Lijf & Lijn alle pijlers

Bril, maar welke en waarom?

08-04-2017 22:07 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vanmiddag eens een oogtest laten doen, het werd tijd want overal komt de klad in met de jaren.

Conclusie, 1,5 voor veraf zien en 1,5 voor dichtbij zien, en er werd me uiteraard een multifocale bril aangeraden. Nou ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met brillen en welke jullie dragen en de voorkeur aan geven.
Is heel persoonlijk. Toevallig heb ik vandaag ook een nieuwe gekocht. Ik droeg al tien jaar dezelfde. Eigenlijk is hij nog prima maar hij was na een harde val behoorlijk beschadigd.

Ik heb een erg hoge sterkte (-8.5 en -5.75 en cillinders van 3).
Ik ging trouwens al 27 jaar naar de plaatselijke opticien in het geboortedorp van mijn ouders. Goede service en kwaliteit, maar nu voor Eyewish gekozen vanwege de prijs. Wilde geen bril van 1000 euro omdat ik binnen een jaar mijn ogen wil laten laseren.

Ben nu bij een aantal ketens binnen geweest en heb het beste gevoel bij Eyewish.
Dat is heel persoonlijk inderdaad. Ik draag nu 20 jaar zowel lenzen als brillen en heb dus al wat verschillende monturen gehad. Tot nu ben ik het meest tevreden met de kunststof monturen, maar deze moet wel goed op je neus zitten. Doet 'ie dat, dan zit het, naar mijn mening, véél beter dan die plastic neussteuntjes. Daarnaast zijn de meeste monturen groot genoeg van vorm dat je niet steeds het frame 'ziet' (bij sommige modellen stoort dat nu eenmaal).

Ik heb ook eens een fijn montuur gehad met geen frame aan de onderkant van de glazen. Denk dat dat met multifocaal ook wel eens prettig zou kunnen zijn.

Daarnaast moet je ook kijken naar wat je staat. Mij staan de rechthoekige monturen het beste, dus zou niet snel voor rond gaan bijvoorbeeld.
Inderdaad. Ik zag van de week een verkoopster met een leuk rond model. Stond haar heel goed, maar mij staat het voor geen meter.

Mijn vriend maakt altijd foto's van mij met de modellen die ik leuk vindt, dan kan ik ze thuis nog eens rustig bekijken. Zonder mijn eigen bril zie ik toch niks.
Ik zweer bij titaniummonturen van Silhouette. Iets duurder, maar zitten heerlijk en blijven heel lang mooi. Ik ga bewust niet naar een keten, want een goede opticien meet toch beter is mijn ervaring. Jaren geleden ging ik altijd naar Eyewish en dat was oke, maar mijn huidige opticien is echt beter.
Ja de plaatselijke opticiens zijn inderdaad vaak beter, Sophie.

Ik laat nu mijn ogen meten bij een echte oogarts, die meet (hoop ik) ook goed. Laatste keer was 25 jaar geleden

In elk geval TO, ga gewoon eens wat winkels binnen en laat je adviseren.
Daar is weinig zinnigs over te zeggen. Ken mensen die zweren bij varifocus en mensen die zweren bij mee kleurende glazen. Maar ken er ook genoeg die varifocus helemaal niks vinden en klagen over hoofdpijn en weer anderen klagen dat die mee kleurende glazen soms te donker zijn en zich niet snel genoeg aanpassen.

Ik heb zelf gewoon standaard glazen met ontspiegeling en anti kras en een kunststof montuur want die staan mij toch het beste (probeer wel eens wat anders maar dat staat voor geen meter). In de zomer is het wel eens een gedoe met een aparte zonnebril maar ach. Ben inmiddels zo ver dat ik mijn zonnebril ook in winkels gewoon op houd mits het niet te donker wordt dan.
zijn lenzen geen optie?

Ook verkrijgbaar als bifocaal of multifocaal. oftewel leesdeel erbij in..
Ik kan echt niks lezen zonder bril dus ik heb gekozen voor een multifocale. Heb wel eerst lenzen geprobeerd maar kon die krengen niet fatsoenlijk in of uit krijgen jammer genoeg. Hoewel ik met de multifocale lenzen niet goed genoeg kon lezen, dat gaat met de bril echt beter.
Dank voor alle info en tips. Contactlenzen is niks voor mij, die ga ik verliezen, vergeten en dan nog dat gedoe met vloeistof in bakjes. Inkrijgen lijkt me ook een heel ding, ooit wel eens van die gekleurde lenzen geprobeerd maar dat lukte echt niet. Ik denk dat ik nog eens bij een zelfstandige opticien langs ga, ken een goede in de buurt. Zonder leesbril kan ik ook niet goed meer lezen Ink.
Ik heb vorig jaar een leesbril gekocht maar heb hem zelden op. Ik kan er niet aan wennen en heb het idee dat ik steeds moet scherp stellen als ik even in de verte heb gekeken. Het is ook maar +1 dus het meeste red ik nog wel zonder. Desnoods met de zaklamp van mijn telefoon erop
Niets voldoet 100% eigenlijk. De laatste meting was niet goed gedaan (of ik heb foute antwoorden gegeven natuurlijk waardoor de optometrist op de verkeerde getallen kwam).
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Eén bepaalde bril die ik al minstens tien jaar draag (zonder cilinder) is nog steeds goed bruikbaar maar bij de opticien gaan mijn ogen rap achteruit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven