Consuminderaars, knieperds en mustachians - deel 5

woensdag 19 oktober 2016 om 16:19
Happy new topic!! 
Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl
http://bespaarbalans.blogspot
http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl
www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)
www.In10jaarfo.blogspot.nl
www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl
www.Spaarolifantje.wordpress.com
www.Jongengeld.nl
http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/
http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index
http://geld-is-tijd.blogspot.nl/
Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2
Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht
Mis je nog een link? Graag via PB

Links over besparen, consuminderen etc:
Moeders minimalisme
Min of Meer
Positief Besparen
Lekker leven met minder
Zuinigaan
http://consuminderenmetplezier.blogspot.nl
http://bespaarbalans.blogspot
http://www.eenvoudigleven.blogspot.nl
www.Hypotheekvrij.blogspot.nl ( is van schrijver Gerhard Hormann)
www.In10jaarfo.blogspot.nl
www.Verlossendeaflossers.blogspot.nl
www.Spaarolifantje.wordpress.com
www.Jongengeld.nl
http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/
http://www.ericaverdegaal.nl/publications/index
http://geld-is-tijd.blogspot.nl/
Deel 2: Consuminderaars, knieperds en mustachians deel 2
Deel 1: Consuminderaars, mustachians en knieperds gezocht

Mis je nog een link? Graag via PB
donderdag 15 december 2016 om 21:19
quote:Blondie456 schreef op 15 december 2016 @ 21:04:
Ik merk al een aantal jaren dat het ook vanuit voedselbanken niet makkelijk is hoe en waar je kan doneren. Ik had een aantal dingen die ik kon doneren maar op een gegeven moment waren ze over de datum. De coordinatie koopt niet.Dat zal per voedselbank verschillen, bij ons is het supermakkelijk via zo'n kar in de supermarkt. Ze draaien natuurlijk allemaal op vrijwilligers, ze moeten wat dat betreft roeien met de riemen die ze hebben en op sommige plekken is dat misschien wel (bijna) niemand. Misschien zelf vrijwilliger worden om de boel bij jou in de buurt weer een beetje op poten te krijgen?
Ik merk al een aantal jaren dat het ook vanuit voedselbanken niet makkelijk is hoe en waar je kan doneren. Ik had een aantal dingen die ik kon doneren maar op een gegeven moment waren ze over de datum. De coordinatie koopt niet.Dat zal per voedselbank verschillen, bij ons is het supermakkelijk via zo'n kar in de supermarkt. Ze draaien natuurlijk allemaal op vrijwilligers, ze moeten wat dat betreft roeien met de riemen die ze hebben en op sommige plekken is dat misschien wel (bijna) niemand. Misschien zelf vrijwilliger worden om de boel bij jou in de buurt weer een beetje op poten te krijgen?

vrijdag 16 december 2016 om 15:37
Gefeliciteerd Nicole! Dat geeft rust denk ik.
Ik kan vanaf morgen mijn kerstpakket per post verwachten. Afgelopen jaren meestal Eem gezondheidsgerelateerd kado gehad en een website waar je allerlei dingen kon uitzoeken. Dit jaar hebben we een jubileumjaar, dus ben erg benieuwd.
Vandaag mijn nieuwe leaseauto opgehaald, dat voelt als een enorm kado. Ondanks dat we dankzij een ongunstige leaseregeling toch best veel bijtelling en eigen bijdrage betalen, voelt het wel heel luxe om weer een nieuwe auto te 'krijgen'. Overigens is dit voor mij met mijn woon-werkkilometers en zakelijke ritjes wel het beste alternatief, financieel gezien.
Ik kan vanaf morgen mijn kerstpakket per post verwachten. Afgelopen jaren meestal Eem gezondheidsgerelateerd kado gehad en een website waar je allerlei dingen kon uitzoeken. Dit jaar hebben we een jubileumjaar, dus ben erg benieuwd.
Vandaag mijn nieuwe leaseauto opgehaald, dat voelt als een enorm kado. Ondanks dat we dankzij een ongunstige leaseregeling toch best veel bijtelling en eigen bijdrage betalen, voelt het wel heel luxe om weer een nieuwe auto te 'krijgen'. Overigens is dit voor mij met mijn woon-werkkilometers en zakelijke ritjes wel het beste alternatief, financieel gezien.
vrijdag 16 december 2016 om 15:40
vrijdag 16 december 2016 om 15:53
quote:Nikkie1983 schreef op 16 december 2016 @ 15:37:
Vandaag mijn nieuwe leaseauto opgehaald, dat voelt als een enorm kado. Ondanks dat we dankzij een ongunstige leaseregeling toch best veel bijtelling en eigen bijdrage betalen, voelt het wel heel luxe om weer een nieuwe auto te 'krijgen'. Overigens is dit voor mij met mijn woon-werkkilometers en zakelijke ritjes wel het beste alternatief, financieel gezien.Herkenbaar. Vind het ook heel luxe dat alles voor je geregeld wordt. Ben benieuwd hoe de volgende voor ons financieel uitpakt. Nu hebben we nog een 14%-auto. We hopen dat we de komst van de volgende nog net zo kunnen rekken tot er een elektrische auto is waarmee man op een volle accu z'n werk haalt.
Vandaag mijn nieuwe leaseauto opgehaald, dat voelt als een enorm kado. Ondanks dat we dankzij een ongunstige leaseregeling toch best veel bijtelling en eigen bijdrage betalen, voelt het wel heel luxe om weer een nieuwe auto te 'krijgen'. Overigens is dit voor mij met mijn woon-werkkilometers en zakelijke ritjes wel het beste alternatief, financieel gezien.Herkenbaar. Vind het ook heel luxe dat alles voor je geregeld wordt. Ben benieuwd hoe de volgende voor ons financieel uitpakt. Nu hebben we nog een 14%-auto. We hopen dat we de komst van de volgende nog net zo kunnen rekken tot er een elektrische auto is waarmee man op een volle accu z'n werk haalt.

vrijdag 16 december 2016 om 16:37
Mijn man heeft vandaag zijn kerstpakket gekregen, ik krijg hem als het goed is morgen.... Aangezien we (nog) bij hetzelfde bedrijf werken weet ik sowieso dat er een Fitbit bij zat, en nog wat andere dingen. Superleuk, heeft mijn man ook een Fitbit! De mijne begon af te takelen, dus ik kan ook een nieuwe gebruiken. Heb mijne toevallig vorige week ter reparatie aangemeld, maar nog niet opgestuurd, omdat ik hem eigenlijk elke dag draag.

zaterdag 17 december 2016 om 07:55
Hier krijgen de inleners hetzelfde pakket, alleen geen envelopje. De inleners krijgen zelf ook een mooi pakket van hun werkgever (bij dit bureau wel).
Ik krijg m van de week. Heb nog geen idee wat t dit jaar is.
Mn bonus krijg ik normaliter in februari. Maar ik weet al wel t bedrag. Ik ben er iig erg blij mee.
Hier al 2 weken zieke kinders. Vandaar de "radiostilte".
Bij de weggeefhoek in mijn woonplaats worden zelf samengestelde kerst paketten aan minima gegeven. En als de voedselbank weer faalt (nu al vaker in de vakanties geen pakket uitgegeven omdat het bestuur dan op vakantie is en het eten letterlijk verrot) zijn er inzamelingsacties om mensen toch van een pakket te voorzien. Het beheer van die hoek werkt samen met maatschappelijk werk. Dus daar geef ik graag aan.
Ik krijg m van de week. Heb nog geen idee wat t dit jaar is.
Mn bonus krijg ik normaliter in februari. Maar ik weet al wel t bedrag. Ik ben er iig erg blij mee.
Hier al 2 weken zieke kinders. Vandaar de "radiostilte".
Bij de weggeefhoek in mijn woonplaats worden zelf samengestelde kerst paketten aan minima gegeven. En als de voedselbank weer faalt (nu al vaker in de vakanties geen pakket uitgegeven omdat het bestuur dan op vakantie is en het eten letterlijk verrot) zijn er inzamelingsacties om mensen toch van een pakket te voorzien. Het beheer van die hoek werkt samen met maatschappelijk werk. Dus daar geef ik graag aan.
zaterdag 17 december 2016 om 11:04
Hier gisteren het pakket van mijn man opgehaald. Altijd een mooi pakket met boodschappen alles wordt vaak gebruikt. Verder zat er een heerlijk pakket rituals in waar ik super blij van wordt. Gebruik sinds een jaar weer ouderwetse zeep (blokje) en geen dure douchegels meer dus dit Is verwennerij!
Aankomende week komt de mijne ophalen is ook altijd een mooi pakket met food en non -food en een vleesschotel.
Spullen die ik niet gebruik gaan ook hier naar de weggeefhoek. Zonde om ergens in de kelder over datum te laten gaan.
Hier bij de supermarkten kunnen we nu sparen voor boodschappenpakketten. Zegels die we overhouden gaan naar de diaconie van de kerk en die halen daar pakketten van voor de minima in de gemeente. Mooi om elkaar zo te helpen
Aankomende week komt de mijne ophalen is ook altijd een mooi pakket met food en non -food en een vleesschotel.
Spullen die ik niet gebruik gaan ook hier naar de weggeefhoek. Zonde om ergens in de kelder over datum te laten gaan.
Hier bij de supermarkten kunnen we nu sparen voor boodschappenpakketten. Zegels die we overhouden gaan naar de diaconie van de kerk en die halen daar pakketten van voor de minima in de gemeente. Mooi om elkaar zo te helpen
zaterdag 17 december 2016 om 13:43

zaterdag 17 december 2016 om 14:04
Iets wat ik me zomaar realiseerde in verband met de verhoging van de pensioenleeftijd: dat betekent in feite dat je (naast sparen om eerder te kunnen stoppen als je die mogelijkheid hebt) moet gaan investeren in je eigen fitheid.
Ik moet naar verwachting tot mijn 70e door (als ik het niet anders weet te organiseren). Mijn ouders zijn nu ook rond de 70. No way dat die het nu nog hadden volgehouden in een fulltime baan. Voor fysieke banen gelden natuurlijk sowieso allerlei beperkingen (ik zie 70-jarigen geen straatjes meer leggen), maar dat geldt ook voor veel kantoorbanen. De ontwikkelingen en de technologie gaan razendsnel. In mijn vakgebied zie ik dat een 70-jarige eerlijk gezegd niet meer bijhouden.
Nou wil ik niet zeggen dat je dit voorkomt met gezond eten, op tijd naar bed en voldoende hersengymnastiek, maar het helpt ongetwijfeld wel. Ik ben heel benieuwd hoe het fenomeen van langer doorwerken gaat uitpakken, omdat ik nu geen enkele collega ken die ouder is dan een jaar of 63. Verhoging van de AOW-leeftijd moet hoor, er zijn nu nog maar 3 werkenden op 1 gepensioneerde, dus het is een onbetaalbaar systeem aan het worden, maar ik ben heel benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt.
Ik moet naar verwachting tot mijn 70e door (als ik het niet anders weet te organiseren). Mijn ouders zijn nu ook rond de 70. No way dat die het nu nog hadden volgehouden in een fulltime baan. Voor fysieke banen gelden natuurlijk sowieso allerlei beperkingen (ik zie 70-jarigen geen straatjes meer leggen), maar dat geldt ook voor veel kantoorbanen. De ontwikkelingen en de technologie gaan razendsnel. In mijn vakgebied zie ik dat een 70-jarige eerlijk gezegd niet meer bijhouden.
Nou wil ik niet zeggen dat je dit voorkomt met gezond eten, op tijd naar bed en voldoende hersengymnastiek, maar het helpt ongetwijfeld wel. Ik ben heel benieuwd hoe het fenomeen van langer doorwerken gaat uitpakken, omdat ik nu geen enkele collega ken die ouder is dan een jaar of 63. Verhoging van de AOW-leeftijd moet hoor, er zijn nu nog maar 3 werkenden op 1 gepensioneerde, dus het is een onbetaalbaar systeem aan het worden, maar ik ben heel benieuwd hoe dit in de praktijk uitpakt.
zaterdag 17 december 2016 om 14:45
zaterdag 17 december 2016 om 16:15
Ik ben daar ook heel benieuwd naar Skaep! Ik ken een aantal mensen die vrijwillig nog werken na pensioensleeftijd, hetzij vanwege eigen bedrijf hetzij in loondienst, kunnen financieel gezien makkelijk stoppen maar vinden werken nog te leuk... maar die mensen werken stuk voor stuk geen 100% meer (meer een 50 tot 70%), 100% zouden ze ook gewoon niet meer vol kunnen houden. En dit zijn kantoorfuncties, fysieke functies lijken me helemaal vrij moeilijk om door te gaan tot 70 of 70+...
Kerstpakketten hebben we hier niet dit jaar (weet niet eens of ze daar in dit land aan doen). Dat ingeleenden af en toe geen kerstpakket krijgen is inderdaad jammer maar vind ik wel in de eerste plaats de taak van het uzb, er is eea veranderd in de wetgeving vorig jaar dus weet niet hoe het inmiddels is maar naar mijn weten moest een bedrijf die uitzendkrachten had en daar een kerstpakket aan gaf daar fors belasting over betalen maar pin me er niet op vast. Ben zelf een poosje gedetacheerd geweest door een vrij groot bureau en heb daar altijd leuke pakketten van gehad. Maar ik vind de meeste kado's fijn, als het niets voor mezelf is kan ik er altijd anderen blij mee maken (alleen dat spel waar Nicole het over heeft lijkt me idd een gevalletje zonde van het geld).
Kerstpakketten hebben we hier niet dit jaar (weet niet eens of ze daar in dit land aan doen). Dat ingeleenden af en toe geen kerstpakket krijgen is inderdaad jammer maar vind ik wel in de eerste plaats de taak van het uzb, er is eea veranderd in de wetgeving vorig jaar dus weet niet hoe het inmiddels is maar naar mijn weten moest een bedrijf die uitzendkrachten had en daar een kerstpakket aan gaf daar fors belasting over betalen maar pin me er niet op vast. Ben zelf een poosje gedetacheerd geweest door een vrij groot bureau en heb daar altijd leuke pakketten van gehad. Maar ik vind de meeste kado's fijn, als het niets voor mezelf is kan ik er altijd anderen blij mee maken (alleen dat spel waar Nicole het over heeft lijkt me idd een gevalletje zonde van het geld).

zaterdag 17 december 2016 om 17:10
Dat afbouwen in uren gebeurde bij de generatie geboren voor 1950 vaak al vanaf hun 60e ofzo. En dan ergens tussen 63 en 65 helemaal stoppen. Het gaat nu heel rap. Tot een jaar of 10 terug werkte vrijwel niemand tot zijn 65e door. Grofweg gaat het nu in één generatie van begin 60 naar 70. Ik ben heel benieuwd hoe dat uitpakt.
zaterdag 17 december 2016 om 17:22
Ik heb het nu over mensen die de 67 zijn gepasseerd. Allen die ik ken doen het omdat ze het leuk/fijn vinden om nog te werken (dus niet vanwege financien) maar zouden niet meer 100% kunnen werken, dat is gewoon teveel voor ze. Uiteraard is dat een luxe positie en maakt het "niet moeten" dat het nog leuk is. Maar ik vraag me af of ieder van bv mijn generatie (te verwachten pensioenleeftijd 70+) daar zijn maatregelen voor neemt om te voorkomen dat 100% moet. Een aantal procent blijven werken als aanvulling op zelf geregeld pensioen is al veel beter haalbaar.
zaterdag 17 december 2016 om 17:50
Ik hoop dat ik samen met mijn partner als we 60 jaar zijn niet meer 100% hoeven te werken.
Onze planning (excelberekening van onze aflossingen) is dat als wij 49 jaar zijn geen hypotheek meer hebben, dus dat scheelt al enorm in de vaste lasten.
Daarnaast zoveel mogelijk sparen.
uiteindelijk hebben wij lage lasten en een goed gevulde bankrekening. Dit moet voorkomen dat wij Verplicht moeten doorwerken tot onze 70e.
Onze planning (excelberekening van onze aflossingen) is dat als wij 49 jaar zijn geen hypotheek meer hebben, dus dat scheelt al enorm in de vaste lasten.
Daarnaast zoveel mogelijk sparen.
uiteindelijk hebben wij lage lasten en een goed gevulde bankrekening. Dit moet voorkomen dat wij Verplicht moeten doorwerken tot onze 70e.

zaterdag 17 december 2016 om 19:35
quote:Reine schreef op 17 december 2016 @ 19:20:
Nu maar hopen dat in de toekomst, het hebben van een huis niet wordt belast (gezien wordt als eigen vermogen).Daar vrees ik ook weleens voor. Wij zijn ook fanatieke aflossers. Er zijn nu zoveel mensen aan het aflossen, (voor mijn gevoel) dat dat een mooie melkkoe is.
Nu maar hopen dat in de toekomst, het hebben van een huis niet wordt belast (gezien wordt als eigen vermogen).Daar vrees ik ook weleens voor. Wij zijn ook fanatieke aflossers. Er zijn nu zoveel mensen aan het aflossen, (voor mijn gevoel) dat dat een mooie melkkoe is.
zaterdag 17 december 2016 om 20:06
In mijn sector ken ik diverse mensen die na hun 67e nog onbetaald doorwerken, zelfs tot in de 80. Wel de mensen in de hogere functies. Mijn schoonvader is officieel al jaren met pensioen, maar werkt nog steeds zo'n 40 uur per week. Wel maar 1 dag in de week op kantoor en daarnaast thuis op de manier waarop hij het wil. Maar van echt stoppen zou hij denk ik ongelukkig worden, dan weet hij niet meer wat hij met zijn tijd aan moet (van die gedachte zou ik dan weer heel ongelukkig worden, dat werk zo belangrijk is in je leven dat je niet meer zonder kunt).
De generatie mensen die nu oud is verzucht wel eens: 'Had ik vroeger maar wat minder hard gewerkt' (de mannen onder hen dan). Ik ben wel benieuwd of de jongeren van nu als ze oud zijn zullen verzuchten: 'Had ik vroeger maar wat harder gewerkt.', als blijkt dat ze dan zodanig hadden kunnen sparen dat ze niet tot zo lang nog door hadden hoeven werken.
De generatie mensen die nu oud is verzucht wel eens: 'Had ik vroeger maar wat minder hard gewerkt' (de mannen onder hen dan). Ik ben wel benieuwd of de jongeren van nu als ze oud zijn zullen verzuchten: 'Had ik vroeger maar wat harder gewerkt.', als blijkt dat ze dan zodanig hadden kunnen sparen dat ze niet tot zo lang nog door hadden hoeven werken.
zaterdag 17 december 2016 om 20:17
quote:bubbelwijn schreef op 17 december 2016 @ 19:35:
[...]
Daar vrees ik ook weleens voor. Wij zijn ook fanatieke aflossers. Er zijn nu zoveel mensen aan het aflossen, (voor mijn gevoel) dat dat een mooie melkkoe is.Volgens mij was de D66 hier mee bezig, las er iets over. Zou dat ook wel te erg vinden.
[...]
Daar vrees ik ook weleens voor. Wij zijn ook fanatieke aflossers. Er zijn nu zoveel mensen aan het aflossen, (voor mijn gevoel) dat dat een mooie melkkoe is.Volgens mij was de D66 hier mee bezig, las er iets over. Zou dat ook wel te erg vinden.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.