Is er hier een docent in de zaal? Onwetendheid/onbegrip hb

12-12-2016 08:32 427 berichten
Onze kinderen zijn allemaal (tot in den treure getest) hoogbegaafd.

De oudsten volgen inmiddels twee universitaire studies tegelijk en blijven uitdagingen opzoeken en hun dagen volplempen met werk en verenigingen.

Het gaat goed. Middelste en oudsten sloegen klassen over en op wat hoofdschuddende blikken van ouders gingen zij altijd wel redelijk probleemloos hun gymnasium en later uni door.

Dan de jongste. Een heel ander kind.

Hoogste iq van allemaal. Een beetje een zonderling joch wellicht voor leeftijdsgenoten en daardoor ook geen vrienden. Hij heeft niemand in zijn nabijheid waaraan hij zich kan optrekken/spiegelen en hij is dan ook van jongs af aan depressief geweest. Met dwanggedachtes, angsten en suïcidale uitingen. Hij is thuis vaak gefrustreerd en boos. Slaapt amper. Maar hoewel hij in een speciale opvang zit voor kinderen met is gedragsproblemen is dit niet zijn plek. Hij is continu ieders 'goede voorbeeld' maar wie is zíjn goede voorbeeld?

De gemeleerdheid van ons basisschoolsysteem werkt voor de gemiddelde leerling niet voor mijn kind.

Iedereen lijkt van elkaar te kunnen leren in zo'n groep. Niet mijn kind.

Onbegrip en onwetendheid maakt mij inmiddels laaiend. Onze zoon zou lui zijn en gauw verveeld en zijn werkjes niet op orde hebben. Er is zelfs al ritalin geopperd!

Nu vraag ik je!

Het beeld van de hoogbegaafde is de typische nerd incl bril en beugel die de hele dag onzichtbaar met z'n neus in de boeken zit en alleen maar tienen haalt.

Wás het maar zo'n feest!

Mijn zoon probeert geforceerd bij de popujopies van de klas te gaan horen. Keep your enemies close enzo.

Daarom zegt de meester dat zoon zelf een opruier is en ook niet om extra stof vraagt.

Bovendien zít hij al in een plusklas, wat méér kunnen we doen?

Die ellenlange zoektocht vanaf dat hij naar school ging. Alle mogelijke diagnoses gehad. Op zijn 7e een Tiq van >140 getest middels de wisc3 en van daar uit: niks!

We hebben een pgb en hij gaat naar een instelling voor kinderen met gedragsproblemen maar eigenlijk hoort hij daar niet. Een goed alternatief is niet voor handen. School is een muur vol onbegrip en wij de zeikende ouder inmiddels. De zeikende, arrogante pochende ouder met hun briljante irritante zoontje.

Ons kind wordt buitengesloten en gepest en hij is meermaals depressief geweest incl de ik-wil-dood fase. Slapen is een drama. Hij vermaakt zich niet alleen, is ontzettend gauw verveelt en kan zich totaal niet concentreren. Zijn meester zegt: hij zit al in de plus klas en hij krijgt niet nog meer extra werk zolang hij huidige werk afraffelt en tijdens de uitleg tekent. Zoon zegt dat hij na 1 tel uitleg genoeg heeft en doodmoe wordt om tig x hetzelfde verhaal aan te horen dus gaat hij wat anders doen.

Taken raffelt hij af. Het kan hem allemaal maar heel even boeien.

Hij zou in theorie een vreemde taal 'mógen' leren, maar pas al hij zijn gewone taakjes afmaakt (of er zelf om vraagt)

Zoveel misvattingen en onbegrip en zoveel herkenning vanuit mijn én mijn man zijn schoolcarrière. Dat ik er moedeloos van word.

Nu weer bezig met een evaluatie te schrijven naar zijn begeleider en een tijd dat daar telkens in gaat zitten, je wordt er simpel van.....

Nederland: doe maar 'normaal' dan doe je al gek genoeg!

Daarom praten we maar niet over ons 'luxe probleem'.

Zometeen weer een gesprek op school. Maar leerkrachten hier: waarom weten jullie zo weinig over hoogbegaafdheid en blijft jullie kennis hangen in een cliché beeld?

Waarom worden er onzin thermen als sociaal emotioneel ingegooid (jeukten) en waarom zijn er speciale scholen en is er een batterij aan zorg als je kind moeite heeft het niveau bij te benen omdat her lager behaagd is maar lopen we andersom tegen een betonnen muur op?

Waarom weten jullie zo weinig ervan af?

Ik word er zo moedeloos van....
Alle reacties Link kopieren
Ik las in de brugklas nog voor, avonturenboeken als Bob Evers. Nu wil hij (14) liever luide muziek draaien en een Duckie lezen voor het slapen. Ook prima.

Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Komen alle moeilijkheden voort uit het niet goed op zijn plek zitten en zijn hoogbegaafdheid ? Of heeft kind meerdere etiketjes en is hoogbegaafdheid daar ook eentje van ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:strikjemetstippels schreef op 12 december 2016 @ 18:02:

Ik denk dat je het los moet zien van zijn hoogbegaafdheid. Het kan zijn dat er iets met hem mankeert dat helemaal niet gerelateerd is, want het is verre van normaal om dood te willen en je zelf niet kunnen bezig houden. Echt, als er zo veel te leren is, te doen en te ontdekken, en hij wil dat helemaal niet, lijkt me dat niet te liggen aan intelligentie maar aan iets heel anders. Depressie, autisme, whatever, ik ben geen arts en stel geen diagnose. Maar je lijkt niet verder te willen kijken dan 'wee mijn intelligente kind, het arme schaap slachtoffer van de domme goegemeente'. En dat helpt ook niet echt.Wat een verkeerde inschatting. Er is juist helemaal niets te leren, te doen en te ontdekken, dat is nou exact het probleem. Alles wat een hoogbegaafde kan is verkeerd, wat hij wil mag niet en hij hoort bij niemand omdat hij raar en anders is. Dàt is de dagelijkse werkelijkheid op veel basisscholen voor hoogbegaafde kinderen; je zou van minder depressief worden.
quote:Pantax schreef op 12 december 2016 @ 21:29:

[...]

Wat een verkeerde inschatting. Er is juist helemaal niets te leren, te doen en te ontdekken, dat is nou exact het probleem. Alles wat een hoogbegaafde kan is verkeerd, wat hij wil mag niet en hij hoort bij niemand omdat hij raar en anders is. Dàt is de dagelijkse werkelijkheid op veel basisscholen voor hoogbegaafde kinderen; je zou van minder depressief worden.Dat zal best bij veel kinderen spelen, maar in dit geval heeft het kind ook een aantal etiketjes waardoor je - lijkt mij - niet alles kunt gooien op hb en domme , starre, luie docenten.
quote:Pantax schreef op 12 december 2016 @ 21:29:

[...]

Wat een verkeerde inschatting. Er is juist helemaal niets te leren, te doen en te ontdekken, dat is nou exact het probleem. Alles wat een hoogbegaafde kan is verkeerd, wat hij wil mag niet en hij hoort bij niemand omdat hij raar en anders is. Dàt is de dagelijkse werkelijkheid op veel basisscholen voor hoogbegaafde kinderen; je zou van minder depressief worden.En thuis kan dat dan ook niet? En wat maakt dat jouw inschatting zo veel beter is dan de mijne?
quote:strikjemetstippels schreef op 12 december 2016 @ 21:37:

[...]

En thuis kan dat dan ook niet? En wat maakt dat jouw inschatting zo veel beter is dan de mijne?Mensen stompen af als ze altijd falen, nooit iets mogen kiezen en nergens bij horen. Dus nee, thuis kan dat dan ook niet. Die vonk interesse in de wereld dooft vanzelf uit als er maar lang genoeg geen lucht bij mag. En ja, misschien heeft het kind een etiketje, maar doen alsof dat twee ongerelateerde zaken zijn lijkt me een oversimplificatie.
quote:Pantax schreef op 12 december 2016 @ 21:44:

[...]

Mensen stompen af als ze altijd falen, nooit iets mogen kiezen en nergens bij horen. Dus nee, thuis kan dat dan ook niet. Die vonk interesse in de wereld dooft vanzelf uit als er maar lang genoeg geen lucht bij mag. En ja, misschien heeft het kind een etiketje, maar doen alsof dat twee ongerelateerde zaken zijn lijkt me een oversimplificatie.Stellen dat dat altijd zo is, vind ik ook een oversimplificatie.
quote:strikjemetstippels schreef op 12 december 2016 @ 21:46:

[...]

Stellen dat dat altijd zo is, vind ik ook een oversimplificatie.Dat mag, maar het is een vrij cliché-fenomeen in de ontwikkelingspsychologie en de onderwijskunde.
Als een kind voor de eigen ouders al moeilijk te begrijpen is, wat voor eisen wil je dan (x30) gaan stellen aan een leraar ?

De hoofdmeester riep ooit "dat hij hem toch niet bij kop en kont kon oppakken en buitenzetten?". Onze reactie was: "Waarom niet ? Jouw school, jouw regels".

Hier ging het om een voorlichting voor groep 7, die mijn groep 6 kind er interessant uit vond zien. We hebben de hoofdmeester wel uitgelegd dat onze opvoedmethode thuis is dat we (educatief) proberen aan te reiken waar om gevraagd wordt, dus als het onderwerp hem interesseert, dan had hij van ons bijvoorbeeld de organisatie om een foldertje mogen vragen. Voor het bijwonen moest hij maar gewoon een jaartje wachten (met de kans dat het hem dan al niet meer interesseert).
Ik heb niet het hele topic gelezen, dus misschien is dit al eerder gezegd.

De leerkracht klinkt inderdaad incompetent. De gewone taakjes eerst afmaken voor hij de uitdagende taakjes mag doen????? Wtf. Hoe demotiveer je een kind voor de rest van zijn leven en hoe ontstaan er gedragsproblemen.... Nou zo dus. Je geeft aan al vaak met de leerkracht en de school gepraat te hebben. Ik denk niet dat de school goed begrijpt hoe om te gaan met hoogbegaafde kinderen. Ik zou een andere school zoeken, misschien inderdaad een school voor hoogbegaafden. De plusklas op gewone basisscholen stelt vaak ook niet zoveel voor. En natuurlijk is elk kind anders, en sommige hoogbegaafde kinderen varen er inderdaad wel bij om eerst de gewone taakjes af te hebben, maar jouw zoon klinkt als een van die hoogbegaafden die niet de uitleg nodig heeft voor het gewone werk, maar gewoon gelijk zelfstandig aan de slag kan, als een kind dat niet net zoveel oefenstof nodig heeft als de rest van de klas, en dus een gereduceerd aanbod van de gewone stof zou moeten krijgen (omdat hij dat aanbod nou eenmaal wel moet hebben gehad voor een goede basis) en verder uitdagend werk, op zijn niveau, zodat hij gemotiveerd blijft en plezier houdt/krijgt in leren (en JA, daar heeft hij dan wel uitleg voor nodig, want zo niet, dan is het onder zijn niveau en kan hij het dus al, en is het niet uitdagend). Als je altijd onder je niveau moet werken, word je ook strontvervelend. Want dat is ook echt vervelend.

Op de pabo leer je inderdaad (bijna) niets over hoogbegaafdheid. En nog heel veel andere dingen niet. Dus ik denk niet dat je op deze school gaat vinden wat je zoekt en graag zou willen voor je kind.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
HB zijn tussen normaal intelligente kinderen is frustrerend en ontzettend deprimerend. Je kunt nooit jezelf zijn! Nooit...

Mijn schooltijd was hel... nu ik weet waarom en waar het aan lag, kan ik het een plek geven.

Herhalingen zijn vreselijk. Rijtjes leren. Stomme spelletjes doen terwijl je in je hoofd al het hele schooljaar af hebt!

Alsof je een alien bent tussen aardbewoners. Vreselijke eenzaamheid, gepest worden, nergens bijhoren.. je aanpassen aan de rest van de klas en dat gaat ten koste van jezelf.

Grijp in TS! DESNOODS NAAR EEN ANDERE SCHOOL!
quote:strikjemetstippels schreef op 12 december 2016 @ 18:02:

Ik denk dat je het los moet zien van zijn hoogbegaafdheid. Het kan zijn dat er iets met hem mankeert dat helemaal niet gerelateerd is, want het is verre van normaal om dood te willen en je zelf niet kunnen bezig houden. Echt, als er zo veel te leren is, te doen en te ontdekken, en hij wil dat helemaal niet, lijkt me dat niet te liggen aan intelligentie maar aan iets heel anders. Depressie, autisme, whatever, ik ben geen arts en stel geen diagnose. Maar je lijkt niet verder te willen kijken dan 'wee mijn intelligente kind, het arme schaap slachtoffer van de domme goegemeente'. En dat helpt ook niet echt.

Als jij hoogbegaafd bent en een meester hebt die zegt dat je naar zijn uitleg van een kwartier moet luisteren EN alle opgaven moet maken, en niets anders mag doen, terwijl je dat allemaal allang al kon, dan word je depressief. Echt. Stel het je maar eens voor. Dag in dag uit. Hetzelfde. Wat je al kan. En je MOET luisteren. En het maken. Hetzelfde. Elke dag weer. En nog een keer.

Depressie is hier dus een gevolg van de hoogbegaafdheid en de niet uitdagende, afvlakkende, afstompende schoolomgeving.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Het lastige van "aanbieden waar om gevraagd wordt" is dat een kind op bepaalde vlakken ver voor kan raken. Bij ons dus natuurkunde. De lezing over HiggsBoson deeltjes zat hij met rode oortjes naar te luisteren. Hij schroomt ook niet om zijn vinger dan op te steken om vragen te stellen. Dit sloot aan bij een kinderboek dat hij net had gelezen van Lucy Hawking.

Zoon heeft aangegeven dat hij lezen over wetenschappelijke onderwerpen niet zo leuk vindt, maar liever lezingen bijwoont. Ik heb hem voorgesteld dat hij dan de betreffende faculteit maar aan moet schrijven of er iets mogelijk is (dat gecombineerd kan worden met zijn schoolrooster, school gaat voor).
quote:CleopatraVII schreef op 12 december 2016 @ 22:07:

[...]

Als jij hoogbegaafd bent en een meester hebt die zegt dat je naar zijn uitleg van een kwartier moet luisteren EN alle opgaven moet maken, en niets anders mag doen, terwijl je dat allemaal allang al kon, dan word je depressief. Echt. Stel het je maar eens voor. Dag in dag uit. Hetzelfde. Wat je al kan. En je MOET luisteren. En het maken. Hetzelfde. Elke dag weer. En nog een keer.

Depressie is hier dus een gevolg van de hoogbegaafdheid en de niet uitdagende, afvlakkende, afstompende schoolomgeving.

Wie zegt dat ik mij dat niet kan voorstellen?

Ik zeg alleen dat het net zo goed aan iets anders kan liggen in dit geval. Niet elk hoogbegaafd/ afwijkend kind wil al zo jong dood. En dat het best een valkuil kan zijn om te denken dat alles daar aan ligt. Is datnu echt zo vreselijk verkeerd om te zeggen?
Leestips voor kinderen die ruimteonderzoek leuk (gaan) vinden.

quote:CleopatraVII schreef op 12 december 2016 @ 22:07:

[...]

Maar als jij een etiketje hebt waardoor je niet zo makkelijk bent in de omgang , weinig vrienden hebt, je jezelf eenzaam en onbegrepen voelt , kun je ook depressief worden, lijkt me zo. Dat heeft dan weer niets / nietvalles te maken met die hb.

Het is niet gezegd dat wanneer dit ventje wel voor hem leuke en uitdagende dingen krijgt aangeboden hij niet meer gepest wordt, hij s nachts wel slaapt en zijn angsten en dwang stoppen.
Je blind staren op 1 etiket is geen goed idee. Je moet kijken naar het geheel.

Net zoals mensen met pdd nos gewoon ook nog een kutkarakter kunnen hebben. Gedrag ligt niet altijd aan de ASS.
Eigenlijk vind ik sommige reacties in dit topic behoorlijk kwetsend.

Want als ik heel eerlijk ben... passend onderwijs is een smerige bezuinigingsmaatregel geweest waarvan de gevolgen vooral op de schouders van de docenten liggen.

Ik werk zelf op een mbo en heb mijn handen vol aan de studenten met recht op extra begeleiding.

Naast de veel voorkomende problemen als autisme, ADHD e.d. heb ik als docent en mentor ook te maken met andere problematiek.

Hierbij kun je denken aan financiële problemen, studenten zonder woonplaats/sociaal vangnet, studenten die al jaren niet naar school zijn geweest en ook hele extreme gevallen met zelfmoordgedachten.

Ik word geacht hier als mentor zijnde voor te zorgen; ik ben het eerste vangnet, de eerste contact persoon en ik word geacht individuele gesprekken en loopbaanbegeleiding te bieden.

Daarnaast ben ik de spin in het web wanneer het gaat om externe begeleiding en contact met ouders.

Op het moment dat een leerling uitvalt rekent men (zowel ouders als de school) mij hier op af.

Het bieden van extra begeleiding aan studenten met problematieken die gedurende mijn opleiding absoluut niet naar voren zijn gekomen doe ik zo goed als ik kan.

Ik krijg hier geen extra tijd voor, heb een reguliere lerarenopleiding in een specifiek vak gevolgd en heb daarnaast geprobeerd om mij zoveel mogelijk bij te scholen.

Dit doe ik uit interesse en betrokkenheid; omdat ik vind dat iedere student zo goed mogelijk geholpen moet worden.

Maar..... al deze bijscholingstrajecten en een heel groot deel van de extra begeleiding moeten in mijn eigen tijd en op eigen kosten uitgevoerd worden.

En om eerlijk te zijn vraagt dit nogal wat van mij en mijn privéleven en dit breekt mij soms best een beetje op.

Het is dan ook een bijzonder optimistisch uitgangspunt om te verwachten dat docenten, die 9/10 keer ook nog eens mentor zijn, van ieder 'etiket' alles weten en altijd maatwerk kunnen leveren.

Vergeet niet dat de gemiddelde klas 25 leerlingen bevat; 25 leerlingen met ieder een eigen handleiding en een eigen niveau.

Heel veel docenten werken zich, net zoals ik, uit de naad om het allemaal zo goed mogelijk rond te breien met de beperkte middelen die wij hebben.

Een beetje meer respect en waardering vanuit sommigen hier zou daarom op zijn plaats zijn.
Ik denk dat het grootste probleem is dat hij nu naar een school gaat voor kinderen met gedragsproblemen. De focus ligt dan niet op uitdagende stimulerend onderwijs voor bollebozen, maar om heel andere basalere zaken, est natuurlijk gedragsproblematiek minimaliseren, werken aan gedragsregulatie, orde in de klas houden etc..lijkt me.

Dus je kind is misplaatst in een problematische omgeving, hoe wil hij daar dan gezonder uitkomen?

Grote kans dat een middelbare school hem niet gaat aannemen vanwege deze speciale onderwijs achtergrond. Genoeg horror verhalen gehoord van ouders die hun kind nooit meer uit die hoek wegkrijgen.

Mijn focus zou zijn hem uit die omgeving te halen en weer op reguliere school te zetten.

Heb je van IVIO onderwijs gehoord? Dit is er ook voor basisonderwijs dacht ik.

http://www.ivioschool.nl/basisonderwijs/

Dit geeft misschien goede overgang om stof te toetsen, en dan afspraken maken om te kijken naar andere scholen, reguliere scholen. Wat iemand eerder schreef, er was in jouw plaats een school met klas voor alleen maar hoogbegaafden, en er is in die stad ook een vrije school, en nog meer. Als je kind depressie is door die school en geen fijne dag daar, laat hem thuis bijkomen, weer opbloeien en via kort ivio traject thuis onderwijs totdat hij naar andere school kan.

Zou zoiets een oplossing kunnen zijn?
Alles wordt afgeschreven op: het kan ook aan iets ánders liggen dan zijn hb zijn.

Klopt. Daar zoeken we het idd al jaren en zijn we geen steek verder gekomen.

Omdat het zoeken in de hb een soort 'dingetje' is, zoals ik ook hier bij sommige merk (het kan karakter of autisme zijn etc etc)

Hij heeft een duimdik dossier met oa een wisc3 test psychologisch onderzoek met een tiq van >140

Waarvan zijn Piq 144 is

Ik zit het niet te verzinnen.

En aan dít feit is al 5 jaar gewoon voorbij gegaan omdat we het hebben moeten zoeken in de pddnos en add kant en we van accare naar thuis begeleiding, videointeractie training, ouderparticipatie klasjes en daarna vrijgevestigde therapeuten en als laatste een instelling voor kinderen met gedragsproblemen en een individueel begeleider via pgb en we met dit hele batterij aan hulp nog geen steek verder zijn!

Dat ligt niet perse aan hen en ja ik ben doodmoe van het 'shoppen' maar omdat iedereen continu voorbij gaat aan zijn hoge iq.

En daar wringt hem de schoen want daarin kan wel eens het antwoord liggen.

Maar zo simpel is het allemaal niet. Want deze weg doorlopen helaas nog heel geel hb kinderen.

Eerst wordt het jaren onderkent of op ass of iets anders psychisch afgeschoven. Daarna ligt het aan de therapeut en daarna aan het karakter en of de opvoeding.

Maar als blijkt dat dat niet aan de orde is ben je jaren verder.

En je moet flink stevig in je schoenen staan als ouder kan ik je melden.

Mijn ervaring is nml níet positief en ik weiger te geloven dat dat aan mij ligt.

Enfin de ontevredenheid over de huidige school is pas sinds een tijdje echt gaan borrelen.

Bij de overige kinderen speelde dit geen rol. Sinds een fusie is de school 3 x zo groot geworden én is het niveau wmb enorm achteruit gehold en is het van een bijzonder schoolsysteem naar een buurt leerfabriek gedegradeerd en er lijkt enkel geld beschikbaar voor remedial teaching voor kinderen met leerachterstanden ipv hb.

Hb blijft zo een luxe probleem die zichzelf blijkbaar moet oplossen.

Je wordt afgescheept met een cursus chinees in je eentje.

Enfin samen met zijn persoonlijk begeleider zitten we er nu bovenop.

Zijn meester lijkt vooralsnog coöperatief maar ik merk dat ik alle zijlen bij moet zetten om niet te dwingend over te komen.
Bedankt voor alle fijne bijdrages en boeken titels.

Het helpt me écht!!
quote:Yggdrasil- schreef op 13 december 2016 @ 07:00:

Dat ligt niet perse aan hen en ja ik ben doodmoe van het 'shoppen' maar omdat iedereen continu voorbij gaat aan zijn hoge iq.

En daar wringt hem de schoen want daarin kan wel eens het antwoord liggen.

Hoogstwaarschijnlijk is er niet 1 antwoord. Dat hoge iq kun je niet los zien van de andere problemen en andersom.

Mijn kinderen lopen op diverse gebieden vast, o.a. vanwege hun hoge iq. Maar ook vanwege hun autisme. En heel vaak vanwege de combinatie.

En afhankelijk van het probleem moet het antwoord gezocht worden in de oorzaak. Soms dus in hun ASS, soms in hun hoge iq en soms 'gewoon' in hun karakter.

En dan zal het per kind verschillen waar de nadruk op komt te liggen.

Probeer je niet te focussen op dat ene onderdeel(tje), want dan heb je dat straks mss opgelost, komt zijn ASS ineens weer om de hoek kijken.
If at first you don't succeed, just give up. No need to make it weird.
Week 16 van de Extremely Demotivational Calendar
Ga g*dvrd*mme weg bij Accare !!!!!!!

Ben je al lid van Pharos ? Zij hebben een heel fijne, telefonische hulpdienst.

www.pharosnl.nl
Yggdrasil, je zegt dus dat je kind niet functioneert door zijn iq?

Diagnose ppdnos, add, thuisbegeleiding, pgb etc, heb ik nog nooit gelezen dat dat een iq problematiek is namelijk. Meende dat dat los van iq staat. Iq beschermt je niet hiertegen, hoogstens dat compensatie mechanismen er kunnen zijn die anders met een laag iq moeilijker zijn te verwachten.

Als de school niets te bieden heeft voor hb, kan je op zoek gaan naar andere die dit wel heeft, of de tijd uitzitten en leuke middelbare uitzoeken die verdieping geeft, dus gymnasium of vwo plus. Maar ik ken niet een middelbare die veel rekening houdt met jongeren op hoog niveau met zoveel problematiek en begeleiding, eerder dat zelfredzaamheid en zelfstandigheid en goed presteren de maatstaf is. En dan is afzakken, afstromen een snel gevolg.
Precies Swifty. Een hoog IQ is geen garantie voor een dikke vwo. Ik heb kinderen ondanks een hoog IQ zien afstromen naar havo en tl. Wel was er dan altijd sprake van andere problematieken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven