wat af te vallen, dan kun je dan alsnog besluiten om zwanger te worden.

Van een belgische site (gezondheid.be, beetje ingekort):

De zwangerschap van een obese vrouw behoort tot de hoogrisicozwangerschappen. De mogelijke risico’s kunnen zich zowel manifesteren gedurende de zwangerschap als tijdens de bevalling, alsook postpartaal. De complicaties kunnen zich zowel op moederlijk als op foetaal vlak voordoen.

1. Maternele risico's

Reeds bij matig overgewicht voor de conceptie is de kans op maternele en foetale aandoeningen verhoogd. Bij duidelijke obesitas is het risico uiteraard veel groter.

• Zwangerschapsdiabetes : reeds bij matig overgewicht is de risicofactor op het ontwikkelen van zwangerschapsdiabetes 1,8 tot 6,5 keer groter, bij obese factor is de risicofactor 1,4 tot 20 keer groter.

• Hypertensie en hypertensieve aandoeningen : hypertensie is bij obese zwangeren 2,2 tot 21,4 keer verhoogd, terwijl pré-eclampsie 1,22 tot 9,7 keer meer voorkomt. Hypertensie komt vooral voor bij vrouwen met obesitas ter hoogte van het bovenlichaam.

• Keizersnede : Bij inductie van de arbeid hebben we frequent te maken met niet vorderende arbeid.Deze en andere factoren leiden tot een verhoging van het sectio-cijfer tot 3 .

• Andere complicaties zoals thrombo-embolie (vorming van bloedklonters) komen ook vaker voor bij obese zwangeren

• Grote gewichtstoename bij reeds obese vrouwen verergeren de algemene risico's voor de vrouw.

2. Foetale risico's

• Lagere Apgarscore

• Macrosomie : obese vrouwen hebben tot 18 keer meer kans op een zware baby in verhouding met de zwangerschapsduur.Het gevolg hiervan is o.a. een lagere Apgarscore, geboortetrauma en zelfs perinatale mortalieit

• Congenitale afwijkingen : aangeboren afwijkingen komen vaker voor bij obese vrouwen

(37,5%). De meest voorkomende afwijking is de groep van de neurale buisdefecten nl.spina bifida en anencefalie. Een mogelijke oorzaak zou een onevenwichtig dieet in het eerste zwangerschapstrimester kunnen zijn.

Bij de jongens komt meer cryptorchisme voor (niet indalen van de testikels)

• Mortaliteit : de perinatale sterfte ligt 1,15 tot 2,5 keer hoger bij vrouwen met overgewicht en 2,5 tot 3,4 keer bij obese vrouwen. Ook blijkt dat het risico op sterfte van de baby in het eerste levensjaar beduidend hoger is bij obese vrouwen

• Prematuriteit : er is een verhoogd risico op prematuriteit bij obese zwangeren.

• Op lange termijn zijn de gevolgen voor de baby ook niet gering. Macrosome baby’s hebben een verhoogde kans om later eveneens obees te worden. Reeds in het eerste levensjaar kan er zich overgewicht gaan manifesteren. Obesitas en hypertensie verhoogt de morbiditeit tijdens de kinderjaren.

Ik dacht al dat ik hier alleen in stond.....er werd ook niet gereageerd op mijn posts. Maar goed, ik begrijp het wel. Als iemand mij aan zou spreken op iets wat ik niet goed zou doen, zou ik mezelf ook verdedigen. Dus wat dat betreft begrijp ik iedereen wel.

Ik vind het ook vreemd dat ik meerdere malen lees dat gynaecologen en/of verloskundigen hebben aangegeven dat (ernstig) overgewicht geen belemmering zou moeten zijn voor een zwangerschap, terwijl overal bekend is dat het niet goed is. Mijn verloskundige zegt iets héél anders.

Goed, ik hoop dat TO een gezonde zwangerschap tegemoet gaat, daar gaat het uiteindelijk om.
Ariel, overleggen met je eigen huisarts of verloskundige, zij zijn proffesionals en wij kunnen hier van alles vinden en op internet opzoeken, jij moet de keuze maken en zij kunnen het beste jou situatie beoordelen.
Wel, ik heb maat 50/52. Heb er lang over gedaan om zwanger te worden, heb de hulp van de gyn nodig gehad.

Heb last gehad van zwangerschapsdiabetes, hoge bloeddruk en zoon is 6 weken te vroeg geboren. Ik was wel niks bijgekomen, kwam lichter uit het ziekenhuis. Dus nee, mijn zwangerschap was niet probleemloos. Maar mijn gyn zegt wel dat hij niet voor 100% kan bewijzen dat dit aan het overgewicht ligt, iemand met een normaal gewicht kon deze complicaties ook krijgen (zo is zoon te vroeg geboren omdat mijn placenta losliet). En nu we aan een 2e aan het denken zijn, zegt onze gyn nog steeds dat wat afvallen beter zou zijn, maar dat het me niet moet tegenhouden om zwanger te worden. Iedereen heeft recht op die kinderwens, ook dikke mensen. Je moet dan zelf de afweging maar maken of je dat wilt of niet!
tuurlijk heeft iedereen recht op het vervullen van een kinderwens, maar aan de andere kant lijkt het mij normaal om zo optimaal mogelijk aan je zs te beginnen.

Financieel moet het mogelijk zijn, een stabiele relatie of thuisomgeving is fijn, uiteraard rook je niet, foliumzuur slik je van te voren, en ja, een fit lijf hoort daar m.i. ook wel bij.

en persoonlijk vind ik het wel raar dat er allerlei medische toestanden zijn geweest bij zs nummer 1 en dat dat dan nog geen reden is om af te vallen????

keihard bewijzen dat het door overgewicht komt kan je niet nee,maar als je weet dat overwicht een factor zou KUNNEN zijn bij al die complicaties en vruchtbaarheidsproblemen.... Dan neem je toch het zekere voor het onzekere ipv allerlei beroepen te doen op medische hulp?

als je een gezond bmi hebt en je hebt complicaties, dan weet je tenminste zeker dat het niet aan jou ligt.
Het ligt aan hoeveel te zwaar je bent én aan de conditie die je verder hebt. Ik ben ook te zwaar, voor de zwangerschap van dochterlief een kilo of 5-10 denk ik, voor de zwangerschap van zoonlief een kilo of 20. Bij beide zwangerschappen complicaties gehad, heb nog voor de zwangerschap van de tweede gevraagd of ik niet extra risico liep door mijn gewicht, volgens de arts was dat niet zo. (ik had maat 42/44).

Tweede zwangerschap veel meer complicaties gehad, zoon veel te vroeg geboren. En er blééf maar een stemmetje in mijn hoofd zeuren 'wat nou als ik niet te zwaar was en een goede conditie had gehad?'. Dus dat heb ik ook aan de arts gevraagd. Er zijn allerlei onderzoeken gedaan (vanwege Hellp) maar mijn gewicht leek geen rol gespeeld te hebben, want mijn cholesterol en andere bloedwaarden waren perfect in orde en ik was ondanks overgewicht hartstikke gezond.

Maar tóch werd me aangeraden om voor een eventuele volgende zwangerschap eerst flink af te vallen en te zorgen dat ik góed in conditie kom. Je lichaam is dan beter bestand tegen een zwangerschap, hoeft niet meer al dat extra gewicht mee te torsen en wordt minder zwaar belast. Daarbij, het risico om vroeg te overlijden is véél groter als je te dik bent.

Dus ik zou zéker eerst wat afvallen, al is het maar een beetje. Eet gezond, sport en probeer voor mijn part ondertussen zwanger te worden, maar gebruik je zwangerschap niet als excuus om er niet meer verder te gaan. (je moet natuurlijk niet afvallen, maar extra zitten eten omdat je toch zwanger bent is ook uit den boze).

Dus ja, ik zou éérst wat afvallen, gezonder worden en dán pas zwanger worden als ik jou was. Je kind verdient een gezonde fitte moeder.
Ook ik heb flink overgewicht, prima zwangerschap gehad(wel duurde het even voordat ik zwanger was en allereerste keer een miskraam) bevalling was heftig maar niet door overgewicht. Nu vrij snel zwanger geworden van nr 2, en weer gaat alles goed. Natuurlijk is het beter om af te vallen, maar kun je beide niet proberen? Zwanger proberen te worden en in de tussentijd gezond gaan leven? Wie zegt dat je 1, 2, 3 zwanger bent?
een meer algemene vraag, waarom uberhaupt zo'n overgewicht houden, of het nou voor tijdens of na een zwangerschap is? Nee, afvallen is niet altijd even makkelijk, maar de meeste vormen van overgewicht komt toch door het eetpatroon en slechts een heel heel klein percentage vindt de oorzaak in medische redenen (schildklier). Je wilt toch graag een gezonde (aantrekkelijke) actieve vrouw zijn voor jezelf, je partner en je (toekomstige) kinderen. Ik begrijp dat zoeken naar allerlei verklaringen en excuses niet zo goed. Overigens is dit een oprechte vraag, maar zullen er toch altijd mensen zijn die zich aangevallen voelen door zo'n directe vraag. Dan zeg ik bij voorbaat, ik wil niemand aanvallen en/of beledigen. Ik ben benieuwd naar een oprecht en direct antwoord.
Ik begrijp het ook niet zo goed, maar dat komt misschien mede omdat ik zelf geen overgewicht heb. Heb me vanaf vandaag voorgenomen om niet meer te preken, zoals iemand anders het noemde

Hier eigenlijk dezelfde discussie http://forum.viva.nl/forum/list_messages/35584
Ik heb ook overgewicht, maar was 2x snel zwanger, bij beide zwangerschappen geen complicaties gehad, ook hele goede snelle bevallingen gehad!

Bij de eerste zwangerschap slechts 3.9 kilo aangekomen en dus 10 kilo lichter na de bevalling(zo kan je ook afvallen!) en bij de tweede 7 kilo aangekomen en ook weer 10 afgevallen. Nu nog wel iets te zwaar, maar zolang ik bv geef bekommer ik me niet over mijn gewicht. Voel me verder goed en ik ben nou eenmaal ook grof gebouwd. In januari laten we het lekkere snoepen/snacken wel weer en dan als de bv gestopt is zien we wel verder of ik ga dieten.

Ik zou en proberen af te vallen en proberen om zwanger te worden. Misschien ben je pas over een half jaar zwanger en ben je dan ook al 10 kilo kwijt. Twee vliegen in 1 klap!

Succes ermee
tja, waarom heeft iemand overgewicht/ waarom rookt iemand? waarom sport iemand niet? (ook al heeft ie gezond gewicht)

Ik weet voor mezelf de redenen, maar je hebt gelijk, het is beter om er iets aan te doen.

Ik denk dat weinig mensen zonder overgewicht zich realiseren dat het niet een kwestie is van gewoon op een dag ineens anders gaan leven, verandering van levensstijl is een van de moeilijkste dingen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven