Eenzaam

26-02-2017 21:57 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi goedenavond,

Ik weet niet zo goed wat ik wil met dit topic.

M'n hart luchten en hopelijk misschien mensen te treffen die het herkennen.

Korte situatie schets.

Alleenstaand, co ouder, werkend (32 u pw), m'n moeder is nu al lange tijd overleden (ong 14 jaar), en m'n vader is ongeveer 1 maand per jaar in NL. Sporadisch contact met m'n familie, bewust afstand genomen omdat zij m'n moeder vreselijk hebben laten zakken tijdens haar ziekbed.

Contact met opa en oma's is er nog wel.

Maar het voelt zo verdomd eenzaam, geen ouders waar ik op kan leunen. Die mij uit de brand kunnen helpen met bijv m'n zoon. Of gewoon een arm om je heen, als het moeilijk is. Maar ook om te voelen dat er mensen zijn die wel trots op je zijn.

Ik heb een stel leuke vrienden, maar toch voelt het anders. De basis ontbreekt, zo voelt het. Het maakt mij verdrietig en leeg.

Blij dat ik hier even m'n verhaal kan neerzetten.

Dank voor het lezen.
Wat sneu dat je je zo voelt. Heb je zelf een idee wat er kan of moet veranderen om van dat gevoel af te komen?
Don't worry, be happy!
Allereerst een dikke

Hoe komt het dat je vader niet als basis voelt? Ook al is hij maar 1 maand jaar fysiek aanwezig, de rest van de tijd kan contact op andere manieren.
Dank jullie wel.

Er is veel gebeurd, en als hij hier is en we zien elkaar merk ik dat ik blijkbaar niet goed genoeg ben.

Tegen m'n broer en z'n vriendin is hij heel amicaal.

Tegen mij praat hij eigenlijk niet.
Wat vervelend, ik snap je wel. Al heb ik beide ouders nog
Met je broer dus ook geen contact meer? Kan contact met vader nog verbeteren?

Heb hier geen ervaring mee maar kan me voorstellen dat je iets mist.
Misschien weet je vader niet goed hoe hij meer contact met je moet hebben/praten. Is het een idee om eens met hem te gaan zitten om er over te praten waarom het tussen jullie niet zo soepel loopt?
Mijn vader is gewoon echt geen prater, nooit geweest ook.

En ook niet het type die eens een arm om je heen slaat ter compensatie ;).

Financieel kan ik op hem rekenen als het bijv even niet gaat.

Maar mis juist die warmte, zeker die na een scheiding zo ontbreekt.
Snap je heel goed. Gelijke situatie, klassieke omgangsregeling. Ouders 9 maanden in het jaar weg. Je voelt je eigenlijk gewoon 'een wees'. Ze zijn er nooit tijdens de voor jou belangrijke momenten en als ze er zijn, geen arm om je heen. Ik heb die nu gevonden in mijn vrienden. Hoop voor jou dat je daarin kunt vinden waar je naar op zoek bent. Begrip, meedenkend en wellicht af en toe fysiek wat hulp. Sterkte en een knuffel van mij!
Wat erg voor je! Ik herken het een beetje, ben zelf ook een alleenstaande moeder, weinig familie, heb wel mijn moeder nog. Gelukkig!

Maar ook regelmatig een eenzaam/ leeg gevoel. Helemaal tijdens deze grijze dagen voelt het zwaar en lukt het me niet goed om me gelukkig te voelen.

Wat je hieraan kunt doen weet ik niet. Fijne mensen om je heen zijn ontzettend belangrijk.

Tijdens mijn relatie heb ik me geen moment eenzaam gevoeld, het is heerlijk om je geliefd en veilig te voelen.

Misschien helpt het jou ook, het hoeft niet zozeer een liefdesrelatie te zijn, maar je vriendschappen verdiepen wanneer hier tijd voor is?

Je omringen met mensen die je een goed gevoel geven.

En de dingen doen waar je blij van wordt. Wanneer ik me depri voel push ik mezelf om naar buiten te gaan en uit te waaien, door weer en wind Ik voel me dan heerlijk als ik weer thuis in de warmte kom en me op de bank kan nestelen.

Of de muziek hard aan zetten en koekjes/ taarten bakken!

En erkennen dat je je soms eenzaam voelt, hier met iemand over praten.

Als je alleen voor je kind zorgt kun je niet op elk moment de deur uit en ben je genoodzaakt veel avonden thuis te slijten maar op lege momenten app ik desnoods iemand die dichtbij me staat of plan ik een leuke afspraak, ook dat helpt!
Ik ben ook heel eenzaam.

Volgens mij is het begin van een oplossing om je niet te schamen.

Ik voelde me lang damaged goods ofzo, omdat ik zoveel mensen ben kwijt geraakt en nu geen sociaal netwerk heb.

Maar schaamte houdt je verlamd, verhinderd dat je de oplossingen kan zien

Daarom, schaam je niet en geef het toe, ook als het je een ongemakkelijk gevoel geeft.

Zoals je hier trouwens al doet, echt goed!

Je staat niet alleen
The fact is i just saw a blizzard hunt a lizard in the muted light — Flea
ik ben ook regelmatig eenzaam

en praat er ook over , is wel echt taboe onderwerp heb ik ervaren.

Heb zelf meerdere kinderen en solo ouder dus geen kindvrije dagen.

Al vraag ik me af of het met een tekort aan contacten te maken heeft, zelf heb ik veel goede contacten nl. Het is denk ik meer de diepgang of je echt gekend en gezien voelen.

Ik laat mijn eenzaamheid toe , loop er niet voor weg ...laat het over me heen komen.....eerlijk gezegd verdiept het zich verder....ik denk dat het een fase is....dat over een paar jaar weer anders is.....
--
Wat vervelend dat je je zo voelt. Gelukkig ben je hier komen schrijven

Ik heb dat ook lange tijd gehad. Je bent vanaf nu een beetje minder alleen want ik ben bij je
Heel herkenbaar Eenzaam !

Ik ben 8 jaar terug gescheiden ,de kids gingen met mij mee .

De kids op nummer 1 bij mij, je bent er altijd voor hun, had mn werk,mn huishouden mn handen vol ermee ! en tot op heden hebben ze helaas geen contact met hun moeder !

De meeste zullen de ellende van een scheiding wel kennen, koophuis word verkocht en je hebt met spoed een woning nodig met 2 kids, via via kon ik er 1 huren in een ander gedeelte van het land ! je begint er met veel energie, een nieuwe start , kids super blij Ik ook blij !

Altijd druk, door de drukte heb je eigenlijk weinig tijd voor jezelf, ik leerde een vrouw kennen waar het super mee klikte, en zij lag nog in een scheiding, Op zich maakt dat niks uit het geeft je nog veel meer energie, want tja je wilt niks anders als iedereen gelukkig zien, Ze kwam wat vaker over de vloer zodat ook mijn kids aan haar konden wennen, en het ging toppie ! We woonden nog niet samen, trouw ging ze naar haar eigen huis, met haar ex ! Ze werd zwanger en je leeft op een paar super mooie wolken, vreugde, plannen maken , mn kids dolblij want tja die zien dat papa elke dag vrolijk is , De dag van de bevalling kwam eraan , zenuwachtig trots kwam dan eindelijk een mooie dochter ter wereld ! Ineens kreeg ik een raar gevoel in mijn buik, Ik zal niet teveel in details treden, maar na een dna bleek dat mooie meisje niet van mij te zijn ! Dus tja als een blok ben je aan de grond genageld , je wereld stort in en einde relatie, maar tja je moet door mn kids op nummer 1 en altijd blijven lachen toch ! ( voor de buitenwereld ) Op zn hollands gezegd ben ik een type die een vrouw op handen draagt ! Je bent er klaar mee en je gaat verder met de dingen die je bezig houden, je kan de wereld weer aan, je kids worden iets groter en zijn meer weg , hun eigen ding , in mijn werkzaamheden ruimde ik geregeld mensen op die zelfmoord hadden gepleegd die weken zo niet maanden in huis lagen.. Eenzaamheid kan een mens tot rare dingen brengen !! triest een doelloos leven ? waarom kwamen ze zover ? altijd iets wat ik mijzelf afvroeg ! Helaas moest ik gedotterd worden en kon ik mn werk niet meer doen ! afgekeurd hele dagen bij de deur, en altijd een big smile, mn kids meer weg en zit je dan, mn huis netjes, kom nooit in een kroeg , je leeft terug getrokken , loop eens een rondje met mn hond , internet ga je afstruinen opzoek naar ?? je maakt eens een praatje op straat maar thats itt !! Dan heb je het gevoel van eenzaamheid , wat een gemis is het dan geen partner waar je dolblij op bent of leuke dingen mee kan doen ! dingen mee bespreekt ! contacten met mn familie zijn dood gebloeid doordat ik en hun altijd druk zijn, Dat is vaak even een foontje en klaar ! Eenzaamheid bah wat een naar gevoel ! Best wel doelloos je energie weer opladen ! waren mn kids nog maar kleiner hahah ! ik heb het hier neer gezet zodat je toch kan zien, lezen dat je absoluut niet de enige bent die Eenzaam is !!
tja
Het valt me trouwens op dat veel mensen die hier eenzaam zijn, alleenstaande ouders zijn. Toen ik er eens op een avond helemaal doorheen zat was ik met een goede vriend aan het appen, hij vroeg me hoe het ging en ik heb op dat moment in m'n wanhoop geantwoord dat ik me zo rot en eenzaam voelde. Hij begreep er helemaal niks van: 'Je hebt toch een kind? Hoe kun je je dan eenzaam voelen? Je hebt afleiding genoeg'. Gewoonlijk zeg ik altijd dat het goed met me gaat, ook omdat mensen niet begrijpen dat je je zo eenzaam kunt voelen. Mijn eigen moeder zou het niet eens begrijpen, wanneer het gaat over eenzame ouderen zegt ze dat het vast rotte mensen moeten zijn geweest anders hadden ze wel een sociaal netwerk opgebouwd Terwijl eenzaamheid veel dieper gaat dan dat. Mensen die het gevoel niet kennen begrijpen het niet goed, snappen niet dat het niet 1,2,3 op te lossen is.

Kennen jullie dit soort reacties ook?
Mensen vinden het soms eng, eenzaamheid en emotionele pijn van anderen maakt machteloos.

En sommigen proberen als reactie daarop je gevoelens weg te werken door dat soort dingen te zeggen als: ach joh, valt wel mee toch?

Er heerst ook een taboe op eenzaamheid

Als je het bent zal er wel wat mis met je zijn.

Ik kan jullie twee boeken aanraden

Russ Harris: the reality slap. Ook in het Nederlands verschenen

Doris Wolf: eenzaamheid overwinnen

Niet dat daar de oplossing in zit.

Ik ben ook na het lezen eenzaam, maar in mijn opinie is het taboe en de schaamte overwinnen zo belangrijk.

Naar jezelf toe. Als je jezelf bv tekort voelt schieten omdat je eenzaam bent, of alsof er iets mis is met je, laad je pijn op pijn.

Dus toedeloe taboe. Niet iedereen heeft een Facebook leven vol vrienden en gezelligheid.

Waarschijnlijk ook een deel niet waarvan het zo lijkt
ik heb wel een druk leven

en werk

en veel contacten, buren kennissen schoolplein

en veel kinderen, 4 stuks

en vrienden en aandacht , uitjes etc

toch voel ik mij regelmatig eenzaam

volgens mij is het een tekort in aansluiting?
--
Ik voel me ook vaak alleen en eenzaam, ook alleenstaande moeder van 2 kinderen. En recentelijk ook nog mijn baan verloren. Zeker met dit trieste weer voel ik me eenzaam. Niets aan zo. Dus nee, je bent niet alleen met dat gevoel. Ik hoop dat het zonnetje voor ons allen snel weer gaat schijnen. Iedereen veel sterkte!
Het is pittig om alleen kinderen op te voeden. Je bent niet flexibel, de meeste avonden kun je geen kant op... je wereld wordt snel klein, herkenbaar! Maar probeer er het beste van te maken. Lees een mooi boek, kijk een goede film, bel iemand op. Ga overdag zoveel mogelijk naar buiten, uitwaaien inderdaad. Je kinderen worden ouder en dan komt er ook weer meer ruimte voor jou. Probeer vast daarop voor te sorteren. Ga sporten in teamverband of iets ander sociaals. En vooral, geniet van je kinderen. Het is niet altijd makkelijk, maar het is het zo waard!
quote:kers schreef op 27 februari 2017 @ 11:08:

Mensen vinden het soms eng, eenzaamheid en emotionele pijn van anderen maakt machteloos.

En sommigen proberen als reactie daarop je gevoelens weg te werken door dat soort dingen te zeggen als: ach joh, valt wel mee toch?

Er heerst ook een taboe op eenzaamheid

Als je het bent zal er wel wat mis met je zijn.

Dat taboe is wel een punt inderdaad. Het lijkt ook op een ander taboe waarin ik mij meer heb verdiept; Nog nooit een relatie hebben gehad. Het taboe versterkt de situatie terwijl dat onterecht is!

Ik vind dit topic een heel goed idee en ik hoop dat het oplucht erover te kunnen schrijven.

quote:tinnifin schreef op 27 februari 2017 @ 19:54:

ik heb wel een druk leven

en werk

en veel contacten, buren kennissen schoolplein

en veel kinderen, 4 stuks

en vrienden en aandacht , uitjes etc

toch voel ik mij regelmatig eenzaam

volgens mij is het een tekort in aansluiting?

Volgens onderstaande site is dit emotionele eenzaamheid. Je hebt wel genoeg contact momenten maar te weinig diepte om echt contact te maken.

http://www.eenzaam.nl/ik-en-eenzaamheid ... enzaamheid
Ja ik ben ook blij met dit topic.

Om jullie een hart onder de riem te steken...

Kijk de TED talk van brene Brown over kwetsbaarheid...

Er is niks om je voor te schamen

Vanavond bijvoorbeeld zou ik zo graag mijn beste vriendin bellen met wie ik na 23 jaar vriendschap op mysterieuze wijze het contact verloor. Dan denk ik aan onze leuke gesprekken en uitjes en snijdt het door me heen.

Ik ben zoveel mensen kwijt geraakt, die ik nog elke dag mis. Eenzaamheid gaat vaak gepaard aan rouw.

Dat komt er dan bij.

En juist bij verdriet kun je, oh ironie, die vriendschappen zo goed gebruiken.

Ja, het gemis is zo groot dat het nog voelt alsof ik ze nog allemaal om me heen heb.

Mensen onderschatten het verlies van vrienden en kennissen.

Er is genoeg ruimte voor als een relatie uitgaat maar als vriendschap over gaat lijkt diep verdriet / rouw minder geaccepteerd.

Dan is het nog sterker van: ach, kan gebeuren

Terwijl het zo'n impact kan hebben.
Ging wat fout. Zie post hieronder van mij.

Excuses.
quote:gurly3 schreef op 28 februari 2017 @ 00:47:

Herkenbaar. Ik ben bijna 27, in relatie. Verder heb ik 1 broer en 1 zus en is me moeder 6 maand geleden overleden, mijn belangrijkste persoon in mijn leven. Ook geen vader in mijn leven gehad. Verder geen familie in NL.

Sinds mijn moeder is overleden voel ik mij eenzaam.. en heb geen oplossing nu voor jou of mijzelf maar ik wil toch paar woorden zeggen.

Ik mag mij eenzaam voelen en verdrietig, maar ik bedenk mij ook wat zij mij wel heeft achter gelaten. Een lieve zus en lieve maar ingewikkelde broer.

Wij gaan t met zijn 3en doen.

Jij hebt je kinderen maar jij mag je ook eenzaam voelen, alleen hoop ik dat je meer rust gaat vinden en hetgeen ziet wat je wel nog allemaal hebt en misschien je op een dag toch met minder, "rijk" kan voelen Door de mensen om je heen,die er nog wel zijn.

Bepaalde leegte word misschien niet opgevuld, dat hoeft eigenlijk ook niet want t zal nooit t zelfde zijn maar durf ook bij je familie of vrienden te vragen wanneer je behoefte hebt aan misschien een extra dagje uit of praten.

Hopelijk krijg je nog werkend advies van andere hier.

Sterkte.
Voor mij is dit ook herkenbaar, en idd vriendinnen begrijpen dat soms niet maar goed ze hebben allemaal een relatie! Niet dat ik dat krampachtig wil hoor zeker niet, soms vind ik het heerlijk als mijn kinderen naar hun vader zijn en ik lekker niks heb maar toch.......blegh

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven