nieuwbouwhuis

12-12-2014 23:12 2859 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik zijn misschien van plan om een nieuwbouw huis te kopen.

Ik ben mij aan het verdiepen in kosten, dingen waar je rekening mee moet houden enz.

Nu vraag ik mij af zijn er meer mensen die een nieuwbouw woning (redelijk recent) hebben gekocht? Zo ja op wat voor kosten kun je rekenen na het tekenen van de koopakte? Ik lees termen als bouwrente en depotrente.

Wat ik mij verder nog afvroeg was, Stel je ondertekend de koopakte in Maart. Je huis wordt opgeleverd in januari het jaar daarop. Moet je dan al betalen voor je hypotheek? Hoe gaat dit in zijn werk?

Hopelijk zijn er mensen hier op het viva forum die wat ervaringen willen delen.
Shadowfaxx,

Ik herken dat probleem niet met de dakplaten op zolder en de 8 lagen latex.

Wij hebben Flexa powerdek gebruikt. De eerste laag een mengsel gedaan van de latexverf met voorstrijk en de 2de laag gewoon latex(goed dik erop). De platen zijn nu prachtig wit ipv vrij donker bruin.

Bijna de sleutels.....spannend!

Jua,

Spannend volgende week kijken!

Chocoladeaardbei,

Leuk donderdag al kijken, geniet ervan!

Friction,

Jeetje wat een tuin......daar ben ik best jaloers op, haha.

Jij vrijdag kijken...leuk geniet ervan!

Winterteen,

Wat fijn dat de voorschouw goed meegevallen is.

Ik snap je gevoel mbt het egaliseren. Onze dekvloer is ook hartstikke mooi glad.

Onze vloerman heeft uitgelegd dat egaliseren niet alleen is om de vloer mooi glad te krijgen, maar ook voor een goede hechting met de lijm en vloer die geplaatst moet worden. De cementdekvloer is wat poreus....er komt de hele tijd stof van af(kleine deeltjes van de dekvloer) wat ervoor kan zorgen dat de hechting van de nieuwe vloer niet overal even goed gaat.

Wij willen dat risico niet lopen, dus hebben wel laten egaliseren onder de pvc. Er komt bij onze dekvloer echt veel stof van af! Je blijft vegen.

Weet niet meer wie het vroeg.....

Ons huis in met 1,2m aanbouw 5,1 x 10,3 (binnenmaat) zonder was het 5,1 x 9,1. De woning is ruim 130m2.

Bij ons project hebben de meeste huizen geen aanbouw. Er zijn iets meer 1,2m uitbouwen dan 2,4m. Ons huis is sowieso al groter dan de meeste tussen woningen, omdat we een speciale gevel hebben. Daardoor is het huis op alle 3 de etages groter. Het is binnen echt een zee aan ruimte. Ruime slaapkamers(kleinste bijna 9m2) grote zolder en een ruime woonkamer. Tussen de gang en de schuifpui is het ruim 7m tussen de trapkast en de schuifpui 5m. Veel beter dan ons appartement nu.

Onze tuin is 5,4 x 12,5 en ik moet zeggen dat ik hem lekker ruim vind.

Qua klussen gaat het wel oke. Boven zijn alle muren klaar en ligt de pvc vloer. Beneden zijn de muren klaar. De keuken staat voor 90%. Helaas hebben ze de uitsparing van de kookplaat verkeerd gemeten, waardoor we nu 4 weken moeten wachten op een nieuw stenen werkblad. Tot die tijd mogen we het huidige werkblad gebruiken, maarja die kunnen we niet afritten enz. De kans dat we onze kasten verpesten is dus best aanwezig als we de Keuken echt gebruiken.....gaan we dus niet doen.

Alle aanpassingen in de badkamer zijn klaar. Dat ging ook niet meteen goed waardoor het plafond in de gang lekte. Dat is nu gelukkig opgelost en heeft verder niet voor schade gezorgd.

Zaterdag gaan ze de dekvloer in de badkamer storten en dan ook beneden starten met het keramisch parket. Daarna door naar het tegelen van de wc en badkamer. Hopelijk is dat allemaal klaar aan het einde van volgende week.

Dan kan er die week daarop goed schoongemaakt worden en al meubels verhuisd worden.

Ik lig dan waarschijnlijk met mijn pasgeborenen in mijn kraambed.

Ben vrijdag 40weken.
Wauw fontyn al bijna 40 weken zwanger. Tijd gaat snel. In jullie huis gebeurd genoeg. Leuk om de vorderingen te lezen.

Jeetje friction jullie hebben een grote tuin. Super leuk. Wij mogen ook niet klagen hoor. Onze tuin is 17 meter diep. Maar loopt rond af. Dus aan het einde van de tuin is de tuin heel smal. (1 meter breed). Dat wordt natuurlijk snel weer breder.

Hoeveel M2 is jullie kavel Friction?

@winterteen Wij krijgen ook pvc en moeten de vloer ook laten egaliseren. Toevallig gisteren met de vloerwinkel gebeld. Ze gaven aan vloer egaliseren duurt ongeveer 1 dag. Dan 1 dag drogen en dan nog 1 dag voor leggen van pvc vloer. (trouwens bij ons word voor egaliseren ook 10euro gerekend).

@chocoladeaardbij no u 100m2 is toch ook hartstikke mooi. Veel plezier met het kijken.

@hier krijgen wij morgen de opleveringsbrief! Met de data. Zo benieuwd welke data het nu precies wordt.

Wij zijn al een beetje een planning aan het maken. Wel onder voorbehoud van opleverdata. Wij vinden het best lastig hoor.

Wij krijgen in week 47 de sleutel. (waarschijnlijk einde van de week). Dan willen we week 48/49 gebruiken voor de stukadoor, laten drogen van het stucwerk en om daarna zelf de muren te verven. Dan week 50 (hebben we ook beide vakantie!!) Voor het laten leggen van de pvc vloer beneden. (egaliseren, dag drogen dag leggen) en wij zelf boven laminaat vloer leggen. Badkamer afmaken. (badkamer heeft al tegels en een toilet). Week 51 willen we de keuken laten komen. Net voor kerst is dat:).

Bovenstaande is overlegd met de leveranciers en die kunnen waarschijnlijk deze weken het werk doen.

Mijn vraag is is dit realistisch? Wij vinden het maar lastig.
@kaartje ons kavel heeft 369m2. Het huis zelf is niet heel erg groot, maar dat wilden we ook niet. Wij hebben altijd gezegd wat moet je met een groot huis behalve een hoop rotzooi opslaan die je toch niet gebruikt haha. Ik denk zeker dat dat zo is, als je de ruimte hebt, ga je daar naar leven en koop je ook meer (ook veel wat je niet nodig hebt) omdat je simpelweg plek ervoor hebt . Daarentegen zijn wij graag buiten bezig, dus vandaar de grote tuin.

Jullie schema ziet er goed uit, lekker snel alles klaar en ook voor de kerst als alles goed loopt! Wij blijven hopen dat onze oplevering in ieder geval voor kerst is *fingerscrossed*.
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
@friction zo lekker een grote kavel. Heerlijk hoor. Onze kavel is 250M2 ook heel blij mee:).

Ik hoop dat jullie voor de kerst de oplevering hebben. Lastig he dat afwachten?

Wij zouden zoals het er nu naar uitziet de dag voor kerst kunnen verhuizen. Maar we weten nog niet of we dat gaan doen. Misschien ook tussen kerst en oud en nieuw. Ligt er een beetje aan.
Wij hebben nu trouwens wel gezeur met de tuin.. Waarschijnlijk wist de aannemer dit allang, maar ze hebben het ons pas heel laat verteld.. onze tuin heeft namelijk een afschot (helling dus) van bijna 80 cm! De aannemer heeft nu 2 opties gegeven: of de eerste 6 meter van de tuin een minimale afschot, van zo'n 15 cm in totaal en dan de laatste 2 meter een helling van 60 cm.. óf over de hele lengte van de tuin de helling, dus een helling van zo'n 10 cm per meter!

Vinden wij allebei niet echt goede opties, dus wij willen nu waarschijnlijk voor een minimale afschot gaan op de eerste 5 a 6 meter, en dan een trappetje om het hoogteverschil te overbruggen..

Maar weet iemand of dit het huis in waarde laat dalen? Je hebt tenslotte een trappetje in de tuin, dus minder toegankelijk voor kinderwagens/rolstoelen/andere dingen op wieltjes.. We zijn natuurlijk nog lang niet van plan om ons huis te verkopen, maar willen het wel weten ivm dat we dan een schadevergoeding kunnen eisen van de aannemer omdat dit allemaal niet in ons koopcontract stond..
Ik kom me hier ook maar eens melden. (Lees al een hele poos mee). Wij hebben ook een nieuwbouwhuis gekocht en waarschijnlijk start de bouw in week 48. Volgende week is de sluting voor het doorgeven van de (kleine) opties. De grote opties hebben we al ingediend.

We hebben o.a.

Uitbouw 2,4 meter

Vloerverwarming

Plafondspots

Openslaande deuren naar de tuin

Beneden andere deuren en houten kozijnen zonder bovenlicht

Andere radiatoren boven

2 slaapkamers met dakramen op zolder

Tweede badkamer op zolder

En dan nog n heleboel kleine dingtjes zoals aanlsluiting voor droger, tuinkabel etc (voor een heleboel geld :( )

Wij zijn nu nog bezig met de badkamer en keuken. De badkamers en toiletten doen we via de projectleveranciers. Het valt ons op dat ze echt overal brutoprijzen voor vragen. We hadden een badmeubel uitgezocht. Vroegen ze gewoon 1000(!) euro meer voor dan op internet. Ik word daar wel een beetje moedeloos van. Hebben jullie ervaring met onderhandelen met project leveanciers?

Ons huidige huis hebben we trouwens ook uit nieuwbouw gekocht. Dit hebben we toen casco op laten leveren. We hebben ook van de platen op zolder. Maar met voorstrijk en twee keer latex was het prima.

Maar gezellig topic hier. Hopelijk kunnen we veel goede ideeën uitwisselen!
quote:Chocoladeaardbei schreef op 02 november 2016 @ 10:52:

Wij hebben nu trouwens wel gezeur met de tuin.. Waarschijnlijk wist de aannemer dit allang, maar ze hebben het ons pas heel laat verteld.. onze tuin heeft namelijk een afschot (helling dus) van bijna 80 cm! De aannemer heeft nu 2 opties gegeven: of de eerste 6 meter van de tuin een minimale afschot, van zo'n 15 cm in totaal en dan de laatste 2 meter een helling van 60 cm.. óf over de hele lengte van de tuin de helling, dus een helling van zo'n 10 cm per meter!

Vinden wij allebei niet echt goede opties, dus wij willen nu waarschijnlijk voor een minimale afschot gaan op de eerste 5 a 6 meter, en dan een trappetje om het hoogteverschil te overbruggen..

Maar weet iemand of dit het huis in waarde laat dalen? Je hebt tenslotte een trappetje in de tuin, dus minder toegankelijk voor kinderwagens/rolstoelen/andere dingen op wieltjes.. We zijn natuurlijk nog lang niet van plan om ons huis te verkopen, maar willen het wel weten ivm dat we dan een schadevergoeding kunnen eisen van de aannemer omdat dit allemaal niet in ons koopcontract stond..Bij ons in de wijk heb je verschillende huizen met deze constructie wel bijna allemaal aan het water. Hier heeft kijkend naar de verkoopprijs geen positief dan wel negatief effect. Wat wel opvalt dat van het lager gedeelte vaak een afgesloten kinderspeelplaats is. Je ziet daar dan de trampoline, speelhuisje, glijbaan, schommel noem maar op staan. Ziet er erg leuk uit.
Hoi dames, spannend allemaal en handige tips.

Ik schuif ook meteen aan. Wij zijn ook druk bezig met onze nieuwe woning. Wij hebben een bouwkavel gekocht en gaan onze woning in eigen beheer (wel door een bouwer) bouwen. Vind het allemaal erg spannend, en wist niet dat er zoveel bij kwam kijken. Vandaag is onze omgevingsvergunning ingediend en we wachten nu op de goedkeuring ervan (duurt max 10 weken). Las dat een aantal dames ook een bouwkavel hebben, dus ben benieuwd naar de ervaringen..

Ik schuif ook meteen aan. Wij zijn ook druk bezig met onze nieuwe woning. Wij hebben een bouwkavel gekocht en gaan onze woning in eigen beheer (wel door een bouwer) bouwen. Vind het allemaal erg spannend, en wist niet dat er zoveel bij kwam kijken. Vandaag is onze omgevingsvergunning ingediend en we wachten nu op de goedkeuring ervan (duurt max 10 weken). Las dat een aantal dames ook een bouwkavel hebben, dus ben benieuwd naar de ervaringen..

Voor degene waarvan het huis al opgeleverd is:

Waar zijn jullie als eerste mee begonnen met klussen? Boven, beneden, vloer, muren, iets anders?

Ik heb nu het idee dat we 'alleen maar' het hele huis hoeven te behangen en verven, badkamer moet gemaakt worden, vloeren erin en verhuizen.. maar ik denk dat er nog veel meer bij komt kijken als de oplevering er is, kan alleen niet bedenken wat dan (ja oke, lampen ophangen en gordijnen enzo.. maar dat kan ook na de verhuizing).. dus wat mis ik allemaal nog?

En natuurlijk de tuin, maar daar ga ik nu even niet over nadenken, blijft nog steeds gezeur met hellingen en bergingen die niet anders kunnen enzo..
@chocoaardbei: wij hebben eind juli de sleutel gekregen. Dit was ons werk en de volgorde:

- gaten boren voor houtkachel

- badkamer afmaken (meubel, spiegel en douchedeur)

- wanden afwerken

- vloer beneden

- vloer boven

- houtkachel plaatsen

- plinten zetten

- keuken plaatsen

- verhuizen

De rest hebben we gedaan toen we hier al woonden. Tuin moet ook nog gebeuren maar dat wordt het voorjaar. Binnen is nu even belangrijker
quote:suuz393 schreef op 05 november 2016 @ 16:46:

@chocoaardbei: wij hebben eind juli de sleutel gekregen. Dit was ons werk en de volgorde:

- gaten boren voor houtkachel

- badkamer afmaken (meubel, spiegel en douchedeur)

- wanden afwerken

- vloer beneden

- vloer boven

- houtkachel plaatsen

- plinten zetten

- keuken plaatsen

- verhuizen

De rest hebben we gedaan toen we hier al woonden. Tuin moet ook nog gebeuren maar dat wordt het voorjaar. Binnen is nu even belangrijker

Thanks! Plinten had ik bijvoorbeeld helemaal niet meer aan gedacht.. ook niet om mee te rekenen in mijn lijstje met spullen die gekocht/besteld moeten worden..

En hoe lang zijn jullie hier ongeveer mee bezig geweest?
Exact een maand

Verkijk je niet op plinten, wij waren er nog zeker €400 aan kwijt.
Wij zijn nog niet verhuist, maar wij hebben het destijds(10 jaar geleden) zo gedaan en nu zal het niet veel anders zijn:

-Eerst de wanden laten stucen. Zal nu reno vlies zijn. We hebben het destijds ook gelijk laten verven nu dus weer.

- de voortuin bestraat (deze is nu 10 meter en met een houte vloer wouden wij inloop van zand vermijden. Is ook gelukt).

- daarna hebben we de trap de eerste keer geverfd.

- de vloeren boven gelegd.

- de trap nog een keer

- de keuken geplaatst

- de vloer laten leggen( nu anders om ivm een andere soort vloer)

- verhuist.

De badkamer was al helemaal naar ons zin ingericht, dus daar hoefte niets te gebeuren. In dit huis zal er nog een meubel in moeten komen, maar dat gebeurt wel ergens tussen door. Ook hier zullen we de voortuin vroeg doen aangezien we daar twee parkeerplaatsen hebben en ik zand in huis wil verkomen. Daarnaast zal er nu ook nog tijd en ruimte maakt moeten worden om een warmtepomp plus installatie neergezet gaat worden.

Waarschijnlijk komt er ook nog een serre maar of die er komt voor of na onze verhuizing weten we nog niet

Wij hebben wel de mazzel dat al onze vloer door een familielid gelegd gaat worden incl plinten. Dit kost hem 4 dagen en dan is het klaar.
Handig te weten....Ik had bedacht om:

- leidingen trekken ( loze leidingen)

- wanden renovlies

- zolder ( wandjes en dakramen)

- badkamer af ( meubel,spiegel en douchecabine)

- vloer beneden

- keuken

- vloeren boven

- lampen / gordijnen plinten

- verhuizen

Sommige dingen tegelijk waarschijnlijk. Hoop dat t met de mensen die we inschakelen ook uitkomt qau planning.

Muren toch echt voor de vloeren en keuken moet op de vloer dus die volgorde moet.

Tuin willen we ook snel doen. Allemaal met fiets naar werk/school en dus steeds door t zand etc.

Trap verven we na verhuizing waarschijnlijk want tijdens verhuizing en klussen steeds erover heen ( wij hebben geen schoenen aan in huis dus dan minder slijtage).

Tzt trap wel bekleden met laminaat ofzo.
Handig die lijstjes. Komt gelukkig goed overeen met wat ik al bedacht hadden. Maar ga het wel even noteren voor volgend jaar

Overigens blijft onze trap straks het eerste jaar in de grondverf. Ons werd aangeraden deze niet gelijk te schilderen, omdat het nog kan gaan werken. Dan loop je het risico dat je het bij moet blijven werken. Wij hebben straks overigens een vurenhouten trap, dus ik weet niet hoe dat zit bij andere houtsoorten.
@ hier zo hebben wij 24 november de oplevering! Nog een dikke 2,5 week. Best bizar van een stuk grond opeens je eigen huis.

Wij hebben de planning als volgende.

- Eerst laten stuken van de muren.

- Wij kunnen dan alvast bezig in badkamer met douchewand plaatsen en meubelplaatsen.

- Zolder in voorstrijk en verven.

- Dan moeten wij zelf de muren nog verven/sauzen.

- Vloer beneden laten leggen. (duurt 3 dagen) Wij tegelijkertijd zelf boven bezig.

- Keuken

- En daarna nog veel kleine dingetjes als lampen ophangen e.d.

Hoe doen jullie dat met gordijnen. Wij willen op onze slaapkamer voordat we verhuizen een rolgordijn plaatsen.

Beneden willen wij eerst verhuizen en dan op korte termijn de gordijnen bus laten langs komen. Dat is een bus die met allerlei verschillende stoffen langs komt in je woning. Je kunt dan kijken wat het beste past qua gordijnen en dan maken hun een offerte en maken de gordijnen. https://www.degordijnenbus.nl/home Wij wonen ergens in deze regio. Dus vandaar.
@kaartje, wat voor vloer krijg je ook alweer beneden? Wij hebben tegels en wij konden 2 à 3 dagen ons huis niet in. Tijdens het tegelen niet en daarna moest het 24 uur drogen. Weet natuurlijk niet hoe het bij jullie zit, maar wij hadden daar geen rekening mee gehouden.

Wij hebben gordijnen pas gedaan toen we erin zaten.
@suuz wij krijgen een pvc vloer. Op de eerste dag wordt de vloer geëgaliseerd. Dit moet wel drogen. Mogelijk dat we dan idd 1 dag het huis niet in kunnen. Goed dat je het zegt. We hebben er wel rekening mee gehouden in de zin dat wanneer we boven niet aan de slag kunnen het niet erg is om dit wat later te doen. Dan moeten we waarschijnlijk een aantal dagen later verhuizen maar dat is niet erg.
Nou dit lezen geeft de burger moed.

Wij hebben nog een jaar!

Tegenvaller 1: We gingen gister serieus keukens kijken en hebben de eerste offerte binnen. Niks geks en geen echt dure winkel. Dubbel ons budget maar oh wat mooi! Echt zo'n mooie keuken.

Nou wil ik hem

Tegenvaller 2:

Wij wilden misschien verkopen aan kennissen die erg geïnteresseerd zijn in ons huis.

Domme fout: We hadden eerder geen realistisch beeld van de huidige prijs en hebben een in ons hoofd heel hoge prijs geboden gekregen van die mensen.

Makelaar kwam om te taxeren tbv nieuwe hypotheek en kwam op minimaal 30 meer uit (!!!!).

Nouja dat was dan wat het was, ook fijn om aan hun te kunnen verkopen, hoeven we niet op funda en zij wilden het in deze staat overnemen want ze willen heel veel toch slopen.

krijgen we een heel nare mail van die mensen met allerlei aanvullende voorwaarden en dus ook kosten, en allerlei eisen voor extra kluswerk.

Voordeel is wel dat door die extra eisen de eerdere deal met goed fatsoen wordt afgeketst maar wat nu weer dan.
@hetgroepje dat zit dus echt even tegen met jullie huidige huis. Begrijp ik het nu goed dat jullie huis de verkoop opnieuw in gaat?

Qua keuken loont het echt om ook in een andere winkel nog een offerte te laten maken. Kun je vergelijken.

Tevens kan je vaak behoorlijk afdingen op een keuken. Bij een winkel begonnen wij met 15000 en eindigden we bij 7500. Deze winkel is het niet geworden i.v.m. kwaliteit van de keuken en gevoel. Maar er kan van alles.
Pff, eigenlijk stond afgelopen vrijdag kijkdag gepland, kon ineens toch niet meer doorgaan omdat er wat vertragingen waren. Nu hopelijk a.s. vrijdag. Hoop niet op al te veel vertraging
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Spannend Kaartje! Dat is al bijna. Fijn dat je voor jezelf al zo'n duidelijke planning hebt. Dat geeft wel rust denk ik. Ook al druk aan het inpakken tussendoor? Of doen jullie dat na oplevering?

Balen Groepje. Daar zou ik toch wel even zenuwachtig van worden. Hopelijk is jullie huis nu snel verkocht aan iemand anders. Om het van de positieve kant te zien: misschien kunnen jullie door de hogere verkoopprijs van jullie huis alsnog de keuken betalen? En inderdaad vergelijken en afdingen kan een hoop schelen.

Balen Friction! Hopelijk valt het mee en kunnen jullie alsnog vrijdag kijken.
Wij zijn gister weer druk bezig geweest met kijken bij winkels e.d..

Badkamer hebben we nu een offerte van laten maken, krijgen we waarschijnlijk vandaag of morgen binnen dus dan kunnen we het echt gaan bestellen! Tegels hebben we nu een goed beeld van wat we willen, hebben we ook een offerte van, maar we gaan nog even verder zoeken of we dezelfde stijl tegels ergens anders goedkoper kunnen vinden..

En we zijn gister per toeval een prachtige antieke kast tegengekomen. We gingen naar een outletwinkel, en daar bleek ook een antiquariaat in te zitten in hetzelfde pand.. En nu zijn we helemaal verliefd geworden op een prachtige kast, dus vandaag gaan we de bevestiging geven dat we hem ook echt willen kopen! Jippie Zo'n sfeermakend meubelstuk waren we ook wel naar 'op zoek', maar tot op heden nog niet tegengekomen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven