Onrust op werk
vrijdag 2 september 2016 om 23:18
Hi
Ik werk op een woongroep voor mensen met nah.
Momenteel is er erg veel onrust in het team sinds de komst van de nieuwe teamleider. Hij werkt anderhalf jaar bij ons. Enkele collegas hebben meerdere keren conflicten met hem gehad. Van 2 collega's weet ik dat ze uitkijken naar een andere baan
Collegas benoemen dat hij erg slecht communiceert, waardoor er misverstanden ontstaan. Teamleider gaat vaak op zoek naar schuldige. Kan dit zeer direct benoemen. En ziet zijn aandeel maar minimaal.
Dit is mij ook opgevallen. Ik kan met hem door 1 deur ookal onderschrijf ik bovenstaande. Ik merk dat ook en vindt dat niet handig. Maar het belemmerd onze samenwerking niet.
Ik merk dat ik het zeer lastig vind om tussen die spanningen te zitten. Ik heb al vier huilende collegae getroost en gerust proberen te stellen. Ik probeer beide partijen ook het vanuit de andere partij te laten zien. Het leidt ontzettend af van werk en gaat nu ook andere collega's, die nog geen conflicten hadden, storen.
Mij ook. Ik wil dat deze situatie ophoudt. Ik ben van nature geneigd om de situatie op te lossen. Maar ik wil me ook niet mengen in iets wat me niet aangaat. Daarbij moet ik opletten wat ik bij mensen zeg omdat ze elkaar niet vertrouwen. En denk ik dat teamleider dingen totaal anders ziet en misschien moeilijk veranderd.
Ik probeer me af te sluiten maar dit lukt niet.
Wat kan ik doen?
Ik werk op een woongroep voor mensen met nah.
Momenteel is er erg veel onrust in het team sinds de komst van de nieuwe teamleider. Hij werkt anderhalf jaar bij ons. Enkele collegas hebben meerdere keren conflicten met hem gehad. Van 2 collega's weet ik dat ze uitkijken naar een andere baan
Collegas benoemen dat hij erg slecht communiceert, waardoor er misverstanden ontstaan. Teamleider gaat vaak op zoek naar schuldige. Kan dit zeer direct benoemen. En ziet zijn aandeel maar minimaal.
Dit is mij ook opgevallen. Ik kan met hem door 1 deur ookal onderschrijf ik bovenstaande. Ik merk dat ook en vindt dat niet handig. Maar het belemmerd onze samenwerking niet.
Ik merk dat ik het zeer lastig vind om tussen die spanningen te zitten. Ik heb al vier huilende collegae getroost en gerust proberen te stellen. Ik probeer beide partijen ook het vanuit de andere partij te laten zien. Het leidt ontzettend af van werk en gaat nu ook andere collega's, die nog geen conflicten hadden, storen.
Mij ook. Ik wil dat deze situatie ophoudt. Ik ben van nature geneigd om de situatie op te lossen. Maar ik wil me ook niet mengen in iets wat me niet aangaat. Daarbij moet ik opletten wat ik bij mensen zeg omdat ze elkaar niet vertrouwen. En denk ik dat teamleider dingen totaal anders ziet en misschien moeilijk veranderd.
Ik probeer me af te sluiten maar dit lukt niet.
Wat kan ik doen?
zaterdag 3 september 2016 om 00:11
zaterdag 3 september 2016 om 08:39
Bespreek het (evt. met een collega die ook (nog) geen conflict heeft) met jullie teamleider. Geef aan dat je het lastig vindt dat er veel spanningen zijn, en dat dit invloed heeft op het werk.
Misschien kan hij een teamoverleg inplannen om een en ander te verhelderen, of met de personen in kwestie in gesprek gaan.
Ik herken je situatie, heb er zelf lang ingezeten alleen was de spanning daar de werkdruk en een aankomende reorganisatie. Het is zo uitputtend om constant zo tussen de emoties en stress van anderen te zitten op je werk.
Uiteindelijk heb ik echt tegen collega's gezegd 'ik wil er niks van weten, ik snap dat je het moeilijk hebt, maar ik kan er niets mee en krijg er zelf alleen maar stress van als ik erover nadenk'.
Erg lastige situatie.
Misschien kan hij een teamoverleg inplannen om een en ander te verhelderen, of met de personen in kwestie in gesprek gaan.
Ik herken je situatie, heb er zelf lang ingezeten alleen was de spanning daar de werkdruk en een aankomende reorganisatie. Het is zo uitputtend om constant zo tussen de emoties en stress van anderen te zitten op je werk.
Uiteindelijk heb ik echt tegen collega's gezegd 'ik wil er niks van weten, ik snap dat je het moeilijk hebt, maar ik kan er niets mee en krijg er zelf alleen maar stress van als ik erover nadenk'.
Erg lastige situatie.
zaterdag 3 september 2016 om 11:05
zaterdag 3 september 2016 om 11:08
Argh. Klinkt als typische vrouwenteam in de zorg. Kap eens met huilen bij elkaar en praat met hem. Komen jullie er niet uit wend je tot je organisatie voor begeleiding of een soort mediator figuur. Ga niet onder elkaar het allemaal erger lopen maken en onder elkaar allemaal veel lopen klagen en huilen. Wees ook open, eerlijk en direct. Naar elkaar en naar de teamleider.
zaterdag 3 september 2016 om 12:42
In een teamvergadering bespreke wordt denk ik echt een catfight. Beter inderdaad samen met andere collega of alleen met hem in gesprek gaan.
Hij is totaal anders dan de vorige teamleider. Kan dingen bot zeggen. Dit heb ik zelf nog niet ervaren. Hij is zeer direct en zakelijker. Daar kunnen veel collegas niet goed tegen.
Het is dus een combinatie van een leider die je niet ligt, waar je aan moet wennen maar ook slecht leiderschap.
Hij is niet consequent en zeer onduidelijk in communicatie. Overschat clienten. Gaat zonder terugkoppeling afspraken aan met client terwijl zijn persoonlijkbegleidster anders had afgesproken. Valt daarmee cillega af.
Is streng naar anderen toe maar maakt voor zichzelf wel uitzonderingen.
Het maakt het zeer lastig dat hij gesprekken verdraaid en daardoor schuld terug bij jou legt. Hij ziet aandeel van anderen goed maar van zichzelf niet.
Als ik met hem gesprek aanga ben ik dus bang dat ik hierdoor schietschijf wordt terwijl ik nu erbuiten blijf.
Ik ben in ieder geval momenteel al wel zover om tegen iedereen te zeggen dat ik er niks meer over wil horen.
Tot nu toe geef ik ook altijd aan dat ze naar hem of ander moeten. Er zijn nu in totaal met hem en een collega al 5 gesprekken geweest bij peno. Dit is iets waar collegas erg van schrikken als ze daar met he heen moeten. Echter geef ik ook altijd aan dat het juist goed is dst er een onpartijdig persoon bij zit.
Collegas zien het niet meer in verband en niet rationeel. Denken nu alleen maar in termen 'hij wil mij eruit werken'.
Hij is totaal anders dan de vorige teamleider. Kan dingen bot zeggen. Dit heb ik zelf nog niet ervaren. Hij is zeer direct en zakelijker. Daar kunnen veel collegas niet goed tegen.
Het is dus een combinatie van een leider die je niet ligt, waar je aan moet wennen maar ook slecht leiderschap.
Hij is niet consequent en zeer onduidelijk in communicatie. Overschat clienten. Gaat zonder terugkoppeling afspraken aan met client terwijl zijn persoonlijkbegleidster anders had afgesproken. Valt daarmee cillega af.
Is streng naar anderen toe maar maakt voor zichzelf wel uitzonderingen.
Het maakt het zeer lastig dat hij gesprekken verdraaid en daardoor schuld terug bij jou legt. Hij ziet aandeel van anderen goed maar van zichzelf niet.
Als ik met hem gesprek aanga ben ik dus bang dat ik hierdoor schietschijf wordt terwijl ik nu erbuiten blijf.
Ik ben in ieder geval momenteel al wel zover om tegen iedereen te zeggen dat ik er niks meer over wil horen.
Tot nu toe geef ik ook altijd aan dat ze naar hem of ander moeten. Er zijn nu in totaal met hem en een collega al 5 gesprekken geweest bij peno. Dit is iets waar collegas erg van schrikken als ze daar met he heen moeten. Echter geef ik ook altijd aan dat het juist goed is dst er een onpartijdig persoon bij zit.
Collegas zien het niet meer in verband en niet rationeel. Denken nu alleen maar in termen 'hij wil mij eruit werken'.
zaterdag 4 maart 2017 om 00:26
Pff het is nog steeds niet echt opgelost. 2 collega's zijn weg gegaan. De rust is er. Ogenschijnlijk maar eigenlijk is het nog steeds op je tenen lopen.
Ik merk dat ik steeds meer in ga zien dat onze teamleider een grote rol hier in heeft. Over elk detail vraagt hij verantwoording waardoor je steeds banger bent om fouten te maken. Varen we koers A dan gaat hij ineens B. Communiceert slecht maar spreekt ins wel aan op mis communicatie.
Ik ben hier zo slecht in. Maar ik wil me nog niet over geven. Hopende dat er wat te verbeteren valt. Ik wil hier ook van leren; assertiever worden.
Hoe zal ik t aanpakken? Nog tips?
Ik merk dat ik steeds meer in ga zien dat onze teamleider een grote rol hier in heeft. Over elk detail vraagt hij verantwoording waardoor je steeds banger bent om fouten te maken. Varen we koers A dan gaat hij ineens B. Communiceert slecht maar spreekt ins wel aan op mis communicatie.
Ik ben hier zo slecht in. Maar ik wil me nog niet over geven. Hopende dat er wat te verbeteren valt. Ik wil hier ook van leren; assertiever worden.
Hoe zal ik t aanpakken? Nog tips?
zaterdag 4 maart 2017 om 09:11
zaterdag 4 maart 2017 om 09:15
Ik en mijn collega hadden bijna een teamvergadering geregeld. Met TL en Manager. Echter waren er meerdere collega's die de noodzaak ervan niet meer zagen aangezien het weer rustig is op het werk. Wij hadden de bedoeling om het als 1 geheel te doen en niet maar een paar eruit.
Dus inderdaad het is meer ieder voor zich of zo. Klote.
Die collega met wie ik dit regelde gaat nu met pensioen. Zij deed het dus echt wel voor het groter belang.
Dus inderdaad het is meer ieder voor zich of zo. Klote.
Die collega met wie ik dit regelde gaat nu met pensioen. Zij deed het dus echt wel voor het groter belang.
zondag 5 maart 2017 om 13:08
Dat is nu het lastige. Mensen haken af omdat ze gevoel hebben er niet tegen opgewassen te zijn. Je moet verbaal erg sterk staan wil dit slagen.
Volgende week vergadering. We gaan dan hebben over onze verrichtingen en hoe dit gaat. Beoordelen van ons werk in geheel. Met daarbij ook stuk team samenwerking. Dat is dus de uitgelezen kans om eea te benoemen.
De vorige keer had ik verlof maar zijn er echt wel woorden gevallen maar is t uiteindelijk in de kiem gesmoord
Volgende week vergadering. We gaan dan hebben over onze verrichtingen en hoe dit gaat. Beoordelen van ons werk in geheel. Met daarbij ook stuk team samenwerking. Dat is dus de uitgelezen kans om eea te benoemen.
De vorige keer had ik verlof maar zijn er echt wel woorden gevallen maar is t uiteindelijk in de kiem gesmoord
zondag 5 maart 2017 om 13:11