Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Hier toch ook vorstschade

En ik dacht nog wel dat ik er zo goed afgekomen was.

Mijn wilg ziet er op sterven na dood uit. Écht elk blaadje is slap en dreigt eraf te waaien. Geen idee wat ik er aan moet doen. Hopen dat hij nieuwe blaadjes gaat groeien. Dit ziet er echt niet uit.

Ik heb nog wat niet winterharde knollen in de gang liggen, die mogen volgende week wel de tuin in. Ik waag het er wel op.

iemand enig idee hoe deze plant heet? Geurt erg
Ik ken het wel, het groeit veel in de duinen. Wordt een boom, ruikt heel zoet. Geen idee hoe het heet
Ik ken hem niet maar de bloemetjes zijn mooi!
Zo, weer bijgelezen!

Leuk al die vijver verhalen! Ben erg benieuwd naar foto's! Heb ik wel eens verteld dat ik als puber zo graag een vijver wilde? We verhuisden rond mijn 15e vanuit de flat naar een nieuwbouwhuis. Kale tuin nog dus, moeder is ook van de groene tuinen dus dat zou goed komen. Ik heb gezegd dat ik zo graag een vijver wilde, dus toen we de eerste nachten daar sliepen (vader slaapt zeer slecht) stond ik op, had hij een vijver gegraven! Echt, zo'n gave vijver, mooi groot, met zeil bedekt. Daarna met bouwafval de rand mooi gemaakt en vetplanten ertussen. Oh, zo van genoten! En van mijn broertje eens een plantenbak met bloeiers gekregen voor buiten voor mijn raam... Naja, lang verhaal kort, zo'n mooie vijver krijg ik hier dus nooit voor elkaar, dus dan maar niet

Ik had gisteren een kudde lieve meisjes in de tuin, die door het nieuwe stukje gewalst zijn... Boompje omver! We hebben hem weer rechtop gezet en de meiden hebben allemaal een gietertje water gegeven.. Aangezien de boom pas net stond en hij van een stevig type is denk ik dat het niet echt erg is.

Mijn clematis heeft last van bladluizen, hebben jullie nog goede tips? Inmiddels zitten ze ook op de akeleien die daarbij staan. (Naast mijn keukendeur, alleen smorgens zon, apart stukje grond, dus niet direct naast andere planten) ik heb wel eens gelezen dat je ergens mee moet sproeien maar waarmee ook al weer? Volgens mij is zon de beste oplossing, maarja, doe daar maar eens wat aan
quote:friezinnetje2014 schreef op 05 mei 2017 @ 17:45:

[img]https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=59C2A9AD[/img]

iemand enig idee hoe deze plant heet? Geurt ergIs dit niet een jasmijnsoort (boerenjasmijn bijvoorbeeld)?
Vogelkers, lijkt me.
Rosa, je kan 2 dingen proberen voor je bladluis.

Vraag een roker op de inhoud van de asbak, giet daar water over en spray het over je aangedane planten.

Of

Druk de luizen dood en smeer ze over de stelen van je planten. Zou een feromoon afgeven dat ze afschrikt.
zo, het eerste zweet is er al uit. Gras gemaaid. Pff, zonnetje wat er net door komt, dan is het toch al snel warm. Vanmiddag naar tuincentrum voor wat spul in bakken en mss ook wat voor de moestuin in potten. Morgen alles maar wat in potten doen.
Ik ga niet in de tuin aan de gang, ik ga niet in de tuin aan de gang, ik ga niet in de tuin aan de hang, ik ga alleen maar in de zon zitten en lezen.

Neem ik me voor.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Rosa ik heb vorig jaar een bakje met baby lieveheersbeestjes op mijn nieuwe vuurdoorn gezet. Eerst was ik wat sceptisch maar nu een halfjaar later zijn de bladluizen weg. Ik had wel lieveheersbeestjes die binnen gingen overwinteren, maar die zijn nu ook weer de deur uit. Vergt even geduld maar het werkte best goed.

Zo 20 zakken potgrond bij de Lidl gekocht. Kan weer even vooruit.
Net een buurman gesproken, hij bewaart de inhoud van zijn asbak een poosje zodat ik de plant kan redden!
Vandaag lekker bezig geweest in de tuin. De tafel staat nu anders, en vanmorgen zijn we een extra aardbeienpot gaan halen en een rode vlinderstruik.

Die laatste zag er heel treurig uit, uitgedroogd en vorstschade, dus ik kreeg korting. Altijd leuk. Meteen in een emmer water gezet, en hij ziet er nu al beter uit. Hij moet wel flink gesnoeid worden, dan kan ik meteen mijn nieuwe stekgel uitproberen .

Zo nog wel even flink sproeien, alles is zo droog!
Felix_Urbexicus het was gister gekomen! Wat veel is het! Super bedankt!!

Vandaag ook in de tuin bezig geweest.

Hier alle fruit planten, ik heb ook een braam gekocht die tegen de schutting gaat. Zal dat eigenlijk gaan?

In het midden de aardbeienplant

Van de stenen die ik eruit heb gehaald een bloembak gemaakt, ik heb al 2 van deze dus nog 1 gemaakt. Daar ook zand in gedaan (ben ik daar ook wat van kwijt en vervolgens tuinaarde en potgrond.

Het rood paarse boompje vanmiddag gekocht, was maar 3 euro, maar weet eigenlijk niet wat het is. Weet iemand het..?

Ook de voortuin gedaan, hier was alleen maar steen

De stenen en het zand moet ik nog kwijtraken of her gebruiken...

Ik heb plak plaatjes rechten en ben nu benieuwd of het lukt.

Tijdens tegels eruit halen heb ik sommige om gedraaid en die zijn wit!! Ik was dat helemaal vergeten, iemand een tip hoe ik de tegels weer schoon kan maken, zonder een hogedruk reiniger..?

Ook nog klimplanten gekocht en die gaan morgen in de grond, ben nu moe
Mooi zo! Geef het maar veel water
De voorkant van mijn huis staat er weer gezellig bij. Heb er allerlei potten met plantjes staan. Veel staan nu ook op kleine tafeltjes zodat honden er niet in kunnen pissen (veel is eetbaar namelijk).

Mijn Japanse es in de tuin heb ik verplaatst naar een ander plekje hopelijk gaat hij het daar beter doen. Hij stond er zo zielig bij. Geen bladeren meer en wat er aan komt is groen en al een tijd niet meer rood.

De gouden regen bloeit ook op en top nu. Maar aan de voorkant heeft de blauwe regen nog helemaal geen bloemen. Hopelijk komen ze nog wel. Merk wel dat sommige planten echt achter blijven of het niet fijn vinden dat het laatst zo koud was.

Ribes

Moet de Ribes nu na de bloei gesnoeid worden of pas in het najaar?
Kliefje, jouw rode boompje is volgens mij een hazelaar.
Nu een recente foto van onze kastanjeboom, vanmiddag:

Kastanjebloesem:

Gewoon lief!

Viooltjes weer helemaal hersteld na de vorst.

En er hangen nu ook gezellige mandjes onder de ramen van de garage.
quote:pocas schreef op 06 mei 2017 @ 21:00:

De voorkant van mijn huis staat er weer gezellig bij. Heb er allerlei potten met plantjes staan. Veel staan nu ook op kleine tafeltjes zodat honden er niet in kunnen pissen (veel is eetbaar namelijk).

Mijn Japanse es in de tuin heb ik verplaatst naar een ander plekje hopelijk gaat hij het daar beter doen. Hij stond er zo zielig bij. Geen bladeren meer en wat er aan komt is groen en al een tijd niet meer rood.

De gouden regen bloeit ook op en top nu. Maar aan de voorkant heeft de blauwe regen nog helemaal geen bloemen. Hopelijk komen ze nog wel. Merk wel dat sommige planten echt achter blijven of het niet fijn vinden dat het laatst zo koud was.

Ribes

Moet de Ribes nu na de bloei gesnoeid worden of pas in het najaar?Geen idee, maar er komen besjes aan die merels geweldig vinden. Ik snoei pas als hij leeggegeten is. Dat gaat goed.
ooooo wat is die kastanjeboom mooi!!

Braam kan prima tegen een schutting, hier wel tenminste.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

De akeleien bloeien! Ik begin met de serie paars:

Blauwpaars met een enkel rokje.

En tint lichter blauwpaars met een enkel rokje.

En natuurlijk ook beide kleuren met een dubbel rokje.

Auberginepaars met paars rokje.

En auberginepaars met wit rokje.

In de serie rood en roze:

Donkerrood.

Rozerood.

Rozerood met wit rokje. Mijn favoriet!

Babyroze.

Zalmroze.
Prachtig!

Heb voor 't eerst een akelei(tje),die begint heel voorzichtig. De brem bloeit roze, de lavendel is te ver terug gesnoeid, en er bloeit nu een blauwe bloem waarvan ik de naam niet weet.

Vorig najaar geplante schermbloem niet meer terug gevonden.

Hortensia's hebben erg te lijden gehad vd vorst, passiebloem ook, maar die loopt weer uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven