Werk & Studie alle pijlers

Later als ik groot ben

16-05-2017 10:29 75 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als klein meisje wist ik het zeker. Ik ging als ik later groot was naar de pabo en ging kleuterjuf worden. Het leek me geweldig en op de basisschool waar ik zat mocht ik ook vaak helpen bij de kleuterjuf. Ik vond het fantastisch.
Toen ik groter werd wilde ik iets maatschappelijks verantwoords doen. Ik zou een functie als maatschappelijk werkster gaan vervullen en ik zou iets gaan betekenen voor mensen. Gaandeweg het voortgezet onderwijs leerde ik echter dat ik daar totaal niet geschikt voor was. Ik, als emotioneel incontinente draag het leed van de wereld op mijn schouders en huil braaf met iedereen mee. Dat werd hem dus ook niet.

Mijn uiteindelijke functie of vakgebied ben ik per ongeluk ingerold. Tussen het werken door besloten om alsnog mijn diploma te gaan halen en dus zat ik naast 36 uur werken in mijn eigen tijd nog een HBO studie te doen en rondde deze met succes af. Ik had vroeger nooit gedacht iets in deze richting te gaan doen. Ik ben er echter zo thuis en eigen in dat ik me in dat vakgebied als een vis in het water voel.

Wat wilde jij vroeger worden? En ben je dat ook gaan doen?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Renaissance schreef:
16-05-2017 11:32
Aikidoki, wat is dat nou precies, procestechnologie?
Procestechnologie gaat over de processen in grote industrie, dus denk aan raffinaderijen, metaalverwerking zoals hoogovens, chemische industrie, farmaceutische industrie, voedingsmiddelenindustrie.
Werk als procestechnoloog is in mijn geval bet optimaliseren van zo'n proces (bij mij is dat in een raffinaderij), dus om maximaal rendement te behalen. Lange termijn verbeteringen horen daar ook bij. En complexere problemen van de dagelijkse praktijk oplossen.
Procestechnologie werkt dus aan de processen met kennis van de chemie en fysica in die processen. Dus de reacties, maar ook de warmte-overdracht, stroomsnelheden etc.
Maakt dit het wat duidelijker?
Ik wist nooit wat ik wilde worden, behalve natuurlijk de cliche dingen zoals beroemd worden. Uiteindelijk ben ik 5 opleidingen en 3 diploma's verder en doe ik iets waar ik niet voor opgeleid ben, maar wat wel ontzettend leuk is.

Ach, groot ben ik nog steeds niet...
Valhalla! Where the brave may live Forever!
Ik weet niet wat ik wil worden. Ik wil de wereld verbeteren, maar het schiet nog niet zo op.
als heel klein meisje wou ik een prinses worden, dat is mij niet gelukt
vanaf ongeveer 10 jaar wou ik patholoog anotoom worden en helaas dat is ook niet gelukt
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
als heel klein meisje wou ik een prinses worden, dat is mij niet gelukt
vanaf ongeveer 10 jaar wou ik patholoog anotoom worden en helaas dat is ook niet gelukt
"Not making a decision Is a BIIIIIIIIIIG decision"
aikidoka schreef:
16-05-2017 13:00
Procestechnologie gaat over de processen in grote industrie, dus denk aan raffinaderijen, metaalverwerking zoals hoogovens, chemische industrie, farmaceutische industrie, voedingsmiddelenindustrie.
Werk als procestechnoloog is in mijn geval bet optimaliseren van zo'n proces (bij mij is dat in een raffinaderij), dus om maximaal rendement te behalen. Lange termijn verbeteringen horen daar ook bij. En complexere problemen van de dagelijkse praktijk oplossen.
Procestechnologie werkt dus aan de processen met kennis van de chemie en fysica in die processen. Dus de reacties, maar ook de warmte-overdracht, stroomsnelheden etc.
Maakt dit het wat duidelijker?

Ja zeker, dank je voor de uitleg.
Als kleuter wilde ik stewardess worden (verrassend), toen ik wat ouder was "iets op kantoor".
Wij woonden boven de bank waarvan mijn vader locatiebeheerder was, en ik mocht 's avonds of in het weekend wel eens mee naar beneden als mijn vader daar nog iets moest doen. Ik vond het altijd rete interessant om achter zo'n groot bureau te zitten met een rekenmachine, een stempelblok, dozen met elastiekjes en paperclips....
Nouja, ik ben inderdaad op kantoor beland :-D
Nothing happens for a reason
dubbel
Nothing happens for a reason
Maaique schreef:
16-05-2017 10:31
Ik wist niet wat ik wilde en dat weet ik nu (bijna 30) nog steeds niet. Dus opzich zou je kunnen zeggen dat ik doe wat ik altijd al dacht haha
Dit heb ik precies hetzelfde. Heb al jarenlang een vaste baan, hele afwisselende functie met een breed scala aan taken. Nu ik zwanger ben en na de bevalling maar 2 dagen wil gaan werken, twijfel ik over mijn carrière.
Mijn huidige functie kan ik niet in 2 dagen blijven doen. Wellicht tijd voor iets heeeel anders? Maar wat dan? Hoe kom je er achter wat je écht wil?
Ik wilde eerst juf worden of kapster. Later (op de middelbare school) wilde ik iets met talen gaan doen en dat is het ook geworden (export medewerkster)
Wel wilde ik als kind altijd al in Frankrijk wonen, ik dacht dat het dan één langgerekte vakantie zou gaan worden X-D
Dat is ook gelukt, maar helaas geen eeuwige vakantie, moet gewoon werken voor de kost (maar het klimaat is hier wel prettiger als in Nederland LOL)
Waarom post ik alles 2x?????
razzmatazz wijzigde dit bericht op 16-05-2017 13:43
Reden: geen idee
95.09% gewijzigd
Ik wilde archeoloog worden.
Dat is niet gebeurd.
Daarna wilde ik schrijster worden, dat werd hem ook niet.
Ik wilde ook altijd in het buitenland wonen, en dat heb ik dan weer wel gedaan.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Ik wilde graag dokter worden toen heel even kapster, maar door allerlei omstandigheden heb ik helaas geen geneeskunde kunnen studeren, dus werd tandartsassistente/preventie assistente, en ging fitness en groepslessen geven, toch bleef het kriebelen om toch meer naar een hogere paramedische beroep te gaan en ook veel meer doen dan tanden schoonmaken. 4 jaar heb ik er over na moeten denken wel fysio geen fysio wel neit wel niet, nou het word wel dit jaar start ik met de opleiding!
Ik wilde altijd bioloog worden, maar toen ik 'afstroomde' naar havo zag ik die droom een beetje in duigen vallen. Na mijn hbo-opleiding alsnog een master Biologie gaan doen en ik ben nu aan het promoveren.
karin12345 schreef:
16-05-2017 10:37
Ik wilde altijd moeder worden en dat lukte.
Dat er nog een opleiding naast gedaan kon worden en dat je prima kunt werken met schoolgaande kinderen had ik op voorhand niet gedacht en gepland.
Hoe oud was je toen je erachter kwam dat je moederschap kon combineren met een opleiding / baan? Ik vraag het omdat het idee van niet werken nooit bij mij was opgekomen als kind en nu nog niet (en ik ben bijna 50), bij ons op school werd ook in die tijd al zelfstandigheid altijd gepromoot.

Ik wilde zelf arts worden maar kwam er gaandeweg achter dat de beta vakken me niet lagen. Toen besloten dat ik "naar verre landen wilde reizen" en daar heb ik mijn werk van gemaakt :$ . Bevalt nog steeds!
Ik wilde altijd schrijfster worden, en bioloog. Eigenlijk wilde ik gewoon Midas Dekkers worden: ik vond zijn boeken altijd zó leuk... Ik ben nu redacteur en vertaler. En doe ook weleens wat schrijfklussen - maar nooit over biologie en ook geen kinderboeken, zoals mijn plan was. Wel heel leuk - meestal dan.
"I'm gonna see if you know the words to this song. If you don't you better ask somebody!"
Maaique schreef:
16-05-2017 10:31
Ik wist niet wat ik wilde en dat weet ik nu (bijna 30) nog steeds niet. Dus opzich zou je kunnen zeggen dat ik doe wat ik altijd al dacht haha
Dit had ik kunnen schrijven. Ben ook 'bij toeval' in mijn huidige baan gerold. En blijf er voornamelijk omdat het afwisselend is en ik leuke collega's heb.
Geen idee. Ik riep altijd wel wat, maar dat was meer omdat ik iets moest zeggen.
Mij had als puber wel fantasieën over een 'zelfstandige carrière' en mijn eigen yuppenappartement.
Tegelijkertijd vond ik het ook heerlijk om onkruid te wieden in de tuin van mijn moeder, dus dat wad een beetje tegenstrijdig.
Mevrouw75 schreef:
17-05-2017 07:26
Geen idee. Ik riep altijd wel wat, maar dat was meer omdat ik iets moest zeggen.
Mij had als puber wel fantasieën over een 'zelfstandige carrière' en mijn eigen yuppenappartement.
Tegelijkertijd vond ik het ook heerlijk om onkruid te wieden in de tuin van mijn moeder, dus dat was een beetje tegenstrijdig.
Janis_Ian schreef:
16-05-2017 15:17
Hoe oud was je toen je erachter kwam dat je moederschap kon combineren met een opleiding / baan? Ik vraag het omdat het idee van niet werken nooit bij mij was opgekomen als kind en nu nog niet (en ik ben bijna 50), bij ons op school werd ook in die tijd al zelfstandigheid altijd gepromoot.

Ik wilde zelf arts worden maar kwam er gaandeweg achter dat de beta vakken me niet lagen. Toen besloten dat ik "naar verre landen wilde reizen" en daar heb ik mijn werk van gemaakt :$ . Bevalt nog steeds!
wat heerlijk! ben wel benieuwd wat je doet dan, maar goed. Dat mag je natuurlijk voor jezelf houden.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Vroeger wilde ik bij de bereden politie (want paardenmeisje) en ik heb zelfs een centimeter gelogen op mijn paspoort, zodat ik daar in ieder geval de juiste lengte had ;-D

Toen ik een informatiepakket aanvroeg bleek je eerst 'normale' politie te moeten worden en toen was ik er klaar mee.

Een mbo-opleiding gekozen waar ik ieder jaar 3 maanden stage kon lopen, want ik had geen idee wat ik wilde worden.

Veel verschillende banen gehad, ik rol altijd weer ergens in waarvan ik denk 'oh, ook leuk!'
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
ik ben nu ook ergens ingerold. Door een samenloop van omstandigheden eigenlijk. Maar ik vind het echt echt echt niet leuk. Het kost me bergen energie en dat terwijl ik de hele dag eigenlijk niks doe. Enorm vermoeiend dus. Ik kom bijna dagelijks met hoofdpijn thuis. Niet fijn.

En dus ben ik maar weer aan het solliciteren geslagen. Zit hier nog helemaal niet zo lang maar dit is het gewoon niet ( en dat had ik eigenlijk best kunnen weten want ben eerder uit zo`n functie gestapt omdat ik het niet leuk vond)
Janis_Ian schreef:
16-05-2017 15:17

Ik ben 51 en bij mij was het idee om niet te werken wel als kind zijnde al in me opgekomen. Ook bij mij werd er door school en ouders zelfstandigheid gepromoot en je had natuurlijk de slogan van een slimme meid is op haar toekomst voorbereid. Ik ben gediplomeerd kapster geweest ( helemaal de verkeerde beroepskeuze) en daarna gewerkt als telefoniste/receptioniste. Ben 24 jaar geleden gestopt met werken toen zoon geboren is. Dat was de beste beslissing ooit maar ook als er geen kind was gekomen dan zou ik gestopt zijn met werken. Dan had ik wel een paar jaartjes langer doorgewerkt. Dus mijn droom om thuisblijfmoeder te zijn is uit gekomen.
Piloot en dan ging ik met heeel mijn familie op vakantie en mijn zusje mocht dan stewardess zijn. De bank was mijn vliegtuig en dan zat iedereen op de bank en ik ging vliegen en mijn zusje bracht dan drankjes. Verveeld zaten mijn broers tv te kijken en dan liet ik het vliegtuig crashen. Daar ging mijn droom...... Na diverse banen en opleidingen heb ik een eigen catering.
you go girl
Ik wilde David Attenborough worden als kind. Of boswachter of ontdekkingreiziger. Of allemaal tegelijk. Ik ben in de biologie beland en werk onder andere in diverse ontwikkelingslanden. Heb ik best goed gedaan :biggrin:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven