Rotterdam toen en nu...

01-04-2017 14:54 133 berichten
De gemeente heeft een site geopend waar je mee kunt denken over hoe de stad eruit moet gaan zien over 20 jaar.

Er is veel te zien op die site en is voor een deel interactief.

Kan er natuurlijk veel over vertellen, maar het lijkt me beter als je zelf even een kijkje neemt.

https://www.gesprekmetdestad.nl/toen-en-nu
Alle reacties Link kopieren
Ik was vroeger ook anti-zuid als crooswijckert zijnde....ben 360 gedraaid inmiddels. Zuid hoort er gewoon bij. Kannie wachten tot de nacht van de Kaap dit jaar.....
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:badmeester schreef op 01 april 2017 @ 19:48:

[...]

Een post zonder over sex te beginnen. Chapeau.Ja ik ken dat !!! Zeker als het over mijn geboortestad gaat he!
you go girl
quote:Cateautje schreef op 01 april 2017 @ 19:50:

[...]

Maar dit gedicht gaat over de sexappeal van Rotterdam. Was je dat nog niet opgevallen?
you go girl
quote:jeansjacket schreef op 01 april 2017 @ 22:12:

[...]

Ja ik ken dat !!! Zeker als het over mijn geboortestad gaat he!Je verbaast me aartsgeilaard
quote:sprokkelientje schreef op 01 april 2017 @ 21:25:

Ik was vroeger ook anti-zuid als crooswijckert zijnde....ben 360 gedraaid inmiddels. Zuid hoort er gewoon bij. Kannie wachten tot de nacht van de Kaap dit jaar.....Als je 360 graden draait kom je uit op je beginpunt.
quote:badmeester schreef op 02 april 2017 @ 07:51:

[...]

Je verbaast me aartsgeilaard

OOOOOOH jij speelt zeker onder een hoedje met Zoetjerminder hihi

Mijn reputatie ;-( whahhaha
you go girl
quote:jeansjacket schreef op 02 april 2017 @ 11:59:

[...]

OOOOOOH jij speelt zeker onder een hoedje met Zoetjerminder hihi

Mijn reputatie ;-( whahhaha

Nee hoor.

Je bent gewoon ubersexed. Dat valt op.
quote:sprokkelientje schreef op 01 april 2017 @ 19:33:

OK Rotterdammerts, verenigt u: wat is voor jullie het Rotterdam gevoel???

Als ik aan Rotterdam denk : fijne kindertijd (ouders aan het werk, mijn moeder kwam een kwartiertje na mij thuis) het touwtje hing uit de brievenbus zodat zus en ik naar binnen konden. Ramen aan de galerijkant stonden in de zomer uren open. Zelfs als ik in bed lag en ging pas dicht als mijn ouders gingen slapen.. Geen angst voor inbraak.

Veel sociale controle, kon altijd bij de buren terecht als er iets was. Mensen konden nog met elkaar praten en elkaar verstaan. Veilig gevoel op de scholen en respect voor docenten. Sowieso voor ouderen. Minder druk op straat en OV, Schone straten, vuilniszakken werden 1x per week op straat gezet voor de vuilnisman.

Geen gevoel van onveiligheid. Mensen woonden ook jaren in hetzelfde huis en verhuisden niet zo veel als nu dus men kende elkaar. In de jaren 90 zijn veel mensen uit de straat en wijk vertrokken. Verder gezellige winkels, kleine buurtsupermarkt etc.

Rotterdam heden ten dage (ben er al jaren weg maar mijn moeder woont nog in Charlois) : veel troep op straat, vuilniszakken naast de container, meubels over het balkon heen etcetera, echt verbazingwekkend. Portieken waren vroeger open en voor iedereen toegankelijk, een jaar of 15 geleden zijn de trappenhuizen gesloten vanwege de overlast en vele inbraken. Volgepiste liften of drugsafval en mijn moeder heeft nu 2 sloten op de voordeur. Een schietpartij op de galerij waar mijn moeder woont en regelmatig overvallen in de wijk. Regelmatig ook huisuitzettingen. Weinig saamhorigheid, weinig sociale controle, soms geen idee wie er nu weer naast haar woont. OV is overvol en dat terwijl de bussen nu veel vaker rijden dan vroeger.

Veel meer diversiteit aan (buitenlandse) winkels en eetgelegenheden. Vroeger hadden we slechts een patatzaak en een Chinees.

In de wijk waar mijn moeder woont, worden de laatste jaren regelmatig activiteiten georganiseerd om mensen bij elkaar te brengen en in gesprek te brengen, vroeger zaten de ouders met een klapstoel buiten om ons kinderen in de gaten te houden. Saamhorigheid was vroeger groter. Mijn moeder heeft weinig tot geen contact meer met buurtgenoten door taalbarrière.

Voelde me tot halverwege jaren 90 ook een echte RotterdammerT in hart en nieren en in mijn herinneringen komen altijd fijne dingen naar boven.

Had ook nooit verwacht ooit te vertrekken maar het is mij nu, zeker weer vele jaren later, veel te druk en rommelig.
quote:badmeester schreef op 02 april 2017 @ 12:12:

[...]

Nee hoor.

Je bent gewoon ubersexed. Dat valt op.Ik zeg gewoon wat ik denk
you go girl
quote:jeansjacket schreef op 02 april 2017 @ 13:23:

[...]

Ik zeg gewoon wat ik denkEn je denkt aan squirten;-)
quote:badmeester schreef op 02 april 2017 @ 13:25:

[...]

En je denkt aan squirten;-)

sorry moet me ogen laten testen dat las ik!!

Ik denk nu gewoon lekker in de zon
you go girl
quote:badmeester schreef op 02 april 2017 @ 07:51:

[...]

Als je 360 graden draait kom je uit op je beginpunt.Slecht in wiskunde zal ik altijd blijven.
Ik voel me nu helemaal niet fijn als Rotterdamse zijnde
kook nie......
quote:badmeester schreef op 01 april 2017 @ 20:34:

[...]

Je wil er dus niet al teveel over uitwijden hier neem ik aan?vooral vanwege herkenbaarheid niet inderdaad, als ik hier over mn werk ga vertellen is mn anonimiteit echt helemaal weg haha
Charlois is wel echt problematisch inderdaad

met name op zuid zijn tijdens de crisis alle lokale sociale voorzieningen op zuid verdwenen waardoor de sociale cohesie in een keer in mekaar klapte

vind dat de lokale politiek ook veel te weinig aandacht besteed aan de buitenwijken (zuid/spangen en delfshaven/schiebroek/zevenkamp en omstreken
quote:Pinda-Kaas schreef op 01 april 2017 @ 19:44:

[...]

als je live tegenover me had gezeten was ik dit gesprek wel aangegaan maar ik heb er vandaag de kracht niet voor om het allemaal te typen

mijn ervaring als rasechte rotterdammer is in ieder geval anders dan wat jij beschrijft, en in sommige voorspellingen heb je denk ik ook gelijk maar ik zie daar geen probleem in

een nederlandse samenleving hebben we hier in rotterdam al jaren niet meer, dat is juist zo leuk eraan

ik ben banger voor de gentrificatie, al die witte import-hipsters bedreigen de authenticiteit meer dan de rotterdammers met een andere culturele achtergrond wat mij betreft.

Of je er de energie nou voor hebt of niet om daarop te reageren, mijn stelling is dat ik onze grote steden steeds meer zie verworden tot een verblijfplaats van immigranten, die niks hebben met Nederland en zich ook echt niet wensen aan te passen, en waarin autochtone Nederlands steeds meer een minderheid gaan zijn.

Die paar hipsters die het leuk vinden ergens een loft te huren, wegen daar niet tegenop natuurlijk. Die herstellen echt de oude buurten niet.

Maar goed, als jij het helemaal énig vindt dat de hele stad gaat gekenmerkt worden door mensen die in uitheemse gewaden lopen, nauwelijks een woord Nederlands spreken, niet tot nauwelijks bijdragen aan onze samenleving, gewoon omdat ze zo aardig en kleurrijk zijn, mag ik dan vragen wie dat leuke gezellige kleurrijke plaatje betaalt?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Oude buurten herstellen juist door diversiteit. Mooie voorbeelden daarvan zijn het Oude Noorden, Katendrecht en een straat als de Witte de Withstraat.
quote:sprokkelientje schreef op 02 april 2017 @ 18:20:

Oude buurten herstellen juist door diversiteit. Mooie voorbeelden daarvan zijn het Oude Noorden, Katendrecht en een straat als de Witte de Withstraat.Want die worden juist typisch Rotterdams doordat ze worden bevolkt door mensen die nauwelijks Nederlands spreken, nauwelijks deelnemen aan het arbeidsproces en hardnekkig blijven rondlopen in de traditionele gewaden van hun land?
Sprokkeltje, hij woont in een deurp ergens aan de rand van Limburg en heeft nooit een Turk van dichtbij gezien. Het gaat heel geraffineerd en eer je het weet ga je in de verdediging en dat terwijl dat allemaal helemaal niet nodig is. Als Pejeka geen realistisch beeld heeft van Rotterdam dan is dat zijn tekortkoming en daar valt iets aan te doen door een weekendje Rotterdam te doen of eerlijk toe te geven dat je er geen bal van af weet, maar voor jou geen enkele reden om zaken te verduidelijken. Wees blij en gelukkig met je stad en laat alle zuurkousen maar in hun eigen sop gaarkoken.
+100 Cateautje.

En Pejeka, je bent van harte welkom eens langs te komen in Rotterdam. Dan zul je zien dat er van je vooroordelen niks klopt.
quote:pejeka schreef op 02 april 2017 @ 18:06:

[...]

Of je er de energie nou voor hebt of niet om daarop te reageren, mijn stelling is dat ik onze grote steden steeds meer zie verworden tot een verblijfplaats van immigranten, die niks hebben met Nederland en zich ook echt niet wensen aan te passen, en waarin autochtone Nederlands steeds meer een minderheid gaan zijn.

Die paar hipsters die het leuk vinden ergens een loft te huren, wegen daar niet tegenop natuurlijk. Die herstellen echt de oude buurten niet.

Maar goed, als jij het helemaal énig vindt dat de hele stad gaat gekenmerkt worden door mensen die in uitheemse gewaden lopen, nauwelijks een woord Nederlands spreken, niet tot nauwelijks bijdragen aan onze samenleving, gewoon omdat ze zo aardig en kleurrijk zijn, mag ik dan vragen wie dat leuke gezellige kleurrijke plaatje betaalt?Mag je vragen, maar ik heb aangegeven dat ik niet met je in discussie ga.
Ik neem Pejeka graag een dagje mee uit in onze mooie stad.
quote:Pinda-Kaas schreef op 02 april 2017 @ 18:33:

[...]

Mag je vragen, maar ik heb aangegeven dat ik niet met je in discussie ga.Waarom antwoord je dan?
quote:Cateautje schreef op 02 april 2017 @ 18:27:

Sprokkeltje, hij woont in een deurp ergens aan de rand van Limburg en heeft nooit een Turk van dichtbij gezien. Het gaat heel geraffineerd en eer je het weet ga je in de verdediging en dat terwijl dat allemaal helemaal niet nodig is. Als Pejeka geen realistisch beeld heeft van Rotterdam dan is dat zijn tekortkoming en daar valt iets aan te doen door een weekendje Rotterdam te doen of eerlijk toe te geven dat je er geen bal van af weet, maar voor jou geen enkele reden om zaken te verduidelijken. Wees blij en gelukkig met je stad en laat alle zuurkousen maar in hun eigen sop gaarkoken.Pejeka is een Hagenees die sinds enige tijd in een "durp" (als je het zo wilt noemen) in Zuid-Oost-Brabant woont. Dus ja, ken de problemen en de invloeden van immigranten in een grote stad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven