Gezondheid alle pijlers

Entocort/budesonide

11-01-2017 21:50 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Op t moment ben ik ziek door een opvlamming van de ziekte colitis ulcerosa. Ik heb extra mesalazine gekregen en klysma's met een corticosteroide erin. Dit slaat alleen allemaal niet aan; de ontsteking lijkt meer richting de dunne darm te zitten. De volgende stap is om een corticosteroide oraal in te gaan nemen, en dat zou dan entocort zijn (budesonide). Ik ben hier huiverig voor. Ik heb in t verleden een stootkuur prednison gehad en voelde me daar psychisch in en in slecht door (heel erg angstig, vervreemd, depri, opgejaagd etc). De mdl arts heeft wel gezegd dat entocort veel minder bijwerkingen geeft, maar als ik de bijsluiter lees word ik toch redelijk bang weer.

Hebben jullie ervaring met entocort/budesonide? Is het echt minder erg dan prednison? En stel ik ga me toch slecht voelen, hebben jullie ervaringen/tips om hier wat beter mee om te gaan?

Ik ben eigenlijk zo bang voor het horen van negatieve reacties dat ik wel even getwijfeld heb om het te plaatsen hier... dus graag alleen maar positiviteit ;)

Alvast bedankt!!!
Ik heb een neusspray met budesonide voor als mijn voorhoofdsholtes opspelen. Ik heb geen last van de bijwerkingen. Maar dit is waarschijnlijk niet hetzelfde als wat jij krijgt.
Ik heb jarenlang entocort gebruikt voor de andere versie, de ziekte van crohn en ik vond het destijds een verademing. Darmen reageerde er goed op, ontstekingen stabiliseerde en doordat ik minder pijn had...meer energie maar vooral levenslust.
Oh ja, Prednison was voor mij ook alleen maar nadelig door de bijwerkingen. Dan maar dagelijks pijn, verminderde eetlust en afvallen was mijn gedachte. Sterkte deze tijd, hoop dat je gauw weer 'beter' bent.
Budesonide is anders dan prednison, omdat het veel sneller wordt afgebroken in je lever. Stoffen worden opgenomen in je darm (dat is handig, want daar heb je het nodig), en gaan dan meteen door naar de lever. Pas daarna gaat het naar de rest van je lichaam. Stoffen die relatief snel omgezet worden in de lever (zoals budesonide) komen dus in lagere concentratie in de rest van je lichaam, waardoor je vaak minder bijwerkingen hebt. Nadeel is dat als je ontstekingen elders hebt, de stof daar dus niet goed komt. Maar dat is voor jou geen probleem, want tegen de tijd dat het afgebroken wordt, heeft het zijn werk in de darm al gedaan.

Helaas heb je nooit garanties, mensen zijn nou eenmaal allemaal anders, en sommigen zijn er gewoon heel gevoelig voor. Maar het is echt wel iets anders, en er is dus ook echt wel een kans dat je veel minder last hebt van de budesonide.

Als je echt heel erg blijft twijfelen, neem dan contact op met je MDL arts of IBD verpleegkundige. Misschien dat zij je gerust kunnen stellen, of een plan kunnen maken voor hoe lang je het bv probeert of zo. Ik werk zelf in een ziekenhuis, en er zijn best vaak patienten die medicatie niet durven te nemen, maar dan ook geen contact opnemen. Of nog erger, liegen en zeggen dat ze het wel nemen. Waardoor de ontsteking alleen maar verder gaat en meer schade aanricht, en de arts maar niet begrijpt waarom niks lijkt te werken.
Oh, en die bijsluiter: heb je wel eens de bijsluiter van paracetamol gelezen? Daar wordt je ook helemaal eng van. Het is goed om ze te lezen voor 'hoe gebruik je het' en 'wanneer mag je het niet gebruiken' en 'wanneer moet je meteen stoppen of de dokter bellen'. Dat is belangrijk. Maar de bijwerkingen moet je niet al te intensief bestuderen, dan durf je helemaal niks meer te nemen.
Dankjewel voor jullie reacties

Ik ben ook vooral bang voor als het dus met de entocort en de prednison straks niet goed gaat, wat moet ik dan? (Ben nogal een doemdenker zoals jullie merken haha, bang dat het "niet goedkomt")

Overigens vannacht en vanmorgen voor het eerst weer goed geslapen en veel minder buikpijn en diarree dus misschien slaan de klysmas en mesalazine toch aan!
Jaren budenoside gebruikt, absoluut niet te vergelijken met prednison!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven