Lijf & Lijn alle pijlers

Afvallen in menopauze

25-04-2017 21:36 43 berichten
Wie heeft er ook zo´n moeite mee? Ik ben in de afgelopen 5 jaar zo´n 9 kilo aangekomen en ik krijg ze er niet meer af. Ik train sinds 2 maanden 2 keer per week met een personal trainer en tussendoor doe ik nog zeker 1 keer en soms 2 keer 45 minuten op de loopband (8 km per uur).

Verder eet ik veel soepjes (paprika soep, kippensoep, tomatensoep) en groente en fruit smoothies. Sochtends een mix van 0% vet yoghurt en griekse yoghurt (vet, weet ik, maar maakt het net een beetje lekkerder) met havermout. Tussendoor fruit of noten, soms een blokje kaas. Weinig alcohol, alleen in gezelschap. Zo heel nu en dan iets lekkers, koekje of chocola.

Ik slik sinds een maand een hormoon replacement, namelijk Botin of Livia(l) wat er om bekend dat je er van aankomt, maar ik kom niet echt aan, maar val ook geen gram af. Ik wordt er een beetje moedeloos van. Ik ben mijn hele leven slank geweest en heb nooit op mijn eetpatroon hoeven te letten : (
Alle reacties Link kopieren
9 kilo in 5 jaar is peanuts.
helaas heel normaal verschijnsel dit. je kan er niet zoveel aan doen
Wat een ellende hè meid, ik heb precies hetzelfde gehad. Nooit aangekomen tot......Het slechte nieuws is dat je het rigoureus moet aanpakken. Ik volg het paleo en dat heeft geholpen maar het gaat heeeeeeeeel langzaam. Ik heb er 2 jaar over gedaan om 9 kilo kwijt te raken.

Absolute voordeel: Ik heb me ontwikkeld tot iemand die verslaafd is geraakt aan groenten. Ik at het vroeger alleen met saus maar nu met olijfolie, citroen, knoflook, peper en zout uit de over is heerlijk. Beetje parmezaan er over ..... Na een maand mis je die aardappelen en pasta niet meer en af en toe wel doen moet gewoon. Noten barsten van het vet, je bent geneigd om daar veel van te eten omdat het "beter" is dan chips, Plakjes worst is ook lekker of neem rol ham in asperges, gevulde eieren of het beste, fruit.

Ik voel me trouwens ook lekker fit en hoewel ik de overgang ook behoorlijk merk scheelt het dat ik me goed voel over hoe mijnlichaam eruit ziet en hoe het functioneert. Kan de hele wereld kletsen dat je uiterlijk niet belangrijk is maar die menopauze is verwarrend en mijn uiterlijk is juist nu belangrijk voor me.
Hoihoi, ik zit in de premenopauze (28 jaar) - maar heb hetzelfde probleem.

Bij mij hielp minder koolhydraten en meer soja (dit heeft iets te maken met hormonen) - volgens het Aziatische dieet (veel groente, beperkte koolhydraten vanuit onbewerkte producten, vers fruit, 1x pw vis, 1xpm vlees en dan veeeeeel plantaardige eiwitten (die ik dus haal uit soja, hennepzaad e.d.)

Bij mij was het echter in een paar maanden +10 kilo (december-februari ) - nu ben ik er al weer 3/4 kwijt (dus ook in 2 maanden) maar voel me veel beter
It's not always easy, but it's worth it.
Hoe oud (jong) ben je TO?

Zelf ben ik 53. Ik was altijd slank, tot 2 jaar geleden.

Ik ben inmiddels 10 (!) kg aangekomen alhoewel mijn eetpatroon hetzelfde gebleven is.

Ik vrees dus echt dat het door de menopauze komt.
quote:S-Meds schreef op 25 april 2017 @ 21:50:

helaas heel normaal verschijnsel dit. je kan er niet zoveel aan doenDit antwoord had ik van jou nooit verwacht. Ben je aangekomen?
Ik ben 52
Ik was 10 kilo aangekomen in 4 jaar denk ik, maar nu dat ook weer afgevallen.

Calorieën tellen deed het bij mij goed, duurde wel heel lang voordat er wat gebeurde de eerste 3 maanden eigenlijk niks.

Als ik nu in de gevarenzone kom let ik weer een poosje goed op en dat werkt voor mij. Het is wel een kwestie van geduld hebben.
Herkenbaar probleem; ik lees graag even mee.

Heb geen oplossingen, maar ik ben al blij te lezen dat ik niet de enige ben.

Ik heb ook nog nooit ergens last van gehad, nooit hoeven letten op wat ik at... maar dat is nu duidelijk aan het veranderen!

Alle tips zijn dus welkom.
Heel veel groente eten kan nooit kwaad.
quote:_Inkie_ schreef op 25 april 2017 @ 22:30:

Calorieën tellen deed het bij mij goed, duurde wel heel lang voordat er wat gebeurde de eerste 3 maanden eigenlijk niks.

Als ik nu in de gevarenzone kom let ik weer een poosje goed op en dat werkt voor mij. Het is wel een kwestie van geduld hebben.Dat had ik ook, 3 maanden helemaal niks en dan doorzetten, pffffff, als ik nu een kilo aankom doe ik het meteen rustiger aan. Het is ook gemeen , je eet je hele leven hetzelfde en dat gewicht komt er ook sluipend aan.
Het is heel frustrerend inderdaad. Dat sporten doe ik niet voor mijn lol en dan totaal geen resultaat ....... Maar ik probeer door te zetten, als er bij jullie de eerste 3 maanden ook niks gebeurde, dan komt het bij mij ook misschien nog. Daarbij, misschien voorkomt het wel dat ik nog meer aankom doordat ik Livial slik
Ben ook begonnen met appelazijn te drinken (mixed met sparkling water) en het door salades en smoothies te doen, in de hoop dat het mijn metobolisme een boost geeft
Ik heb altijd problemen gehad met mijn gewicht, en de overgang helpt zeker niet mee.

Waar ik echt gek van word, is de verdeling van die kilo's.

Mijn buik natuurlijk, maar ik heb ook ineens van die oma-bovenarmen.

Ik zie er niet uit.

En ik hou een vocht vast, verschrikkelijk.

Lonneke, toevallig heb ik gisteren voor het eerst appelazijn geprobeerd. In water, maar ik ging zowat over mijn nek.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Delite, probeer het eens met water met prik. Ik heb het idee dat dat makkelijker wegdrinkt. Je wordt een beetje afgeleid door de prikkels. Ik drink het daarbij ook met een rietje, dan proef je ook minder, je zuigt het rechtstreeks naar je keel zonder het echt in je mond te hebben ;)

En ja ik heb ook die buik. Ik kan alleen nog maar A-lijn jurkjes dragen. Een rok ziet er niet uit met die enorme taille
quote:Geronimo2 schreef op 25 april 2017 @ 21:57:

[...]

Dit antwoord had ik van jou nooit verwacht. Ben je aangekomen? ik niet.
Ik zit nog niet in de menopauze maar merk dat het na je 40e heel erg moeilijk wordt om af te vallen. Ik ben alleen maar aangekomen.
quote:_Inkie_ schreef op 25 april 2017 @ 22:30:

Als ik nu in de gevarenzone kom let ik weer een poosje goed op en dat werkt voor mij. Het is wel een kwestie van geduld hebben.Hoeveel calorieën neem/ nam je per dag?
En deed je dat met behulp van een app / site dat calorietellen?
Zit nu zo,n 4 jaar in menopauze, ben 54.

Vorig jaar oktober was ik 89,1 kg bij een lengte van 1,69...

Ben nu 72 kg door alleen mijn eetpatroon te veranderen. Wel op medisch advies samen met diëtiste .

Smorgens 1 broodje met dun hagelslag, 1 plakje ontbijtkoek zero.

Koffie met scheutje magere melk .

Water, water, water.

Lunch 1 plakje roggebrood met margarine en beemsterkaas en een advocado.

En een boterham met sandwichspread of jam. Kopje thee erbij.

Water, water,

Fruit.

Savonds klein bord met 2 aardappeltjes, veel groente, vlees of vis.

Iig een klein bordje.

En savonds je toetje flinke bak optimel kwark zonder vet en suiker met wat balans cruesli.,

En kopjes thee.

Geen snoep, koek, of tussen doortjes.

Gebruik af en toe mijn home trainer, en doe licht huishoudelijk werk ivm knie, beenklachten.

Hou boekje bij met zondag mijn weegmoment, en tips van diëtiste .

Van maat 46, naar 40,42.
Jeetje bijna 20 kilo in 5 maanden! Wat moet je je goed voelen nu
Volgens diëtiste is mijn maag langzaam gekrompen, zit snel vol en alleen nu op verjaardagen klein stukje gebak en meer niet. Ik drink trouwens geen alcohol.

De eerste 10 kilo gingen rap, de laatste met onsjes per week, maar door heel positief te blijven , blijft het goed gaan.

En wel een keer tussen door een kilo erbij, maar even gas erbij in een week deze er weer af.

Ben nu heel bewust vanwat ik koop en eet.
Jazeker, kleding zit nu heel lekker !
En magere varianten nemen, scheelt toch echt!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven