Napraattopic 66

10-09-2016 09:30 3006 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:mamsvan schreef op 11 september 2016 @ 12:42:

[...]

Dus ? Mag ze dan niet zeggen dat het eens moet kappen ? Over schoolplein gedrag gesproken.. Nou hè...
quote:Star schreef op 11 september 2016 @ 12:43:

[...]

En zelf gisteren schrijven dat hier mensen zijn die bepalen wat en wel en niet op Napraat mag. Je bedoelde jezelf dus kennelijk?Tussen 'niet snappen' en bepalen wat eena nder wel en niet mag doen zit nogal een verschil.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:Cookielyon schreef op 11 september 2016 @ 12:37:

[...]

Om het woordje "zwart"

Ik vind het best wel eng eigenlijk dat er blijkbaar tegenspraak moet komen als iemand zich gediscrimineerd voelt. Dat is echt niet normaal.Klopt. Dat iemand zichzelf zo moet gaan verdedigen, dat is behoorlijk schokkend.
AFSCHEID NEMEN BESTAAT PIET
quote:hatsetats schreef op 11 september 2016 @ 12:45:

[...]

Tussen 'niet snappen' en bepalen wat eena nder wel en niet mag doen zit nogal een verschil.Reverse Psychology
Kia aka brandhout voor de hel, aangenaam.
quote:hatsetats schreef op 11 september 2016 @ 12:46:

[...]

Klopt. Dat iemand zichzelf zo moet gaan verdedigen, dat is behoorlijk schokkend.Het is eng heel erg eng. In en in triest. Slap in ure face gewoon. Zero empatisch vermogen.
quote:-Kia-Ora- schreef op 11 september 2016 @ 12:43:

[...]

Zoals ik al eerder vandaag zei, dat gezeik om wie jij dan wel niet bent, het slaat helemaal nergens op.

Eki!
quote:hatsetats schreef op 11 september 2016 @ 12:44:

[...]

Het zou eigenlijk niet moeten uitmaken nee. Net zo min als dik, dun, vrouw whatever. Maar goed, mensen maken dat onderscheid nu eenmaal en op zich is dat ook niet zo erg. Wat het erg maakt is wanneer er scheldwoorden worden gebruikt. Pinda, roetmop, vetzak, gratenkut, wijf, het is van hetzelfde laken een pak. Dan zoek je meest neutrale omschrijving. En 'donker' is nu eenmaal meer geaccepteerd dan 'zwart' begrijp ik van mensen uit mijn omgeving. Vooral wanneer een blanke dat zegt, want dat ligt nog gevoeliger.

Nou, prima samengevat, dat is ook wat ik (en anderen) de hele tijd al zeggen. Maar op de één of andere manier is hier en daar allen dat 'zwart' blijven hangen.

Dit zijn van die discussies waar je nooit uit komt, gewoon omdat er zoveel meningen zijn. Niemand heeft gelijk of ongelijk. Het enige wat je kan doen is andermans mening (proberen te) respecteren, maar juist daar schort het nogal eens aan en krijg je gehakketak.
quote:Cookielyon schreef op 11 september 2016 @ 12:37:

[...]

Om het woordje "zwart"

Ik vind het best wel eng eigenlijk dat er blijkbaar tegenspraak moet komen als iemand zich gediscrimineerd voelt. Dat is echt niet normaal.Maar snap je wel dat het voor 'niet donkere mensen' (jeetje, ik weet echt niet meer hoe ik het moet verwoorden) soms echt niet duidelijk is wat 'mag' en wat 'niet mag'? Jij schrijft 'donkere meid'. Waarom? Waarom niet 'die meid met de mooie krullen' of weetikveelwat? Want dat was de discussie. Je mocht absoluut NIET verwijzen naar iemands huidskleur.
Life is short. Eat dessert first.
quote:doornroosje9 schreef op 11 september 2016 @ 12:50:

[...]

Maar snap je wel dat het voor 'niet donkere mensen' (jeetje, ik weet echt niet meer hoe ik het moet verwoorden) soms echt niet duidelijk is wat 'mag' en wat 'niet mag'? Jij schrijft 'donkere meid'. Waarom? Waarom niet 'die meid met de mooie krullen' of weetikveelwat? Want dat was de discussie. Je mocht absoluut NIET verwijzen naar iemands huidskleur.Maar is donker een kleur dan?
Of je nou iemand donker noemt of zwart wat maakt dat nou uit. Elke gek snapt toch wel dat je het dan over een negroide persoon hebt met alle respect. Wat een moeilijk gedoe hier zeg. Cookie worst jij onderhand niet heel erg moe van jezelf!!!!!!!!
quote:Grobbekuiken schreef op 11 september 2016 @ 12:49:

[...]

Nou, prima samengevat, dat is ook wat ik (en anderen) de hele tijd al zeggen. Maar op de één of andere manier is hier en daar allen dat 'zwart' blijven hangen.

Dit zijn van die discussies waar je nooit uit komt, gewoon omdat er zoveel meningen zijn. Niemand heeft gelijk of ongelijk. Het enige wat je kan doen is andermans mening (proberen te) respecteren, maar juist daar schort het nogal eens aan en krijg je gehakketak.Dat is dus hier helemaal mis gegaan. Respect want het ging weer doodleuk over pinda's en kaas.
quote:Cookielyon schreef op 11 september 2016 @ 12:51:

[...]

Maar is donker een kleur dan?

Hou nou op over dat donker geen kleur is. Het geeft WEL iemands huidsKLEUR aan!

En daar ging het om, om de huidskleur. Twee woorden, dezelfde betekenis in deze context.
quote:hatsetats schreef op 11 september 2016 @ 12:44:

[...]

Het zou eigenlijk niet moeten uitmaken nee. Net zo min als dik, dun, vrouw whatever. Maar goed, mensen maken dat onderscheid nu eenmaal en op zich is dat ook niet zo erg. Wat het erg maakt is wanneer er scheldwoorden worden gebruikt. Pinda, roetmop, vetzak, gratenkut, wijf, het is van hetzelfde laken een pak. Dan zoek je meest neutrale omschrijving. En 'donker' is nu eenmaal meer geaccepteerd dan 'zwart' begrijp ik van mensen uit mijn omgeving. Vooral wanneer een blanke dat zegt, want dat ligt nog gevoeliger.

Daar was iedereen het toch over eens?

Maar het ging zo ver dat je de huidskleur niet eens meer mag benoemen maar gewoon moet kunnen zien dat bv Cook van Surinaams-Javaans en Nederlandse afkomst is,en dat mag je dan benoemen.
quote:Star schreef op 11 september 2016 @ 12:52:

[afbeelding]

[...]

Maar is donker een kleur dan?Het ging om het verwijzen naar iemands huidskleur. Dat was het probleem. Dat mocht absoluut niet. 'Donker' is ook verwijzen naar een huidskleur. Daar werd jij zo boos om. Terwijl ik daar absoluut niets slecht in zag en nog zie trouwens. Je huid hoort bij jou en dat hoeft niet genegeerd te worden. Jij schrijft nu zelf 'donkere meid'. Helemaal prima hoor, maar waarom dan die dagenlange discussie over dat verwijzen naar huidskleur?

[...]

Dat is dus hier helemaal mis gegaan. Respect want het ging weer doodleuk over pinda's en kaas.

Dat hele stuk heb ik gemist, daar was mijn opmerking niet eens om bedoeld.

Laat ik het anders zeggen, Hats geeft wat mij betreft net een mooie samenvatting, en ik denk zomaar dat die wel eens precies is wat 'wij' al die tijd al roepen.

[...]

Dat is dus hier helemaal mis gegaan. Respect want het ging weer doodleuk over pinda's en kaas.Dat is idd iets anders dan iemand 'donker' of zelfs 'zwart' noemen. Daar zie ik niets verkeerd in.
quote:doornroosje9 schreef op 11 september 2016 @ 12:55:

[...]

Het ging om het verwijzen naar iemands huidskleur. Dat was het probleem. Dat mocht absoluut niet. 'Donker' is ook verwijzen naar een huidskleur. Daar werd jij zo boos om. Terwijl ik daar absoluut niets slecht in zag en nog zie trouwens. Je huid hoort bij jou en dat hoeft niet genegeerd te worden. Jij schrijft nu zelf 'donkere meid'. Helemaal prima hoor, maar waarom dan die dagenlange discussie over dat verwijzen naar huidskleur?Heeft geen nut Roos, je krijgt zo een antwoordt over dat het om "zwart" gaat of iets in die trant. In ieder geval een draaikont antwoord waardoor het vanuit haar wel mag en vanuit een ieder ander niet.
Bijzonder, de reden (onrust stoken) waarom het pesterstopic is verwijderd.

Topic kaart iets aan dat nu juist de moeite waard is om te bespreken. Dat het voor onrust zorgt, is niet voor niets. Dat is het punt toch juist?

Lekker zacht weer hier, zon komt er door. Was draaien en.met de benen omhoog in de tuin.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:simbalabimba schreef op 11 september 2016 @ 12:59:

[...]

Lekker zacht weer hier, zon komt er door. Was draaien en.met de benen omhoog in de tuin.Hier regent het .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven