Werken in het weekend
dinsdag 14 februari 2017 om 21:35
Ik heb een hele leuke vacature gezien als planner binnen de kraamzorg, waar ik graag op wil solliciteren. Echter ik twijfel vanwege de flexibiliteit die wordt gevraagd. Het gaat om een parttime functie, maar met zeven dagen per week beschikbaarheid en flexibele werkuren. Qua opvang in principe geen probleem. Maar ieder weekend werken lijkt me niet prettig, en ook de avonduren niet. Mijn partner twijlelt ook omdat hij bang is dat we dan weinig tijd meer voor elkaar en ons gezin hebben. Iemand toevallig ervaring met deze functie/branche? Om welke tijden gaat het? En hoe is de verdeling weekend/doordeweeks. Hoe ver van te voren krijg je je rooster? Of misschien andere ervaringen van mensen die ook buiten kantooruren werken en de balans met je gezin. Het lijkt me echt een leuke functie, maar momenteel wil ik erg graag weg bij mijn huidige werkgever en wil niet vanuit dat gevoel de keuze maken. Uiteraard ga ik ook nog even bellen om te informeren, maar ben benieuwd of jullie informatie hebben.
dinsdag 14 februari 2017 om 21:42
Het is een gokje hoor, maar doorgaans werk je in de zorg in diensten. Een baby vraagt niet naar jouw gezin, dus de verloskundigen en kraamverzorgsters zijn in principe oproepbaar en de planner moet gewoon klaarzitten.
En als ik dan uitga van de roosters zoals dat in veel zorginstellingen gemaakt wordt, denk ik dat je moet rekenen op een maandelijks rooster waarbij je eventueel onderling kunt ruilen als dat nodig is.
Ik heb wel ervaring met diensten. Dat is goed te doen als de ander normale uren werkt. Ja, je bent soms in het weekend weg. Maar aan de andere kant heb je dan ook wel eens in de schoolvakantie middenin de week vrij.
En als ik dan uitga van de roosters zoals dat in veel zorginstellingen gemaakt wordt, denk ik dat je moet rekenen op een maandelijks rooster waarbij je eventueel onderling kunt ruilen als dat nodig is.
Ik heb wel ervaring met diensten. Dat is goed te doen als de ander normale uren werkt. Ja, je bent soms in het weekend weg. Maar aan de andere kant heb je dan ook wel eens in de schoolvakantie middenin de week vrij.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
dinsdag 14 februari 2017 om 21:44
Mijn man werkt al 30 jaar in zorg en welzijn, in een tehuis waar 24 uur per dag iemand aanwezig moet zijn. Dus die heeft regelmatig avonddiensten, weekenddiensten, enz. Maar dat hoort er nou eenmaal bij, en bij de meeste organisatie is het dus afwisselen, dus mijn man heeft elke maand 2 weekenden vrij en gemiddeld 3 avonddiensten per week. Maar dat is nou eenmaal zo, hoort bij het beroep, en vind je dat niks, dan moet je ergens van 9 tot 5 op kantoor gaan zitten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
dinsdag 14 februari 2017 om 21:45
Wat ik weet uit de zorg is dat je vaak wel een voorkeur vrije dag(deel) mag opgeven. Daarnaast werk je bv 3 van de 7 dagen, dit kan Vrijdag - zondag zijn maar ook maandag - woensdag.
Voor je gezin verlies je in mijn ogen geen quality time omdat je de kinderen kan brengen naar school en kan halen en vaker mee kan met uitjes. Daarnaast heb je op andere dagen tijd voor het huishouden/allerlei klusjes (of hobbies) waardoor je de tijd die je in het weekend over hebt echt aan je gezin kan besteden.
Voor je gezin verlies je in mijn ogen geen quality time omdat je de kinderen kan brengen naar school en kan halen en vaker mee kan met uitjes. Daarnaast heb je op andere dagen tijd voor het huishouden/allerlei klusjes (of hobbies) waardoor je de tijd die je in het weekend over hebt echt aan je gezin kan besteden.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
dinsdag 14 februari 2017 om 21:45
Om welke tijden het gaat, hoe snel je je rooster weet en hoe de verdeling doordeweeks/weekend is, lijkt me sterk afhankelijk van de organisatie.
Het lijkt me sterk dat je met een parttime functie ieder weekend moet werken.
Positieve punten; je hoeft wellicht geen 8 uur te werken per werkdag? Dan is een dag in het weekend goed te overzien want er blijven genoeg uren om wat leuks te doen. Daarnaast heb je minder opvang nodig, scheelt veel geld.
Ik heb (nog) geen kinderen en vindt onregelmatig werken nu wel te doen, collega's met kinderen vinden het ideaal.
Het lijkt me sterk dat je met een parttime functie ieder weekend moet werken.
Positieve punten; je hoeft wellicht geen 8 uur te werken per werkdag? Dan is een dag in het weekend goed te overzien want er blijven genoeg uren om wat leuks te doen. Daarnaast heb je minder opvang nodig, scheelt veel geld.
Ik heb (nog) geen kinderen en vindt onregelmatig werken nu wel te doen, collega's met kinderen vinden het ideaal.
dinsdag 14 februari 2017 om 21:52
Ja dat is ook zo, nu ik dit lees zijn er ook veel voordelen, vakanties deels vrij en misschien niet acht uur per dag werken, maar meer verdeeld. Ik heb vroeger ook in het weekend gewerkt en elke avond bereikbaarheidsdiensten, dat met name vond ik erg vervelend, omdat ik continue mijn telefoon bij me had en dan soms avonds laat nog aan het plannen was. Momenteel heb ik een baan onder kantoortijden, net als mijn partner. En wat was ik blij toen ik opeens iedere avond vrij was en elke zaterdag.
dinsdag 14 februari 2017 om 22:08
Ik heb eens stage gelopen op het planbureau van een kraamzorgorganisatie. Daar was het zo dat de medewerkers 's avonds/'s nachts bereikbaarheidsdienst hadden. Ze waren dan wel gewoon thuis. Werden dan dus op de diensttelefoon gebeld voor een inzet van kraamzorg, en regelden dit vanuit huis. Kantoortijden zaten ze wel op kantoor, dan deden ze ook andere taken. Dus een combi kantoor/onregelmatig.
Overigens is dit al wel 15 jaar geleden, maar als je het wil weten kan je eens bellen met de contactpersoon uit de vacature advertentie.
Verder werk ik zelf in de zorg, en elk weekend werken is hoogst ongebruikelijk. Meestal om en om werken/vrij, bij fulltime dienstverband. Wel afhankelijk van de setting/cao.
Overigens is dit al wel 15 jaar geleden, maar als je het wil weten kan je eens bellen met de contactpersoon uit de vacature advertentie.
Verder werk ik zelf in de zorg, en elk weekend werken is hoogst ongebruikelijk. Meestal om en om werken/vrij, bij fulltime dienstverband. Wel afhankelijk van de setting/cao.
dinsdag 14 februari 2017 om 22:29
Niet met die functie of branche, wel met parttime werken en 24/7 beschikbaar 'moeten' zijn. In de realiteit viel dat mee en mochten we ook aangeven wanneer we echt niet ingepland wilden worden.
Zo heeft de een zijn vaste hobby op maandagavond en een ander zijn kinderen op vrijdagmiddag. Ik werkte nog 12u per week bij een andere organisatie, die stonden redelijk vast. Dus ik gaf gewoon aan niet te kunnen op die dagen.
Ik vond de onregelmatigheid best pittig. Ik heb echter nog geen gezin, met een gezin lijkt het me erg zwaar.
Zo heeft de een zijn vaste hobby op maandagavond en een ander zijn kinderen op vrijdagmiddag. Ik werkte nog 12u per week bij een andere organisatie, die stonden redelijk vast. Dus ik gaf gewoon aan niet te kunnen op die dagen.
Ik vond de onregelmatigheid best pittig. Ik heb echter nog geen gezin, met een gezin lijkt het me erg zwaar.
dinsdag 14 februari 2017 om 22:41
quote:Damselindistress schreef op 14 februari 2017 @ 21:51:
Ik ken een kraamverzorgster die daar werkt en ben zelf ook aan het solliciteren. Mijn man werkt echter al onregelmatig dus vandaar dat ik niet ga reageren maar anders had ik het wel gedaan. De organisatie staat goed bekend.
Dat wordt dus kansloos als je niet echt flexibel bent to want die gaan heul veul brieven krijgen van mensen die het geen probleem vinden.
En persoonlijk vind ik dat je teveel beren op de weg ziet voor iets dat je graag zou willen.
Ik ken een kraamverzorgster die daar werkt en ben zelf ook aan het solliciteren. Mijn man werkt echter al onregelmatig dus vandaar dat ik niet ga reageren maar anders had ik het wel gedaan. De organisatie staat goed bekend.
Dat wordt dus kansloos als je niet echt flexibel bent to want die gaan heul veul brieven krijgen van mensen die het geen probleem vinden.
En persoonlijk vind ik dat je teveel beren op de weg ziet voor iets dat je graag zou willen.
dinsdag 14 februari 2017 om 22:42
Partner en ik werken beide heel regelmatig avonden en in het weekend. Dat doen we al sinds we elkaar kennen, dus we weten niet beter. Nu met een kind is het af en toe een heel geplan en hebben we minder tijd met z'n allen dan veel andere gezinnen. Maar dat maakt de tijd die wel wél samen hebben des te waardevoller!
dinsdag 14 februari 2017 om 22:47
quote:rosanne12 schreef op 14 februari 2017 @ 22:29:
Niet met die functie of branche, wel met parttime werken en 24/7 beschikbaar 'moeten' zijn. In de realiteit viel dat mee en mochten we ook aangeven wanneer we echt niet ingepland wilden worden.
Ik vond de onregelmatigheid best pittig. Ik heb echter nog geen gezin, met een gezin lijkt het me erg zwaar.Mijn man werkt al 25-30 jaar 36-40 uur per week onregelmatig... en hij leeft nog steeds. En dan met 12 uur per week "onregelmatig" al zuchten over "best pittig"?!
Ik vond de onregelmatigheid best pittig. Ik heb echter nog geen gezin, met een gezin lijkt het me erg zwaar.Mijn man werkt al 25-30 jaar 36-40 uur per week onregelmatig... en hij leeft nog steeds. En dan met 12 uur per week "onregelmatig" al zuchten over "best pittig"?!
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
dinsdag 14 februari 2017 om 22:50
dinsdag 14 februari 2017 om 23:13
quote:-Suze- schreef op 14 februari 2017 @ 22:41:
[...]
En persoonlijk vind ik dat je teveel beren op de weg ziet voor iets dat je graag zou willen.Maar zij gaat dan ook niet solliciteren, he, maar to (gluurder). Lees jij niet wie wat schrijft?
[...]
En persoonlijk vind ik dat je teveel beren op de weg ziet voor iets dat je graag zou willen.Maar zij gaat dan ook niet solliciteren, he, maar to (gluurder). Lees jij niet wie wat schrijft?
dinsdag 14 februari 2017 om 23:14
woensdag 15 februari 2017 om 06:57
quote:pejeka schreef op 14 februari 2017 @ 22:47:
[...]
Mijn man werkt al 25-30 jaar 36-40 uur per week onregelmatig... en hij leeft nog steeds. En dan met 12 uur per week "onregelmatig" al zuchten over "best pittig"?!
Lezen! Die 12u was mijn tweede baan,
En met een heftige depressie was 32u per week onregelmatig werken + 12 redelijk vaste uren best pittig ja.
[...]
Mijn man werkt al 25-30 jaar 36-40 uur per week onregelmatig... en hij leeft nog steeds. En dan met 12 uur per week "onregelmatig" al zuchten over "best pittig"?!
Lezen! Die 12u was mijn tweede baan,
En met een heftige depressie was 32u per week onregelmatig werken + 12 redelijk vaste uren best pittig ja.