Lijf & Lijn alle pijlers

baarmoeder verwijderen

05-08-2016 09:46 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn verhaal al gedeeltelijk gedaan in het topic van zonwolken, er zijn wat ontwikkelingen dus daarom open ik nu mijn eigen topic.

Na mijn bezoek aan de gynaecoloog, en zojuist het gesprek met mijn huisarts, is duidelijk geworden dat ik 4 vleesbomen heb in de spierwand van de baarmoeder.

ik heb al jaren klachten, ben al in de overgang, en heb een voorgeschiedenis met ernstige trombose en kanker in de familie.

ik heb 2 opties gekregen, een mirenaspiraal en kijken of het beter gaat, of de baarmoeder verwijderen.

mijn huisarts geeft aan, gezien de klachten en de voorgeschiedenis dat zij zou adviseren om te verwijderen. mijn voorkeur gaat hier ook naar uit.

ik modder nu al zo lang, heb heftige klachten en ben er wel een beetje klaar mee.

Het is een zware operatie dat weet ik, en ik heb al langer over deze keuze nagedacht, maar vind het zo moeilijk.

er zijn hier vast vrouwen die de operatie al hebben ondergaan, wie kan mij advies geven?

hoe heb je het ervaren? en was je uiteindelijk blij dat je die keuze gemaakt hebt?

iedereen ervaart het anders dat weet ik, gewoon wat ervaringen is al fijn.

eind augustus moet ik terug naar de gynaecoloog, dan gaan we de keuze maken.
Zo is het, je bent sterk als het erop aan komt hoor. Ik probeerde het ook als een soort mini vakantie te zien, heel de dag wat lezen, film kijken, bezoek ontvangen.. misschien kun je leren haken of breien ofzo? Je moet het nemen zoals het komt, en dan eet je maar een keer meer soep uit blik met een broodje, of je laat de stofzuiger wat vaker in de kast.

Hoe oud zijn de kinderen? Ik snap dat je een man om je heen mist hoor. Maar geloof me, je komt dit door. En dan ben je straks lekker klachtenvrij, en nooit meer ongesteld, dat is een fijn vooruitzicht.
Sterkte blauw-vinkje...

ik sta nu op de wachtlijst om mijn baarmoeder en eileiders te laten verwijderen.

Helaas kan het bij mij niet vaginaal ivm dat ik teveel verklevingen heb.

Wat ik heb begrepen, is dat je de 1e 2 weken niets mag doen, zelfs niet koken, was doen etc.

Daarna langzaam opbouwen.

Hoe oud zijn jouw kinderen?
Ook bij mij is de baarmoeder verwijderd. Ik had vleesbomen en daardoor enorme heftige menstraties. Ik heb de operatie nog een poos tegen gehouden, omdat ik het toch een zeer emotionele beslissing vond. Maar op een gegeven moment kun je er niet meer omheen. Het bloedverlies was te veel en te heftig en op een gegeven moment voel je je net een uitgeknepen zeer slappe vaatdoek.

Via een kijkoperatie is de baarmoeder vaginaal verwijderd. En daarna ben ik in no time weer opgeknapt. Nooit meer bang voor doorlekken. Nooit meer maandverband en tampons bij me. Het is een bevrijding.

Ik vind het alleen op sexueel gebied iets minder. Mijn baarmoedermond is ook verwijderd en daar heb ik achteraf wel spijt van.
Ik merk dan weer geen verschil op sexueel gebied. Baarmoedermond is ook verwijderd. Dus dat zal voor iedereen verschillend zijn en helaas weet je dat niet van tevoren. Maar goed, dan nog, als je op straat loopt en je verliest ineens een golf bloed uit het niks, je moet 's nachts je bed uit omdat je in een koude natte plas ligt, je zit al maanden aan de ijzertabletten omdat je het allemaal niet trekt, dan heb je soms weinig te kiezen. Ik vond het geen emotionele beslissing in die zin van het vrouw zijn, het maakt mij niet uit of ze een nier, baarmoeder of blinde darm weghalen zeg maar. Maar het komt natuurlijk wel rauw op je dak omdat je onder het mes moet en moet herstellen. Nou scheelde het bij mij denk ik wel dat ik een paar jaar terug geopereerd was aan het carpale tunnel syndroom, dus ik wist hoe het is om je in acht te moeten houden. En daarbij viel het herstellen van de baarmoeder me ontzettend mee, omdat je na een operatie aan je hand veel minder kunt (lezen, internetten enz.) en met het herstellen van de baarmoeder operatie ik dat wel kon. Ik heb een ziekenhuis bed laten komen en dat vond ik echt ideaal, dan hoefde ik overdag niet steeds op de bank te zitten maar kon ik lekker in dat bed liggen. Slapen deed ik gewoon boven.
Ik denk ook zo vaak dat het toch ook zo slecht geregeld is dat je al vanaf een 12 jaar begint met menstrueren en dat tot je pakweg 50e. In plaats van jaren de pil te moeten slikken zou het eigenlijk zo moeten kunnen zijn dat je nooit ongesteld wordt, en een pil moet gaan slikken als je een kinderwens krijgt. Daar heeft onze lieve heer niet goed over nagedacht. (Zeker met oog op het topic van de 55 jarige vrouw die zwanger is.)
@ Meedoen, mag ik vragen wat voor verschil jij voelt in vergelijking met en zonder baarmoedermond?

Bij mij gaat hij er ook uit. Maar er is niet overgesproken met de arts wat de voor- en nadelen zijn.

Volgens mij had ik ook geen keus.

@ Blauw-vinkje...en hoe was het bij de gyn?
Mijn jongens zijn 19 en 21 en wonen allebei nog thuis. De jongste studeerd en de oudste werkt onregelmatig dus is niet alle dagen thuis. 3 jaar geleden is mijn man plotseling overleden, en sindsdien heb ik alleen maar in een achtbaan gezeten waar ik nu bijna uit ben.

ik heb mezelf letterlijk op een zijspoor gezet en alles genegeerd tot het echt niet meer ging. het word tijd dat er iets gebeurd.

De gynaecoloog heeft slijm afgenomen uit de holte en dit word nog bekeken. ik heb heel duidelijk gemaakt dat ik geen "trucjes" meer wilde, waarvan niemand weet of het werkt.

Ik ben moe en opgebrand en heb het idee dat Door al die klachten en ellende mijn leven stil staat. ik durf niet eens op date te gaan......

Ze Gaat het nu in het artsenteam bespreken en die bepalen of ze akkoord gaan met een operatie. Ze heeft me nog een keer onderzocht en verwacht dat bij een operatie het vaginaal kan.

als ze niet akkoord gaan ga ik naar een ander ziekenhuis, ik kan zo niet langer Door.

over 2 weken word ik gebelt, nog even afwachten dus.
De gynaecoloog heeft mij niet de keuze gegeven of de baarmoedermond kon blijven zitten. Het was in het ziekenhuis waar ik ben geweest standaard procedure om die ook te verwijderen.

Bij gemeenschap merk ik nu toch dat ik het mis. Het ertegen aan stoten was toch wel een fijn gevoel voor mij.
Sterkte blauw-vinkje. Ik zou er ook voor gaan in jouw situatie. Hoor in mijn omgeving ook dat een flink aantal zeggen, had ik het maar jaren eerder gedaan.

Dank je meedoen voor jouw reactie. Nee, dat is iets wat ik niet zal gaan missen ;)
Hier nog een ervaring. Zo'n 6 jaar geleden is mijn bm verwijderd ivm myoom en endometriose. De operatie was heftig en ik heb dus echt 6 weken moeten herstellen, ik heb ook een complicatie gehad waardoor ik 9 maanden later nog een (kleinere) operatie ondergaan heb. Desondanks heb ik geen spijt, hooguit dat ik zo lang doorgemodderd heb tot de operatie.

Iemand vroeg naar de sex: die is beter dan ooit. Het bloedverlies en de pijn waren bijzonder slecht voor mijn sexleven en dat is nu voorbij. En stoten tegen je baarmoedermond missen? Ik vond dat juist pijnlijk en was altijd bezig om krampachtig te zorgen dat man niet te diep/hard ging, ook al over.

Kortom, de operatie verloopt echt niet bij iedereen zo soepel, maar dan nog is voor mij het eindresultaat het meer dan waard!
de beslissing is genomen. in oktober wordt ik geopereerd. toch best een beetje zenuwachtig, maar ook blij dat ik straks weer zonder al die klachten verder kan.

Bedankt voor al jullie reacties!
Zenuwen zijn niet meer dan normaal, maar je bent de eerste niet en zult de laatste niet zijn moet je maar denken. Heel veel succes.
idd zenuwen zijn normaal ik laat het me allemaal wel gebeuren.

Ik had nog wel een vraag, misschien een hele rare, maar hadden jullie ook een bed beneden?

als ik weer uit het ziekenhuis ben zal ik overdag hoofdzakelijk alleen zijn, nou dacht ik dat het misschien dan wel fijn is om een bed beneden te hebben. dan kan ik rusten wanneer ik wil, beetje tv kijken of iets anders en heb toch alles een beetje om me heen. lig anders maar een beetje boven, lijkt me ook niks. en met bezoek is het ook prettiger dan in de bank hangen, dat raar of overdreven?
Ik heb het gedaan en ik heb er echt van genoten. Ik ben er van overtuigd dat het mij ook heel erg de eerste week door heeft geloodst. Ik had een bed en een bedtafeltje erbij. Ik had het om dezelfde reden als jij had, gewoon om overdag lekker te kunnen liggen in plaats van op de bank te hangen. Het bed werd gratis geleverd en weer opgehaald, we hadden de ruimte ervoor. Ik raad het je zeker aan.
dan ga ik even wat informatie opzoeken.

heb het (gelukkig) nog nooit nodig gehad.

Het lijkt mij ook erg prettig en een stuk rustiger voor mezelf.
Ik had het niet, en dat was ook prima. De eerste dagen lag ik vooral boven, in mijn luxe (verstelbare) bed, met één blok beneden van een uurtje of twee.. Beneden heb ik een bank met zo'n chaise-longuedeel, dus daar resideerde ik ook prettig. Ik vind het zelf prettig om zo min mogelijk patient te zijn, wil ook per se niet de hele dag in pyama.

Los van het bed wel of niet beneden, is een beetje hulp en aandacht de eerste dagen wel fijn. Je wordt ontslagen zodra je geen intensieve verpleegkundige zorg nodig hebt, maar alleen zijn is dan nog niet echt een optie. Ik had hulp nodig bij douchen en toiletbezoek, en zou zonder hulp geen thee of luch gehad hebben.
hoi allemaal!

inmiddels ben ik 3 weken geleden geopereerd. De operatie is goed gegaan volgens de artsen. woensdag aan het einde van de middag geopereerd en vrijdagochtend ging ik naar huis. vond het wel snel. Het eerste weekend thuis was erg zwaar. enorm last van obstipatie gehad, erg veel pijn aan de darmen. Toen het eindelijk lukte naar de wc te gaan verloor ik wat bloed, voor die tijd hier totaal geen last van gehad.

Dit stopte wel weer dus maakte me er niet al te veel zorgen om. (heb wel even overlegd met huisartsenpost hierover en die gaven aan dat als het zou stoppen dit geen kwaad kon)

ik voel me verder goed. Ik probeer me zoveel mogelijk aan de regels te houden en rust veel.

zit wel met een dingetje en was benieuwd of iemand hier dit ook heeft meegemaakt.

De eerste 2 weken heb ik had ik totaal geen bloedverlies of ander soort afscheiding.

mooi schoon dus en daar was ik blij mee.

Maar soms een dag of 5 is dit dus begonnen.

geel bruin "vocht" en ook wat heel licht bloed.

kan dat na 2 weken terwijl ik daarvoor nergens last van had?

morgen belt de gynaecoloog om te horen hoe het met me gaat dus haar zal ik het ook voorleggen.

Verder is het me allemaal meegevallen en voel ik me goed dus ben blij dat het achter de rug is!
Ik heb hier geen last van gehad, maar ik zou vandaag zelf even bellen naar het ziekenhuis, ik denk dat ik dat al eerder had gedaan als je het al vijf dagen hebt. Fijn dat je verder een goed gevoel hebt. Bij mij is het overmorgen alweer een jaar geleden.
Hoi Blauw-Vinkje,

Het klinkt mij wel bekend in de oren. Met name omdat je het over geel-bruin vocht hebt denk ik dat het gaat om wondvocht. Bij mij kwam dit ook pas een paar weken na de operatie aanzetten. Zou het zeker even navragen aan de gyn, maar denk niet dat je je er heel ongerust over hoeft te maken. heb je al een afspraak staan voor de nacontrole?

Goed dat je het rustig aan doet, het is echt zo belangrijk dat je niet te snel weer vanalles oppakt!

Hier is een halfjaar geleden mijn baarmoeder verwijderd ivm baarmoederhalskanker. Ik heb net vanochtend het ziekenhuis gebeld om mijn nacontrole afspraak te vervroegen (na 6 mnd kreeg ik weer een afspraak) omdat ik sinds een week of twee bloedverlies heb na de seks... Denk ook niet iets ernstigs, maar het hoort niet dus toch maar even nakijken. Nu mag ik morgen al langskomen!

Als je ergens mee zit, ook al twijfel je of het ernstig is of niet, je kan altijd even bellen met het zkh om te checken. Better safe than sorry!
"Whatever happened back there is being managed and kicked right up into its own ass one way or another, I know that."
Hoi allemaal, eindelijk een forum gevonden waar ik niet meteen geconfronteerd word met de typische horrorverhalen.

Gisteren heb ik samen met de gyn afgesproken dat mijn baarmoeder verwijderd gaat worden..

Jullie voelen de vraag denk ik al aankomen, wat kan ik in hemelsnaam verwachten? Ik sta er 200% achter, sinds 2011 al heftige klachten en nu ben ik er helemaal klaar mee.. wie o wie kan mij vertellen hoe en wat.. ik heb volgende week een afspraak bij de anesthesist overigens.. alvast super bedankt
Vraag het 20 mensen en je zult 20 verschillende antwoorden krijgen.

Ik heb het echt als alleen maar positief ervaren. Prima operatie, fijn herstel (ik kon me er ook goed aan overgeven, heb geen kleine kinderen dus ik onderging het maar als een mini vakantie, veel lezen, overdag tv kijken, lekker op mijn bedje in de huiskamer...) en ik heb geen complicaties en napijn gehad. De weg er naartoe is voor mij heel lastig geweest, omdat ik dus ook heftige klachten had en voordat ik daarmee eens naar de dokter ging.. maar het is allemaal heel fijn verlopen en nu ben ik nooit meer ongesteld, ideaal.
Ik heb een horroroperatie gehad en een nog vreselijker horrorherstel van een dik half jaar, maar blij dat ik heb laten doen! Echt, zelfs na al die ellende, ben ik elke dag harstikke blij dat ik het heb laten doen. Wat een genot om nooit meer ongesteld te zijn, met kraamverband en reservekleding te hoeven rondsjouwen, pijn te lijden en gewoon de deur uit te kunnen stappen zonder me druk te maken of ik me onderweg wel ergens kan verschonen en of ik een presentatie lang genoeg kon volhouden, zonder dat er bloed langs mijn benen zeek.

Het heeft lang geduurd voor dat ik weer seks kon/mocht hebben, maar dat hebben mijn lief en ik deze maand dubbel en dwars ingehaald en wat een enorme verbetering ook op dat vlak.... Ik ben echt blij en geloof me, alles wat fout kon kan, is bij mij fout gegaan en nog zo blij als een ei.
Ik heb 2 kinderen.. 5 en 7 jaar, hoe zijn jullie hiermee omgegaan voor degene die ook jonge kinderen hadden? Wat moet ik regelen aan opvang etc voor de weken na de ingreep..
Je moet er wel rekening mee houden dat je een week of vier, vijf niet mag tillen of zware huishoudelijke dingen kunt doen zoals stofzuigen of met zware pannen tillen enz. Maar weet je, het komt toch allemaal zoals het komt en vaak word je wel vindingrijk. Heb je mensen die de boel mee op kunnen vangen? Kan je man de eerste week vrij nemen van zijn werk?
Ik heb familie die zorgt voor t huishouden en m'n was bijhoudt, mijn schoonmoeder en schoonzus vangen de kids zoveel mogelijk op.. zodra de datum bekend is, dat hoor ik de 3e dan regelt mijn man n week vrij van z'n werk om zoiezo de eerste week thuis na ontslag ziekenhuis me te vertroetelen (de schat).. en mag ik wel gewoon traplopen? Zit een bank goed genoeg of zal ik een bed in de woonkamer moeten overwegen? En mag ik wel gewoon zelfstandig douchen of moet er iemand in de buurt zijn? Hoop vragen weer maar ik ben n beetje n controlfreak en wil graag weten waar ik aan toe ben..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven