Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
quote:Felix_Urbexicus schreef op 28 maart 2017 @ 11:40:

Ja hoor mary, pak een kruiskop schroevendraaier en een hamer, dan ben je er zo doorheen.Bedankt voor de tip! Ik ga het straks proberen.
quote:duet schreef op 27 maart 2017 @ 21:34:

Pioenrozen....wat ik ervan weet, is dat ze graag in de zon staan, niet te diep planten en de buurplanten er niet te dicht bij zetten. ze staan graag alleen. Mijn pioen-stek heeft 5 jaar nodig gehad om twee kleine rozen te produceren. Nu, nog eens 2 jaar later, heb ik 5 bloemen in de zomer. Gaat dus niet zo hard.Toen ik die nieuwe vond, heb ik de rest van de pioenrozen daar ook maar naar toe verplaatst. Die zijn ook nog jong en stonden verkeerd, te diep, teveel schaduw, opgepropt tussen planten. Ik hoop dat de nieuwe al behoorlijk oud zijn en gaan bloeien. Ze staan in ieder geval al stukken hoger dan mijn oude pioenrozen.
Kom net terug van de Lidl, maar wilde even met jullie delen dat ze daar hele mooie rododendrons hebben staan, voor €6. Flinke planten al en vol knop! Dus die staat nu op het lege plekje in de voortuin, nu maar hopen dat hij snel groeit want die gaat de inkijk wel remmen en dan ook nog mooi zijn!
Op het kaartje staat trouwens dat je hem niet mag snoeien, maar als dat ding daadwerkelijk 3 bij drie wordt vrees ik dat de snoeischaar wel eens langs gaat komen!
Met het heerlijke zonnetje op de bol maar wat zaadjes van de Lidl/ action in verschillende borders en bakjes gezaaid. Zonnebloemen, lobelia en vlindermix, bij elkaar nog geen 3 euro dus we zien wel wat er van opkomt.

Verder knalt alles de grond uit, dat beloofd veel goeds.

De rode stengels zijn hop, is vorig jaar aan komen waaien en zat tot bovenin de schutting toen.

Zo wordt dat (niet de mijne)

Magnolia

En nog een paar daagjes wachten op de roze pracht van kersenbloesem

quote:Rosa-rood schreef op 28 maart 2017 @ 17:29:

Kom net terug van de Lidl, maar wilde even met jullie delen dat ze daar hele mooie rododendrons hebben staan, voor €6. Flinke planten al en vol knop! Dus die staat nu op het lege plekje in de voortuin, nu maar hopen dat hij snel groeit want die gaat de inkijk wel remmen en dan ook nog mooi zijn!

Shit. Ik heb er net 20 euro voor neergelegd bij het tuincentrum. Beetje jammer.

Ik zag trouwens dat er flink meer asters opkomen dan vorig jaar. Oeps. Moet maar ff wat uitdunnen want hij gaat andere planten verdringen. Hij wordt ook zo hoog en gaat vervolgens plat liggen . Iemand een tip om hem op een beetje mooi bij elkaar te houden?
Misschien dat je ze wat extra steun kan geven met bamboestokjes Kashri. Maar iemand anders heeft misschien wel een beter idee.
quote:YellowLemon schreef op 28 maart 2017 @ 17:37:

Misschien dat je ze wat extra steun kan geven met bamboestokjes Kashri. Maar iemand anders heeft misschien wel een beter idee.Ze worden 1.50 meter dus weet niet of bamboe voldoende is.
Zo lekker bezig geweest in de tuin. Overal een compost/aarde mengsel opgedaan en onkruid gewied. Er stonden ook nog twee mini pioenrozen in potten, die staan nu bij de rest.

Verder de tuin wat ontmeukt. Ik had veel te veel decoratie hangen, dus de kliko zit vol met zooi waar ik op uitgekeken was.
Hoi dames, vandaag niet aan het wroeten geweest, maar wel met manlief naar een heel groot tuincentrum hier in de buurt. Was zijn idee, dus daar zeg ik nooit nee tegen! Ik heb vier stuks clematis Montana voor op de rozenbogen gekocht en een heleboel vaste planten, zoals akelei, lupine, delphinium, vaste geranium, en jawel... Ook leliegras!

Omdat ik morgen een late dienst heb, kan ik morgenochtend aan het planten gaan!

Er stond natuurlijk heel veel moois, maar ik heb me netjes aan een boodschappenlijstje gehouden, anders gaat de knip echt leeg....
Ja, het is nog best duur hé, zo'n kar vol. Ik moet fietsen dus kan niet teveel tegelijk mee nemen. Zonde maar beter voor m'n centjes. Heb net dovenetel meegenomen, groeide wat onderweg naar de super. Het staat nu in de tuin. Vind die bloemen zo schattig.
Rien hop woekert wel enorm via de wortel dus je kan beter een wortel begrenzer eromheen doen. Maar het zit hier door de hele tuin dus heb niet zo'n goede ervaringen haha.

Zag vandaag een plaatje op fb waarbij iemand blauwe winde in een hangmand had gedaan. Blijkbaar groeit het dan naar beneden ipv boven. Erg mooi.
quote:Frambozen schreef op 28 maart 2017 @ 21:24:

Rien hop woekert wel enorm via de wortel dus je kan beter een wortel begrenzer eromheen doen. Maar het zit hier door de hele tuin dus heb niet zo'n goede ervaringen haha.

Zag vandaag een plaatje op fb waarbij iemand blauwe winde in een hangmand had gedaan. Blijkbaar groeit het dan naar beneden ipv boven. Erg mooi.

Oeh je brengt me op een idee! Ik heb nog een alluminium potje. Misschien moet ik daar nog een gat in de bodem tikken, en boven in aan de rand nog een gaatje. En dan wat erin voorzaaien, kan ik hem later ergens tegen de schutting/schuur tikken.

Ik heb vannochtend lekker in het zonnetje zitten voorzaaien terwijl een stoffeerder boven de vloer deed. Mijn vensterbank verlenger staat al vol nu. Het is wel een heel fijn plekje geworden. Het is geen tuinfoto, maar wel proces naar tuin:

https://i.imgur.com/uWhxdbt.jpg

( I know, mijn ramen moeten heeeeeel nodig gezeemd worden door alle klusstof).
Ja leuk Yl, lekker doen! En wat een ontzettend leuke vensterbank zo.
Koettie, dovenetel is inderdaad leuk... Ik geef nu best regelmatig een paar tientjes aan de tuin uit, maar onze tuin is groot en er stond erg weinig in. Alles wat het goed doet scheur ik een seizoen verder weer in meerdere planten, en dan komen langzamerhand de borders wel vol. Ach, en andere hobbies kosten ook geld he, en verder ben ik niet zo'n grootverbruiker. In het zomerseizoen koop ik planten en in het winterseizoen, als er buiten niet veel gedaan meer kan worden vermaak ik mij met haken en borduren. Dat is ook niet zo duur...

Over een paar jaar hoef ik geen grote aantallen planten meer te kopen, dan is het hier en daar een gaatje opvullen als er iets niet goed meer groeit of dood is gegaan aan whatever.

Gelukkig is de tuin nooit af, en blijft een ritje naar een kwekerij of tuincentrum altijd leuk, volle tuin of niet.
Ziet er erg gezellig uit Yellow!
Ik geef meestal ook paar tientjes per keer uit. Ik maak schoon bij een vrouwtje die naast een tuincentrum woont. Met dat geld fiets ik meteen langs en met volle tassen terug naar huis. Kleine beetjes. En dovenetel is heel leuk. Longkruid vind ik ook zo mooi!
quote:Felix_Urbexicus schreef op 28 maart 2017 @ 11:13:

Oh wat leuk voor je vriendin Yl.

Elizabeth, dat is een goede deal zeg! En die tegels ook, mocht je die gratis meenemen? Die zijn behoorlijk populair nu, mijn buuf zoekt er ook naar.

Ja, lagen in de afvalcontainer! Zo zonde, sommige waren gebroken door het gesmijt ermee. Hebben er toch nog ongeveer 15 hele uit weten te vissen, sommige waren de hoekjes afgebroken, dus even kijken hoe we dat straks gaan doen. Ik dacht ik neem ze sowieso mee, en als we er niks mee kunnen dan zet ik ze gratis af te halen op mp. Het zijn hele grote zware tegels, wel echt stoeptegels zeg maar, zo dik en 60 x 60.

Iemand leuke tips wat ik ermee kan doen? Behalve uiteraard in de vloer leggen in de tuin haha

Wat een superleuke fotos van al jullie poezenbeesten trouwens! Onze hond is te groot om in de border te gaan liggen, met zn 30 kg We krijgen wel in juni een nieuwe pup, snel afleren de bloemen te pletten...
Pinterest heeft goede ideeen voor tegels Elisabethrose!

Een tuintafelje:

http://pin.it/6zasGWD

Een bankje:

http://pin.it/MjGAzy-

Een buitendouche

http://pin.it/5Ih-ITg

Ik ga zelf een border bekleden met tegeltjes.
Voor fotogenieke katten, opkomende rode stengels, vruchtbare bezoekjes aan tuincentra, enthousiaste volkstuin hulpjes, gave tegeltjes, goedkope (en dure ) rododendrons, gezaaide zaadjes, uit de grond knallend groen, prachtige foto's, opgeruimde meuk, illegaal verworven dovenetel, op z'n kop groeiende winde, supergezellige groene vensterbanken, geplande puppy's ennnnnnnn (checkt aandelen ) leliegras
quote:YellowLemon schreef op 28 maart 2017 @ 22:10:

Pinterest heeft goede ideeen voor tegels Elisabethrose!

Een tuintafelje:

http://pin.it/6zasGWD

Een bankje:

http://pin.it/MjGAzy-

Een buitendouche

http://pin.it/5Ih-ITg

Ik ga zelf een border bekleden met tegeltjes.

En bedankt

Nu wil ik een tuintafeltje, een bankje, een buitendouche én een border bekleed met van die leuke tegeltjes
Ik zou hem alvast bewaren voor deel 4 CC.
Oooh wat een leuke ideeen Yellow! Vooral dat bankje.. De tuin is een beetje te klein voor een buitendouche, maar wellicht een idee voor de buitenkraan, waar we de hond wassen als hij in de zomer weer eens lekker in het vieze water heeft gezwommen

Zodra wij aan de slag gaan in de tuin zal ik hier ook foto's gaan plaatsen, zon zin in.
quote:elisabethrose schreef op 28 maart 2017 @ 22:29:

Oooh wat een leuke ideeen Yellow! Vooral dat bankje.. De tuin is een beetje te groot voor een buitendouche, maar wellicht een idee voor de buitenkraan, waar we de hond wassen als hij in de zomer weer eens lekker in het vieze water heeft gezwommen

Zodra wij aan de slag gaan in de tuin zal ik hier ook foto's gaan plaatsen, zon zin in.Daar zag ik ook een voorbeeld voor, maar dat was met mozaïek tegeltjes.

http://pin.it/ALBRdgv

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven