Trots op Nederland!

04-09-2016 02:05 128 berichten
We mogen super trots zijn op ons land, Nederland, maar waarom dragen wij dat niet uit?

Onlangs ben ik in Amerika geweest. De Amerikanen zijn trots om daar te mogen wonen, trots op hun land. En terecht. Ik ben er al diverse keren geweest en ik ben altijd verbaast over de vriendelijkheid en het enthousiasme van de mensen die daar mogen leven. Ik heb veel landen mogen zien maar nergens zie je dat soort van gemeenschap. En dat is jammer.

Ik sprak bijvoorbeeld een lieve dame op het vliegveld die haar geliefde uit Amerika ging verlaten, Ze vertelde me dat de cultuurverschillen te groot waren, dat vond ik vreemd. Ik dacht altijd dat die verschillen niet zo groot waren. Schijnbaar wel. Nederland is top, en dat mag geschreven worden!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad een verschil. Ik voel me Europees en wereldburger idd.
quote:tove82 schreef op 04 september 2016 @ 19:47:

Inderdaad een verschil. Ik voel me Europees en wereldburger idd.Overigens denk ik wel dat we uiteindelijk steeds meer wereldburger gaan worden, het is een naïef idee dat we klimaat problemen, HET probleem van de toekomst, in Nederland kunnen oplossen / beïnvloeden met een extra filter op onze auto terwijl er in bijvoorbeeld India 100 miljoen rondrijden zonder (ik noem zomaar wat)
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Ik ben er niet trots op dat mijn prachtige landje zaken doet met zo'n misdadig land als Saoedi-Arabië.

Maar ik ben er wel trots op dat Nederland het eerste land was dat het homohuwelijk erkende.
quote:hollebollegijs schreef op 04 september 2016 @ 19:56:

[...]

Overigens denk ik wel dat we uiteindelijk steeds meer wereldburger gaan worden, het is een naïef idee dat we klimaat problemen, HET probleem van de toekomst, in Nederland kunnen oplossen / beïnvloeden met een extra filter op onze auto terwijl er in bijvoorbeeld India 100 miljoen rondrijden zonder (ik noem zomaar wat)

Ja, en hier een kolencentrale sluiten terwijl er in China net 80 nieuwe opgestart worden!

Oh ja, en dan ook nog artikelen in de krant over hoe geweldig de economie van China het toch doet en verbaasd zijn dat het hier maar niet wil verbeteren!
If you say one more time that islam is NOT a believe of peace..I will kill you!
Hoe kun je nou trots zijn op iets waar je zelf weinig of geen invloed op hebt ? Dus, hoe kun je trots zijn dat je geboren bent in een bepaald land ? Ik krijg altijd een beetje jeuk van mensen die zeggen trots te zijn op hun vaderland. Vaak zijn het nobodies die zelf niets hebben gedaan om trots op te zijn en die dan maar trots zijn op het feit dat ze ergens geboren zijn
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Ik ben toevallig in Nederland geboren en mijn ouders ook. En mijn grootouders en overgrootouders. Verder terug weet ik het niet.

Dus ja ik ben Nederlander.

En ik vind het wel een groot geluk om in zo'n welvarend land te mogen wonen zonder honger, oorlog of onderdrukking.

Maar ik heb daar eigenlijk geen speciaal gevoel bij. Ik ben in de eerste plaats mens.

Dat hele groepsgevoel is bij mij blijkbaar nooit ontwikkeld. Komt misschien omdat mijn ouders er ook nooit mee bezig waren.

Wel een naar gevoel gehad over wij-zij met het geloof. Zelf op een protestantse basisschool gezeten (zelf geloof-loos) waar ik leerde dat Katholieken er helemaal naast zitten. Zeker het vieren van carnaval was behoorlijk zondig. En mijn buurjongetje vierde dus carnaval! Dus die was katholiek! Ik vond dat zo idioot toen... Hij zou dus fout zijn? Waarom? Ik werd daar toen heel bang van. Ik was een jaar 10 denk ik.

Verder snap ik nooit zo goed als er op de wereld een ramp gebeurt het ineens erger is (als je op de media afgaat) als er Nederlanders bij zijn omgekomen. Een mens is een mens toch? En ik voel niet echt meer blijdschap als er door een Nederlandse sport wordt gewonnen (eerder balen dat de uitzending dan alleen nog daarom gaat en de rest van het veld niet meer in beeld komt.)

Wat ik nooit zal begrijpen dat je je als Nederlander meer voelt dan anderen. Mijn vader heeft hier nogal last van. Sowieso moet mijn vader niks van buitenlanders hebben. Jammer voor hem is mijn zus getrouwd met een buitenlander. Daar heeft hij moeite mee. En hij heeft dus ook tweee half-buitenlandse kleinkinderen. Echt te idioot dat hij daar mee zit.

Dus ik vind dat je best trots mag zijn op je nationaliteit maar draaf niet door. Er komt immers ook veel ellende uit voort. Iets met oorlogen en zo..
quote:KroegFilosoof schreef op 05 september 2016 @ 09:42:

Hoe kun je nou trots zijn op iets waar je zelf weinig of geen invloed op hebt ? Dus, hoe kun je trots zijn dat je geboren bent in een bepaald land ? Ik krijg altijd een beetje jeuk van mensen die zeggen trots te zijn op hun vaderland. Vaak zijn het nobodies die zelf niets hebben gedaan om trots op te zijn en die dan maar trots zijn op het feit dat ze ergens geboren zijn
quote:shalimara schreef op 04 september 2016 @ 21:16:

Ik ben er niet trots op dat mijn prachtige landje zaken doet met zo'n misdadig land als Saoedi-Arabië.

Maar ik ben er wel trots op dat Nederland het eerste land was dat het homohuwelijk erkende. Goedkope olie, toch? Dat is toch wat Nederland wil??
quote:KroegFilosoof schreef op 05 september 2016 @ 09:42:

Hoe kun je nou trots zijn op iets waar je zelf weinig of geen invloed op hebt ? Dus, hoe kun je trots zijn dat je geboren bent in een bepaald land ? Ik krijg altijd een beetje jeuk van mensen die zeggen trots te zijn op hun vaderland. Vaak zijn het nobodies die zelf niets hebben gedaan om trots op te zijn en die dan maar trots zijn op het feit dat ze ergens geboren zijnIk ben vaker trots op dingen waar ik totaal geen invloed heb, op mijn broertje bijvoorbeeld die onlangs geslaagd is. Ik heb hem nooit geholpen met zijn huiswerk
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar waaróm precies ben je trots op Nederland?
quote:Hunniebunnie schreef op 05 september 2016 @ 16:45:

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar waaróm precies ben je trots op Nederland?

Een paar redenen voor mij zijn;

* het sociaal stelsel

* de uitstekende gezondheidszorg

* de opleidingsmogelijkheden het het hoge niveau hiervan

* veilig voedsel (de voedsel en warenwet)

* de arbeidsvoorzieningen

* de infrastructuur

en zo kan ik nog wel even doorgaan.. ik vind het allemaal uitstekend geregeld hier in Nederland, zeker als je het vergelijkt met andere landen.
Ik vind dit een goede topic en uit sommige reacties blijkt ook waarom. Volgens mij is Nederland het enige land waar een "weg met ons cultuur" heerst (deze uitdrukking heb ik van Ebru trouwens). Geen een volk zeikt zichzelf zo af als de Nederlanders. Neem alleen de nergens op slaande uitdrukking Typisch Hollands als het bijvoorbeeld storm loopt bij een uitverkoop. Alsof in Frankrijk, Italie, Duitsland of de USA de warenhuizen uitgestorven zijn als er uitverkoop is. Of dat men verontwaardigd is als er ergens een ramp gebeurt in de wereld en er wordt bij gezegd op het nieuws dat er geen of hoeveel Nederlanders bij de slachtoffers zijn. Alsof als er hier een ramp gebeurt het ze in Turkije worst zal zijn of er Turkse slachtoffers zijn. En zo worden negatieve menselijke eigenschappen vaak toegedicht aan de Nederlanders. Het enige wat typisch Hollands is, is eigen land en volk afzeiken. En daarom vind ik dit een leuke goede topic.
Een Amerikaanse piloot uit Hawaï zei me eens dat hij Nederlanders een schattig en relaxed volkje vond. Voor wat het waard is. ;)
het is weer zo,n topic waar het even ingewreven moet worden dat iedere trots, ieder nationaal gevoel verkeerd is, en tegengesteld aan multi-culti wat we allemaal door onze strot gedrukt krijgen.

We gaan dezelfde kant op alsDuitsland waar mensen die een duits vlaggetje op hun auto hadden tijdens het EK, een waarschuwing op hun auto geplakt kregen waarin stond dat een vlaggetje misplaatst nationalisme is!

Gelukkig kregen onze atleten nog zendtijd bij de Olympische Spelen!
quote:Frugally schreef op 05 september 2016 @ 17:02:

[...]

* het sociaal stelsel

* de infrastructuur

en zo kan ik nog wel even doorgaan.. ik vind het allemaal uitstekend geregeld hier in Nederland, zeker als je het vergelijkt met andere landen.

Maar vind je deze dingen nou 'typisch Nederlands' of 'uniek'? De dingen die jij hier noemt heb je ook in Duitsland, Zweden, België, Oostenrijk en noem een paar landen. Dat zijn dingen die je ziet in een welvarend land, maar dat is niet iets wat we alleen hier hebben hoor. Als je dat denkt dan adviseer ik je om even verder te kijken.

Dus ben je trots op Nederland, of ben je trots op het feit dat je in een welvarend land woont?

Dat tweede snap ik namelijk heel goed. En ik denk eigenlijk dat iedereen blij is (of blij mag zijn) dat ie in een land geboren is waar die mag zijn wie die is en zeggen wat ie vindt. Dat er geen oorlog is en dat je hier veilig over straat kan (kijk maar eens naar bijvoorbeeld Syrië, daar kennen ze het woord 'veilig' niet meer). Daar ben ik namelijk erg dankbaar voor. Of dat trots is, tsja. Dat hangt er denk ik maar net vanaf wat je met trots precies bedoelt. Ik ben denk ik meer dankbaar dan trots, maar dat is ook gewoon een beetje twisten over hoe je je gevoelens interpreteert. Maar trots op specifiek Nederland ben ik niet, ik zie het meer als een groter geheel. Een kwartiertje rijden vanaf hier ben ik in Duitsland, maar ook daar ervaar ik die veiligheid en welvarendheid. Die veiligheid en welvarendheid is voor mij 'groter' dan die grenzen op hetzelfde stuk land.
quote:mienietjefietje schreef op 05 september 2016 @ 21:44:

het is weer zo,n topic waar het even ingewreven moet worden dat iedere trots, ieder nationaal gevoel verkeerd is, en tegengesteld aan multi-culti wat we allemaal door onze strot gedrukt krijgen.

We gaan dezelfde kant op alsDuitsland waar mensen die een duits vlaggetje op hun auto hadden tijdens het EK, een waarschuwing op hun auto geplakt kregen waarin stond dat een vlaggetje misplaatst nationalisme is!

Gelukkig kregen onze atleten nog zendtijd bij de Olympische Spelen!Dat bedoel ik dus ook

[...]

* het sociaal stelsel

* de infrastructuur

Maar vind je die dingen in NL dan echt beter?

- Uitstekende gezondheidszorg: Je betaalt maandelijks behoorlijk veel in NL aan ziekteverzekering, dan is er nog dat idiote eigen risico. Je krijgt 15 min bij de huisarts en mag enkel komen met een halve longontsteking. Dat zie ik in andere landen wel beter geregeld.

- opleidingsmogelijkheden: in NL bepaalt vooral je middelbare school welke opleiding je erna moet volgen. Is dat democratisch? Ook dat zie je in andere landen anders. NL scoort gemiddeld niet hoog in Europese ranglijsten qua onderwijs. En bovendien vinden buitenlandse uitwisselingsstudenten NL'se universiteiten belachelijk gemakkelijk. Er wordt wel misplaatst veel belang gehecht aan titels, in my opinion. Een master halen aan een universiteit is hier een piece of cake in vergelijking met veel landen.

- Veilige voedsel: dat is toch in elk westers land zo? Laten we het eens hebben over de kwaliteit van het voedsel. Ik vind de gemiddelde AH beschamend in vergelijking met Franse, Belgische, Italiaanse, Zweedse... supermarkten. Nergens zie je zoveel de nadruk op soepen in blik, voorgemaakte sauzen ed. Ik vind het culinaire niveau een van de minste van heel Europa. Zie ook: het gemiddelde restaurant in NL, is ook vaak een stuk minder dan in veel landen.

- Infrastructuur: wel mee eens, alles wat openbare ruimte is, is in NL echt goed geregeld (behuizing, groen in steden, verkeer, wegen, openbaar vervoer, esthetische normen van huizen enz) in vergelijking met veel landen.

[...]

* het sociaal stelsel

* de infrastructuur

Zo uitstekend is het in Nederland anders helemaal niet geregeld. Ik heb in Nederland gewoond en in 3 andere europese landen, ik heb dus de luxe dat ik kan vergelijken. En dan wordt ik van Nederland helemaal niet zo gelukkig.

* het sociaal stelsel

Dat is een grapje toch zeker? Zo ´sociaal´ zijn we niet hoor. Elk buiten de box denken wordt genadeloos afgestrafd met het intrekken van je rechten. Ook al mag het niet, het gebeurt toch. En zolang je geen grote mond hebt, kan je gewoon doodvallen.

Mwoah. 3000 doden in een jaar. Voornamelijk omdat ze te beroerd zijn om met elkaar te communiceren. En ga voor de grap ook eens kijken in de gehandicaptenzorg of een verpleegtehuis. Eten? Als je het zelf kan pakken ja. 3 verpleegkundigen op 30 patienten. Is er iets mis? Je regelt het zelf maar. Om van het geld dat het kost nog maar te zwijgen. Ik heb een huisarts, maar als ik ziek ben mag ik daar niet heen. Andere huisarts? Die bestaat gewoon niet waar ik woon.

Maar de gezondheidszorg Is uitstekend hoor.

De universiteit hier is beter dan elke uni in Nederland. Met afstand, in alles. Je diploma halen in nederland is aantonen dat je kan werken in groepsverband, en over het algemeen is dat vriendjespolitiek. Zo hoogstaand is dat niet.

Ik kom bij redelijk tot goed. Maar uitstekend, zeker niet.

Zie mijn commentaar over ons ´sociale´ stelsel hierboven.

* de infrastructuur

Klopt, dat is wel redelijk goed inderdaad. Maar dat is dan ook het enige waarin ik het met je eens ben.
Gezondheidszorg: hoog cijfer kindersterfte, door te weinig echo's en die middeleeuwse nationale gewoonte v thuisbevallingen.
Ik vind 'trots' een groot woord, maar ik vind Nederland wel een fijn land om in te wonen.

Ik vind het wel wat minder fijn worden door zoveel immigratie van mensen van binnen en buiten de EU (dat is nu eenmaal mijn mening). Toen ik nog een kind was, in de jaren '80, had Nederland 13 miljoen inwoners, nu zijn het er al 17 miljoen. Dat is een groot verschil op een relatief klein oppervlak.

Daarbij wordt de sociale zekerheid steeds verder afgebouwd. De AOW niet langer op je 65e, maar daarna. De maximale uitkeringsduur van de WW gaat van 38 naar 24 maanden. Er wordt nog maar een halve maand (en niet een hele maand) WW opgebouwd voor elk jaar arbeidsverleden. Etc. Dat zijn toch grote veranderingen.
quote:Medina schreef op 06 september 2016 @ 08:43:

Ik vind 'trots' een groot woord, maar ik vind Nederland wel een fijn land om in te wonen.

Ik vind het wel wat minder fijn worden door zoveel immigratie van mensen van binnen en buiten de EU (dat is nu eenmaal mijn mening). Toen ik nog een kind was, in de jaren '80, had Nederland 13 miljoen inwoners, nu zijn het er al 17 miljoen. Dat is een groot verschil op een relatief klein oppervlak.

Daarbij wordt de sociale zekerheid steeds verder afgebouwd. De AOW niet langer op je 65e, maar daarna. De maximale uitkeringsduur van de WW gaat van 38 naar 24 maanden. Er wordt nog maar een halve maand (en niet een hele maand) WW opgebouwd voor elk jaar arbeidsverleden. Etc. Dat zijn toch grote veranderingen.

En met die 13 miljoen stimuleerde Nederland emigratie naar Aaustralie en Canada.....want Nederland was overbevolkt!

Nu blijven ze mensen importeren tot dat Nederland helemaal volgestouwd is met betonblokken....
Ik heb ook in verschillende buitenlanden gewoond en ik kan wel beamen dat in Nederland dingen erg goed geregeld zijn, In Duitsland is het vaak nog meer een puinhoop, in Belgie is alles duur (boodschappen vooral) maar neemt ook alles tijd in beslag. Even naar de dokter en je kunt gelijk twee uur blijven zitten omdat de beste man nog andere patienten heeft.

Mijn man komt uit Centraal Azie en daar heb ik weliswaar niet gewoond, maar ik kom er elk jaar en er woont familie en desondanks dat de zaken slecht gaan is men toch trots op hun eigen land hoor.

Net als in Saoedie Arabie zelfs, waar elk jaar op 23 september Saudi National Day wordt gevierd en waar ook de Saudi's toch trots zijn op hun eigen land, ook als ze dondersgoed weten dat er heel veel scheef loopt.

De Saoedische gezondheidszorg is trouwens beter dan de Nederlandse , zelfs voor degenen die niet veel te makken hebben.

Al met al kunnen Nederlanders echt wel trots zijn. De waterwegen, de strijd tegen het water (geroemd in het buitenland!!), de goede infrastructuur, het sociale stelsel (ja, er gaan dingen mis, maar er is werkelijk waar geen enkel land met een perfect sociaal stelsel), de relatieve rijkdom, het onderwijs (ja, Nederlandse 15-jarigen staan nog steeds aan de top, in tegenstelling wat hierboven wordt beweerd), sportopleiding en sportprestaties, rechten voor LGBT etc etc

Dus ja, ik ben best wel trots op ons kleine kikkerlandje!
quote:hollebollegijs schreef op 04 september 2016 @ 09:04:

Nederlanders zijn nog nuchter, het kan nog veel fanatieker

Ik was gisteren aan het werk en toevallig kwam ik over dit onderwerp in gesprek met een Turkse collega die

zei "Ik ben Turk" nu weet ik dat hij maar ook zijn ouders in Nederland geboren zijn dus ik vroeg: Maar je bent toch geboren in...... (noemde de wijk)

Klopt zei hij, mijn paspoort is Nederlands maar bloed en hart zijn TurksDan nog heb je het in Nederland stik goed. Je bloed kan dan nog zo "Turks" zijn, je hebt het hier beter dan daar. Maar daar gaat deze discussie niet over.
quote:anochm schreef op 06 september 2016 @ 09:14:

[...]

Dan nog heb je het in Nederland stik goed. Je bloed kan dan nog zo "Turks" zijn, je hebt het hier beter dan daar. Maar daar gaat deze discussie niet over.Iedereen die zo denkt kan wat mij betreft meteen retour zandbak!
quote:liubi schreef op 06 september 2016 @ 09:11:

Ik heb ook in verschillende buitenlanden gewoond en ik kan wel beamen dat in Nederland dingen erg goed geregeld zijn, In Duitsland is het vaak nog meer een puinhoop, in Belgie is alles duur (boodschappen vooral) maar neemt ook alles tijd in beslag. Even naar de dokter en je kunt gelijk twee uur blijven zitten omdat de beste man nog andere patienten heeft.

Mijn man komt uit Centraal Azie en daar heb ik weliswaar niet gewoond, maar ik kom er elk jaar en er woont familie en desondanks dat de zaken slecht gaan is men toch trots op hun eigen land hoor.

Net als in Saoedie Arabie zelfs, waar elk jaar op 23 september Saudi National Day wordt gevierd en waar ook de Saudi's toch trots zijn op hun eigen land, ook als ze dondersgoed weten dat er heel veel scheef loopt.

De Saoedische gezondheidszorg is trouwens beter dan de Nederlandse , zelfs voor degenen die niet veel te makken hebben.

Al met al kunnen Nederlanders echt wel trots zijn. De waterwegen, de strijd tegen het water (geroemd in het buitenland!!), de goede infrastructuur, het sociale stelsel (ja, er gaan dingen mis, maar er is werkelijk waar geen enkel land met een perfect sociaal stelsel), de relatieve rijkdom, het onderwijs (ja, Nederlandse 15-jarigen staan nog steeds aan de top, in tegenstelling wat hierboven wordt beweerd), sportopleiding en sportprestaties, rechten voor LGBT etc etc

Dus ja, ik ben best wel trots op ons kleine kikkerlandje!Je vergeet het allerbelangrijkste, nl hoe goed je het als vrouw hebt. Ik vind dat een land pas "waarde"heeft als de vrouwen goed worden behandeld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven