Help ! Baby van 4 weken drinkt slecht

12-12-2008 23:36 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op 11 november werd mijn dochtertje (3 weken te vroeg en met een keizersnee) geboren. De borstvoeding kwam niet op gang (ook niet na kolfen) dus op aanraden van de VK ben ik overgestapt op flesvoeding (Friso, de normale versie). We gebruiken een Difrax fles (S-vorm) met een S(mall) speen.

Inmiddels is ze een maand jong, weegt ze 3710 gram (geboortegewicht was 3165 gram dus ze komt wel goed aan) en drinkt ze nog steeds maar 60 cc per keer, ook als we 90 cc aanbieden. Doordat ze maar zo weinig drinkt, komt ze om de 2 uur vragen om een voeding (ook ’s nachts, dus 4 voedingen per nacht ). Ze doet over 60 cc zo’n 20 minuten en heeft veel “stuipjes” (wegvallen, met ogen rollen, raar snel ademen, lachstuipjes etc) tussendoor.

Als we 90 cc aanbieden, valt ze na 60 cc in een langdurige “stuip” en heeft verder voeden geen zin. Na het voeden is ze nog een tijd heel onrustig en valt ze niet in slaap. Ook heeft ze behoorlijk wat last van krampen (terwijl de ontlasting wel gewoon zacht is) en laat ze harde winden maar heeft ze vervolgens alleen een plasluier. En last but not least: ze boert niet, hoelang we ook op haar rug kloppen of wrijven. Dit heeft ze vanaf haar geboorte niet gedaan en de kraamhulp zei dat dit komt omdat ze zo rustig drinkt (?).

Gisteren zijn we bij een arts van het consultatiebureau geweest en nadat een lichamelijke oorzaak was uitgesloten, werd ons geadviseerd om over te stappen op Nutrilon Omneo 1 voeding en om een andere, grotere, speen te proberen. We hebben de M(edium) speen van Difrax gekocht en zijn vandaag begonnen met de andere voeding. Nu drinkt ze wél 90 cc per keer en zit er minstens 3 uur tussen de voedingen, echter ze stikt zowat de moord, zo snel gaat het (8 à 10 minuten en de fles is leeg). Tijdens het drinken, hoor je haar gieren en hijgen: het gat van de speen is duidelijk te groot. Daarom maakte ik vanavond het gat in de S(mall) speen wat groter, bood 90 cc aan maar na 60 cc lukte het niet meer om haar verder te laten drinken, ze was uitgeput.

Na wekenlang niet slapen ’s nachts en overdag alleen maar bezig zijn met voeden en mijn kind kalmeren, krampen weg masseren etc, ben ik een beetje ten einde raad. Wie herkent zich in mijn verhaal en/of heeft er nog goede tips mbt flessen/spenen ?
Ach gut, Patti, zo zit je op een roze wolk en zo donder je er weer vanaf.

Ik heb dit nooit gehad met mijn kinderen, maar we hebben wel zoiets meegemaakt met mijn kleinkind. Die mocht bv flessen van 200gr en dronk dan maar 110, maar ja, kindje groeide wel goed.

Ik denk dat je misschien nu een speen hebt met een te groot gat, zit er niet nog een maatje tussen?

O, zie dat je al zoiets gedaan hebt....ik stop maar ....misschien hebben anderen beter advies...sterkte ermee.
Inderdaad wat andere flessen en spenen proberen, de ene speen is de andere niet. Ook de vorm van de speen wil nog wel eens verschillen.

Succes!
quote:tieger schreef op 12 december 2008 @ 23:55:

Inderdaad wat andere flessen en spenen proberen, de ene speen is de andere niet. Ook de vorm van de speen wil nog wel eens verschillen.

Succes!Yep ben ik het meeeens! Dat ze maar 60 cc dronk en dan in slaap valt kan idd een teken zijn dat het gaatje te klein was en ze harder moest zuigen, dus raken ze eerder moe. Ik raad zelf de flessen van Avent aan, en dan gewoon speen 1.
Sorry meis ik heb er (nog) geen ervaring mee maar hoop zo dat er hier mensen zijn die je kunnen helpen.
Ik weet nog wel vanuit het werken in de kinderopvang dat idd Avent wel prettig is maar daar zal iedereen ook weer anders over denken.
Inderdaad. Je moet verschillende flessen en spenen proberen. Dit is echt een zoektocht hoor. Onze dochter was 2800 gram en de aventflessen waren veel te groot. Wij hebben via de vk een flesje gekregen van nutricia en later heb ik via nutricia nog nieuwe spenen gekregen (waren uit de verkoop). Deze werkte perfect. We zijn toen direct op zoek gegaan naar de juiste fles omdat de nutricia spenen niet meer in de verkoop waren. Toen zijn we op difrax gekomen.

Voor krampjes kun je naast de producten van de drogist ook heel goed sab-simplex gebruiken. Dit is een middeltje dat je kan kopen via een duitse apotheek. Dit werkt perfect. Homeopoatische middeltjes moet je meestal een half uur na de fles geven en daar kwamen wij vaak niet aan toe omdat dochterlief dan alweer sliep. Sab-simplex gaat gewoon in de fles mee. Het hielp hier erg goed.
quote:Patti70 schreef op 12 december 2008 @ 23:36:

Op 11 november werd mijn dochtertje (3 weken te vroeg en met een keizersnee) geboren. De borstvoeding kwam niet op gang (ook niet na kolfen) dus op aanraden van de VK ben ik overgestapt op flesvoeding (Friso, de normale versie). We gebruiken een Difrax fles (S-vorm) met een S(mall) speen.

Inmiddels is ze een maand jong, weegt ze 3710 gram (geboortegewicht was 3165 gram dus ze komt wel goed aan) en drinkt ze nog steeds maar 60 cc per keer, ook als we 90 cc aanbieden. Doordat ze maar zo weinig drinkt, komt ze om de 2 uur vragen om een voeding (ook �s nachts, dus 4 voedingen per nacht ). Ze doet over 60 cc zo�n 20 minuten en heeft veel �stuipjes� (wegvallen, met ogen rollen, raar snel ademen, lachstuipjes etc) tussendoor.

Dit is volgens mij niet normaal hoor, ik zou hiermee naar een ka gaan.

Als we 90 cc aanbieden, valt ze na 60 cc in een langdurige �stuip� en heeft verder voeden geen zin. Na het voeden is ze nog een tijd heel onrustig en valt ze niet in slaap. Ook heeft ze behoorlijk wat last van krampen (terwijl de ontlasting wel gewoon zacht is) en laat ze harde winden maar heeft ze vervolgens alleen een plasluier. En last but not least: ze boert niet, hoelang we ook op haar rug kloppen of wrijven. Dit heeft ze vanaf haar geboorte niet gedaan en de kraamhulp zei dat dit komt omdat ze zo rustig drinkt (?).

Gisteren zijn we bij een arts van het consultatiebureau geweest en nadat een lichamelijke oorzaak was uitgesloten, werd ons geadviseerd om over te stappen op Nutrilon Omneo 1 voeding en om een andere, grotere, speen te proberen. We hebben de M(edium) speen van Difrax gekocht en zijn vandaag begonnen met de andere voeding. Nu drinkt ze wél 90 cc per keer en zit er minstens 3 uur tussen de voedingen, echter ze stikt zowat de moord, zo snel gaat het (8 à 10 minuten en de fles is leeg). Tijdens het drinken, hoor je haar gieren en hijgen: het gat van de speen is duidelijk te groot. Daarom maakte ik vanavond het gat in de S(mall) speen wat groter, bood 90 cc aan maar na 60 cc lukte het niet meer om haar verder te laten drinken, ze was uitgeput.

Hoe kan een cb-arts dit zo even uitsluiten dat er dus niks lichamelijks zou zijn? Sommige dingen zie je toch echt niet met het blote oog.

Heel toevallig heeft mijn achternichtje (half oktober geboren) 'hetzelfde', ook zij dronk steeds maar een beetje.

Uiteindelijk in het ziekenhuis beland en daar bleek dat de overgang van maag naar darmen ernstig verkleind was (ze kon ook niet poepen). En dat gaat toch echt niet over met verschillende spenen proberen.

Daarom kan het natuurlijk geen kwaad om wel verschillende merken en spenen te proberen.

Ik wil natuurlijk niet zeggen dat jouw dochtertje hetzelfde heeft, ik hoop het niet, maar ik zou wel je moedergevoel volgen en om een doorverwijzing vragen als je denkt dat het niet beter gaat. Dat wegvallen vind ik persoonlijk wel zorgelijk.

Na wekenlang niet slapen �s nachts en overdag alleen maar bezig zijn met voeden en mijn kind kalmeren, krampen weg masseren etc, ben ik een beetje ten einde raad. Wie herkent zich in mijn verhaal en/of heeft er nog goede tips mbt flessen/spenen ?
Whatever, I do what I want
Wij hebben de flessen van Avent en tot nu toe ben ik zeer tevreden. Misschien overstappen op andere flessen?

En vraag idd om een verwijzing. Er kan ook wat anders aan de hand zijn. Een kind mag eigenlijk niet wegvallen tijdens de fles
Patti, die stuipjes klinken mij wel zorgelijk in de oren! Zou je niet eens langs de kinderarts gaan daarmee?

Avent flessen zijn wel handig, dan kan je spenen kopen met 1, 2 of 3 gaatjes zodat je kan uitproberen met welke speen het drinken het beste gaan.

Sterkte!
Ik heb mijn verhaal ook al geplaatst bij het topic "Drama en hysterie tijdens drinken bij baby van 4 maanden".

Ons zoontje (bijna 3,5 maand) komt ook nog 6 a 7 keer voor de fles omdat ie maar tussen de 90 en 110 cc wegkrijgt, terwijl wij hem 150cc aanbieden. Na een paar minuten gulzig drinken gaat ie ineens heel hard gillen, huilen en overstrekt zich ook heel erg. Hij weigert dan vaak verder te drinken.

Dit doet ie al vanaf zijn geboorte.

Ik heb het CB wel 10x om advies gevraagd, maar het enige wat ik te horen kreeg was dat ie nu wel 5x 150cc moest drinken dus dat wij moesten proberen de voeding te rekken dan zou ie het wel opdrinken.

Alsof we dat al niet geprobeerd hadden!!!

Ikzelf kreeg het idee dat ie pijn had tijdens het drinken of slikken. Uiteindelijk heb ik zelf maar het initiatief genomen en ben ik gister bij een cranio sacraal therapeute geweest, is een soort osteopaat, maar toch net wat anders.

Zij ontdekte dat bij onze zoon het zuigreflex te ver voorin de mond ligt, dus als je de speen van de fles ook maar iets te ver in zijn mond stopt gaat ie kokhalzen, raakt ie gefrustreerd, gaat hij overstrekken, en uiteindelijk geeft ie het drinken maar op omdat het niet prettig voor hem is.

Het advies was om contact op te nemen met een prelogopediste. Ik heb er gelijk één gebeld. Zij komt maandag op huisbezoek en gaat met ons kijken hoe nu verder. Zowel de houding, voeding als de fles kunnen oorzaken zijn van slecht/niet willen drinken.

Wat ik hiermee wil zeggen is: als het CB niks doet, onderneem dan zelf stappen!!! Bel je huisarts, een kinderarts, of weet ik veel wat. Maar als ik lees hoe jou dochtertje doet tijdens de fles (met de ogen rollen, raar ademen, etc.) zou ik niet denken dat een lichamelijke oorzaak uitgesloten is zoals het CB zegt.

Succes/sterkte ermee!
Ik heb altijd veel succes gehad met de tommee tippee fles. deze lijkt erg op de vorm van een borst en heeft spenen die niet zo groot zijn en niet zover in de mond gaan. Mijn dochter was tevens een flesweigeraar en wilde op een gegeven moment alleen nog maar uit deze fles drinken. Tommee Tippee kun je gewoon bij de grotere Etos halen en ze hebben ook verschillende soorten spenen. Ik zou beginnen met een 1tje.

Toch zou ik ook het advies van bovenstaande reacties in acht nemen. Die stuipjes ed klinken inderdaad niet echt normaal. En al zou er niks aan de hand zijn dan heb je het toch maar een keer extra gecheckt. Gewoon even je Huisarts bellen en je zorgen met hem bespreken en zeggen dat je doorverwezen wilt worden naar een Kinderarts.

Dat kindjes een tijdje niet de hoeveelheid drinken die ze zouden moeten is trouwens helemaal niet erg. Dat is een richtlijn en de ene baby is natuurlijk de andere niet. Indien ze goed groeit en genoeg plasluiers heeft dan zou ik me er niet meteen heel veel zorgen over maken. Het is lastig voor jullie dat snap ik maar ze is nog maar 4 weken dus er gaat nog genoeg veranderen. Ik zou niet met alle geweld meteen heel veel zorgen maken omdat ze om de 2 uur komt. Soms is het gewoon zo met van die kleintjes en zeker met een prematuurtje weet je het natuurlijk nooit zeker.

Ga indien je je echt zorgen maakt desnoods een keer extra naar het weeguurtje van het CB. Tel de plasluiers en schrijf het op op die manier heb je ook een beetje een dossier straks als je toch naar de kinderarts gaat.
Verander wat je niet kunt accepteren en accepteer wat je niet kunt veranderen
hier precies zelfde verhaal !!!

na veel proberen nu gewoon nog de Difraxfles met de 1-2-3speen.

Baby is nu 8wkn oud en drinkt nogsteeds heel wisselend qua hoeveelheid. Soms is stand 3 prima, soms gaat het véél te snel en krijgt ze het er niet door weg. Dan draai je gewoon een stukje met de fles zodat gaatje kleiner wordt.

En wat voor mijn gemoedsrust helpt; niet te veel voeding in fles doen

Minder aanmaken, en flesje bijna leeg
Iedereen bedankt voor alle tips en adviezen.

Ik ben vandaag een hele dag aan het stoeien geweest en het probleem is eigenlijk alleen maar groter geworden: lukte het mijn dochter van de Friso voeding nog 60 cc per keer door de S speen van Difrax te krijgen, met de nieuwe voeding (Omneo) drinkt ze nauwelijks nog. Ze schiet nu na max 40 cc al in een stuip (we hebben al een doorverwijzing voor een kinderarts) en ligt vervolgens uren te slapen (deed ze voorheen ook niet).

De M speen is ook voor de nieuwe voeding nog steeds veel te groot. En de tip die ik elders tegenkwam (gat van de S speen groter maken met een hete naald) is hier ook niet gelukt (hoe groot moet die naald in godsnaam zijn om effect te hebben ?).

Heb vandaag ook een Aventfles, zowel met speen nummer 2 als 3 uitgeprobeerd maar daar begint ze enorm van te kokken (het tuutje van deze spenen is veel groter dan de tuut van de Difrax).

Kortom: een helse dag waarop dochterlief ongeveer 200 cc melk totaal naar binnen heeft gekregen, veel te weinig. Ik weet het ff niet meer
@Patti, maar kinderen van 4 weken drinken uit speen 1 van Avent. MIjn zoontje is bijna 5 weken en drinkt nog super uit speen 1. Speen 2 en 3 zijn eigenlijk voor later.

Speen 1 van Avent werkt niet??
Ik heb geen ervaring met avent flessen maar weet wel dat ze de difrax flessen meestal in het ziekenhuis aanraden, vooral bij hele kleine kindjes of te vroeg geboren kindjes omdat die spenen wat korter zijn.

Maar aangezien de difrax niet werkt bij je en de avent te groot is, zou ik ook Tommee Tippie uitproberen, die spenen zijn ook wat korter.

En anders kijken of ze je bij de prenatal of andere babyzaak nog kunnen helpen met een fles.

Veel sterkte ermee het is niet leuk als je baby pas 4 weekjes is en je bent nu zo aan het klooien. En goed van je dat je langs de arts gaat, kan je een beetje snel terecht?
quote:Patti70 schreef op 13 december 2008 @ 22:51:

Iedereen bedankt voor alle tips en adviezen.

Ik ben vandaag een hele dag aan het stoeien geweest en het probleem is eigenlijk alleen maar groter geworden: lukte het mijn dochter van de Friso voeding nog 60 cc per keer door de S speen van Difrax te krijgen, met de nieuwe voeding (Omneo) drinkt ze nauwelijks nog. Ze schiet nu na max 40 cc al in een stuip (we hebben al een doorverwijzing voor een kinderarts) en ligt vervolgens uren te slapen (deed ze voorheen ook niet).

De M speen is ook voor de nieuwe voeding nog steeds veel te groot. En de tip die ik elders tegenkwam (gat van de S speen groter maken met een hete naald) is hier ook niet gelukt (hoe groot moet die naald in godsnaam zijn om effect te hebben ?).

Heb vandaag ook een Aventfles, zowel met speen nummer 2 als 3 uitgeprobeerd maar daar begint ze enorm van te kokken (het tuutje van deze spenen is veel groter dan de tuut van de Difrax).

Kortom: een helse dag waarop dochterlief ongeveer 200 cc melk totaal naar binnen heeft gekregen, veel te weinig. Ik weet het ff niet meer

Toen ons zoontje (overigens ook met 37 weken geboren, woog 2650 gram) vlak na zijn geboorte weigerde te drinken, probeerde onze 1e kraamhulp alle flessen en spenen uit die we maar in huis hadden. De Bibi (wordt ook aangeraden bij prematuur/dysmatuur-kindjes), Avent, Difrax, noem het maar op. Met als gevolg dat meneertje helemaal niet meer zijn mond opendeed en wij 's nachts met hem in het ziekenhuis zaten omdat ie toch echt MOEST drinken.

Zowel de kinderarts, verloskundige die later op huisbezoek kwam, en de 2e kraamhulp vonden het enorm stom van kraamhulp 1 om zoveel flessen te proberen bij een baby. Een kind kan zo nergens aan 'wennen' en snapt er vervolgens helemaal niks meer van en denkt 'bekijk het maar'.

Misschien is dat bij jullie meisje nu ook gebeurt???

Fijn dat je in elk geval een afspraak hebt staan bij de kinderarts.

Moet je komen wanneer ze een fles krijgt zodat hij/zij mee kan kijken hoe moeizaam het gaat?
Patti, wanneer heb je een afspraak met de kinderarts? Ik zou proberen daar toch op korte termijn terecht te komen. Er kunnen natuurlijk 100.000 dingen aan de hand zijn en ik wil je niet bang maken, maar ik vind de combinatie van de stuipjes, te moe zijn om meer te drinken en uren slapen klinken alsof ze teveel energie al moet besteden aan andere dingen in haar lijf.

Ik ben geen arts en mijn mening is dus net zoveel (of weinig waard) als elke andere leek hier op het forum, maar laat een kinderarts eens goed naar haar hart kijken (misschien met echo). En wacht er niet nog een paar weken mee, maar probeer er volgende week terecht te komen, voordat het pas weer het nieuwe jaar wordt.

Veel succes en ik hoop dat het gewoon zoeken naar de juiste speen is en niet iets anders.
Wat sneu voor je dat de voeding zo problematisch verloopt. Ik hoop voor jullie dat gauw de juiste fles/speen wordt gevonden.

Hier zijn we ook gestart met avent nr 1. Misschien dat dat beter gaat.

Wat betreft die stuipjes, dat herken ik voor het deel wat jij beschrijft. Ik weet nl. niet wat je bedoeld met 'etc.).. Ons mannetje deed dat voor kort ook: wegzakken (in slaap vallen), rollen met de oogjes omhoog zodat je alleen maar het oogwit zag, heel onregelmatig ademhalen en lachstuipjes.

Zelf vond ik het altijd heel vervelend om te zien. Nu is hij bijna 3 maanden en is dat dus over.

Veel sterkte/succes in ieder geval!

Gr.

Daan
SanMi, bedankt voor de tip, ik heb zojuist een flesje sab-simplex besteld. We gebruiken zelf al Cinababy maar of dat nou iets uithaalt ? De harde winden vliegen je hier nog steeds om de oren en de krampen worden volgens mij niet minder. Hopelijk komt het pakketje uit Duitsland snel

AnAn: wij zijn pas sinds gisteren begonnen met andere flessen en spenen en hebben alleen de S en M speen van Difrax en de 2 en 3 speen van Avent geprobeerd. Ik kan me dus bijna niet voorstellen dat mijn dochter nu al denkt "zoek het maar uit met al die flessen". Totdat we bij de kinderarts zijn geweest, gebruiken we nu alleen weer de S van Difrax, dan maar kleinere porties per keer en heel veel keer per dag komen voor voeding, tis ff niet anders.

En iedereen die heeft gereageerd op de "stuipjes": ik denk dat het groeistuipjes zijn (en dit zou betekenen dat haar zenuwstelsel nog niet "af" is), alleen ze heeft er wel héél erg last van. Ze stort van de ene stuip in de andere.

Nu schijnt het dat ik dat als baby ook had, de oudste broer van mijn man ook en mijn oudste dochter (die nu 12 is) ook, dus ik maak me er maar niet teveel zorgen om (maar wel genoeg om inderdaad al een doorverwijzing voor de kinderarts te hebben opgevraagd bij de huisarts). Ik kan de doorverwijzing morgen ophalen en hopelijk asap terecht in het WKZ voor een check up van ons meisje. De arts van het consultatiebureau had al naar het hartje geluisterd en zei dat dat helemaal in orde was.

Bedankt weer allemaal, ik waardeer jullie input enorm.
Onze zoon was krap een dag oud toen hij tig spenen in zijn mond gestopt kreeg. Dus die zal idd wel gedacht hebben 'wat overkomt mij nou?'

Jullie meisje is natuurlijk al 4 weken oud, dus dan kun je idd al wel wat gaan experimenteren met flessenspenen.

Mocht ze iets aan haar hartje hebben dan zou ze moeten gaan zweten en/of haar lipjes blauw worden tijdens het drinken van de fles.

Onze oudste heeft een aangeboren hartafwijking, dus (helaas) ben ik daar ook bekend mee...
Na weer een slechte nacht bedacht ik me vanmorgen dat ik nog 1 ding niet had geprobeerd: het verdunnen van de voeding. En verrek ! Bij de eerstvolgende fles kiepte ik 10cc extra water bij de fles en mijn dochter dronk 60 cc (of eigenlijk dus 70 cc) heel tevreden binnen 10 minuten helemaal op ! De voeding bleef keurig doorstromen, en zij liet zelfs een boer na het drinken. Ongelofelijk dat het zo simpel kon zijn Heb de hele nacht opgezeten maar voel me geweldig nu, wat een heerlijk gezicht zo'n tevreden drinkend meisje. Dank nogmaals voor alle tips.
quote:AnAn schreef op 14 december 2008 @ 18:22:

[...]

Toen ons zoontje (overigens ook met 37 weken geboren, woog 2650 gram) vlak na zijn geboorte weigerde te drinken, probeerde onze 1e kraamhulp alle flessen en spenen uit die we maar in huis hadden. De Bibi (wordt ook aangeraden bij prematuur/dysmatuur-kindjes), Avent, Difrax, noem het maar op. Met als gevolg dat meneertje helemaal niet meer zijn mond opendeed en wij 's nachts met hem in het ziekenhuis zaten omdat ie toch echt MOEST drinken.

Zowel de kinderarts, verloskundige die later op huisbezoek kwam, en de 2e kraamhulp vonden het enorm stom van kraamhulp 1 om zoveel flessen te proberen bij een baby. Een kind kan zo nergens aan 'wennen' en snapt er vervolgens helemaal niks meer van en denkt 'bekijk het maar'.

Misschien is dat bij jullie meisje nu ook gebeurt???

Fijn dat je in elk geval een afspraak hebt staan bij de kinderarts.

Moet je komen wanneer ze een fles krijgt zodat hij/zij mee kan kijken hoe moeizaam het gaat?

Het was niet de Bibi maar Dodi-fles.

Maar wat een ingeving, en wat fijn dat ze nu tevreden drinkt!!
Ik gebruikte ook de flessen en spenen van Avent. Helemaal super, ook mijn vriendinnen gebruikte Avent en waren heel blij, verder geen problemen gehad en de baby's dronken de flesjes bijna altijd leeg!

Succes en misschien is het echt het proberen waard om over te stappen naar Avent. Succes!
Ik had vandaag de prelogopediste over de vloer voor mijn slechtdrinkende zoontje, en zij adviseerde de Avent-flessen de deur uit te doen en over te stappen op de Dodi-flessen.

Ze vertelde er ook bij dat alle baby's de zuigreflex en kokhalsreflex op een andere plek in hun mond hebben zitten.

Dus daarom drinkt de ene baby beter uit de Avent-fles dan een andere.

Onze dochter heeft ook altijd uit de Avent-flessen gedronken, vandaar dat ik ze voor zoon vanzelfsprekend ook had. Maar het gaat nu dus de Dodi worden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven