De zin en onzin van een aankoopmakelaar?

19-10-2016 08:32 73 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn man en ik willen ons eerste huis kopen. Het betreft een bestaande woning, van '99, welke dit jaar nog op veel vlakken opgeknapt is, door naar eigen zeggen een aannemer. We hebben het huis van binnen en buiten bekeken, en het is helemaal naar onze zin.

Daarom zijn we momenteel aan het uitzoeken wat er qua hypotheek mogelijk is.

De hypotheekadviseur adviseert ons een aankoopmakelaar te nemen. Zij bekijkt het huis, doet de onderhandelingen, zorgt voor een goed koopcontract, etc.

Het huis staat nog niet te koop. Het is via-via gegaan en het liefst doet de verkopende partij het zonder makelaar, want dat scheelt in de kosten.

Vorig jaar heeft het huis wel een paar maanden te koop gestaan maar zij hebben het toen toch weer uit de verkoop gehaald. Daarna is het huis dus opgeknapt, en hebben ze nu alsnog besloten dat ze het willen verkopen, want ze willen een vrijstaande woning.

Omdat dit allemaal nieuw voor ons is, en we geen onnodige kosten willen maken door ons van alles te laten aansmeren, vragen wij ons af of een aankoopmakelaar echt nodig is.... Dus wie heeft er ervaring mee en wat adviseren jullie ons? :-)
Je kunt het meisje wel uit de stad halen, maar de stad niet uit het meisje.
Onze aankoopmakelaar heeft ons een 'miskoop' bespaard en op ons huidige huis een dusdanig bedrag bespaard dat we daar heel fijn een paar hele mooie verbouwingen van konden betalen.

We hadden het zelf echt nooit zo gekund.
Ik adviseer om het niet te doen en dat geld in je eigen zak te steken. Ik heb al diverse huizen verkocht en gekocht maar nooit met een aankoop makelaar.
Wij hebben ons oude en nieuwe huis verkocht en gekocht zonder makelaar. Was wel meer werk, maar het scheelde wel geld.
quote:milena1 schreef op 19 oktober 2016 @ 08:37:

Onze aankoopmakelaar heeft ons een 'miskoop' bespaard en op ons huidige huis een dusdanig bedrag bespaard dat we daar heel fijn een paar hele mooie verbouwingen van konden betalen.

We hadden het zelf echt nooit zo gekund.

Wat voor miskoop? Iets wat een bouwkundige keuring niet aan het licht had gebracht?

Hier ook meermaals zonder makelaar gekocht (en ook wel zonder makelaar verkocht).
Ik heb mijn huis ook zelf gekocht. De verkopende partij had wel een makelaar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
ik zou in ieder geval een bouwkundige keuring laten doen.

De woningmarkt is erg aan het veranderen. Wanneer je zelf geen verstand hebt van wat een woning tegenwoordig waard is en waar op te letten, dan zou ik een makelaar in de hand nemen. Of iemand mee te nemen die er echt verstand van heeft. Zeker wanneer de verkopende partij ook geen makelaar heeft.

Onze aankoopmakelaar heeft zichzelf dubbel en dwars terug verdiend. Ze lette op zaken waar ik als nieuwe koper (eerste koophuis) niet opgemerkt had. Terwijl ik dacht er best wel wat van af te weten.

Ga eens praten met een aankoopmakelaar, wat gaat dit kosten en wat krijg je er voor terug. Wij hadden een huis op het oog, en hebben toen alleen voor dat huis een aankoopmakelaar ingeschakeld voor een vast bedrag.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Een aankoopmakelaar in het centrum van a'dam verdient zichzelf Ik zou in ieder geval terug. Maar hoe dat bij jou zit, dat kun jij het beste inschatten. Hoe is de huizengekte? Hoe sta jij er zelf in? Ben je rationeel genoeg om niet te hoog te bieden? Wat je ook kiest, ik zou in ieder geval een bouwkundige keuring laten doen of dit eisen van de verkoper.
Ik heb vorig jaar ons eerste huis zelf gekocht, zonder makelaar dus. Het ging goed en ik ben tevreden over de aankoopprijs, ik denk niet dat een aankoopmakelaar er meer vanaf had weten te krijgen.

Toch zou ik het in de toekomst niet meer zo doen omdat we nu het geluk hadden met een ontzettend slechte verkoopmakelaar, de meeste (goede) verkoopmakelaars zijn net haaien die elke cent uit je zullen proberen te persen en je moet stevig in je schoenen staan en je niet laten leiden door emoties. Anders betaal je meer voor je huis en was je goedkoper uit met een aankoopmakelaar die er een lagere prijs voor je uit had kunnen slepen.

Ik zou het dus alleen doen als je zeer zeker bent over je onderhandelingstechniek. En lees je verder heel goed in, je wilt niet met je mond vol tanden staan als je termen over de telefoon worden gezegd die je niet begrijpt.

Wat ik zelf eigenlijk heel leerzaam vond was een onderhandeling over een ander huis die we uiteindelijk hebben afgeblazen wegens teveel kluswerk.

Verder vond ik de website van eigenhuis heel handig, ze hebben bijvoorbeeld een service die je voorlopig koopcontract kan lezen en je wijst op de fouten/ valkuilen.
quote:south schreef op 19 oktober 2016 @ 08:46:

Een aankoopmakelaar in het centrum van a'dam verdient zichzelf Ik zou in ieder geval terug. Dat hangt maar helemaal van je prijsklasse af. In het segment beneden 3 ton kan een aankoopmakelaar alleen aan de procedurele kant iets doen. In financiele zin kan die niks voor je betekenen als het op inschrijvingen aankomt. En het beeld dat een aankoopmakelaar de woning voor de inschrijving uit te pakken te krijgen klopt niet.
Ligt aan de prijsklasse en waar je woont. De hypotheekadviseur zei dat we het best zelf konden.

En het is gelukt. Zelf nog wat van de prijs afgekregen.

Huis onder de 2 ton in een klein dorp in Overijssel

Dit hoef je in Amsterdam niet te proberen als ik de verhalen lees.
Mijn aankoopmakelaar heeft zo scherp onderhandeld, dat had ik zelf nooit gekund. Ik heb mijn huis voor veel minder kunnen kopen dan ik in gedachten had. Bovendien pluist hij alle documenten voor me uit. Ik heb daar te weinig verstand van.
Tvp
Aangezien zij willen verkopen zonder makelaar zou ik in dit geval zelf wel een aankoopmakelaar in de arm nemen, zodat je zeker weet dat er geen rare dingen in het koopcontract staan en zo.
Hmmm.... Het huis staat in Tiel. Er staan in dezelfde straat meedere woningen te koop.

Beide andere huizen zijn op de foto niet naar onze zin en daar zou dus nog best wel wat geld in gestoken moeten worden.

De woning die wij op het oog hebben, is wel naar onze zin. Het enige wat we daar aan zouden doen is het witten van de muren beneden en van 1 slaapkamer. De rest hebben zij nog in april gedaan. Je ziet niet eens kleurverschil achter schilderijen.
Als je dit huis koopt weet nu iedereen die hier leest waar je gaat wonen, weet niet of je dat echt wilt?
quote:Marana_ schreef op 19 oktober 2016 @ 09:07:

Aangezien zij willen verkopen zonder makelaar zou ik in dit geval zelf wel een aankoopmakelaar in de arm nemen, zodat je zeker weet dat er geen rare dingen in het koopcontract staan en zo.

Wij hebben het koopcontract nog wel door de hypotheekadviseur laten bekijken maar het was een standaard koopcontract die je zo op internet kunt vinden.

En door mijn schoonvader die er ook wel het een en ander vanaf weet.
Heb even gekeken, het zijn exact dezelfde huizen? Waarom vraagt de 1 zoveel minder?
quote:Marana_ schreef op 19 oktober 2016 @ 09:13:

Als je dit huis koopt weet nu iedereen die hier leest waar je gaat wonen, weet niet of je dat echt wilt?Er staat geen straat bij. Goed, als je goed zoekt kun je misschien uitvogelen in welke straat het staat, maar waarom zou men dat willen weten?
Lid worden van Eigen huis en daar advies vragen. Er staat ook echt veel ( op het afgeschermde gedeelte voor leden) over kopen en verkopen zonder makelaar, wat er in contracten moet of kan staan. Hulp en advies voor een klein bedrag. En jaar eriop zegt je het weer op.
quote:Marana_ schreef op 19 oktober 2016 @ 09:16:

Heb even gekeken, het zijn exact dezelfde huizen? Waarom vraagt de 1 zoveel minder?Weet ik niet precies. Ik vermoed dat het huis wat wij op het oog hebben, duurder is omdat ze verbouwd hebben.
Het is een nieuwe woning (bj 2000 ook voor jullie huis neem ik aan), dan lijkt een bouwkundige keuring me niet zo zinvol. Een aankoopmakelaar wel, aangezien die ene woning echt een veel lagere vraagprijs heeft.
quote:Rapunzel-1987 schreef op 19 oktober 2016 @ 09:16:

[...]

Er staat geen straat bij. Goed, als je goed zoekt kun je misschien uitvogelen in welke straat het staat, maar waarom zou men dat willen weten?Omdat ik zo gerichter advies kan geven over of ik wel of niet een aankoopmakelaar of een bouwkundige keuring zou doen. En mensen zijn nu eenmaal nieuwsgierig, vergis je er niet in hoeveel mensen op funda rondneuzen.
quote:Rapunzel-1987 schreef op 19 oktober 2016 @ 09:19:

[...]

Weet ik niet precies. Ik vermoed dat het huis wat wij op het oog hebben, duurder is omdat ze verbouwd hebben.Dan nog vind ik het prijsverschil wel erg groot. Ik zou een aankoopmakelaar inschakelen in dit geval.
quote:Rapunzel-1987 schreef op 19 oktober 2016 @ 09:19:

[...]

Weet ik niet precies. Ik vermoed dat het huis wat wij op het oog hebben, duurder is omdat ze verbouwd hebben.

Stel dat je dat goedkopere huis zou doen, heb je dan 50.000 euro nodig om het naar jullie zin te verbouwen denk je? Evt kun je een aannemer meenemen om daar een inschatting voor te geven.

(ik denk dat je badkamer en keuken wilt vervangen, en evt ook de vloer in de woonkamer, ik snap volledig waarom je op de foto's afknapt bij die woning)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven