Krachttraining, afvallen en efficiënt trainen

zondag 2 oktober 2016 om 11:26
Ik heb op het forum al heel wat topics over krachttrainen voorbij zien komen. En ik heb ook allerlei visies op trainen, eten, afvallen, spieropbouw etc gelezen. Alleen blijft het voor mij onduidelijk hoe ik nu op een goede, gezonde en efficiënte manier kan afvallen en spieren kan opbouwen. Wat moet ik nu precies doen? Ik zou niet weten hoe ik nu voor mezelf een goed schema kan opstellen voor voeding en trainen. Als ik in mijn sportschool een schema vraag krijg ik toch weer een 'wijvenschema', met lage gewichten en alle spiergroepen doen (full body heet dat volgens mij). Wat ik denk ik nodig heb is een begeleider die voor mij een schema maakt en met wie ik bijvoorbeeld 1 x per twee weken kan trainen, en die dan na x weken weer een nieuw schema maakt. Zou dat wat zijn? En zo ja, waar vind ik deze persoon, in Amsterdam?

zondag 2 oktober 2016 om 11:35
Dat had ik al gelezen van je, meds. Dus het kan niet tegelijk? Of moet ik het anders formuleren: ik wil dat mijn kleding losser gaat zitten. Afvallen staat niet per definitie gelijk aan minder kilo's op de weegschaal.
En als ik zo'n 15 kilo kwijt wil, kan dat dan per definitie niet met krachttraining?
En als ik zo'n 15 kilo kwijt wil, kan dat dan per definitie niet met krachttraining?

zondag 2 oktober 2016 om 11:42
Ik lees mee, al ligt het voor mij net wat anders. Ik wil op gewicht blijven (val bij stress heel snel af), maar het liefst nog 2 kilo erbij. Vorig jaar door veel stress 7 kilo afgevallen. Deze zitten er inmiddels weer aan. Heel fijn, maar het komt op de verkeerde plekken met als gevolg vetrollen en blubberbovenbenen. Zie dat maar eens weg te krijgen zonder af te vallen. Ik let al erg goed op (geraffineerde) suikerinname, dat beperk ik zoveel mogelijk (al eet ik echt ook wel koek en af en toe chocola, chips of snoep) Ik sport 2 x per week 45 minuten (Curves) en wandel 1 x per week 6 km. Daarnaast probeer ik thuis wat oefeningen te doen, zoals met grote stappen de trap oprennen, squats, lunges en buikspieroefeningen.
De leeftijd zal helaas wel niet meer in mijn voordeel merken. Lichaam is bij mij echt veranderd de laatste paar jaar (ben nu 42)
De leeftijd zal helaas wel niet meer in mijn voordeel merken. Lichaam is bij mij echt veranderd de laatste paar jaar (ben nu 42)

zondag 2 oktober 2016 om 11:49
quote:S-Meds schreef op 02 oktober 2016 @ 11:42:
nee daar heb je bouwstoffen voor nodig. Vet gebruik je als brandstof. Als je niet bang bent voor de weegschaal is KT heel effectief om er beter uit te gaan zien. Neem dan een PT die daar kijk op heeft (opleiding HBO Alo + aanvullend PT)Ok, helder. Ik ga ff googelen, dank!
nee daar heb je bouwstoffen voor nodig. Vet gebruik je als brandstof. Als je niet bang bent voor de weegschaal is KT heel effectief om er beter uit te gaan zien. Neem dan een PT die daar kijk op heeft (opleiding HBO Alo + aanvullend PT)Ok, helder. Ik ga ff googelen, dank!
zondag 2 oktober 2016 om 13:01
Als je krachttraining gaat doen en wil dat je kleren losser komen te zitten, moet je verder wel zorgen dat je ook vet verliest (door op je dieet te letten), anders komen de extra spieren bovenop (eigenlijk ónder) je vetlaag, en word je dus alleen maar breder. De ene vrouw heeft meer aanleg voor spieropbouw dan de andere. Ik doe geen krachttraining meer, want mijn schouders worden er te breed van (zijn ze al van nature) en mijn bovenbenen te fors (knap uit mijn broeken).
.

zondag 2 oktober 2016 om 13:05
Heb je wel eens aan CrossFit gedacht? Dat is een combinatie van kracht, HITT en gymnastiek.
Ik ben eraan begonnen toen ik al afgevallen was, maar op het prikbord in de box hangt een serie foto's van leden die mede dankzij CrossFit zijn afgevallen én gespierder zijn geworden. De meesten hebben er wel een jaar of langer over gedaan om hun lichaam echt te veranderen. Ik merk zelf tot nu toe (na 2 maanden CrossFit) dat ik echt sterker word. Zware boodschappen tillen, tafels verplaatsen op mijn werk doe ik nu moeiteloos.
Ik ben eraan begonnen toen ik al afgevallen was, maar op het prikbord in de box hangt een serie foto's van leden die mede dankzij CrossFit zijn afgevallen én gespierder zijn geworden. De meesten hebben er wel een jaar of langer over gedaan om hun lichaam echt te veranderen. Ik merk zelf tot nu toe (na 2 maanden CrossFit) dat ik echt sterker word. Zware boodschappen tillen, tafels verplaatsen op mijn werk doe ik nu moeiteloos.

zondag 2 oktober 2016 om 13:19
quote:impala schreef op 02 oktober 2016 @ 13:08:
CrossFit is wel enorm blessuregevoeligIk denk dat dat wel waar is. Als je een workout ook op snelheid doet, wordt je vorm al snel minder goed, zeker als je moe aan het worden bent. Ik probeer zelf wel op een goede uitvoering te letten en de trainers letten er bij de nieuwe leden ook op.
CrossFit is wel enorm blessuregevoeligIk denk dat dat wel waar is. Als je een workout ook op snelheid doet, wordt je vorm al snel minder goed, zeker als je moe aan het worden bent. Ik probeer zelf wel op een goede uitvoering te letten en de trainers letten er bij de nieuwe leden ook op.