Gezondheid alle pijlers

Veganistisch worden

17-12-2016 22:39 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet niet onder welke pijler ik dit moest zetten.

Ik vraag me af of hier mensen veganistisch zijn en die hun ervaringen willen delen.

Ik ben vegetarier, sinds 12e. Toen een periode waarbij ik af en toe wat at meestal als ik bij anderen was. Ik heb het nooit echt lekker gevonden en vanwege de dieren. Sinds een paar jaar ben ik weer helemaal vegetarier. Ik kan vlees nu niet meer verdragen, word er misselijk van, de geur al ( sinds zwangerschap).

Ik drink geen melk, dat lust ik niet. Maar ik eet af en toe wel yoghurt of kwark. Melk in pannekoeken gebruik ik ook.

Ik zie steeds meer hoe het er in de dierenindustrie aan toe gaat. Ik zou voor mijzelf daarom geen dierlijke producten meer willen gebruiken. Maar het lijkt me ook best moeilijk. Misschien omdat ik nog niet goed zicht heb op de alternatieven ( met name voor zuivel en eieren) en ook omdat ik me misschien nog niet geheel realiseer wat het inhoud en ik me in een weinig steunende omgeving bevind. Dat ik vegetarier ben wordt altijd al als moeilijk ervaren.

Dus mijn vraag is eigenlijk wat houdt het veganisme naast het voedsel nog meer in? Wat zijn fijne alternatieven?

Ik heb bijv een donzen dekbed, ik draag ook leren schoenen. Dat dekbed is er al lang, dat zou ik nu niet opeens wegdoen maar bij een volgende koop zou ik kijken naar alternatieveb. Maar qua leren schoenen vind ik dat lastig... de schoenen die niet van leer waren die ik heb gehad waren van slechte kwaliteit. Een vegan die wel leren schoenen draagt, is dat hypocriet? Of is het al wat als ik het zo goed mogelijk probeer te doen?

Daarnaast vind ik het ook frustrerend dat het toch wel blijft bestaan omdat het gros toch wel vlees eet enz.

Mijn man doet sowieso niet mee. Kan ik mijn kindje zo laten opgroeien of mist hij dan belangrijke voedingsstoffen?
quote:Ikje86 schreef op 17 december 2016 @ 23:15:

[...]

Ik vind het ook bijzonder! Ik ken maar weinig kinderen die weten wat veganistisch eten inhoud, laat staan kinderen van 7 jaar en waarvan de moeder nog geen eens weet hoe ze veganistisch moet gaan eten.

Ik weet wel hoe ik veganistisch moet eten hoor. Ik ben daar zelf erg vaak mee bezig. Ik eet zelf vegetarisch maar ik laat iedereen er vrij in. Mijn dochter van 7 is er dus over na gaan denken en wilde op een gegeven moment ook vegetarisch gaan eten, onze jongste wil dat juist helemaal niet. Allemaal prima.

Maar mijn oudste van 7 stelt regelmatig wel vragen over waar melk vandaan komt, en kaas en eieren. En dat ze dat zielig vindt en liever dat ook niet meer wil eten. Zo denkt ze ook na over andere belangrijke dingen. Ze neemt gewoon niet snel genoegen met een snel en simpel antwoord. Ik vind er weinig geks aan hoor.
quote:BridgetteDubois schreef op 17 december 2016 @ 23:16:

[...]

Hoe kun jij oordelen over een koe zijn leven? Vond die koe ook wel dat ie een goed leven gehad heeft en dat het tijd was? Of denk je misschien dat ie liever nog wat langer kon grazen?

Niet dat ik het ermee eens ben dat mensen die vlees eten fout bezig zijn hoor, want ik vind ook dat ieder dit zelf moet weten, maar dit soort argumenten vind ik wel flauwekul.Een koe die in de natuur door een leeuw wordt opgegeten had misschien ook nog wel langer willen grazen, die wesp die wordt doodgemept ook wel langer willen vliegen. Maar ik denk niet dat een beest zo filosofeert over zn eigen leven
Ik ben zelf vegetariër en ik ben niet van plan veganist te worden. Dan mis ik naar mijn idee toch teveel voedingsstoffen en moet ik nog meer op gaan letten terwijl ik dat als vegetariër soms al lastig vind, daarom ben ik ook niet op elk punt heel strikt qua 'regels' . Ik eet wel vrij regelmatig veganistisch,

Als je veganist wordt vind ik het niet kunnen dat je nog leren schoenen koopt of een wollen trui. De spullen die je al hebt zoals dat donzen dekbed kun je dan wel gewoon houden natuurlijk. Zonde om dat weg te gooien als het nog goed is en die dieren zijn toch al dood dus beter zo lang mogelijk er gebruik van maken.

Ik ben ook van mening dat als een dier gedood 'moet' worden voor het vlees ze inderdaad beter zo veel mogelijk kunnen gebruiken.

Kortom ik zou bij jezelf na gaan wat het voor extra waarde heeft voor jezelf.
quote:pom-01 schreef op 17 december 2016 @ 23:19:

[...]

Oh t is geen kritiek hoor, begrijp me niet verkeerd!

Bijzonder als in dat een zevenjarige zich al met dit soort dingen bezighoudt, ik ben inmiddels zelf alweer bijna 10 jaar veganist, maar toen ik zeven was wist ik niet eens wat een veganist was.Ze noemt het woord veganist ook niet. Ze wil gewoon geen dierlijke dingen meer eten. Ze is nu ruim 2 jaar vegetariër, af en toe vraag ik haar of ze erop terug wil komen. (Ze is namelijk ook gigantisch vasthoudend als ze eenmaal een besluit genomen heeft en ik wil haar ook de mogelijkheid geven om ergens op terug te komen) maar ze piekert er niet over. Ik bewonder haar enorm, omdat ze als 7jarige zo nadenkt over het milieu en dieren welzijn. Maar ik vind het nog wel een grote stap om haar inderdaad 100% plantaardig te laten eten..
quote:Babuino schreef op 17 december 2016 @ 23:21:

[...]

Een koe die in de natuur door een leeuw wordt opgegeten had misschien ook nog wel langer willen grazen, die wesp die wordt doodgemept ook wel langer willen vliegen. Maar ik denk niet dat een beest zo filosofeert over zn eigen leven

Ja maar die koe in de natuur heeft wel een heel ander leven gehad dan de koe die al vanaf geboorte bestemd was voor de slacht.

Maar goed dit is misschien ook wel gedeeltelijk het goedpraten van de overmatige vleesconsumptie. Een discussie die ik liever niet aan wil gaan.

Nogmaals, ik kijk er niemand op aan die veganist is en ook niemand die vlees eet. Ieder moet zelf weten waar hij zich het beste bij voelt . Ik heb voor mezelf een voorlopige middenweg gekozen en eet vegetarisch.
quote:BridgetteDubois schreef op 17 december 2016 @ 23:24:

[...]

Ze noemt het woord veganist ook niet. Ze wil gewoon geen dierlijke dingen meer eten. Ze is nu ruim 2 jaar vegetariër, af en toe vraag ik haar of ze erop terug wil komen. (Ze is namelijk ook gigantisch vasthoudend als ze eenmaal een besluit genomen heeft en ik wil haar ook de mogelijkheid geven om ergens op terug te komen) maar ze piekert er niet over. Ik bewonder haar enorm, omdat ze als 7jarige zo nadenkt over het milieu en dieren welzijn. Maar ik vind het nog wel een grote stap om haar inderdaad 100% plantaardig te laten eten..Mijn zoon weigert ook al vanaf zijn derde vlees te eten. Hij kwam er toen achter dat vlees van dode dieren wordt gemaakt en snapt nu nog steeds echt niet dat er mensen zijn die dat eten. Hij vraagt ook wel regelmatig naar melk en eieren maar dat probeer ik nog wel echt een beetje af te houden want hij is nu zes en eet verder prima maar ik denk niet dat hij alles al binnen zou krijgen als hij helemaal plantaardig zou eten. Maar als hij ouder is wordt hij ongetwijfeld veganist.
quote:BridgetteDubois schreef op 17 december 2016 @ 23:27:

[...]

Ja maar die koe in de natuur heeft wel een heel ander leven gehad dan de koe die al vanaf geboorte bestemd was voor de slacht.

Maar goed dit is misschien ook wel gedeeltelijk het goedpraten van de overmatige vleesconsumptie.

Nogmaals, ik kijk er niemand op aan die vegantist is en ook niemand die vlees eet. Ieder moet zelf weten waar hij zich het beste bij voelt . Ik heb voor mezelf een voorlopige middenweg gelozen en eet vegetarisch.Ja, dit geldt overigens ook voor mij hoor, ieder zn ding. Ik ging er alleen op door omdat ik iemand per direct fout noemen om zn etenskeuze toch wel ondoordacht vind, wat overigens niet door jou maar door iemand anders werd gedaan.
quote:Lizzi schreef op 17 december 2016 @ 23:29:

[...]

Mijn zoon weigert ook al vanaf zijn derde vlees te eten. Hij kwam er toen achter dat vlees van dode dieren wordt gemaakt en snapt nu nog steeds echt niet dat er mensen zijn die dat eten. Hij vraagt ook wel regelmatig naar melk en eieren maar dat probeer ik nog wel echt een beetje af te houden want hij is nu zes en eet verder prima maar ik denk niet dat hij alles al binnen zou krijgen als hij helemaal plantaardig zou eten. Maar als hij ouder is wordt hij ongetwijfeld veganist.Ik zit dus ergens ook in dubio, omdat ik het bewonderenswaardig vind dat ze er zo over nadenken. Ik vind dat echt heel mooi. Ik heb ook gezegd dat dat zeker een optie is maar dat we het voorlopig bij vegetarisch eten houden. Ik vind het mooi hoe kinderen er al zo over na kunnen denken!
quote:BridgetteDubois schreef op 17 december 2016 @ 23:24:

[...]

Ze noemt het woord veganist ook niet. Ze wil gewoon geen dierlijke dingen meer eten. Ze is nu ruim 2 jaar vegetariër, af en toe vraag ik haar of ze erop terug wil komen. (Ze is namelijk ook gigantisch vasthoudend als ze eenmaal een besluit genomen heeft en ik wil haar ook de mogelijkheid geven om ergens op terug te komen) maar ze piekert er niet over. Ik bewonder haar enorm, omdat ze als 7jarige zo nadenkt over het milieu en dieren welzijn. Maar ik vind het nog wel een grote stap om haar inderdaad 100% plantaardig te laten eten..

Ik snap je bewondering!

Ach, en of t woord genoemd wordt of niet, maakt niet uit, ze denkt iig wel over de zaken na, en dat vind ik mooi.

Of ik een zevenjarige volledig plantaardig zou laten eten weet ik niet, wat je al zegt, het is best een grote stap.
quote:de schoenen die niet van leer waren die ik heb gehad waren van slechte kwaliteit.Ikzelf heb sneakers van stof en mesh. Gaat prima hoor en ik ben nieteens vegetarisch. Lijkt me een klein offer voor die dieren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:Babuino schreef op 17 december 2016 @ 23:31:

[...]

Ja, dit geldt overigens ook voor mij hoor, ieder zn ding. Ik ging er alleen op door omdat ik iemand per direct fout noemen om zn etenskeuze toch wel ondoordacht vind, wat overigens niet door jou maar door iemand anders werd gedaan.

Tja ik noem iemand niet fout als diegene vlees eet. Maar ik vind wel echt dat er dingen fout gaan, en dat daar verandering in moet komen. Maar dat vind ik ook van het doorfokken van bepaalde rasdieren, de verwaarloosde paarden bij ons in de wijk waar niks aan wordt gedaan, de vreselijke toestanden in Aleppo en ga zo maar door. De wereld is verrot, een mooiere wereld begint bij jezelf.

Ik doe dat door geen dieren te eten, door elk dier wat op mijn pad komt dat hulp nodig heeft op te vangen, door er altijd te zijn als een van mijn naasten me nodig heeft. Een ander zet zich in voor de vluchtelingen, weer een ander zorgt voor een kerstmaaltijd voor een zwerver.

Samen maken we de wereld een beetje mooier
quote:BridgetteDubois schreef op 17 december 2016 @ 23:13:

[...]

Want?Een kind van 7 komt niet zelf zomaar op die gedachte en kan zelf ook niet inschatten wat de gevolgen zijn voor wat betreft een evenwichtige voeding.
quote:Babuino schreef op 17 december 2016 @ 23:21:

[...]

Een koe die in de natuur door een leeuw wordt opgegeten had misschien ook nog wel langer willen grazen, die wesp die wordt doodgemept ook wel langer willen vliegen. Maar ik denk niet dat een beest zo filosofeert over zn eigen levenDat is ook het mooie van dieren. Ze zijn anders dan mensen en worden veelal geleefd door instincten. Gelukkig maar want er zijn al zoveel mensen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:BridgetteDubois schreef op 17 december 2016 @ 23:38:

[...]

Tja ik noem iemand niet fout als diegene vlees eet. Maar ik vind wel echt dat er dingen fout gaan, en dat daar verandering in moet komen. Maar dat vind ik ook van het doorfokken van bepaalde rasdieren, de verwaarloosde paarden bij ons in de wijk waar niks aan wordt gedaan, de vreselijke toestanden in Aleppo en ga zo maar door. De wereld is verrot, een mooiere wereld begint bij jezelf.

Ik doe dat door geen dieren te eten, door elk dier wat op mijn pad komt dat hulp nodig heeft op te vangen, door er altijd te zijn als een van mijn naasten me nodig heeft. Een ander zet zich in voor de vluchtelingen, weer een ander zorgt voor een kerstmaaltijd voor een zwerver.

Samen maken we de wereld een beetje mooier Ben ik het helemaal mee eens
quote:LaFolie schreef op 17 december 2016 @ 23:04:

[...]

Ik durf dieren massaal gevangen houden, opfokken en slahcten onder barre omstandigheden wel degelijk fout te noemen hoor, zo moeilijk is dat niet. Vlees eten an sich is niet fout, het is de manier waarop. Bij mensen bestaat wel degelijk goed/fout, dat maakt ons mens.

Maar dit lijkt me niet de plek om daarover in discussie te gaan.

*humpbrruh*

Sorry, ik boerde even mijn bioindustriekippetje omhoog.

Jíj begint met je voor veganisten typische superieure houding van 'kijk mijn eens goed zijn'.

Maar ik bemoei me niet hoor.

xxx
Dus.
Ik vind het juist logisch dat als een kind hoort waar vlees vandaan komt, het vegetarisch wordt. Deed mijn zoon ook. Een week.

Kont anywho. Ik zou zeker geen veganist worden als ik zwanger ben en al helemaal niet mijn kinderen veganistisch laten eten.

Wij eten weinig vlees, als we vlees eten biologisch. Behalve vleeswaren enzo. Ik ben niet zo strikt, ik ga niet in een restaurant vragen waar het vlees vandaan komt.
OT,

Ik zou iig niet je kindje veganistisch opvoeden, dat lijkt me geen doen en ik vraag me idd af of je kindje wel genoeg voedingsstoffen binnen gaat krijgen dan.

wel kan je je kindje bewust opvoeden.

Wat betreft leer dragen en wol enzo, doe waar je je goed bij voelt ! Echt waar.

Wij eten sinds een jaar of 2 nog maar zo'n 3x pw vlees ( terwijl we echt enorm genieten van vlees eten, echt, je kan me niet gelukkiger maken dan met een goede biefstuk of een lekker sudderlapje ), en wat we wel eten is biologisch.

En ja, daar voelen we ons goed bij.

Helemaal vlees schrappen uit ons dieet past niet bij ons, maar bewuster kijken naar wélk vlees we dan willen eten. Dat wel.

En zo mag je ook denken over leer, schoenen, wol en eieren.

Koop gewoon je eitjes bij een boer die zijn kippen echt nog heeft scharrelen ( geen scharrelhok dus, maar een waar de kippen lekker buiten lopen ) en eventueel je melk ook zo.

het is even zoeken maar bijna overal zijn wel zulke boeren te vinden.
Dus.
quote:Pruttie schreef op 17 december 2016 @ 23:59:

Ik vind het juist logisch dat als een kind hoort waar vlees vandaan komt, het vegetarisch wordt. Deed mijn zoon ook. Een week.

Kont anywho. Ik zou zeker geen veganist worden als ik zwanger ben en al helemaal niet mijn kinderen veganistisch laten eten.

Wij eten weinig vlees, als we vlees eten biologisch. Behalve vleeswaren enzo. Ik ben niet zo strikt, ik ga niet in een restaurant vragen waar het vlees vandaan komt.

Oh, daar heb je idd ene punt. Wij kunnen enorm schaamteloos genieten met het gezin in een vreetschuur ala wokrestaurant.

Heerlijk.
Dus.
quote:lila01 schreef op 17 december 2016 @ 23:52:

[...]

Een kind van 7 komt niet zelf zomaar op die gedachte en kan zelf ook niet inschatten wat de gevolgen zijn voor wat betreft een evenwichtige voeding.Ah oke thanks dat jij me wat over mijn eigen kind kunt leren. Mijn kind van 7 kwam dus wel degelijk zelf met dat idee.
quote:BridgetteDubois schreef op 18 december 2016 @ 00:06:

[...]

Ah oke thanks dat jij me wat over mijn eigen kind kunt leren. Mijn kind van 7 kwam dus wel degelijk zelf met dat idee.

Mijn oudste ook. En de jongste is nu 7 en wil het eigenlijk ook, maar ze is een moeilijke eter en ik ben bang dat ze niet gezond genoeg eet zonder vlees en vis. Dat is op die leeftijd vaak lastig. Ze lust wel van die vleesvervangers van de supermarkt, maar die zijn vaak ook niet zo gezond, in ieder geval niet om elke dag te eten. En ze houdt niet van noten, linzen, kikkererwten en op eieren is ze ook niet dol, dus eet ze maar gewoon een stukje (biologisch) vlees tot ze die andere dingen wel eet.

Ik heb het dus overigens wel over vegetarisch eten, niet veganistisch. Dat doen ze maar als ze ouder zijn.
Ik zou gewoon kijken waar jij je goed bij voelt. Ik vind het een niet betet dan het ander. Als jij geen melk meer wil drinken of eieren wil eten doe je dat toch. Wat maakt het uit hoe het heurt als veganist met betrekking tot leren schoenen, het gaat erom waar jij je goed bij voelt.

Met betrekking tot je kind, ik zou zorgen dat hij of zij binnenkrijgt wat nodig is en niet veganistisch opvoeden en kind zelf laten kiezen uiteindelijk.

Stiekem wel verbaasd dat nog niemand iets heedt gezegd over de titel. Volgens mij wordt je toch echt veganist en niet veganistisch .
quote:MN-- schreef op 18 december 2016 @ 07:13:

Stiekem wel verbaasd dat nog niemand iets heedt gezegd over de titel. Volgens mij wordt je toch echt veganist en niet veganistisch .Ik dacht er wel aan, maar had de kracht niet er iets over te zeggen
Alles kan. Een kind veganistisch opvoeden kan ook, maar dan moet je wel met supplementen aan de slag.

Persoonlijk vind ik het bijzonder veel uitzoekwerk. Dus ik ben vegetariër die langzaamaan steeds meer plantaardig eet. Tot ik voldoende kennis heb om niet met grote tekorten rond te lopen.

Als je je gezin veganistisch wilt maken, denk ik dat je het ze wel verplicht bent een bezoek te brengen aan een goede diëtist. En lees er eens een boek over, bvb de Vegarevolutie. Staat heel veel uitleg in over wat je nodig hebt én ook nog recepten.
Occam's razor
TO moet zich er idd in verdiepen. Dat doet zij oa door hier vragen te stellen. Prima toch!

De meeste plantaardige melk is in ongezoete vorm te krijgen. Zelf vind ik havermelk van Oatly (Albert Heijn) het lekkerste alternatief voor melk, ook prima in de koffie bijvoorbeeld. Maar voor koken, bakken, sapjes gebruik ik meestal amandelmelk ongezoet van Provamel. Vies in de koffie vind ik, maar juist heerlijk romig in gerechten. Verder eet ik sojayohurt, kokosyoghurt (ook allemaal ongezoet verkrijgbaar).

Eiwitten zitten ook in planten, je moet er echter wel veel van eten. Ik eet bijvoorbeeld heel veel chiazaadpudding, omdat ik dat erg lekker vind.

Qua koken/bakken zijn veel dingen vervangbaar. Zelfs ei! (Google maar op chia egg of flaxseed egg).

Zelf eet ik volgens de 80-20 methode. 80% plantaardig en nog af en toe zuivel/eieren/stukje vlees van de boer.

Als ik bij iemand anders eet, pas ik mij aan en eet wat de pot schaft.

Ik draag wel leer en wol, maar geen bont. De huid van een dier gebruiken dat toch al dood is voor voedsel, daar kan ik mee leven. Fokken voor de huid alleen weer niet.

Ik laat halfjaarlijks mijn bloed prikken, tot nu toe geen tekorten. Anders zou ik voedingsuplementen bij gaan slikken. En dat is precies de reden waarom ik een kind nier volledig vegetarisch/volledig plantaardig zou laten eten. Tekorten liggen zeker op de loer en als volwassene ben ik hier zelfs nog zoekende in. Een kind zou ik hier helemaal niet mee willen opzadelen. Die keuze kan hij/zij zelf altijd nog maken als het (bijna) volwassen is. Ik ben ook nooit zwanger geweest, maar ik zou me hier in laten begeleiden door een diëtist.

Doe en laat wat goed voelt voor jezelf en wat praktisch gezien haalbaar is. Alle beetjes helpen om het dierenleed (en de gevolgen voor de wereld) te verkleinen. Verder veel lezen: etiketten, boeken, blogs. Er zijn zoveel lekkere recepten! Het nieuwe boek 'Lisa Goes Vegan' vind ik echt een aanrader voor de beginnende veganist/plantaardige eter. Maar er zijn zoveel meer boeken.

Succes!
Ik heb net deze link op een ander topic geplaatst, misschien kom het van pas.

Eivervanger maken:

http://www.thekitchn.com/ ... ps-from-the-kitchn-136591
"Dus zie je iemand lopen Met rode ogen heel bedeesd Dan weet je, haar potje is pas vol geweest."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven