Shutters of houten jaloezie

11-02-2017 00:01 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Ik heb een poll gemaakt omdat ik tussen deze twee soorten raambekleding heel erg twijfel en na 2x verkeerd gekozen te hebben wil ik nu echt een goede keuze maken.

Wie heeft deze soorten thuis en kan mij meer vertellen over de voor en nadelen? Ik heb vrij grote ramen, een voorraam, zijraam, aan de achterkant een raam (formaat deur) en een schuifpui.

Ik vind shutters het einde, maar is zo'n "bak" wel praktisch met het open en dichtmaken van bijvoorbeeld de roosters? Verlies je er lichtinval mee? Bij de houten jaloezieën heb je namelijk geen bak, ( geen idee hoe het anders heet)

Ook zie ik op internet dat de prijzen heel erg verschillen, bij de ene firma ben ik rond de €2200 klaar, bij een andere heb ik daar 1 raam voor, nu hoef ik daar niet zo op te letten maar is het dat wel waard?

Ik vind het lastig om een keuze te maken, als ik ze zie denk ik prachtig! Anderzijds denk ik, ach houten volstaan ook

Iemand tips voor mij??

Raambekleding

Totaal aantal stemmen: 30

Shutters (37%)
Houten jaloezie (63%)
quote:Cagla11 schreef op 11 februari 2017 @ 09:51:

Bosbessen, mag ik vragen hoe groot jouw ramen zijn?1,75 m ongeveer, ze hangen er nu voor omdat we de houten kozijnen nog willen laten vervangen voor kunststof. Maar ik zou het niet doen als ik jou was.
Oh jee ben echt bang dat ik weer spijt krijg, ik heb vouwgordijnen gehad, nu hangt er glasgordijn whats next, plissé gaat mijn voorkeur ook niet naar uit en rolgordijn vind mijn man niet mooi

Vanmiddag wezen kijken en ik vond de kwaliteit bij leen en kwantum maar zo zo, dus dan toch maar naar een speciaalzaak, drie keer is scheepsrecht
Bij veel geld, groot huis, etc. zou ik geen shutters nemen maar blinden met verstelbare lamellen. Extreme kou en kou weren gaat het beste als je dat aan de buitenkant doet. Alleen vraag ik me af of we in Nederland wel verstelbare blinden hebben. Toen ik een foto van dichtbij zag, bleek het om gefixeerde schuine stand te gaan. Na vele foto's van shutters weet ik: nee. Neemt veel te veel licht weg, Bovendien is de middellijn is veel te breed, je hebt zelf matig zicht naar buiten. Ze zijn zwaar en donker, ook als ze wit zijn.

Houten jalouzieën vond ik op plaatjes leuk, totdat ik er serieus naar keek. Een stapel aluminum lamellen is best hoog. Een stapel van hetzelfde aantal houten lamellen is akelig hoog. Bij ramen tot aan het plafond ben je daarmee veel licht kwijt. Bij lagere ramen moet je de lamellen aan het plafond hangen om niet nog meer licht kwijt te raken. Het werden toen kunststof lamellen, wegens klein budget. Aluminium heeft mijn voorkeur. Zag tot mijn spijt dat de crisis voor een erg smal kleurenpalet gezorgd heeft.
Hoi!

Ik moest even googlen wat je precies bedoelde met blinden, dat is zoals ik het zag, meer voor de buitenkant van het huis dan voor binnen, klopt dat? Want buiten hebben we rolluiken dat zou denk ik niet gaan (zijn geplaatst door de vorige eigenaar) ons idee was in eerste instantie vitrage met overgordijnen, overgordijnen zijn we verliefd op alleen met de vitrage oid wil het maar niet lukken, de eerste leek meer op een laken, daarna gewoon glasgordijn gehangen en tis wel oké maar niet dat ik zeg wauw!

Ik mis iets maar kom er maar niet achter wat ik mis
Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar Duitsland stond altijd bekend als het walhalla wat vitrages betreft.

Misschien zou je daar kunnen kijken.

Wat bedoel je met "Ik wilde eigenlijk vitrage maar heb nu een glasgordijn" ? Volgens mij zijn dat 2 woorden voor hetzelfde.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Oh ja klopt, ik bedoelde in betweens, dus dat je wel naar buiten kan kijken maar niet naar binnen, Duitsland is een goede tip! Zodra ik de mogelijkheid heb zal ik daar eens gaan kijken!
Ik heb van alles wat, nl:

1/ strakke vouwgordijnen van een licht doorlatende stof. Erg fijn bij mij vele ramen, het kleedt af en laat toch licht door.

2/ overgordijnen bij de ramen waar vouwgordijnen zitten, zodat we in de avond geen inkijk hebben.

3/ witte houten jaloezieën, voor in de keuken. Geen band gedaan, omdat het 2 kleine ramen zijn en ik het strak wilde houden.

4/ rolgordijnen in de garage en boven.

Ik ben blij met de vouwgordijnen, mooie strakke belijning. Praktisch want ik hoef ze niet af te stoffen. In het vorige huis had ik overal jaloezieën, wat een stof daar op gaat zitten, niet normaal.

Ik was zaterdag in een huis met shutters en ik vond het er donker. Aan de voorzijde een klein raam en de achtergevel (noorden) geheel voorzien van witte shutters. Er moet daar standaard een lamp boven de eettafel aan. Ik vind het belangrijk om natuurlijk licht in huis te hebben. Mijn keuze zou niet op shutters vallen.
Oooo erg dit!

Ik ben vandaag naar een speciaalzaak geweest om te kijken naar Shutters, mede door de reacties hier ga ik dat niet doen, zoals ik in de winkel zag, is het meer "bak" dan lamel/jaloezie, vind privacy fijn maar ik hoef niet opgesloten te zitten, aangezien ik in de keuken 2 kleine ramen heb, (160-120 breed) ga ik daar eerst houten jaloezieën hangen om te kijken of het bevalt voordat ik weer voor het hele huis bestel en achteraf weer spijt krijg, lijkt mij voor nu de beste optie voorlopig

Nogmaals dank
Ik vind shutters te klassiek, jaloezieen zijn veel moderner en ook nog eens veel goedkoper, maar echt een hele mooie uitstraling. Bij de hema en praxis kan je ook jaloezieen op maat laten maken. Wij hebben ze in de woonkamer van maatstudio, is iets duurder, maar wel betere kwaliteit.
Mooi man, 9 maanden later. :popcorn:
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
Heb zelf houten jalouzien en dat was ten eerste een kostentechnische keuze, maar ook een praktische. Ik ben nl. bang dat als je niet in een loft woont met overal veel en grote ramen, de kans groot is dat dit nog best wat licht wegneemt.
Bovendien kun je shutters niet omhoog trekken als je gewoon vrij zicht wilt hebben.

In de zomer hebben wij bijvoorbeeld in de woonkamer de jalouzien meestal opengedraaid voor het raam hangen. In de winter vind ik het overdag daarvoor meestal net te donker, dus dan trekken we ze helemaal omhoog, zodat er niks meer de ramen blockt. Aan het eind vd middag gaan ze pas naar beneden of de zon moet fel de kamer inschijnen. Dan temper ik het licht.
Volgens mij kun je de meeste shutters ook wel openzetten, maar dan heb je echt een bak die je de kamer in moet laten steken. Vind ik in ons huis teveel ruimte innemen en niet handig.

https://www.medartposters.com/wp-conten ... w-Open.jpg

Ik vind houten jalouzien ook best mooi. Hoeven niet onder te doen qua looks. Je kunt vaak kiezen uit div. breedtematen qua lamellen en ook ladderband heb je in verschillende opties.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven