Schaamteloos stoomafblazen 2.0 *Puber Editie*

11-09-2015 14:14 3011 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van het topic van Bambi waarin er schaamteloos stoom afgeblazen mag worden over je kinderen is hier nu ook de puber versie!

Komen de volgende quotes jou bekend voor?

- waarom word je altijd gelijk zo boos?

- dat snap jij toch niet!

- dit is echt heel belangrijk!

- ik haat jullie!

- maar iedereen uit de klas mag...

- maar niemand uit de klas hoeft...

- ja duuuuh!

- ik ben geen baby meer hoor!

Kom er dan bij! Belangrijkste spelregels: geen oordelen, ongevraagde adviezen, of moralistisch gedoe. Want we weten allemaal heus wel dat je een goede ouder bent én van je puber/puberella houdt.

Geen discussies dus! Slechts een heerlijke uitlaatklep. En dat mag best heel lelijk, als dat nodig is.

(Bij haar topic schrijft zij oa ook het volgende: Schaamteloos stoom afblazen over je kinderen - Dit deden 'we' 10 jaar geleden al hier op Viva.

Wat een genót was dat. Gewoon even ongenuanceerd spuwen.

Vaak was dat heel hilarisch en herkenbaar. Vooral zo heerlijk herkenbaar! )
Kaasmadam, het klinkt mij in de oren alsof moeder en stiefvader wat overgevoelig reageren. Iedereen weet toch hoe vreselijk pubers zich kunnen misdragen, hoe egocentrisch ze zijn en hoe ze de sfeer kunnen verpesten? Mag je je niet eens even afreageren bij een vriendin? Goede les voor hem: je moet niet willen weten wat een ander over je zegt/schrijft. In emotie zegt iedereen weleens wat. Jij moet nu weer rekening houden met een gevoelig zieltje, terwijl hij helemaal niet zo veel rekening houdt met z'n omgeving. Ik zou de bal maar terugkaatsen in plaats van door het stof te gaan.
quote:suzyqfive schreef op 27 november 2016 @ 18:57:

[...]

Heb je Facebook? Zoek anders eens op Pharos Hoogbegaafd, daar zitten veel ouders en wie weet hebben ze tips voor je voor een school in de buurt die beter aan zijn behoeftes voldoet.

Dank, ik heb ze meteen een mail gestuurd.

Maar volgens mij heeft hij helemaal geen leerbehoeftes. Wil hij alleen maar spelen, vrije tijd en bewegen. Dat goede verstand is gewoon per ongeluk bij hem terecht gekomen.
Ik zou woedend zijn geweest omdat ie privé mail leest. Voor de rest eens met Nella, en ik denk nog een heleboel meer maar ik zal het niet opschrijven (met het oog op de OP).

Pubers zijn in staat om van een mug tien olifanten te maken. Maar lees hier eens. Beter nog; stuur het meteen door naar puber en zijn ouders.

Andermans Mail.

En voor jou; geen idee of je chrome, internetexplorer of iets anders gebruikt, maar ik was ooit een ww kwijt en toen zei neeflief; als je daar en daar even kijkt vind je ál je wachtwoorden terug. En dat was dus inderdaad zo. Het is al een jaar of tien geleden maar ik zou het eens even nagaan als ik jou was, want wat een puber kan, kan een hacker nog veel beter.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
*
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
*

Eén keer is echt voldoende.
Dank voor de reacties. Het blijft lastig om hier iets mee te doen ri. stiefzoon, aangezien hij vol blijft houden dat hij er echt niets aan kon doen. Hij weet niet meer precies hoe het ging (synchronisatie of zoiets, hij weet het niet meer, maar ineens was daar mijn email....). En ik weet het ook niet. Ik kan het ook niet verklaren, ik heb alleen vanuit ICT hoek bevestigd gekregen dat het godsonmogelijk is dat een prive email naar boven komt bij synchronisatie van bestanden en nadat ik in het verleden eerder eens gehackt ben, ben ik sindsdien extreme zorgvuldig met mijn mail. Die laat ik nooit geopend staan en is beveiligd met een wachtwoord. Dus hoe het hem gelukt is: geen idee.

Maar dat zorgt er dus wel voor dat ik niet veel tegen stiefzoon kan beginnen op dit punt. Hoe kwalijk ik het ook vind. Ik merk dat ik een boos gevoel richting hem heb en wel even genoeg van hem heb.

Zijn biomoeder en haar partner maken dit alles enorm groot en ik ben duidelijk de boeman. Ik heb stiefzoon, en gelijktijdig ook hun, enorm gekwetst met mijn uitlatingen over stiefzoon. Zij zijn allemaal ontzettend boos en teleurgesteld in mij, terwijl ik het juist omgekeerd voel: ik voel me in mijn privacy aangetast, ik vind dat ik recht heb op mijn gevoelens en dat die er mogen zijn. Ik ben er heel zorgvuldig mee omgegaan door ze niet te delen met hen als direct betrokkenen. En nu door 'toeval' mijn gevoelens op straat liggen, ben ik ineens de boeman. En hoe dit voor mij is doet niet ter zake. Het enige waar het hier om draait is stiefzoon
Al had je je mail open laten staan, dan nog had hij het niet mogen lezen. Als mijn mail geopend wordt staat daar nooit één mailtje open maar gewoon een lijst, waarbij je dus hooguit de eerste regel kunt lezen (google-mail). Om mail te lezen moet je ze echt wel aanklikken dus.

Jouw stiefzoon liegt. Punt. En was het de mijne geweest had ik waarschijnlijk iets gezegd als; Je bewijst hiermee dat je niet te vertrouwen bent.

Maar ik moet toegeven; ik heb geen ervaring met stiefkinderen, zelfs niet in mijn omgeving. Ik snap ook wel dat je niet zomaar alles mag en kunt zeggen. Helaas, want het zou voor veel kinderen geen kwaad kunnen als ze de waarheid af en toe zouden horen.

En wat nu?? Hij komt voorlopig niet meer???
He kaasmadam,

Mijn vriendin hadiets soortgelijks met een app. Ik begrijp dat je partner/ de bio vader vierkant achter je staat? Gelukkig maar...ik zou bio moeder en partner lekker van me af laten glijden. En het draakje had jouw privacy moeten respecteren. Daar mag ie voor gestraft worden wat mij betreft.
Oh jawel hoor, hij is er al weer geweest. Hij oogt heel rustig en relaxed en is m.n. richting zijn vader erg vriendelijk en beleefd (daar waar hij eerder allesbehalve vriendelijk en beleefd was richting zijn vader). Naar mij is hij heel kort. Ik weet ook niet goed hoe me te gedragen. Ik groet hem vriendelijk, vraag hoe het met hem is en dat is het. Ik weet niet wat ik van de situatie moet denken. Ik blijf het hele emailgebeuren erg kwalijk vinden, maar ik kan niets bewijzen dus tsja... Wat jij zegt Ceylon, over het doelbewust openklikken, dat werkt bij mij net zo, maar ik kan er gewoon niks mee. Hij beweert dat hij er niets aan kon doen.

Voor mij voelt het in elk geval als een immense inbreuk op mijn privacy en het helpt niet in mijn gevoelens richting hem. Tel daarbij op de houding van bio-moeder en partner, waarin ik de grote boeman ben en hij 'het kind in nood' , dan kan ik alleen nog maar heel verdrietig en boos zijn. Ik probeer er maar afstand van te nemen, maar ik merk dat het me flink wat moeite kost allemaal...
Ja, alle lof voor mijn partner die mij alle ruimte geeft voor mijn emoties (en die zijn niet mals soms). Het is voor hem ook erg lastig. Het blijft uiteindelijk toch zijn kind en ook hij weet niet goed wat hij moet denken van de situatie. Hij staat als een blok achter me, maar kan ook niet veel anders dan maar weer verder gaan. Hij gaat in elk geval nog in gesprek hierover met stiefzoon. Ik ben er nog niet uit of ik hierbij aan wil sluiten.
Joh..laat zn bader het met m oplossen .......en nTuurlijk kost het tijd......houd maar een beetje afstand en ga dit weekend wat leuks voor jezelf doen! Wel netjes van je partner hoor...tuurlijk si ie loyaal aan zn kind maar die is echt een streep over gegaan en gelukkug ziet hij dat....
Vader
Ik twijfel waar ik goed aan doe en wat ik zelf wil t.a.v. dat gesprek met stiefzoon. Enerzijds heb ik idd zoiets: laat vader maar met hem praten. Die weet heel goed waar mijn pijnpunten zitten en kan het gesprek rustiger voeren dan ik. Anderzijds is dit wel een probleem wat direct mij aangaat (email lezen). Daarnaast geeft het mij eindelijk de gelegenheid om hem te vertellen hoe ik tot dergelijke uitspraken kom, waar ik me bij vlagen aan stoor bij hem. Tot op heden is dat namelijk een van de grote ergernissen vanuit mij: het feit dat er niets bespreekbaar is met hem.

Twijfel twijfel...
Zoon kwam thuis met een pesthumeur. Hij zit nu dertien weken op school, wil nooit huiswerk doen, weet niet te plannen en te organiseren, al onze adviezen vindt hij belachelijk en lastig. Ik denk dat ik er maar mee stop, met die begeleiding. Ik wil met alle liefde tijd en energie steken in het hem leren om te leren. Maar hij is zo onwillig en doet alles met tegenzin. Tel daarbij op die megagrote waffel als ik hem help zijn agenda in te vullen.

Dit kan ik niet meer aan hoor. Stoppen met begeleiden betekent wel dat hij onvoldoendes gaat halen, volgend jaar een niveau zakt enz. Doodzonde natuurlijk voor iemand met zijn verstand
ik denk dat het goed is om met hem te gaan praten kaasmadam. tenslotte moeten jullie samen nog verder, en moet het vertrouwen opgebouwd worden. maar dat kan alleen als je eerlijk en duidelijk naar elkaar bent, pas daarna kun je weer opbouwen. Alleen is het verstandig pas te gaan praten als je er weer rustig onder kunt blijven. jee ik kan me voorstellen dat je zo boos bent. In je privé gegevens kijken, het openbaar maken en het dan ook nog zo hard ontkennen dat hij het bewust heeft gedaan. het lijkt me heel erg moeilijk.
The past may be in tatters
But today is all that matters
nella in welke klas zit hij? denk je dat hij een andere werkhouding krijgt als hij onvoldoendes haalt, kan dat hem wel motiveren? ik probeer mijn meiden vooral duidelijk te maken dat ze dit voor zichzelf doen. begeleiding en hulp dwingen is moeilijk als hij zelf niet wil. maar ik snap je ook dat je niet graag ziet dat hij onvoldoendes haalt of zelf een niveau zakt. Hoe groot is het risico als je hem komende 3 maanden in z'n sop gaar laat koken en onvoldoendes laat halen? is er een kans dat ie dan zelf het oppakt?

i
The past may be in tatters
But today is all that matters
quote:Nelladella1 schreef op 02 december 2016 @ 16:33:

Zoon kwam thuis met een pesthumeur. Hij zit nu dertien weken op school, wil nooit huiswerk doen, weet niet te plannen en te organiseren, al onze adviezen vindt hij belachelijk en lastig. Ik denk dat ik er maar mee stop, met die begeleiding. Ik wil met alle liefde tijd en energie steken in het hem leren om te leren. Maar hij is zo onwillig en doet alles met tegenzin. Tel daarbij op die megagrote waffel als ik hem help zijn agenda in te vullen.

Dit kan ik niet meer aan hoor. Stoppen met begeleiden betekent wel dat hij onvoldoendes gaat halen, volgend jaar een niveau zakt enz. Doodzonde natuurlijk voor iemand met zijn verstand

Die grote mond is hier vaak het gevolg van de stress over het werk. Als kind het niet meer ziet zitten dan rest alleen nog geschreeuw. Ik zeg dan altijd dat ik best wel helpen als ze op een normale manier willen praten en dat ik wel hoor wanneer ze zover zijn.

Hier vorige week. Zijn moest werken, in zijn kast wel een week shirt, maar geen broekje. Hij kwam scheldend naar beneden. Hoe het nou toch weer kon dat niet zijn hele setje in de kast lag. (Nou dat wist ik wel, want hij had de week daarvoor niet alles tegelijk in de was gedaan.) En dan zeg ik dus echt: 'Ik weet waar je broekje is en als je het op een normale manier vraagt dan vertel ik dat.'

En ik snap dan dat hij vooral boos is op zichzelf. Hij moet dan tien minuten fietsen en over twaalf minuten daar zijn. En dan is hij boos dat hij niet net iets eerder begonnen is. Had hij ook met huiswerk en dat hebben we uitbesteed, kon hij ruzie maken met de begeleider daar.
Nelladella, ik denk ook dat de boosheid en de grote mond van je zoon voortkomen uit het niet meer overzien, het feit dat ze de grip verliezen. Stukje onmacht en op wie reageer je je dan af? Juist! Op degene die het dichtst bij je staat en waar je veilig boos tegen kan zijn. Ondankbare rol als moeder, als jij hem alleen maar wilt helpen, maar ik denk dat dat erachter zit.

Zou dat kunnen, denk je? En zou het jou helpen als je dat in je achterhoofd houdt als hij weer eens zo tekeer gaat?
quote:Nelladella1 schreef op 02 december 2016 @ 16:33:

Heel erg herkenbaar. Enige verschil is dat waar ik woon geen nivos zijn en ze vrijwel niemand laten zitten en hun cijfers ook nog een combinatie zijn van huiswerk (kreeg hij amper) en gedrag in de klas (daar was hij voorbeeldig). Maar al zijn proefwerken waren slecht. En alleen maar klagen en met excuses komen.

Ik ben jaren geleden met hem gestopt. Kon het echt niet aan dat trekken aan een dood paard. Nu zit hij op high school en doet zijn werk wel. Blijkbaar had hij een school nodig die wat serieuzer is en op zich wil hij wel graag naar college en hier telt alles wat je doet vanaf dag 1 op de high school. Dus nu kan hij zich geen uitglijders meer veroorloven. Ben enorm opgelucht dat het zichzelf heeft opgelost maar ik weet heel goed waar jij doorheen gaat. Als hij het op high school ook had laten afweten had ik het gewoon laten gaan. Die eeuwige discussies en nooit luisteren naar wat ik zeg. Doodvermoeiend.
Nella, hoe erg is het niveau zakken?

Natuurlijk is het jammer als je eigenlijk het gym aankunt en dan naar havo zakt, maar vanaf de havo kun je naar het hbo en van daar door naar de universiteit, mocht hij dat willen. Dat kost hem dan een paar jaar extra, vandaar dat ik dus vraag; hoe erg is dat.

Bekijk het positief; mijn nichtje, ook niet van de domste, is twee jaar lang ernstig ziek geweest en nu aan haar eerste uni-jaar begonnen. Ze is één van de oudsten van de klas maar ziet daar eigenlijk zelf alleen maar voordelen in.

En, maar dat is persoonlijk, mijn dochter doet dit jaar eindexamen en ze heeft geen flauw benul wat ze hierna wil gaan doen. Stiekem hoop ik dat ze het niet haalt, zodat ze een jaartje langer op deze school kan blijven.

En uiteindelijk moeten ze het toch zélf doen.
Mijn gesprek met de directeur is overigens volgende week dinsdag (20ste). Langzaam begint het er wel serieus uit te zien .
Dochterlief wil een scooter. Ik snap het helemaal (heb zelf een pesthekel aan fietsen) maar we hebben nu gezegd; je hebt hem niet nodig. Als je de havo haalt en verder moet, dan wel, dus dan praten we er nog eens over.

Voor de goede orde, ze mest stallen uit en krijgt in ruil daarvoor paardrijles. Ze werkt dus in feite niet voor geld. Het komt er op neer dat wij die scooter dus moeten gaan betalen. Intussen moet zij leren voor de PTA week en ze heeft precies een kwartier met haar boek voor tekenen gezeten. Geen haar op mijn hoofd die dat wil belonen met een scooter.
quote:Ceylon schreef op 02 december 2016 @ 18:50:

Nella, hoe erg is het niveau zakken?

Natuurlijk is het jammer als je eigenlijk het gym aankunt en dan naar havo zakt, maar vanaf de havo kun je naar het hbo en van daar door naar de universiteit, mocht hij dat willen. Dat kost hem dan een paar jaar extra, vandaar dat ik dus vraag; hoe erg is dat.

Ik zou dat wel erg vinden hoor. Met VWO is z'n keuze na school ruimer, plus dat hij natuurlijk hetzelfde probleem heeft op de havo. Dan moet hij nog steeds gewoon huiswerk doen, anders zal hij dat ook njet redden.

Misschien als hij mijn zesde kind was dat ik er wat relaxter in zou staan. Maar ik heb er twee en hij is de oudste (en tot nu toe de meest bewerkelijke).

Gisteren bleek hij een 5 voor biologie te hebben, en hij was WOEST. Zat al een boze mail naar de lerares te tikken. Heb hem gelukkig tegen weten te houden

En hij zit nu -uit zichzelf- aan zijn huiswerk. Met muziek aan. Ik kan me dat dus NIETS bij voorstellen, dat dat lukt. Hij zingt ook mee hè ("I love rock 'n roll').

Effe een scooter aanschaffen... Ik zou daar ook wel moeite mee hebben. Heeft ze zicht op een betaald baantje? Ik klaag hier natuurlijk veel over zoon, dat is de aard van het topic. Maar sinds z'n achtste weet hij al zelf z'n zakgeld te verdienen. Hij vindt altijd weer een manier om aan geld te komen. Nu moet hij twee cadeautjes kopen voor 5 euro voor een spel op school, wil ik hem dat geven, zegt hij: "Nee, ik regel zelf wel wat." Hij gaat dus ook heel consciëntieus met ons geld om. Maar dat is aangeboren hoor.
Nouja, een rijles kost 40 euro. Dus in principe heeft ze wel een betaald baantje, maar dan anders. Daar heb ik verder ook geen moeite mee, stallen uitmesten en/of een weide, mijn hobby zou het niet zijn hoor. Ze komt thuis met modderschoenen aan haar voeten en blaren in haar handen. Ze werkt dus wel. Vandaar ook dat wij in principe de rest betalen. Maar die rest kan natuurlijk wel alleen binnen onze financiele grenzen en mogelijkheden. Een scooter is leuk en aardig maar ik weet nog wel andere dingen die we kunnen gebruiken.

Als ze de havo haalt, is de vervolgopleiding waarschijnlijk 20 km verderop. Dan is die scooter nodig en dan valt die gewoon onder studiegeld, openbaar vervoer is hier simpelweg geen optie. Ze is dan bovendien nog niet oud genoeg voor een rijbewijs/auto. Maar zolang ze op deze school zit heb ik geen interesse. En als ze het niet haalt, dan gaat het sowieso over, want dan mag ze dit jaar overdoen en dat kan mooi nog met de fiets.

En inderdaad, ook voor de havo moet je huiswerk maken en leren. Lon is inmiddels in de vijfde beland, en het voordeel daarvan is dat de vakken die ze echt niet leuk vond, nu vervallen. Dat scheelt wel enorm in het leerwerk hoor, want voor de talen moeten ze meestal teksten lezen dus blijven er nog maar drie vakken over. Maar in de eerste jaren moeten ze álles.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven