Gezondheid alle pijlers

Borstonderzoek

26-01-2009 10:45 44 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Twee weken geleden heb ik zelfonderzoek gedaan en volledig in de paniek geslagen. Wat een hobbels en bobbels overal. Spaansbenauwd heb ik het ervan gekregen.

Ook voelt mijn linker heel anders dan rechts.

Links voelde ik geen knobbel, maar wel iets glibberen onder mijn vingers dat hader is dan rechts. Het heeft iets weg van een spier, maar ik kan het aan de andere kant niet vinden.

Vriend heeft ook gevoeld (meerdere keren) en zegt niets vreemds te voelen, maar alleen klieren.

Ik ben redelijk hypochondrisch aangelegd en heb vervolgens 2 weken lang zitten duwen en trekken aan die plek. En ja, het blijft harder en groter dan in mijn andere borst en het blijft op een soort spiertje lijken. Mijn huid glibbert er overheen.

Afgelopen vrijdag was de paniek op het hoogtepunt en heb ik panisch de huisarts gebeld of ik meteen langs mocht komen. Gelukkig mocht dat. Ze vertelde mij dat het nu eigenlijk niet het juiste moment is om alles te bevoelen (2e week cyclus), maar dat ze het wel wilde doen. Haar conclusie was dat ze niets bijzonders voelde, maar alleen klierweefsel. Ik heb haar de plek 2 keer aangewezen en dat heeft ze bevoeld, maar ze zegt dat ze niets verontrustends voelt. Ze zei dat ze niet ongerust was en dat ik dat ook niet hoefde, omdat ze alleen klieren voelde en dat mijn borsten een tikkeltje gespannen waren.

Ze stelde voor dat ik nog een keer terugkom vlak na mijn menstruatie om eea nog eens te herhalen. Dan voelt het minder gespannen.

Daar ben ik nu van in de stress. En intussen voel ik nog veel meer dan vorige week (ben wel opgehouden met mezelf te bevoelen!).

Overigens ben ik 31, het komt niet in de familie voor en de andere verhoogde risico's heb ik niet. Maar ik ben wel bang. Wie heeft ook zoiets bij de huisarts gehad?
Je kunt op je huisarts vertrouwen.

Maar uit je verhaal blijkt wel dat je ondanks de geruststellingen van je huisarts ongerust blijft.

Dan maak je weer een afspraak met je huisarts, en dan zeg je dat je er zo ongerust over bent en dat je graag een mammografie wilt. Dan weet je zeker waar je aan toe bent.
Ik ben altijd flink ongerust... Momenteel heb ik daar ook therapie voor om beter om te gaan met ziektevrees. Over 2 weken ga ik opnieuw naar de huisarts voor de voorgestelde check. Ik wil eigenlijk van jullie weten wat jullie zouden denken bij deze uitkomst van afgelopen vrijdag.
Tjah als je al hypochrondrisch bent aangelegd is zoiets doen wel vragen om problemen . Als ik me zelf aan borstonderzoek onderwerp voel ik ook vanalles en nog wat aan klieren en bobbels. Een echte tumor of cyste is naar mijn idee dermate groot en "apart" van de rest dat je dat wel goed opmerkt. Ik heb zelf het BRCA1 gen en maak me niet zo druk eigenlijk. Ik doe niet eens aan zelfonderzoek omdat de resultaten daarvan niet echt bewezen zijn en je het vaak wel opmerkt als er iets loos is.

Ik zou in jouw geval nog eens naar de dokter gaan en idd om een mammografie of echo vragen.

Oh jouw uitslag van afgelopen vrijdag.. Als ik die zelf had gekregen dan was ik gerustgesteld omdat ik me niet zo druk maak over dingen en uit de uitslag niet blijkt dat er iets aan de hand zou zijn. Zelfs als draagster van het borstkanker gen.
@ CassieViva: dank je wel voor je reactie. Waarom zou jij gerustgesteld zijn en stel je mij voor om terug te gaan naar de dokter voor een mammo/ echo?
quote:bollo schreef op 26 januari 2009 @ 10:55:

Ik ben altijd flink ongerust... Momenteel heb ik daar ook therapie voor om beter om te gaan met ziektevrees. Over 2 weken ga ik opnieuw naar de huisarts voor de voorgestelde check. Ik wil eigenlijk van jullie weten wat jullie zouden denken bij deze uitkomst van afgelopen vrijdag.

Ik zou denken dat huisarts gelijk heeft en dat tweede onderzoek doet over twee weken om jou gerust te stellen.

Overigens ben ik ook panisch voor bultjes e.d. en heb een bultje/plekje zoals jij beschrijft. Als vanaf mijn zestiende ofzo. Keer of twee mee terug naar huisarts geweest, omdat ik er ook niet gerust op was. Ben nu 28 en bultje zit er nog steeds en ik doe het nog
En heb jij regulier onderzoek omdat je draagster bent van het gen? Ik ben benieuwd hoe jij dan toch met die bepaalde onzekerheid omgaat. Wil je dat vertellen? (hoeft natuurlijk niet hoor!)
@ Star: dank je wel!! Ik heb me voorgenomen om zelf met mijn handjes van alles af te blijven want het hobbelige landschap is mij teveel. Het zweet liep langs m'n lijf!
Kan het me voorstellen hoor

Ik heb ook al tig enge dingen gehad. In mijn eigen rare hoofd dan
Zijn bij jullie links en rechts ook voelbaar verschillend of alleen zichtbaar?

En als het echt iets verdachts was, dan had de HA me toch wel meteen doorgestuurd?
@ Bollo.. Ik adviseer jou om toch voor een mammo of echo te gaan omdat je anders jezelf gek blijft maken. Ik merk op uit jouw posts dat je totaal niet gerustgesteld bent. Ik zou zelf dus wel gerusgesteld zijn en er vrede mee hebben. Maar jij zo te zien helemaal niet. Een mammo geeft toch wat meer zekerheid en misschien kun je het na die uitslag dan gewoon loslaten?

Er zitten wel meer hobbels en bobbels in je lichaam die misschien vreemd aanvoelen maar gewoon zo zijn.

Ik heb geen extra controles nog omdat ik nog niet in de risico leeftijd zit.
Ook voelbaar, klieren lopen echt niet in elke borst hetzelfde, da's normaal hoor!

Ja, die huisarts gaat je heus niet twee weken langer door laten lopen als ze echt dacht dat je iets ernstigs had.
Kijk voor de grap eens naar die bultjes op je tepels, die zitten toch ook niet op elke tepel op dezelfde plek?
Nee, die heb ik (helaas) ook al uitgebreid aan een inspectie onderworpen en dat beviel me ook niet. Wel grappig dat jij dat nu schrijft... : - )
Zie, weer een geruststelling, horen ook niet symmetrisch te lopen. Dat zou pas eng zijn
quote:ramiaatje schreef op 26 januari 2009 @ 10:52:

Je kunt op je huisarts vertrouwen.

Maar uit je verhaal blijkt wel dat je ondanks de geruststellingen van je huisarts ongerust blijft.

Dan maak je weer een afspraak met je huisarts, en dan zeg je dat je er zo ongerust over bent en dat je graag een mammografie wilt. Dan weet je zeker waar je aan toe bent.

Ja, tuurlijk. En die huisarts die doet dat gewoon.

En dan zijn er mensen bij wie er echt iets aan de hand is en die moeten wachten omdat er paniekerige vrouwen een mammo eisen bij de huisarts terwijl ze zelf al zeggen hypochondricsch te zijn en de huisarts niet geloven.

En omdat de vrouwen met wie echt iets aan de hand is te maken krijgen met enorme wachtlijsten gaat er daar weer van alles mis.

Om van de kosten die de gezondheidszorg onnodig duur maken maar niet te preken.

Ja, echt. Ik zou gelijk terugrennen naar de huisarts en een mammografie vragen......
Bollo, jouw verhaal is super herkenbaar voor me.

Ik heb al jaren last van angsten en spanningen, momenteel gaat het gelukkig wel veel beter.

maar ook dat stukje ziekteangst en gerust gesteld worden ken ik maar al te goed.

Ook ik voel van alles in mijn borsten. Allemaal hobbels en bobbels, En word daar ook onzeker van.

Heb het ook wel eeens aan een huisarst laten voelen en die heeft me ook gerust gesteld. En dan ben ik dat ook wel hoor.

Maar ook bij mijn blijft het wel eens knagen ( onrust) maar probeer daar toch zo ontspannen mogelijk mee om te gaan.

succes
Maar bollo, je zit in therapie voor ziektevrees (?)/ hypochondrie, kun je dan misschien heel rationeel bedenken dat dit typisch een voorbeeld is van je "probleem".

Je voelt vanalles (wat in mijn ogen trouwens normaal is), je gaat naar de huisarts, die voelt niets bijzonders en stelt je gerust.

Toch blijf je in paniek...

Als ik te horen zou krijgen van de huisarts dat er niks aan de hand is, zou ik dat geloven. Zeker aan de hand van de omschrijving van wat jij hebt gevoeld, dat is heel normaal.

Die hobbels en knobbels horen erbij.

Praat hier anders eens over met je therapeut.
quote:whopper schreef op 26 januari 2009 @ 11:19:

[...]

Ja, tuurlijk. En die huisarts die doet dat gewoon.

En dan zijn er mensen bij wie er echt iets aan de hand is en die moeten wachten omdat er paniekerige vrouwen een mammo eisen bij de huisarts terwijl ze zelf al zeggen hypochondricsch te zijn en de huisarts niet geloven.

En omdat de vrouwen met wie echt iets aan de hand is te maken krijgen met enorme wachtlijsten gaat er daar weer van alles mis.

Om van de kosten die de gezondheidszorg onnodig duur maken maar niet te preken.

Ja, echt. Ik zou gelijk terugrennen naar de huisarts en een mammografie vragen......

Als je echt niet gerust te stellen bent, dan is dit wel een optie hoor. En ik mag hopen dat Bollo niet zon vijandelijke huisarts heeft als jij, want als je echt super ongerust bent en je bent niet gerust te stellen dan kun je daar als huisarts best in meegaan door iemand door te verwijzen.

En het is echt niet zo, dat daardoor andere vrouwen langer moeten wachten.

Bollo kan gewoon een reguliere afspraak maken bij de radiologie, en hoeft dus niet meteen naar de mamapoli, waar de vrouwen terecht komen met bv een afwijkende uitslag via het BVO.
Ze is hypochonder.

Lijkt me duidelijk dat haar huisarts haar niet doorstuurt. Ik ben niet vijandelijk, ik ben reeel.

Door zelfonderzoek stappen er maandelijks duizenden ongeruste vrouwen naar de huisarts en eisen een verwijzing, ook als die huisarts hen vertelt dat het een klier, spier of wat dan ook is wat niet ernstig is.

Dat veroorzaakt wachtlijsten en onnodige kosten.En zeker als TO dan zelf al zegt dat ze hypochonder is.... sja.

Ik kan daar boos om worden.
Eens met Whopper.

Je hoort het met bijvoorbeeld echo's bij zwangerschappen ook heel vaak. 'Dan zeg je toch gewoon dat je je zorgen maakt en bloedverlies hebt ofzo? Dan mag je tenminste voor een extra echo'.
Ik denk ook dat we bang gemaakt worden voor ervaringsverhalen die je in tijdschriften leest waarin iemand dan zegt dat ze voor een knobbeltje naar de huisarts zijn geweest, huisarts zegt dat het allemaal OK is en dan later blijkt het wel een kwaadardige knobbel te zijn en moest men meteen onder het mes en als ze nou maar niet naar de HA hadden geluisterd maar naar hun gevoel etc etc. Je kent die verhalen wel. Ik kan me dus best voorstellen dat je ergens toch ongerust blijft zonder verder onderzoek.

Ik had drie weken geleden een beugelBH aan die kapot was gegaan. Ik kwam daar pas 's avonds achter toen ik de BH uitdeed en zag dat de beugel hard in mijn borst prikte. De dagen erna had ik flink pijnlijke bobbels over heel mijn borst. Ik heb ooit borstvoeding gegeven en het voelde aan als een verstopte melkklier. Het is nu kleiner geworden maar toch voel ik nog steeds een pijnlijke bobbel op één bepaalde plek. Is dat een restant of is het echt een knobbel die daar niet hoort (als in kwaadaardig)?

Ik denk erover om nog één cyclus af te wachten en dan naar de HA te gaan en toch denk ik dat ik niet helemaal gerust kan zijn zonder een mammografie.
Poep, wie heeft jou gescheten?
quote:Star schreef op 26 januari 2009 @ 13:28:

Eens met Whopper.

Je hoort het met bijvoorbeeld echo's bij zwangerschappen ook heel vaak. 'Dan zeg je toch gewoon dat je je zorgen maakt en bloedverlies hebt ofzo? Dan mag je tenminste voor een extra echo'.Dit vind ik niet zo'n goede vergelijking. Een extra echo met bovengenoemde reden zou dan gemaakt worden voor de leuk. Een mammografie zou zijn om zorgen weg te nemen.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Ik kom zelf ook uit de gezondheidszorg en ik ben het eens met Whopper dat er geen uitgaven moeten plaatsvinden aan 'onterechte' onderzoeken. Eens dus.

Overigens is een mammografie ook niet volledig betrouwbaar..., zeker niet op jongere leeftijd.

Ik was nu meer benieuwd wat jullie vonden van het bezoek aan de huisarts en of jullie het raar vinden dat ik nog een keer postmenstrueel terug moet komen voor nieuw onderzoek. Waarbij ze heeft aangegeven dat dat de beste periode is om te voelen en dat ze nu niets bijzonders heeft gevonden.

Ik vraag me dan af waarom ik terug moet komen als ze niets bijzonders voelde. Daar zit dus mijn angst.

@ Louise: ik zou nog een cyclus afwachten en dan even laten checken als het er nog zit.
Nog een kleine toevoeging ter verduidelijking:

Ik weet dat ik zelf niet heel helder kan denken over ziektes. Het is voor mij dus goed om situaties waarin ik onzeker ben met anderen te bespreken hoe zij het zouden ervaren. Zoals nu dus mijn huisartsbezoek.

En vanuit mijn therapie leer ik wel om rationele gedachten te formuleren ipv mijn doemdenken. En het lukt me wel om dat rationeel aan te pakken (het risico voor borstkanker op 31-jarige leeftijd is nog niet heel groot, ik ben niet erfelijk belast, ik heb geen risicofactoren en 80% van gevonden afwijkingen zijn goedaardig), maar zo voelt het nog niet. En daarom stel ik de vraag op het forum hoe jullie (dus niet in mijn plaats) op deze situatie zouden reageren en zouden voelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven