Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Ik lees trouwens al die tijd met jullie mee en doe eens in de maand eens een lullig postje , maar nu zal ik ook eens een updateje geven:

Wij zijn afgelopen eind september in ons huis met machtig mooie tuin getrokken. Veel hoeft er niet aan veranderd te worden, maar er zijn wel een paar dingen waar ik nog een beetje over aan het nadenken ben:

Het is een echte zomerhuis, dus in de zomer is het paradijs, in de winter is het een saaie tuin en aangezien we praktisch altijd in de serre uitkijken op de tuin wil ik daar wat op verzinnen.

Verder hebben we daarnaast nog een patio die nu betegeld is en waar 1 vrij grote vijg staat en in de zomer een kleine border met 2 soorten vaste planten. Ik kan al een tijd niet op hun naam komen. Ik wil daar iets mee, maar weet nog niet zo goed wat.

Ook heb ik de tuin wat meer kinderspeeltuin gemaakt, met een schommel en een trampoline die ik nu aan het wegwerken ben uit het zicht. De schommel hangt nu in een overdekking waar we ook evt een zitje willen maken, maar wat nu ook een beetje een rommelhoekje is. Ook was daarnaast een klein heuveltje waar ik het zand van onder de trampoline opgegooid heb en waarmee ik voorlopig gewoon een grasheuveltje wil maken,

Misschien probeer ik nog wat foto's te uploaden, maar dat moet ik even uitzoeken.
Anders vraag je of ze hem wil snoeien als hij uitgebloeid is? (Geen idee wanneer vlinderstruiken gaan bloeien eigenlijk )
Vlinderstruiken bloeien aan het eind van de zomer pas
Vlinderstruiken kan je nu prima snoeien. Ik heb de mijne al een maand geleden gedaan. Hier staat ook er ook 1 van zo'n 2 meter hoog, die moet je inderdaad meer voor de vorm snoeien. Als je vlinderstruik al knoppen heeft, dan zijn dat levende takken, daar kan je prima een flink stuk vanaf snoeien. Als je wil kan ik wat foto's maken van de mijne voor duidelijkheid.
Aha ik lees dat ik gewoon ook een vlinderstruik voor moet doen. Die groeit en daar hoef ik dus niet veel aan te doen

Fay de fiets is gelukkig weg. Zo was de tuin anderhalve maand geleden, ondertussen al veel gedaan en ik vind het steeds leuker om in de tuin te zijn.

En tja nog veel potten, maar veel moet nog in de grond...
quote:Koettie schreef op 01 mei 2017 @ 08:05:

Kan je een Vlinderstruik nu nog snoeien dat hij alsnog gaat bloeien? Onze buurvrouw heeft een hele grote staan, nu zo'n 4 meter hoog. Haalt een hoop zon uit de tuin maar vind 't zo aso om te vragen of ze hem wil snoeien.

Het is nu een prima tijd om hem te snoeien, ze kan er gemakkelijk 1,5 meter vanaf halen. Juist als je hem nooit snoeit, wordt hij niet alleen enorm hoog maar op den duur ook enorm breed aan de voet.

Door te snoeien blijft hij wat compacter.
Ik heb een bureau onder het laatste lege raam boven gezet. En besloten dat ik al mijn bakjes, wc rollen enzo ga verzamelen en al het bloemzaad voor ga zaaien wat ik heb. Hebben ze toch een extra mooi beginnetje.
quote:YellowLemon schreef op 01 mei 2017 @ 11:41:

Ik heb een bureau onder het laatste lege raam boven gezet. En besloten dat ik al mijn bakjes, wc rollen enzo ga verzamelen en al het bloemzaad voor ga zaaien wat ik heb. Hebben ze toch een extra mooi beginnetje.

Bloemenzaad kun je toch zo in je tuin strooien? Eerst het onkruid weghalen, met de hark alles egaal maken, zaad verstrooien en weer even met de hark erover.

Ik heb het vorig jaar zo gedaan en een hele variëteit aan bloemen kwam op, hartstikke leuk.

Dit jaar weer gedaan, het eerste groen komt weer al op.
quote:mary57 schreef op 01 mei 2017 @ 11:58:

[...]

Bloemenzaad kun je toch zo in je tuin strooien? Eerst het onkruid weghalen, met de hark alles egaal maken, zaad verstrooien en weer even met de hark erover.

Ik heb het vorig jaar zo gedaan en een hele variëteit aan bloemen kwam op, hartstikke leuk.

Dit jaar weer gedaan, het eerste groen komt weer al op.Ja weet ik. Maar ik heb allemaal bloempotten enzo, wil het wat gerichter kunnen planten ook. En vind het leuk om te zien hoe alles groeit.
Zo, ik heb groot ingeslagen! 30 geraniums, 12 fuchsia's, zes of zeven grote vaste planten, een witte solanum op stam en een mooie fuchsia op stam. zes keer 40 liter potgrond en drie nieuwe balkonbakken voor onder de ramen van de dakkapel. Oh ja, ook nog knolbegonia's voor in de klompjes aan de schuur.

Alleen regent het nu zo hard dat ik echt niet buiten aan de slag ga. Dus ben ik alvast aan het koken, misschien is het vanavond droog en kan ik aan de slag...
quote:mary57 schreef op 01 mei 2017 @ 11:33:

[...]

Het is nu een prima tijd om hem te snoeien, ze kan er gemakkelijk 1,5 meter vanaf halen. Juist als je hem nooit snoeit, wordt hij niet alleen enorm hoog maar op den duur ook enorm breed aan de voet.

Door te snoeien blijft hij wat compacter.

Ga van de week dan toch even over de schutting hangen als ze buiten zit. Lief vragen.

Van een vriendin een hele hoop makkelijke moestuin zaadjes gehad. Eens kijken hoe waar wat ik dat ga doen, m'n tuin is al vol haha.
Kliefje, de campanula gaat pas van de week op de post. Ik had een roosterwijziging, daarom ik ben nog niet thuis voor de bruna dicht is.
quote:Koettie schreef op 01 mei 2017 @ 15:16:

[...]

Ga van de week dan toch even over de schutting hangen als ze buiten zit. Lief vragen.

Van een vriendin een hele hoop makkelijke moestuin zaadjes gehad. Eens kijken hoe waar wat ik dat ga doen, m'n tuin is al vol haha.Misschien een kweekbak kopen of zelf timmeren?
Nah, neemt alleen maar meer ruimte in. Ga er morgen even naar kijken. Denk dat ik een paar sperziebonen tussen m'n kruiden zet en sugersnaps tegen m'n schutting.
quote:Koettie schreef op 01 mei 2017 @ 17:32:

Nah, neemt alleen maar meer ruimte in. Ga er morgen even naar kijken. Denk dat ik een paar sperziebonen tussen m'n kruiden zet en sugersnaps tegen m'n schutting.Wil je die groentes dan in de gewone potgrond zetten waar ook je planten in staan?
Mijn huis begint vol met potjes te staan.

Haha. Ik ga morgen m'n bureau naar volbouwen. Die heb ik voorlopig toch niet echt nodig.
Ik heb ook nog allemaal zaadjes, maar iets teveel water gegeven..... maar er komt wel al vanalles op.

Was net bij Digros en daar hadden ze aardbeienplanten voor 4 euri.... best grote dus tja zat ineens in mijn mandje en nu in de tuin...
Zomaar ineens
quote:mary57 schreef op 01 mei 2017 @ 17:37:

[...]

Wil je die groentes dan in de gewone potgrond zetten waar ook je planten in staan?Ja hoor. Kan best.
Leuk YellowLemon!

Ik heb dit weekend ook allerlei zaadjes voorgezaaid binnen: courgette voor in pot, waterkers, groene chilli pepertjes.

En buiten in potten heb ik o.a. oostindische kers en eetbare bloemen. Ik vind het wel lastig altijd om te bepalen hoeveel zaadjes je moet strooien moet zaaien, heb het idee dat de afstand op het pak beetje ruim is. Dus doe maar wat... hopelijk komen ze op. Heb ook zonnebloemen in een emmer gedaan.

Peulen, cherry tomaten en nog wat andere Ah moestuintjes die ik heb gespaard ga ik ook proberen dit jaar. Maar heb met name zin in de eetbare bloemen! Eigenlijk wil ik overal een oostindische kers overdosis.

Clematis tegen schuur (schaduw)

Ik zit te denken aan 2 mooie klimplanten tegen mijn schuur aan, aan 2 clematissen die in de schaduw goed groeien. Een die in juni bloeit en een die later bloeit. Hoeveel van die kleine bakjes zal ik dan kopen, als ik echt een mooi bekleden klim aan de schuur wil? 2 of 3? Of is dat te weinig. En krijg ik in een zomer al een goeie groei of is dit echt een jarenlang. Iemand een idee? En kan ik ze goed in een pot zetten? Ik heb tegen de schuur aan geen aarde namelijk.

Mijn clematissen die ik in de rond gezet heb vorig jaar zijn nu maar een klein beetje weer opgekomen. Gaat dus niet echt hard hier helaas.
quote:mary57 schreef op 01 mei 2017 @ 17:37:

[...]

Wil je die groentes dan in de gewone potgrond zetten waar ook je planten in staan?

Ik gebruik ook voor alles dezelfde potgrond en dat werkt heel goed. Af en toe mestkorrels erbij of speciale voeding voor groente of planten ter plaatse.

Niet alles lukt hier, maar dat heeft ben ik achter echt te maken met gebrek aan zonlicht.
Kunnen zonnebloemen ook in een pot groeien?
quote:YellowLemon schreef op 01 mei 2017 @ 21:38:

Kunnen zonnebloemen ook in een pot groeien?Ik heb ze in een emmer staan. En heb ze bij anderen wel eens in een kist zien staan. Dus ja, als de pot groot genoeg is. Op de Ah site (in de app eigenlijk) werd ook een emmer als tip gegeven ze in te doen. Daar staan ze nu bij mij in. Heb er 4 in gedaan, dat is vast te veel maar kan altijd uitdunnen oid.
quote:pocas schreef op 01 mei 2017 @ 21:49:

[...]

Ik heb ze in een emmer staan. En heb ze bij anderen wel eens in een kist zien staan. Dus ja, als de pot groot genoeg is. Op de Ah site (in de app eigenlijk) werd ook een emmer als tip gegeven ze in te doen. Daar staan ze nu bij mij in. Heb er 4 in gedaan, dat is vast te veel maar kan altijd uitdunnen oid.Oh dat is heel tof! Dan kan ik een pot met zonnebloemen in mijn "binnentuintje" zetten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven