Werk & Studie alle pijlers

Werkoverleg

24-02-2017 20:01 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Mijn werk wilt in het weekend, op een zaterdag, een werkoverleg doen. Dit omdat het doordeweeks druk is en de telefoon vaak gaat en het in het weekend rustig is om het een en ander te bespreken hoe het met het bedrijf gaat. Dit duurt 2 a 3 uurtjes en kan gecompenseerd worden door bijvoorbeeld eerder van werk weg te gaan.

Hoe kijken jullie hier tegen aan als je 40 uur per week werkt en dit op een zaterdagochtend georganiseerd wordt?
Wij hebben elk kwartaal overleg. En dat overleg is 's avonds na werktijd.

De werkgever zorgt voor een simpel buffetje of broodjes.

En de tijd mogen we compenseren door op een ander moment eerder naar huis te gaan.

Vond ik het de eerste keer leuk? Nee, ik dacht net als jij 'blijf af van mijn vrije tijd'.

Maar ach, alles went en het is gelukkig maar 1x per kwartaal.

Sommige banen zijn nou eenmaal niet geschikt om overleg onder werktijd te houden.
quote:Vergeten schreef op 24 februari 2017 @ 20:13:

[...]

Het is een klein bedrijfje waar we met zn allen de telefoon opnemen, niet 1 persoon die de telefoon behandeldDan huren ze voor die twee uur een telefoniste die opneemt, de boodschap en het telefoonnummer noteert en dit na 2 uur doorgeeft. Stuk simpeler en goedkoper. Want als jij vrijdagmiddag om 15 uur vertrekt, wie doet dan de telefoon
[quote]Vergeten schreef op 24 februari 2017 @ 20:24:

[...]

Ja precies, wat langer doordeweeks vind ik niet erg en heb ik ook aangegeven. Maarja, te moe:[/quote]

Op zaterdag ben ik moe en wil ik uitslapen (liefst tot 11 uur of later).

En niet om 9 of om 10 uur op mijn werk staan voor één of andere duffe vergadering.
[quote]Vergeten schreef op 24 februari 2017 @ 20:24:

[...]

Ja precies, wat langer doordeweeks vind ik niet erg en heb ik ook aangegeven. Maarja, te moe:[/quote]

Wie zegt: te moe?
Nou, ik zou het niet gecompenseerd willen hebben met eerder weggaan want dat gebeurt toch nooit.

Ik zou die uren gewoon uitbetaald willen hebben voor weekend tarief.
quote:absor schreef op 24 februari 2017 @ 20:25:

Als ze zeggen dat het eenmalig is en de tijd krijg je gewoon gecompenseert notabene

Vind het wel heel rigide om dat perse niet te doen

Vooral omdat ze blijkbaar iets belangrijks willen bespreken wat echt iedereen aangaat en er tijd en aamdacht voor moet zijn...reorganisatie misschien?

Ik zou het geen probleem vinden en zeker gaanKlopt, een reorganisatie. Maar waarom zou een werkoverleg niet tijdens werk kunnen? Het is notabene werk. Vind het werkoverleg zeker wel belangrijk en moet ook gebeuren, maar wel doordeweeks. Mijn weekend is mijn vrije tijd.
Het is eenmalig, jullie zijn een klein team. Wel zo fijn als iedereen even meewerkt. Komt de sfeer alleen maar te goede. 2 uurtjes, doe niet zo moeilijk. Maar goed, dat is mijn mening en ik doe mijn werk met plezier dus dat is wel anders dan dat je er geen plezier in hebt.
Ik weet niet hoe jullie qua lunchpauze zitten en hoe lang het overleg moet duren, maar bij mijn vorige week deden we het ook wel eens in de lunchpauze.

Dat enkele telefoontje dat net binnenkwam moest maar even wachten, of er ging even een collega weg om telefoontje op te nemen.
Bij ons is dat standaard buiten de openingstijden. Anders komt er niks van terecht.

Wekelijks een presentatie en tweewekelijks teamoverleg. Ik vind dat dus helemaal niet zo raar.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:wolkie schreef op 24 februari 2017 @ 20:27:

Het is eenmalig, jullie zijn een klein team. Wel zo fijn als iedereen even meewerkt. Komt de sfeer alleen maar te goede. 2 uurtjes, doe niet zo moeilijk. Maar goed, dat is mijn mening en ik doe mijn werk met plezier dus dat is wel anders dan dat je er geen plezier in hebt.

Ik ben 1u15 enkel onderweg naar mijn werk.

Als ik om 9u vergadering heb, moet ik dus weg zijn om half 8.

Vergadering tot 11u?

Dan ben ik dus ten vroegste om 12u30 thuis.

En ik zou dus maar 2 uur gecompenseerd zien ... Terwijl ik langer onderweg ben dan de vergadering duurt.

En mijn zaterdag naar de haaien is.

Dan blijf ik dus echt 's avonds liever 2 uur extra ...
Ja met 2 uur langer blijven zou ik veel minder moeite hebben dan een zaterdag terugkomen.

Gelukkig halen ze bij ons niet zulke rare fratsen uit.
quote:wolkie schreef op 24 februari 2017 @ 20:27:

Het is eenmalig, jullie zijn een klein team. Wel zo fijn als iedereen even meewerkt. Komt de sfeer alleen maar te goede. 2 uurtjes, doe niet zo moeilijk. Maar goed, dat is mijn mening en ik doe mijn werk met plezier dus dat is wel anders dan dat je er geen plezier in hebt.Klopt, idd fijn als iedereen meewerkt. Een collega bijvoorbeeld kan niet op een zaterdag vanwege kinderen. Maar doordeweeks is zij sowieso op kantoor. Iedereen is er dan. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan, denk ik dan. De ene heeft een wedstrijd, de ander met kinderen etc. Doordeweeks is iedereen sowiewo al aanwezig.
Ongeacht of je je werk wel of niet leuk vindt, ik zou er ook niet aan beginnen. Kost je zo en halve dag. Als ze het zo belangrijk vinden regelen ze doordeweeks maar wat. En moe? Wat een kulreden. Gister gewerkt en aansluitend ouderavond tot 21:00 gehad, dan ga ik ook niet miepen van "moe".
eerlijk gezegd denk ik dat je hier het verkeerde probleem voorlegt.

wat mij betreft is het ontbreken van je motivatie voor je werk een veel groter probleem,

dan eenmalig op zaterdag een ochtend terug moeten komen naar je werk,

waar je nog gewoon voor gecompenseerd gaat worden ook. Ik werk in de zorg, moet vele bijscholingen naast mijn gewone werktijden doen, krijg deze niet gecompenseerd, en als er werkoverleg plaatsvind op mijn toevallig vrije dag heb ik pech, moet ik komen en zal ik inderdaad op een andere dag een paar uur eerder weg kunnen. Of nee, eigenlijk niet, want werkoverleg is ook hier in eigen tijd. Jammer, helaas maar het is niet anders, en omdat ik enorm gemotiveerd ben in mijn werk zie ik dit, zolang het sporadisch is, niet als een probleem.

Wat ik wel als een probleem zie is dat je heel duidelijk aangeeft totaal niet gemotiveerd te zijn binnen dit werk.

Ben je hiermee bezig, door op zoek te gaan naar wat je wel zou willen doen? Binnen deze baan, of misschien wel een andere?
quote:littlethingsmatter schreef op 24 februari 2017 @ 20:39:

wat mij betreft is het ontbreken van je motivatie voor je werk een veel groter probleem,

waar je nog gewoon voor gecompenseerd gaat worden ook. Ik werk in de zorg, moet vele bijscholingen naast mijn gewone werktijden doen, krijg deze niet gecompenseerd, en als er werkoverleg plaatsvind op mijn toevallig vrije dag heb ik pech, moet ik komen en zal ik inderdaad op een andere dag een paar uur eerder weg kunnen. Of nee, eigenlijk niet, want werkoverleg is ook hier in eigen tijd. Jammer, helaas maar het is niet anders, en omdat ik enorm gemotiveerd ben in mijn werk zie ik dit, zolang het sporadisch is, niet als een probleem.

Wat ik wel als een probleem zie is dat je heel duidelijk aangeeft totaal niet gemotiveerd te zijn binnen dit werk.

Ben je hiermee bezig, door op zoek te gaan naar wat je wel zou willen doen? Binnen deze baan, of misschien wel een andere?

Klopt wel wat je zegt. Als zij paar jaar geleden ermee was gekomen om het overleg op een zaterdag te doen was ik wel gegaan. Toen had ik het naar mijn zin, kwam altijd vrolijk naar werk. Maar nu ik het minder vind voel ik mij niet verplicht om mijn vrije dag hiervoor op te geven.

Ben inderdaad bezig om uit te zoeken met wat ik wil.
Het is ook lastig. Als je zelf het belang ervan inziet voelt het al heel anders. Hier hadden ze bedacht om op zaterdag met z'n allen het schoolplein op te gaan ruimen. Ja nou sorry maar daar pas ik voor. Ik kom ook vaak terug voor avonden en studiedagen en hoewel die uren wel opgenomen zijn ga ik daar best overheen. Ik probeer tegenwoordig wel te kijken wat IK belangrijk vind, ik werk tenslotte niet voor niets maar 24 uur
Mijn man heeft eens in de zes weken een overleg op donderdagavond, na het werk. Werkgever zorgt voor pizza's, maar verder is het volledig in eigen tijd.... En toevallig is donderdag ook nog de dag dat man ouderschapsverlof heeft maar er wordt eigenlijk wel verwacht dat hij er bij is (met een uur reistijd enkele reis...). Dat is pas stom!!
quote:Vergeten schreef op 24 februari 2017 @ 20:08:Heb aangegeven waarom het niet op doordeweekse dag van 15 tot 17 uur kan. Maar argument is dat collegas dan moe zijn en niet meer fit zijn.Dat vind ik een flutargument. Alsof iedereen die speciaal op zaterdag naar het werk moet komen, daartoe wel gemotiveerd is.
Wat voor bedrijf is het?
Ik zou er niet blij van worden maar wel gaan. Soms gaan die dingen zo.
Bedenk dat het weigeren van (zeer) incidenteel overwerk gezien kan worden als werkweigering.
Niet geschoten is altijd mis
quote:Bitje93 schreef op 24 februari 2017 @ 20:59:

Bedenk dat het weigeren van (zeer) incidenteel overwerk gezien kan worden als werkweigering.

Vraag is hoe "zeer incidenteel" dit is ...

Veel kans dat als ze het er 1 maal doorhebben ze er vanuit gaan dat je elke maand of elke 2 maand wel een zaterdag opoffert.

Is er geen optie met een antwoordapparaat overdag tijdens de week?
quote:littlethingsmatter schreef op 24 februari 2017 @ 20:39:

Ben je hiermee bezig, door op zoek te gaan naar wat je wel zou willen doen? Binnen deze baan, of misschien wel een andere?Klopt, van mensen in de zorg is het ook algemeen bekend dat zij hun grenzen niet aangeven.
quote:Bitje93 schreef op 24 februari 2017 @ 20:59:

Bedenk dat het weigeren van (zeer) incidenteel overwerk gezien kan worden als werkweigering.Hoe kan dit gezien worden als werkweigering als een overleg in het weekend wordt gepland en mijn eigen tijd is?
quote:Niceday76 schreef op 24 februari 2017 @ 21:02:

[...]

Klopt, van mensen in de zorg is het ook algemeen bekend dat zij hun grenzen niet aangeven.

Ik vind dat ook behoorlijk veel onbetaald werk. Belachelijk. In het onderwijs gebeurt het ook veel en hoewel ik echt niet elk uurtje bijhoud ga ik niet mee in die gekte.

Ik heb dan ook nog nooit overspannen thuis gezeten en veel van mijn collega's wel en ik doe m'n werk prima.

Maar ik ga nu een beetje off topic

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven