Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
quote:Koettie schreef op 27 april 2017 @ 20:14:

Ja was spontaan verliefd toen ik zo'n lamp zag. Wil ik hier ook van maken uiteindelijk. Maar moet nog wat bij qua plant en moet ergens zo'n lamp regelen. Komt nog wel!

Ik blijf op jacht naar zulke flessen, vind het prachtig! Hopelijk gaat het steeds soepeler want was echt een uur bezig joh. Alle aarde goed en met een stokje met een lepel de planten ingraven. Bleef maar vallen!

Aparte bloemen Felix! Die lichtpaars is mooi. Die vind je veel op Belgische rommelmarkten, daar komen de mijne ook vandaan. Max 15 euro.
quote:Felix_Urbexicus schreef op 27 april 2017 @ 21:38:

[...]

Die vind je veel op Belgische rommelmarkten, daar komen de mijne ook vandaan. Max 15 euro.Die flessen? België is alleen niet zo dichtbij.
Ik hou mijn ogen wel ff open vam de zomer als je er meer wil
quote:Felix_Urbexicus schreef op 28 april 2017 @ 05:46:

Ik hou mijn ogen wel ff open vam de zomer als je er meer wil Zou tof zijn. Jij woont stuk dichterbij.
Gisteren weer naar het tuincentrum geweest en kon het toch niet laten. Heb een paars/blauwe hibiscus op stam gekocht. Daarnaast nog wat bodem bedekkers een mini Acer, roze geranium achtig kruipen en wat helderblauwe bloemen als grondbedekkers. Ik werd er weer helemaal hebberig van. Gelukkig mag ik volgende week nog wat dingen halen! Van mezelf ????????
Ga straks naar de vrouw die mij het groene vingervirus gegeven heeft, mag planten uitzoeken. Ga vooral even voor de geveltuin denk ik, die is nog steeds erg kattenbak aantrekkelijk.. Gister ook zonnebloemen gepland en stokrozen bij de waterpijp.
quote:Koettie schreef op 28 april 2017 @ 08:45:

[...]

Zou tof zijn. Jij woont stuk dichterbij.Wat zoek je precies? Groot, middenmaatje of klein? En zo doorzichtig mogelijk of meer naar echt flessengroen?
Volgende week kan ik die ribes trouwens ff bij je brengen. Kom toch in de buurt op mijn vrije dag voor afspraken.
quote:Felix_Urbexicus schreef op 28 april 2017 @ 09:46:

[...]

Wat zoek je precies? Groot, middenmaatje of klein? En zo doorzichtig mogelijk of meer naar echt flessengroen?

Middenmaat en groot. Zo'n heel oerwoud in een fles. en wel zo doorzichtig mogelijk. Met groen heb ik wel eens geprobeerd maar is net niets.

Jaaa struik, welke dag ben je vrij? Ik heb trouwens nog een soort lantaren ding staan, heb je daar interesse in? Zal even een foto maken.
Ik heb zelf nog een lantaarn staan die maar geen plekje vindt. Ik ben donderdag vrij. Kan gewoon hem aan je deur hangen als je er niet bent.
Felix, gefeliciteerd met het behalen van de toets. Succes in september.

Duet, prachtig stukje van je huis. Welke plantjes doen het goed in een bloembak in de schaduw?

Koettie, gaaf zeg, zo'n fles.

Tuingravin, veel plezier nog de laatste dagen.

YellowLemon, mooi, die had ik vorig jaar ook en bleef bloeien tot de eerste vorst. Helaas waren we toen bij de eerste vorst niet thuis waardoor hij de winter niet heeft overleefd.

Gisteren heb ik een bougainville gekocht. Hoop dat die het hier leuk gaat doen buiten.
Eerder vroeg ik naar websites om planten te bestellen, maar gisteren ben ik toch maar naar het tuincentrum gegaan. Wel zo prettig om de planten nog even in het echt te zien en zelf uit te kunnen kiezen welke je wilt hebben. We hebben Clematis Rubens gekocht en Toscaanse jasmijn. De clematis bleek alleen niet wintergroen kwamen we thuis achter. We gingen voor een Clematis Apple Blossom (die wel wintergroen is), maar vonden die toch te grof. Toen voor de Rubens gegaan, maar dus niet gecontroleerd of die ook wintergroen is . Gelukkig staat hij op een plek waarvan het niet heel erg is. We lazen ook dat de Toscaanse jasmijn maar matig winterhard is en dat hij bij vorst goed afgedekt moet worden (is het eigenlijk hij of zij?). Wat moet ik me daarbij voorstellen, iemand tips?
quote:Felix_Urbexicus schreef op 28 april 2017 @ 11:16:

Ik heb zelf nog een lantaarn staan die maar geen plekje vindt. Ik ben donderdag vrij. Kan gewoon hem aan je deur hangen als je er niet bent.

Ik ben overdag gewoon thuis volgens mij. Pas in de avond afspraken.

Net opde koffie geweest bij een vriendin. Daslook meegekregen, varens en nog wat dingen. Nog gekeken naar salamanders maar zagen niets. Komt nog wel. En vijverbakken gehad voor planten. En een mussenflat. Even bedenken waar ik die ga hangen.
Even een heel blij berichtje: onze hypotheek is goedgekeurd!!

Dus over 2 weken de sleutel en kan ik heerlijk gaan rommelen in onze eerste tuin!!
@flatverkoper ik doe eigenlijk in de winter niks met mijn Toscaanse jasmijn. Ik heb hem nu 2 jaar. Eigenlijk zou ik moeten snoeien maar dat doe ik zelfs niet. Hij blijft gewoon groen, alleen water geven en jaarlijks wat mestkorrels. (Moet er wel bij zeggen dat ik niet de groenste vingers heb, maar dit werkt wel). Hij houdt wel van redelijk wat zon. Had hem eerst op een matig zonnig plekje staan en nu op een zonnigere plek (in pot), en daar doet hij het beter.
quote:elisabethrose schreef op 28 april 2017 @ 17:15:

Dus over 2 weken de sleutel en kan ik heerlijk gaan rommelen in onze eerste tuin!! GEFELICITEERD!!
@ Felix, wat een bijzondere kleuren van jouw passiebloem. Ik wist niet dat die bestonden.

@ Koettie, die flesen zijn leuk! Knap dat je daar wat in gekregen hebt. Ik kan me voorstellen dat het behoorlijk prutsen is.

@ grut, ik heb al vanalles in die hoek gehad en alles doet het er goed in de schaduw. Petunia's doen het in ieder geval in de schaduw.

@ elisatbethrose, gefeliciteerd met je huis met tuin. Dat wordt genieten!

Ik ben vandaag dan eindelijk naar "mijn" kweker geweest. Het was sowieso een heerlijk uitstapje, terug naar mijn geboortestreek, in het limburgs heuvelland. De kwekerij was voor mij gewoon een snoepwinkel. Ik werd er heel hebberig van. Sommige planten stonden nog op het veld, dus we zijn eerst op verjaardagsvisite bij schoonvader geweest en op de terugweg weer langs de kwekerij. In de tussentijd hadden zij de gewenste planten voor ons uit het veld gehaald. Ik had er wel een hele dag willen doorbrengen, zo veel moois was er te zien.

Hier mijn aankopen:

Ik heb twee verschillende kleuren rode heucheria, drie verchillende kleuren oranje nagelkruid, de grote pimpernel, witte allium, een hemelsleutel met donkerpaarse bladeren, een zilverkaars met donkerpaarse bladeren, valse indigo, dropplant met rode bloemen, andoorn met roze bloemen, kruipflox met lichtblauwe bloemen, vaste toorts met roze bloem, hysop en marjolein. Morgen wordt het plantdag!
Flatverkopen, Ik heb ook sinds 2 jaar eenToscaanse jasmijn.

ik doe er niets aan /mee (wist niet eens dat je ze moest snoeien Pocas ).

Die van mij staat op een zonnige plek en groeit redelijk hard, al moet ik eerlijk zeggen dat ik dit jaar nog geen bloemknopjes heb gespot

Wat een goed nieuws Elisabethrose, Gefeliciteerd

Dat is een flinke oogst Duet, jij hebt morgen wat te doen

*ik wil ook kruipflox met lichtblauwe bloemen* ......
Dames, we zijn op de terugweg letterlijk van zomer naar winter gegaan. We hebben een overnachting in Nesselwang, Zuid Duitsland. Er ligt hier een pak sneeuw van 40 cm.

Heel vreemde gewaarwording. Aan de ene kant van de alpen zonnig en ijsjesweer, aan de andere kant sneeuwballengevechten houden.

Ook de plaatselijke bevolking hier was er nogal verrast over.

Gisteren zijn we in Florence naar de Boboli tuinen geweest. Ik plaats overmorgen wel een paar foto's.

Je hebt vanuit die tuinen een prachtig uitzicht over de stad. De planten zijn er al een stuk verder dan in Nederland, maar we waren er eigenlijk net een paar dagen te vroeg voor de rozen. Die tuinen staan er vol mee, maar er bloeiden er maar een paar. De rest zat bomvol knoppen, over een paar dagen is het daar vast prachtig.

Nou zijn mijn mannen niet zo dol op tuinen, dus zijn we er zo'n beetje doorheen gesjeesd. Ik had me er wel langer kunnen vermaken...

Morgenavond hopen we weer thuis te zijn. Ben benieuwd hoe de plantjes erbij staan!
Leuk om bij te lezen!

Duet, wat een mooie collectie!

En rose, gaaf een huis met tuin!!! Ik was ook zo blij met ons eerste (huur) huis met tuin. De hele tuin opgeknapt en na een haar besloten we te verhuizen naar ons huidige (koop) huis. Die tuin lag mooier qua zon, maar dit is 'mijn' tuin en dat is nog fijner!

Vandaag bij de Lidl voor de weekboodschappen, hadden ze allerlei leuke plantjes voor weinig! Heb er drie uitgezocht die volgens het plaatje binnen moeten overwinteren, maar dat ga ik dus niet doen. We zullen zien wat ze gaan doen!

Verder hadden ze de soepele tuinmanden staan, weet niet of iemand die nog zocht?

De drie plantjes (babystruikjes) en het bessenstruikje van de markt vandaag geplant en liefdevol water gegeven.

Vandaag ook gehoord van buuf dat groene buurman zelf vreest dat de vlinderstruik niks gaat doen omdat hij weinig wortels had... gelukkig heeft hij veel water en regen, dus de beste kansen, maar anders gaan we er toch gewoon eentje kopen...

Vanavond bloembollen van mijn vriendin gehad, een pioenbol (ken ze alleen als complete plant) en gladiolen. Morgen maar in de voortuin stoppen! Nog wat zakjes zaad ook, kijken wat waar kan.

Wat denken jullie, voorzaaien of gewoon direct in de tuin? Zal morgen ff posten wat voor zaad precies, nu naar bed, was te gezellig!
quote:elisabethrose schreef op 28 april 2017 @ 17:15:

Dus over 2 weken de sleutel en kan ik heerlijk gaan rommelen in onze eerste tuin!! Oh wat leuk! Gefeliciteerd met jullie nieuwe huis! Ben benieuwd naar je tuinveranderingen de eerste paar maanden!
quote:Fay71 schreef op 28 april 2017 @ 21:06:

Flatverkopen, Ik heb ook sinds 2 jaar eenToscaanse jasmijn.

ik doe er niets aan /mee (wist niet eens dat je ze moest snoeien Pocas ......Ik kwam er toevallig deze week achter op internet. Ik heb zelf ook nooit gesnoeid. Dit jaar ook nog geen knopjes gespot.... misschien omdat het zo koud was afgelopen tijd? Hopelijk komen ze nog wel
Hij/zij is er weer

[img][IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... rwc6dt.jpg[/IMG][/img]
Bedankt voor de reacties! We gaan het wel zien dan . De jasmijn staat redelijk zonnig, dus ik heb goede hoop dat het wel wat wordt.
quote:Fay71 schreef op 29 april 2017 @ 10:26:

Hij/zij is er weer

[img][IMG]http://i1253.photobucket.com/albums/hh5 ... rwc6dt.jpg[/IMG][/img]Wauw, wat leuk!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven