Werk & Studie alle pijlers

HBO deeltijd - Studiefinanciering

18-05-2017 23:15 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Ik ben sinds begin april begonnen met een 3-jarige HBO opleiding naast mijn fulltime baan. Het is een deeltijd opleiding dus één keer in de twee weken ga ik naar school van 10.00 uur tot 16.00 uur en de rest doe ik in eigen tijd.

Ik heb wel een beetje zitten Googlen maar toch is het antwoord me niet volledig duidelijk.. weet iemand of ik recht heb op studiefinanciering o.i.d.? Ik ga namelijk 3 jaar lang maandelijks € 500,- betalen aan deze opleiding. Ondanks dat ik het elke cent waard vind, is een (kleine) tegemoetkoming altijd welkom. ;)

Bedankt alvast!
I'm a goal digger.
Nee, voor een deeltijdopleiding is geen studiefinanciering/leenmogelijkheid bij DUO.
Koffiehagedis schreef:
18-05-2017 23:18
Nee, voor een deeltijdopleiding is geen studiefinanciering/leenmogelijkheid bij DUO.
Tenzij een opleiding tot leerkracht.
Koffiehagedis schreef:
18-05-2017 23:18
Bedankt voor de snelle reactie!

Hm, daar was ik al een beetje bang voor. Slotje dan maar? :biggrin:
I'm a goal digger.
MoirenPhae schreef:
18-05-2017 23:19
Tenzij een opleiding tot leerkracht.
Dat is niet het geval helaas.
I'm a goal digger.
md0110 schreef:
18-05-2017 23:20
Dat is niet het geval helaas.
Wil je werkgever niet meebetalen?
Je kunt met dat soort bedragen het volgens mij wel aftrekken bij je belastingaangifte
MoirenPhae schreef:
18-05-2017 23:20
Wil je werkgever niet meebetalen?
Nee helaas, het is een volledig ander vakgebied. Ik ga me omscholen op eigen initiatief dus mijn baas wil daar logischerwijs niet aan meebetalen.
I'm a goal digger.
Dreamchild schreef:
18-05-2017 23:24
Je kunt met dat soort bedragen het volgens mij wel aftrekken bij je belastingaangifte
Oh, daar kan ik nog wel eens naar kijken inderdaad. Bedankt!
I'm a goal digger.
studiekosten (college geld/boeken) zijn iig in 2017 nog aftrekbaar. Met een drempel van 250 euro.

Reiskosten etc zijn niet aftrekbaar.

Welke HBO opleiding ben je aan het volgen? (ik hoop niet via NCOI want dan kan het weleens een gebed zonder einde worden...met vele extra kosten)

Daarnaast is de kans bijna 95% zeker dat deze aftrekpost word afgeschaft. (dus voor mijn vriend ook ruk want hij is net in Feb begonnen met zijn 4 jarige deeltijd HBO). Een aftrekpost was dan wel mooi geweest. Al zijn zijn studiekosten maar iets van 2000 per jaar dus het is te overzien.
studiemiepmiep schreef:
18-05-2017 23:38
studiekosten (college geld/boeken) zijn iig in 2017 nog aftrekbaar. Met een drempel van 250 euro.

Reiskosten etc zijn niet aftrekbaar.

Welke HBO opleiding ben je aan het volgen? (ik hoop niet via NCOI want dan kan het weleens een gebed zonder einde worden...met vele extra kosten)

Daarnaast is de kans bijna 95% zeker dat deze aftrekpost word afgeschaft. (dus voor mijn vriend ook ruk want hij is net in Feb begonnen met zijn 4 jarige deeltijd HBO). Een aftrekpost was dan wel mooi geweest. Al zijn zijn studiekosten maar iets van 2000 per jaar dus het is te overzien.
O jee... Ik volg een opleiding bij NCOI. Om wat voor reden noem je dat een gebed zonder eind? Heb je hier zelf mee te maken gehad?

En dat zou inderdaad echt ruk zijn zeg, als die aftrekpost ook nog eens wegvalt. Heb je een linkje voor me waarin dat staat?

Bedankt voor je reactie!
I'm a goal digger.
md0110 schreef:
18-05-2017 23:42
O jee... Ik volg een opleiding bij NCOI. Om wat voor reden noem je dat een gebed zonder eind? Heb je hier zelf mee te maken gehad?

En dat zou inderdaad echt ruk zijn zeg, als die aftrekpost ook nog eens wegvalt. Heb je een linkje voor me waarin dat staat?

Bedankt voor je reactie!

google staat vol met linkjes waarin staat dat aftrek studiekosten per 2018 gaat vervallen (staat nog niet op de website van de belastingdienst vandaar die 5% speling, moet nog door het kabinet worden goed gekeurd.....maar dat gaat nog wel gebeuren, is weer een mooie bezuiniging he op het onderwijs).

Nee ik heb zelf gewoon reguliere WO opleidingen gevolgd. Internet staat vol met klachten over NCOI (je moet blijkbaar zelfs voor een examen in te kijken betalen en dat soort fratsen) daarnaast is het een dure organisatie...reguliere HBO's en WO zijn veel goedkoper.

https://radar.avrotros.nl/forum/viewfor ... c25f2477f7

als je moet herkansen moet je ook weer een examen inkopen of zelfs weer de hele module opnieuw doen (en ervoor betalen..) .

(met zeker zoveel zo niet meer kwaliteit, al kan ik dat alleen voor de WO beta opleidingen beoordelen). Maar volgens internet is NCOI echt niet altijd HBO niveau. Is het wel een officiële erkende HBO opleiding? maw dat je ook echt je bachelor behaald? Daarnaast staat NCOI in het bedrijfsleven niet zo goed aangeschreven.

Indien mogelijk zou ik proberen te switchen naar een reguliere deeltijd HBO aan een gewone hogeschool. Dan heb je geen fratsen met extra kosten en je bent een fractie van je studie kosten kwijt.
Ik zou ook overstappen op een reguliere deeltijd HBO. Is goedkoper (tenzij je al een bachelor hebt, dan zal je duurder uit zijn) en staat veel beter op je cv.
Ik zal wel een uitzondering zijn, maar ik heb alleen maar goede ervaringen met mijn NCOI opleiding.
Is wel een jaar of 10 terug, maar toch.
Mag ook wel eens gezegd worden :-D
Ik heb ook onlangs een HBO bij NCOI afgerond. Ik vond het een prima opleider. Ik snap de negativiteit niet zo.
Vanaf september 2017 is er ook een levenslang leren beurs. Maar mocht je het geld zo hebben liggen, dan hoeft het niet. Vanaf 30 jaar.

Overigens is het niet altijd zo dat je bij deeltijd geen studiefinanciering krijgt. Bij hbo rechten en psychologie bij het NTI krijg je het wel.
fientje1982 schreef:
19-05-2017 23:22
Vanaf september 2017 is er ook een levenslang leren beurs. Maar mocht je het geld zo hebben liggen, dan hoeft het niet. Vanaf 30 jaar.

Overigens is het niet altijd zo dat je bij deeltijd geen studiefinanciering krijgt. Bij hbo rechten en psychologie bij het NTI krijg je het wel.
Dankjewel voor de informatie.
Helaas kom ik niet in aanmerking voor levenslang leren beurs (25 jaar). Wel jammer dat studeren in die zin niet echt gestimuleerd wordt.
I'm a goal digger.
studiemiepmiep schreef:
19-05-2017 00:04
google staat vol met linkjes waarin staat dat aftrek studiekosten per 2018 gaat vervallen (staat nog niet op de website van de belastingdienst vandaar die 5% speling, moet nog door het kabinet worden goed gekeurd.....maar dat gaat nog wel gebeuren, is weer een mooie bezuiniging he op het onderwijs).

Nee ik heb zelf gewoon reguliere WO opleidingen gevolgd. Internet staat vol met klachten over NCOI (je moet blijkbaar zelfs voor een examen in te kijken betalen en dat soort fratsen) daarnaast is het een dure organisatie...reguliere HBO's en WO zijn veel goedkoper.

https://radar.avrotros.nl/forum/viewfor ... c25f2477f7

als je moet herkansen moet je ook weer een examen inkopen of zelfs weer de hele module opnieuw doen (en ervoor betalen..) .

(met zeker zoveel zo niet meer kwaliteit, al kan ik dat alleen voor de WO beta opleidingen beoordelen). Maar volgens internet is NCOI echt niet altijd HBO niveau. Is het wel een officiële erkende HBO opleiding? maw dat je ook echt je bachelor behaald? Daarnaast staat NCOI in het bedrijfsleven niet zo goed aangeschreven.

Indien mogelijk zou ik proberen te switchen naar een reguliere deeltijd HBO aan een gewone hogeschool. Dan heb je geen fratsen met extra kosten en je bent een fractie van je studie kosten kwijt.
Ik volg de volledige Bachelor-opleiding (3 jaar) en dit staat er bij NCOI:
  • Grootste hogeschool van werkend Nederland
  • Unieke praktijkgerichte aanpak, speciaal voor werkenden
  • Topdocenten uit de praktijk
  • Uitstekend te combineren met werk en gezin
  • Zeer tevreden studenten en werkgevers
  • Officieel erkende Bachelorgraad
  • Officieel erkend door het ministerie van OCW en NVAO-geaccrediteerd
Volgens de (volledige) omschrijving zou ik dus ook echt een Bachelorgraad moeten krijgen na afronding.

Heb geïnformeerd bij de Hogeschool, dat scheelt inderdaad een hoop in kosten zeg. Nadeel is alleen dat ik dan minimaal 16 uur per week al moet werken in de sociale beroepspraktijk en dat heb ik niet. En de opleiding duurt 4 jaar, i.p.v. 3.

Zie echt door de bomen even het bos niet meer. Ik wil echt wel drie jaar investeren in school maar ik wil dan ook na al die tijd, al die moeite en al dat geld wel dat mijn papiertje iets waard is en dat ik daar daadwerkelijk mee aan de slag kan..

Hebben jullie nog suggesties?
I'm a goal digger.
Ik heb overigens ook gebeld naar NCOI en als ik zou willen stoppen, moet ik sowieso nog voor het eerste propedeuse jaar betalen. Dus t/m april 2018 moet ik sowieso deze opleiding blijven volgen.

Ook heb ik LOI gebeld (aangezien MWD, SPH en CMV toch 1 Bachelor Social Work wordt) want daar betaal ik maandelijks aanzienlijk minder. Maar zij weten nog niet of ze dit jaar al overgaan tot Social Work of volgend jaar pas..
I'm a goal digger.
Ik moet nog maar zien dat die aftrekpost komt te vervallen.
Als D66 mee gaat regeren zou het weleens een keiharde onderhandelingseis van ze kunnen zijn dat deze aftrekpost overeind blijft.

Zolang we geen nieuw kabinet hebben zal er sowieso niets veranderen, anders dan geruchten en plannen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven