wat is dat toch met die televisie!

18-12-2008 16:53 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na het dansen in de woonkamer, tekenen, hard rennen in de woonkamer, toren bouwen en boodschappen was ik mijn stuiterende zoon even zat. Of liever gezegd, het stuiterende stukje van hem. Het manneke heeft energie te over maar zodra ik hem voor de televisie zet, lijkt alle energie uit hem gezogen te worden. Wat zou dat toch zijn?

Moet zeggen dat ik het soms reuze praktisch vind. Probeer wel grenzen aan te houden omdat hij nu soms al als een zombie voor de buis kan zitten en dat gaat me toch wat te ver. Maar combineer veel energie met maar een uurtje slaap 's middags (omdat het buurmeisje aanbelde, grrrrr) en doorkomende kiezen en je hebt een sjacherijnig jengelaartje als je hem even geen aandacht geeft. Op zulke momenten vind ik de televisie een uitkomst.

Een vraag voor ouders met wat jongere kinderen. Hoeveel tv kijken ze?
Ik ben ook niet echt moeilijk met de TV. Bij mij kijken ze ook wel 1.5 uur per dag. Maar wel voornamelijk DVD's (Dora, Diego etc.). Mijn oudste is ook zo'n stuiterbal. Ik kreeg zelfs het advies van het CB om hem af en toe voor de TV te zetten voor zijn eigen rust.
Sinds de verhuizing deze zomer zitten mijn kinders als een zuignap aan NickJr vastgekleefd. En weet je? Na de zomervakantie was de lol van het nieuwe eraf, en stond de tv weliswaar aan maar waren ze ondertussen ook gewoon lekker aan het spelen.

MK (4 geworden in oktober) heeft er best veel aan: ze leert nu over griezelige dingen, dat anderen niet altijd lief zijn (backyardigans), dat mama niet alles wat jij leuk vindt ook leuk vindt, engels van dora en diego, en van alles over dieren. Jom van 20 maanden weet al een maand dat een bultrugwalvis aahoewaaa zegt, en dat leeuwen, tijgers en jaguars allemaal een andere grom hebben. Prima.

Voordeel van Nickjr is dat er geen geweld is, en geen reklame. Mk zag laatst op een andere zender voor het eerst reklame en was helemaal lyrisch: mama! Kijk! Filmpjes over speelgoed!
Ik was altijd zeer principieel met televisiekijken, maar ik merk toch dat de klad er wel eens inkomt. Omdat ik niet bepaald een probleemloze zwangerschap heb ben ik al maanden niet mobiel waardoor ik haar ook moeilijk kan vermaken. Tel daarbij op dat ze een onuitputtelijke energie heeft en zeerrrrrr high maintenance is...ik doe er niet meer zo moeilijk over. Ze kijkt graag naar sesamstraat, teletubbies, zandkasteel en bibaboerderij en en dat mag van ons dus ook wel. Ik denk ze bijelkaar nu ook wel op anderhalf uur komt.

Straks als ik weer mobiel ben zal ik dat proberen te verminderen, maarja...dan is er ook weer een kleintje bij he. Nee, ik denk eigenlijk dat ik er iets minder rigide in moet worden/zijn/blijven..
Oh, ze is overigens twee jaar en zeven maanden en ze speelt buiten het tv kijken regelmatig met papa buiten, kan heerlijk ravotten op de peuterspeelzaal en geniet heel erg van spelen/knutselen/dansen/zingen. Een actief meisje dus!
quote:poohtjes schreef op 18 december 2008 @ 18:35:

ik kan alleen iets roepen over mijn neefje en nichtje omdat ik zelf geen kinderen heb. Zij mogen in de avond naar Sesamstraat kijken en verder gewoon niet.

Het zijn drukke kinderen overigens, maar ze vermaken zich prima op een andere manier.Tekenen/knutselen etc Ze zijn 4 en 2 overigens.

Wisten jullie dat je hersenactiviteit tijdens het TV kijken minder is dan tijdens je slaap?

Dus nee, leren doen ze er niets van naar mijn bescheiden meningBen ik het zeker niet mee eens! Je hebt vast zeker geen kinderen he Mijn kinderen kijken onegveer een uur per dag, tijdens dat ik aan het koken ben. Ze kijken hier veel naar Dora en Diego. En nou en of leren ze er van. Mijn dochter van 3 spreekt al engelse woorden en kan tot 5 in het engels tellen. Dora en Diego zijn heel leerzaam. Diego is een tekenfilm dat hij dieren red. Mijn zoon weet daardoor nu echt heel veel over dieren te vertellen. Bijv een Bultrugwalvis, hoe deze eruit ziet, wat hij doet, waar hij leeft etc. Ook weet hij het verschil van een zoogdier en reptiel. Dus ze leren er wel degelijk van. In het hele tekenfilmpje zit eigenlijk een soort raadsel wat ze moet oplossen of vragen met bijv wat heb je nodig om in zee te duiken, kunnen ze kiezen uit 3 dingen, een duikbril, een boot en een rugzak( ik noem maar even wat) En dan moeten hun dus het juiste antwoord raden. Dus hun hersenen maken wel degelijk activiteit.
Hier mag zoon van mij ook TV/DVD kijken als hij zin heeft.

Vaak kijkt hij zelf niet eens langer dan een paar minuten, dan gaat hij ondertussen iets anders doen. Als hij moe is kan hij wel heerlijk onderuit gezakt op z'n eigen fautteuil zitten en kijkt hij een aflevering van Kleine Rode Tractor, Tractor Tom of Bob de Bouwer, Knofje, Brum, Teletubbies. Ik vind het zelf soms ook leuk en gezellig....prima toch.

De boog kan niet altijd gespannen staan...
@zwieber, ik heb al vaker gedacht nav je postings dat jouw zoon en de mijne qua stuiterbalniveau te vergelijken zijn.

Zoon zit dus echt als een zombie voor de tv. Is moeilijk te bereiken zelfs op zulke momenten. Wel 1 van de weinige momenten dat je met hem kunt knuffelen. Heerlijk!
quote:krokusje schreef op 18 december 2008 @ 22:17:

@zwieber, ik heb al vaker gedacht nav je postings dat jouw zoon en de mijne qua stuiterbalniveau te vergelijken zijn.

Zoon zit dus echt als een zombie voor de tv. Is moeilijk te bereiken zelfs op zulke momenten. Wel 1 van de weinige momenten dat je met hem kunt knuffelen. Heerlijk!Zo'n stuiterbal is prima zolang je ermee naar buiten kan. Maar met slecht weer...pfffffffffffff, 300 spelletjes en kleipartijtjes verder moet hij toch echt wel even rennen. Zelfs de tv helpt dan niet meer.
quote:tilalia2 schreef op 18 december 2008 @ 21:10:

Voordeel van Nickjr is dat er geen geweld is, en geen reklame. Mk zag laatst op een andere zender voor het eerst reklame en was helemaal lyrisch: mama! Kijk! Filmpjes over speelgoed!

Als de Autist thuis, staat hier ook alleen maar nickJR aan. Hij heeft nogal -eh- hij is nogal geweldadig van zichzelf. Dus zolang hij geen kik geeft en niet vraagt om iets anders, ist nickJR wat de klok slaat.

Tutje ( 6 ) mag door de weeks soms Jetix kijken. Maar liever zet ik een dvd\bluray op voor de kinderen, dan weet ik wat er komt

Terror van 2,5 zet ik soms voor de tv. ( Cars, Ratatoille , WallE enz. ) Hij slaapt niet meer overdags, maar heeft wel een instort momentje , vaak rond half elf in de ochtend. Dan mag hij in de relax-stoel met een dekentje over zich heen een film kijken.

Ik was altijd heel strikt. Maximaal 45 minuten per dag tv. Maar ik merk nu de Autist niet meer thuis is ( hij was het meest beinvloedbaar van alle kinderen hier in huis ) dat ik wat soepeler ben geworden. Wil Tut een keer op de bank hangen \ bijkomen, dan mag dat gewoon lekker.
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
dochter van 2 (vandaag ) kijkt een paar keer per week naar sesamstraat en dat is het dan ook. Soms zit ze heel geinteresseerd te kijken, vaak gaat ze halverwege weer door met spelen.

Ze mag alleen 's avonds even kijken als ik ga koken, maar niet elke dag want ik heb liever niet dat het een gewoonte wordt. Soms vinden grote mensen het namelijk erg belangrijk om een debat ofzo op het sesamstraat-tijdstip uit te zenden en dat is niet uit te leggen aan een 2-jarige...

Overigens lees ik hier veel de opmerking dat het niet zoveel uitmaakt en dat ze er wat van leren. Dat is niet helemaal waar. Er zijn onderzoeken die aan lijken te tonen dat kinderen vroeger in de puberteit komen doordat ze al jong aan (veelvuldig) televisiekijken worden blootgesteld.

engelstalig linkje

Niet zo onschuldig dus als je zou denken.

Nou wil ik ook weer niet mijn kind wereldvreemd opvoeden, maar ik wil er wel bewust mee omgaan.
quote:a1mee schreef op 19 december 2008 @ 00:27:

dochter van 2 (vandaag ) kijkt een paar keer per week naar sesamstraat en dat is het dan ook. Soms zit ze heel geinteresseerd te kijken, vaak gaat ze halverwege weer door met spelen.

Ze mag alleen 's avonds even kijken als ik ga koken, maar niet elke dag want ik heb liever niet dat het een gewoonte wordt. Soms vinden grote mensen het namelijk erg belangrijk om een debat ofzo op het sesamstraat-tijdstip uit te zenden en dat is niet uit te leggen aan een 2-jarige...

Overigens lees ik hier veel de opmerking dat het niet zoveel uitmaakt en dat ze er wat van leren. Dat is niet helemaal waar. Er zijn onderzoeken die aan lijken te tonen dat kinderen vroeger in de puberteit komen doordat ze al jong aan (veelvuldig) televisiekijken worden blootgesteld.

engelstalig linkje

Niet zo onschuldig dus als je zou denken.

Nou wil ik ook weer niet mijn kind wereldvreemd opvoeden, maar ik wil er wel bewust mee omgaan.Dat heeft denk ik eerder te maken met radioactieve stralingen, dat is niet goed idd. Maar dat staat los van het feit dat ze niets zouden leren van bepaalde tekenfilms
quote:Robijntje80 schreef op 19 december 2008 @ 08:33:

[...]

Dat heeft denk ik eerder te maken met radioactieve stralingen, dat is niet goed idd. Maar dat staat los van het feit dat ze niets zouden leren van bepaalde tekenfilms

Sorry??!! Radioactieve straling van televisies.............Dat lijkt me toch heel onjuist hoor. Straling ja, maar niet radioactief hoor. Gewoon, electromagnetisch toch?

Heb verder wel eens een onderzoek gelezen (Of eigenlijk in een boek waar het werd aangehaald) dat hoe meer televisie, hoe ongelukkig men is, maar ik weet niet of dat een causaal verband is.

Zelf heb ik twee jaar geen tv meer. Heerlijk. Wat ik echt wil zien kijk ik op internet.

Wat kinderen betreft zou ik me meer druk maken om al die reclame waar een kind aan wordt blootgesteld.

*trekt zich nu weer terug van een odnerwerp waar ze niks van weet - kinderen- maar wilde toch echt even reageren op de radioactieve straling....*
dus wel, heb het even opgezocht voor je!

Natuurlijke, kunstmatige en extra straling.

Overal in de natuur zijn radioactieve stoffen. Bijvoorbeeld in gesteenten, lucht, voedsel en zelfs in ons lichaam. Het kleine beetje straling dat die stoffen uitzenden noem je natuurlijke achtergrondstraling. Omdat die straling maar heel licht is, hebben we er geen last van.

In bijv. kerncentrales en röntgenapparaten wordt kunstmatige straling opgewekt. Tv 's en oplichtende knopjes zenden ook radioactieve straling uit.

Apparaten die het meest in verband worden gebracht met gezondheidseffecten zijn:

Digitale draadloze telefoon (DECT basisstation)

Draadloos modem (Wi-Fi)

GSM/UMTS Mobiele telefoon

Computerschermen (FlatScreen of CRT)

Waterbed/ Elektrische deken

UMTS of GSM-mast op korte afstand van het huis

Hoogspanningslijnen op korte afstand van het huis

Magnetron

Televisie
Je huis bevat radon, de hoogste stralingsconcentraties daarvan loop je op als je lekker op het strand van Ameland ligt te zonnebakken. UV-straling van boven (de zon), radon van het zand, het is toch echt een wonder dat je 's avonds niet groenstralend naar huis gaat.

Back on-topic.

Op " normale schooldagen" kijkt Moppekind van zes ongeveer een half uurtje tv. Niet omdat ik zonodig strikt wil zijn, maar omdat we rond half vier thuis zijn, dan laadt hij zich op (of ontlaadt hij zich ?) door met zijn montagedoos te gaan spelen of een spoorbaan te leggen. Als ik kook mag rond half zes de televisie wel even aan, maar alleen als hij er om vraagt, dus niet automatisch en om 7 uur gaat hij naar bed, er is feitelijk amper tijd om te kijken.

Als hij een hele dag thuis is, dan komt er een dvd in, of ik moet al weten welke toegestane televisieprogramma's er zijn. Sinds huilbuien bij Teletubbies en AlfredJodocusKwak bepaal ik wat er voor komt. Dan zal hij op anderhalf/twee uur komen. Hebben we op een "vrije" dag wat dingen op de planning staan, dan haalt hij waarschijnlijk nog geen half uur.

Er is 1 uitzondering voor televisiekijken-tijdens-het-eten, dat is het Sinterklaasjournaal, maar waarschijnlijk alleen omdat papa dat ook graag wil zien.
haha, wij keken ook het sinterklaas journaal met bord op schoot, voor de tv.

Maar ik was toch wel blij toen het weer afgelopen was
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Mijn oudste dochter (2,5 jaar) kijkt eigenlijk alleen televisie als ik aan het koken ben en dan meestal sesamstraat. Ze is dan moe en vindt het fijn om dan met duimpje in haar mond onder een dekentje op de bank te hangen. Als er geen sesamstraat is kijkt ze een dvd. De laatste tijd mag de tv wel eens wat eerder aan. Als het weer lente wordt zal de tv denk ik weer wat minder aangaan.
Hier kijken dochter (3,5) en zoon (2 jaar 3 mnd) Kerst met Linus en Sesamstraat. Dochter slaapt sinds een week of 3 'smiddags niet meer maar kan eigenlijk nog niet zonder rustmomentje 'smiddags. Ze mag dan als broer in bed ligt met een dekentje op de bank een dvd-tje kijken van bijv. Knofje, musical van Nijntje oid, max 1 uur. Meestal is ze het al eerder zat en wil ze een spelletje doen met mama.

Gemiddeld een uurtje per dag denk ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven