Wanneer en hoe uit een beker leren drinken?
donderdag 5 februari 2009 om 14:03
Mijn zoontje van 22 maanden probeer ik al tijden uit een beker te leren drinken, maar het lukt nog niet erg. Hij heeft altijd geweigerd om uit een tuitbeker te drinken en drinkt nog steeds het liefste uit een fles.
Als ik die fles af en toe niet geef, drinkt hij echt veel te weinig op een dag en dat vind ik ook geen prettig gevoel.
Uit een pakje drinkt hij inmiddels wel goed (met zo'n pakjeshouder eromheen) maar dan ben je zo afhandelijk van al die zoete pakjes.
Eigenlijk wil ik dus graag tips en weten hoe oud jullie kindje was toen hij/zij goed uit een beker kon drinken?
Alvast dank voor jullie reacties!
Als ik die fles af en toe niet geef, drinkt hij echt veel te weinig op een dag en dat vind ik ook geen prettig gevoel.
Uit een pakje drinkt hij inmiddels wel goed (met zo'n pakjeshouder eromheen) maar dan ben je zo afhandelijk van al die zoete pakjes.
Eigenlijk wil ik dus graag tips en weten hoe oud jullie kindje was toen hij/zij goed uit een beker kon drinken?
Alvast dank voor jullie reacties!
donderdag 5 februari 2009 om 14:08
Ik heb meerdere kindjes in de opvang maar allemaal rond de 9 maanden voor water en sap een antilektuitbeker en rond 1,5 een gewone beker. Sommige zijn er wat sneller in dan andere, ik heb een jongentje van bijna 3 ind eopvang maar die heeft nog steeds zijn tuitbeker want die vind een gewone beker eng, echt eng.
donderdag 5 februari 2009 om 14:09
donderdag 5 februari 2009 om 14:16
Mijn zusje heeft helemaal nooit de fles gehad, maar is van de borst over gegaan op de tuitbeker. Mijn moeder is een keer de tuit vergeten en toen dronk ze ook gewoon... Ging perfect.
Maar goed, als je zoon wel uit een pakje, dus met een rietje kan drinken, kun je hem voorlopig toch zo'n schoolbeker geven met een rietjesopening (bij de Hema geloof ik) of een beker / glas met een rietje? Zo wordt de overgang wat kleiner.
Maar goed, als je zoon wel uit een pakje, dus met een rietje kan drinken, kun je hem voorlopig toch zo'n schoolbeker geven met een rietjesopening (bij de Hema geloof ik) of een beker / glas met een rietje? Zo wordt de overgang wat kleiner.
donderdag 5 februari 2009 om 14:24
Wij zijn aan het oefenen met drinken uit een beker met dunne pap. Heb je dat al geprobeerd, met iets dikkers dan drinken? Ik kan me zo voorstellen dat een kind snel schrikt van het "snelle" van water of ander drinken dat opeens uit zo'n beker komt zetten. Bij pap of bijvoorbeeld gepureerd fruit komt het allemaal wat langzamer en kan je kind wat rustiger doorkrijgen hoe het nou precies werkt met zo'n beker.
Rietjesbeker is inderdaad ook een optie of een gewoon een 0,5 literflesje (zoals waar frisdrank in zit) met een rietje erin. Rietje past er gewoon in als de dop erop zit.
Rietjesbeker is inderdaad ook een optie of een gewoon een 0,5 literflesje (zoals waar frisdrank in zit) met een rietje erin. Rietje past er gewoon in als de dop erop zit.

donderdag 5 februari 2009 om 14:28
mijn zoon van bijna 2,5 kan al tijden erg goed uit een beker drinken.
Hij doet t keurig op de creche maar wil thuis het liefste een fles met speen.
Hij krijgt s avonds altijd nog een flesje melk voor t slapen en wil zijn sap ook t liefste in de fles. Dat weigeren we maar hij drinkt daardoor wel heeeeel erg weinig op de dagen dat ie thuis is....
Moeilijk zo'n koppig kind. Maar ik vidn t zo langzamerhand geen gezicht meer die fles bij zo'n grote peuter...
Hij doet t keurig op de creche maar wil thuis het liefste een fles met speen.
Hij krijgt s avonds altijd nog een flesje melk voor t slapen en wil zijn sap ook t liefste in de fles. Dat weigeren we maar hij drinkt daardoor wel heeeeel erg weinig op de dagen dat ie thuis is....
Moeilijk zo'n koppig kind. Maar ik vidn t zo langzamerhand geen gezicht meer die fles bij zo'n grote peuter...
donderdag 5 februari 2009 om 14:32
Mijn zoon is gelijk overgegaan van de borst naar een tuitbeker (en juist géén anti-lek). Dit hebben we ingevoerd, omdat hij na 7 maanden weigerde afgekolfde melk uit de fles te drinken (tot die tijd ging het altijd goed). Dus dan nu maar uit de tuitbeker en inmiddels (hij is nu bijna 9 maanden) ook uit een gewone beker en gewoon glas (wel met extra dunne rand, anders nog meer knoeien). Het is wel knoeien... Maar daar hebben we de handdoeken, hydrofiel luiers, etc voor.
In jouw geval is het denk ik handig om inderdaad met van die "rietjes-bekers" te beginnen en in een gewone beker met iets dikkers dat vloeibaar is. Probeer het eens met z'n toetje. Dat hij dat uit een beker mag drinken... Wellicht dat dat helpt!
Succes.
In jouw geval is het denk ik handig om inderdaad met van die "rietjes-bekers" te beginnen en in een gewone beker met iets dikkers dat vloeibaar is. Probeer het eens met z'n toetje. Dat hij dat uit een beker mag drinken... Wellicht dat dat helpt!
Succes.
donderdag 5 februari 2009 om 14:38
quote:zusenzo schreef op 05 februari 2009 @ 14:31:
Het is ook zo slecht voor zijn tanden Emma.
nou dat valt volgens mij wel mee; hij drinkt een flesje meestal in 1 teug leeg dus dat lijkt me minder erg dan steeds een slokje uit een beker toch?
tandenpoetsen is ook geen hobby van m; dat is wel erg slecht voor z'n tanden
Het is ook zo slecht voor zijn tanden Emma.
nou dat valt volgens mij wel mee; hij drinkt een flesje meestal in 1 teug leeg dus dat lijkt me minder erg dan steeds een slokje uit een beker toch?
tandenpoetsen is ook geen hobby van m; dat is wel erg slecht voor z'n tanden

donderdag 5 februari 2009 om 14:39
Hoi,
Wij zitten ook in een overgangsfase. Zoon (18 maanden) drinkt het lieft uit de fles (wil ook geen tuitbeker en kan niet uit een pakje met een rietje drinken) en ligt dan heel ontspannen op het kleed met een kussen onder zijn hoofd.
Bij het avondeten geven we hem een gewone beker met 1 a 1 1/2 cm water er in (en soms 2 a 3 keer bijvullen). Dat kan hij nu probleemloos drinken. Een beker sap (ook wanneer er kleine beetjes tegelijk in worden overgegoten uit een gewone beker om grote knoeipartijen te voorkomen) is nog te veel voor hem uit een gewone beker. Dus wat overblijft uit een gewone beker gaat in de fles.
Misschien is dat ook een idee. Overdag nog de fles en bij het eten een bekertje drinken? En inderdaad de oplossing met vla/pap ed. is natuurlijk ook prima!!
Succes!
Wij zitten ook in een overgangsfase. Zoon (18 maanden) drinkt het lieft uit de fles (wil ook geen tuitbeker en kan niet uit een pakje met een rietje drinken) en ligt dan heel ontspannen op het kleed met een kussen onder zijn hoofd.
Bij het avondeten geven we hem een gewone beker met 1 a 1 1/2 cm water er in (en soms 2 a 3 keer bijvullen). Dat kan hij nu probleemloos drinken. Een beker sap (ook wanneer er kleine beetjes tegelijk in worden overgegoten uit een gewone beker om grote knoeipartijen te voorkomen) is nog te veel voor hem uit een gewone beker. Dus wat overblijft uit een gewone beker gaat in de fles.
Misschien is dat ook een idee. Overdag nog de fles en bij het eten een bekertje drinken? En inderdaad de oplossing met vla/pap ed. is natuurlijk ook prima!!
Succes!
donderdag 5 februari 2009 om 14:50
Er bestaan heel handige oefenbekers met een neusuitsparing zodat je meer controle hebt over de grootte van de slok die naar binnen gaat. Voor zover ik weet zijn het bekers van Difrax.
Met een rietje drinken kan ook prima. Ik ben zelf (logopedist van beroep) niet zo dol op tuitbekers, al zijn ze handig vanwege het knoeien. Er wordt met een tuitbeker alsnog weinig van de mondmotoriek van je kind gevraagd. Kinderen kunnen overigens vanaf ongeveer 9 maanden aanleren om uit een gewone beker te drinken.
Succes!
Met een rietje drinken kan ook prima. Ik ben zelf (logopedist van beroep) niet zo dol op tuitbekers, al zijn ze handig vanwege het knoeien. Er wordt met een tuitbeker alsnog weinig van de mondmotoriek van je kind gevraagd. Kinderen kunnen overigens vanaf ongeveer 9 maanden aanleren om uit een gewone beker te drinken.
Succes!
donderdag 5 februari 2009 om 14:52
Hartstikke bedankt voor de reacties tot zover.
Stom dat ik daar nooit eerder aan heb gedacht, maar ga straks gelijk proberen hem een bekertje met pap te geven. Kan hij inderdaad rustig bekijken hoe het werkt.... en niet dat alles er meteen uitkiepert.
Het is bij mij denk ik ook wel een beetje mn eigen schuld. Uit gemakzucht geef ik hem soms snel een flesje. Maar vanaf nu ga ik weer even streng zijn, even volhouden... want ik vind het ook eigenlijk niet meer kunnen dat hij nog uit een flesje drinkt.
Stom dat ik daar nooit eerder aan heb gedacht, maar ga straks gelijk proberen hem een bekertje met pap te geven. Kan hij inderdaad rustig bekijken hoe het werkt.... en niet dat alles er meteen uitkiepert.
Het is bij mij denk ik ook wel een beetje mn eigen schuld. Uit gemakzucht geef ik hem soms snel een flesje. Maar vanaf nu ga ik weer even streng zijn, even volhouden... want ik vind het ook eigenlijk niet meer kunnen dat hij nog uit een flesje drinkt.
donderdag 5 februari 2009 om 14:55
Mijn zoontje is anderhalf en heeft nog nooit uit een fles gedronken. Hij krijgt nog een aantal x borstvoeding en drinkt water of sap uit een beker of de rietjesbeker die Star hierboven heeft geplakt. Gewoon spelenderwijs laten oefenen. Klein beetje drinken erin doen en dan laten drinken. Ze hebben het heel snel onder de knie! Waar ik mee zou beginnen is een beker die handgrepen heeft. Zo kan hij 'm zelf goed vast houden.
Succes!
Succes!
...
donderdag 5 februari 2009 om 15:03
@ Fiene, ik kreeg van een mede-forumster de tip om in het bad te oefenen met bekertjes water, dan geeft het niet als je kindje knoeit.
Mijn dochter is 21 maanden en drinkt nu redelijk uit een gewone beker, ik geef steeds kleine beetjes en dat gaat zonder knoeien. Het is ook handig om een tuitbeker met 2 grote handvaten te gebruiken en dan de deksel eraf te halen, dan kan je zoontje hem goed vasthouden. Overigens geef ik haar ook nog steeds uit de fles of antilekbeker, dat gaat een stuk sneller en dan weet ik zeker dat ze voldoende drinkt.
Mijn dochter is 21 maanden en drinkt nu redelijk uit een gewone beker, ik geef steeds kleine beetjes en dat gaat zonder knoeien. Het is ook handig om een tuitbeker met 2 grote handvaten te gebruiken en dan de deksel eraf te halen, dan kan je zoontje hem goed vasthouden. Overigens geef ik haar ook nog steeds uit de fles of antilekbeker, dat gaat een stuk sneller en dan weet ik zeker dat ze voldoende drinkt.
donderdag 5 februari 2009 om 15:18
donderdag 5 februari 2009 om 15:43
vrijdag 6 februari 2009 om 12:22
Mijn dochter (1,5) ging meteen van de borst naar de gewone beker. Heeft nooit uit een tuitbeker willen drinken, maar wilde altijd uit mijn beker een slokje thee. Ook veel in bad geoefend, vanaf het moment dat ze in bad kon zitten had ze een paar stapelbekertjes waarmee ze in bad speelde, en heel vaak dronk ze badwater daaruit (dus geen zeep meer in gedaan). Zodoende heeft ze zichzelf aangeleerd. Maar in bad laten oeffenen is heel handig, dat geeft geen rotzooi.

vrijdag 6 februari 2009 om 14:24
Hier dronken beide kinderen vanaf een maand of 9 uit een gewone beker. Zoon heeft al geen fles meer vanaf dat hij een maand of 12 oud was en vanaf 9 maanden dronk hij nog maar heel af en toe uit de fles.
De beker die Star laat zien vind ik heel onhandig, ik krijg er zelf nauwelijks wat uit, en zowel dochter als zoon snappen het ding gewoon niet. Terwijl uit een pakje drinken wél lukt. Ik vind het erg moeilijk en zwaar drinken.
Ik heb een oefenbeker van Difrax gekregen van de fysiotherapeut, en daar gaat het oefenen heel goed mee. Er zit een uitsparing in voor de neus en hij smal, zodat ze hem goed zelf kunnen vastpakken.
Overigens gaat het goed, zelfstandig zonder hulp uit een beker drinken hier bij docher pas sinds ze 1,5 is, dus niet direct al. Zoon moet ik ook helpen bij het drinken.
Gewoon oefenen en blijven oefenen.
De beker die Star laat zien vind ik heel onhandig, ik krijg er zelf nauwelijks wat uit, en zowel dochter als zoon snappen het ding gewoon niet. Terwijl uit een pakje drinken wél lukt. Ik vind het erg moeilijk en zwaar drinken.
Ik heb een oefenbeker van Difrax gekregen van de fysiotherapeut, en daar gaat het oefenen heel goed mee. Er zit een uitsparing in voor de neus en hij smal, zodat ze hem goed zelf kunnen vastpakken.
Overigens gaat het goed, zelfstandig zonder hulp uit een beker drinken hier bij docher pas sinds ze 1,5 is, dus niet direct al. Zoon moet ik ook helpen bij het drinken.
Gewoon oefenen en blijven oefenen.