wat is dat toch met die televisie!

18-12-2008 16:53 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het dansen in de woonkamer, tekenen, hard rennen in de woonkamer, toren bouwen en boodschappen was ik mijn stuiterende zoon even zat. Of liever gezegd, het stuiterende stukje van hem. Het manneke heeft energie te over maar zodra ik hem voor de televisie zet, lijkt alle energie uit hem gezogen te worden. Wat zou dat toch zijn?

Moet zeggen dat ik het soms reuze praktisch vind. Probeer wel grenzen aan te houden omdat hij nu soms al als een zombie voor de buis kan zitten en dat gaat me toch wat te ver. Maar combineer veel energie met maar een uurtje slaap 's middags (omdat het buurmeisje aanbelde, grrrrr) en doorkomende kiezen en je hebt een sjacherijnig jengelaartje als je hem even geen aandacht geeft. Op zulke momenten vind ik de televisie een uitkomst.

Een vraag voor ouders met wat jongere kinderen. Hoeveel tv kijken ze?
hij wordt volgende week 2 trouwens.
Ik vind dit ook lastig. Van mij mag ze tv kijken, echt geen probleem met t zandkasteel, sesamstraat, teletubbies ed.

Maar wat is teveel? Ik probeer als regel aan te houden dat ze niet langer dan anderhalf uur mag kijken. (is 1 teletubbies, 1 zandkasteel en 1 biba boerderij)

Ze heeft nu last van haar 17 maanden sprongetje (ik haaat het boek oei ik groei, maar het klopt wel met sprongetjes...) en nu is de tv toch een uitkomst en mag hij ook wat langer aan op een dag.
Ja, dat vind ik echt.
Anderhalf uur per dág? Wow, vind ik érg veel voor zo'n kleintje. Over tien jaar hangen ze nog genoeg voor de tv...
anderhalf uur klinkt inderdaad veel, maar mijn zoon komt daar ook wel aan.

's ochtends een half uurtje, na het middageten een half uurtje en na het avondeten een half uurtje. Zeker op een dag als vandaag, als mijn eigen energieniveau laag is omdat ik niet fit ben.
waarom niet, ze leren er ook van. Zolang ze niet naar programma's kijkt als bijv chin-chen....vreselijk vond ik dat!!
Ja, dat vind ik echt.
volgens mij kunnen die ukken al als een zombie naar een bewegende mobile gaan zitten staren, dus of zo'n uurtje tv nou wat uitmaakt?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Misschien een uur...per week. Ik ben niet voor tv-kijken door ukken (maar goed, ik heb waarschijnlijk makkelijk praten want geen stuiteraartje hier). Sowieso ben ik strikt met tv-kijken (doe het zelf ook misschien maar een uur of vier per week, buiten het journaal om). Zoon kijkt ongeveer drie kwartier per dag (en hij is bijna 11). En dan is de regel eigenlijk ook nog eens dat het een half uur is (en in het weekend een uur).
quote:sarinadanae schreef op 18 december 2008 @ 17:05:

Anderhalf uur per dág? Wow, vind ik érg veel voor zo'n kleintje. Over tien jaar hangen ze nog genoeg voor de tv...En hoeveel kijken die van jou?
Ja, dat vind ik echt.
Krijg je nooit commentaar van je zoon dat vriendjes meer mogen kijken?
Ja, dat vind ik echt.
Zoon keek ook met gemak anderhalf uur per dag. Als ik het genoeg vond dan zet ik toch gewoon de tv uit?

En idnerdaad, als ej gewoon nog dingen opzet waarvan ze nog wat opsteken dan is er m.i helemaal geen probleem.

Nu met zijn vier jaar komt zoon gewoon simpelweg tot rust voor de tv, en ik vind dat hij ook gewoon in zijn geval dan dus recht heeft op een uurtje hangen voor de buis na school. Hij moet al genoeg opletten, energie steken in spelen, leren op school. Ik vind het echt totaal geen probleem dat ie even als een zombie lekker voor de tv bijkomt en zijn accu oplaadt.
Eens met sunlight, maar dat was al duidelijk lijkt me
Ja, dat vind ik echt.
lijkt me trouwens moeilijk om een tijd te stellen, :sorry kind, maar je half uur is om, dus hoe t afloopt vraag je morgen maar aan je vriendjes op school"
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ik zie het probleem ook niet zo, hier heeft baby van 9 maanden vanochtend een half uurtje baby-tv gekeken en nu kijkt ze weer nu wel een uurtje dus, want tja, ik moet ook nog koken en iets op tafel zetten.

Ik merk wel dat ze niet aanhoudend kijkt, er worden ook nog heel veel pluisjes van het vloerkleed afgeplukt zo tussendoor en op alle speeltjes gezogen en gebeten.

Ik kan er niet zoveel kwaad in zien hoor, goh, dan zitten ze effe te zitten voor de tv, alsof wij de hele dag door bezig zijn.....echt niet.
Overigens kijkt ie ook ' sochtends als ie ontbeten heeft en na t eten even tv als ie uit bad komt. Dus hij kijkt best veel tv denk ik.
Mijn zoontje is net twee. Als we vrij zijn, mag hij bij ons in bed Teletubbies op de BBC kijken, want dat begint net rond de tijd dat hij altijd wakker wordt. Verder eigenlijk niet. Zaterdagavond eten wij vaak wel patatjes voor de televisie, maar dat is dan ook echt feest voor hem.

Gelukkig legt ie zich er altijd erg makkelijk bij neer als ik zeg dat de tubbies er nu even niet zijn. Haalt z'n schouders op en papagaait: "Zijn er niet....." met spijtige blik.

Hij weet alleen sinds kort dat je op youtube ook teletubbies hebt. En ook nog eens Bumba en Nijntje, dus dat is helemaal feest. Nu kan ik niet meer ongestoord computeren, haha.

Ik vind tv trouwens echt niet leerzaam hoor, behalve dan dat zoonlief vloeiend 'bye bye' , 'again again' en 'nooooooo' kan zeggen.
..
ik kan alleen iets roepen over mijn neefje en nichtje omdat ik zelf geen kinderen heb. Zij mogen in de avond naar Sesamstraat kijken en verder gewoon niet.

Het zijn drukke kinderen overigens, maar ze vermaken zich prima op een andere manier.Tekenen/knutselen etc Ze zijn 4 en 2 overigens.

Wisten jullie dat je hersenactiviteit tijdens het TV kijken minder is dan tijdens je slaap?

Dus nee, leren doen ze er niets van naar mijn bescheiden mening
Reizigster dat ben ik toch niet met je eens. Als je kijkt naar nederlandse vertalingen op de tv als/van tweenies, nijntje, zandkasteel en dergelijke dan zit er echt wel een stukje educatie in.

Maar ook gewoon liedjes, kleuren, leren tellen, dingen onderscheiden, voorwerpen benoemen, ik merk echt dat hij heel erg veel opsteekt van de televisie.

Mijn zoon heeft trouwens door programma's als Dora en Diego engels geleerd. HIij telde in het engels toen hij net drie was. Dat heeft ie echt daarvan geleerd, ik heb daar niets mee van doen gehad. Ook de engelse woorden die hij in de juiste context gebruikt, had hij opgeduikeld op de tv.

Kinderen leren wel degelijk van tv. Ikzelf weet ook nog van vroeger dat ik mijn engels geleerd heb van de tv.
Hier ook een stuiterbal! Nou ja, ex-stuiterbal want hij is het laatste half jaar stukken rustiger geworden, alhoewel hij nog steeds drukker is dan gemiddeld.

Zwiepje is denk ik rond anderhalf pas begonnen met t.v. kijken. De wereld ontdekken was veel te boeiend om te t.v. kijken. Met anderhalf was het een beetje hap snap maar niet echt veel, misschien 3 keer 10 minuten op een dag.

Vanaf twee is het eigenlijk echt begonnen. Ik had hem voor zijn tweede verjaardag een dvd van Pim de pinguin gegeven omdat hij een pinguinknuffel heeft die ook pim heet. Vond hij prachtig, hij heeft hem in een keer ademloos uitgekeken. En nog een keer en nog een keer. (niet alle 20 keren op 1 dag uiteraard). Het verbaasde me dat hij zo lang stil kon blijven zitten en het ook echt uit heeft gekeken. Sindsdien kijkt hij vanalles, Dora en diego barabapapa's (alhoewel nu wel al wat te kinderachtig), zandkasteel, zeg het 2-jarige spul op t.v. Nu hij 3.5 is, is hij heeeeeeeeel erg fan van totally spies, fairly odd parents en disneyfilms. Per dag kijkt hij 's ochtends maximaal een half uurtje (wordt intussen aangekleed) en tijdens het eten maken een half uur tot een uurtje. 's avonds gebeurd dit niet elke dag, alleen als hij moe is en gewoon even met een kussen en deken op de bank wil luieren.

Ik doe niet zo moeilijk met t.v. kijken. Mijn kind geeft vanzelf wel aan wanneer hij het zat is en dat gaat best goed. Ook een stuiterbal moet zijn rust momenten pakken, zeker als ze 's middags niet meer slapen.
ik vergelijk het altijd maar met mezelf, ik kijk zelf ook tv.

Niet omdat ik me niet met wat anders kan vermaken,dingen zat om te doen, maar gewoon omdat er iets leuks op komt, omdat ik er gewoon zin in heb om even te buizen, omdat ik zin heb om lekker lui te hangen whatever.
Misschien heb je gelijk Sunlight. Ik heb alleen nog niet gemerkt dat mijn zoontje iets oppikt. Nou is hij sowieso alleen maar geinteresseerd in de Teletubbies op tv. Zandkasteel heb ik wel eens geprobeerd, maar dan loopt hij gewoon weg. Zelfde voor de Tweenies. En Bumba en Nijntje heb ik nog nooit ontdekt op tv, haha. Waarschijnlijk zijn die op momenten dat wij beneden zijn (tv staat boven).
..
haha zwieber, mijn zoon wil dan ook met een dekentje op de bank luieren als ie moe is! Na een tijdje is ie dan weer 'opgeladen'.
quote:reizigster2004 schreef op 18 december 2008 @ 18:49:

Misschien heb je gelijk Sunlight. Ik heb alleen nog niet gemerkt dat mijn zoontje iets oppikt. Nou is hij sowieso alleen maar geinteresseerd in de Teletubbies op tv. Zandkasteel heb ik wel eens geprobeerd, maar dan loopt hij gewoon weg. Zelfde voor de Tweenies. En Bumba en Nijntje heb ik nog nooit ontdekt op tv, haha. Waarschijnlijk zijn die op momenten dat wij beneden zijn (tv staat boven).

Niet ieder kind vindt tv boeiend hoor. MIjn collega's kinderen talen er niet naar. Nooit gedaan ook, ze zijn nu zes en vijf.

wel lekker rustig, nooit die bloedirritante tunes van de tweenies en zandkasteel te horen
quote:reizigster2004 schreef op 18 december 2008 @ 18:49:

Misschien heb je gelijk Sunlight. Ik heb alleen nog niet gemerkt dat mijn zoontje iets oppikt. Nou is hij sowieso alleen maar geinteresseerd in de Teletubbies op tv. Zandkasteel heb ik wel eens geprobeerd, maar dan loopt hij gewoon weg. Zelfde voor de Tweenies. En Bumba en Nijntje heb ik nog nooit ontdekt op tv, haha. Waarschijnlijk zijn die op momenten dat wij beneden zijn (tv staat boven).Logisch dat ie niks oppikt. Van teletubbies wordt je vanzelf wel infantiel. Ohoh.....
Hahaha, helemaal mee eens. Ik snap ook echt niet wat ie er aan vindt. Maar hij vindt ze echt geweldig.
..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven