Werk & Studie alle pijlers

2 banen, is dat te doen?

29-09-2008 16:57 18 berichten
Zowel in mijn huidige baan, als in een evt. nieuwe baan waar ik op gesolliciteert heb (mocht ik die krijgen) is de kans dat ik minder uren krijg dan ik nu werk.

Nu woon ik alleen, dus ik heb mijn uren wel nodig. Omdat het me een leuke baan lijkt vroeg ik me af, wat zijn de haken en ogen van een 2e baan ernaast, van bijv. 2 middagen. Dus, hoe ervaren mensen dit,is het te doen, of kost het erg veel energie? En hoe zit het belastingtechnisch, heb nl wel eens gehoord dat je meer belasting moet betalen.

En is een baan voor ca. 10 uur makkelijk te vinden, administratie, horeca of iets dergelijks.
Alle reacties Link kopieren
dat ligt helemaal aan je banen of het veel energie kost of niet. Of aan het aantal uur dat je in totaal werkt bv.

je moet niet meer belasting betalen, maar je loon bij je 2e baan komt gewoon bovenop het loon van je eerste baan. Het lijkt trouwens wel of je meer moet betalen.
Je kan maar bij een baan loonheffingskorting krijgen en dit kan tot in de honderden euro's lopen. Ik had vorig jaar twee banen en mijn salaris (zelfde sector) scheelde 300 euro!! Dat krijg je uiteraard wel weer terug, maar je moet het nu wel van je salaris aftrekken!
Per saldo maakt het niks uit, of je bij 1 baan 2000 bruto verdient of bij 1 baan 1500 en bij de andere 500.

Netto heb je in beide gevallen hetzelfde. Alleen lijkt je 2e baan zwaarder belast te worden, omdat je daar geen heffingskorting krijgt.

En of het te doen is? Tja, dat hangt er nogal vanaf hoeveel uren je 1e baan is. Als je bij de een 24 en bij de ander 10 uur werkt, om maar iets te noemen, lijkt het mij niet zo'n probleem.
of het te doen is hangt ook af van de tijdsindeling en je reistijd, als je op weg van de een naar de ander een uur bezig bent zal het zwaarder vallen dan wanneer je er met 5 minuten bent, ga je gelijk door of heb je tijd er tussen zitten, wanneer je eerst een half uur moet 'wachten' tussen door zal het zwaarder lijken.

op zich zou het niet veel moeten uitmaken waar je je werkuren door brengt, het geheel er om heen maakt t zwaar (of juist niet)
Ik heb anderhalf jaar lang eerst 3 en toen 2 banen gecombineerd. Eén baan was voor 18 uur, de andere voor 11 uur.

Omdat het beiden op hetzelfde werkterrein lag en beide banen avondwerk vroegen, was het best lastig te combineren. Het is in de praktijk ook lastig om bijvoorbeeld werkoverleggen e.d. te plannen. Je loopt het risico dat je er op één werkplek een beetje "bij komt te hangen". Maar dat lig ook van de plek af denk ik.

Ik was maar wat blij toen ik naar 32 uur op één werkplek kon gaan!
Ik heb ook twee banen. Je dient de loonheffingskorting toe te passen bij de baan waar je het meest verdient.

Zoals al gezegd; het maakt belastingtechnisch niets uit.

Het is inderdaad wel wat onrustig om twee banen te combineren. Ik heb 1 baan voor minimaal 12 uren op vaste tijdstippen met een uitloop naar thuiswerk als ik het niet af krijg. Daarnaast heb ik een baan voor 28 uur per week, waarvan 20 uren op vaste dagen en de rest variabel in de avond en in het weekend.

Ik ben ook nog eens alleenstaande moeder van een peuter.

Het is maar hoe je in het leven staat of het te doen is. Ik denk dat dat persoonsafhankelijk is.

Als je alles goed regelt en duidelijk communiceert met beide werkgevers dan moet het wel lukken. Bij mij althans.

Wel veel kunst- en vliegwerk. Gelukkig heb ik heel leuke collega's en boeiende banen.
niet wit gaan werken en gewoon bijbeunen
Ik vond het goed te doen, maar ik had wel het geluk dat de 2 parttime banen perfect op elkaar aansloten. En vaste tijden en dagen.

Maandag, dinsdag en woensdagochtend op kantoor, en donderdag en vrijdag in een winkel. Erg leuk en afwisselend.
Dat is zeker afwisselend, Devima, dan heb je vast niet zo snel last van sleur. Duidelijke afspraken maken met de bazen, is ook een hele belangrijke.

Als ik het goed begrijp wordt loonheffing toegepast op 1 baan (die met de meeste uren) op de ander niet, zodat je minder lijkt te verdienen, maar dit krijg je aan het eind van het jaar terug?

En wat mijn energie betreft; ik heb aardig wat energie, dus daar zal het niet aan liggen. Het is allemaal afwachten hoe het komt met mijn uren, maar dan ben ik in elk geval voorbereid.
Ik combineer ook twee banen; drie ochtenden thuis voor de ene baan, twee dagen buitenshuis voor de andere baan. Het zijn bij beide banen vaste dagen. Is wel eens lastig als de ene baan een cursus o.i.d. op een andere dag heeft want ik kan niet schuiven.

Ja, je kunt maar bij één werkgever loonheffingkorting laten toepassen; bij mijn andere baan gaat er een heleboel naar de fiscus, maar dat wordt met de belastingaangifte weer rechtgetrokken en het teveel betaalde krijg ik het jaar daarop in juni weer terug. Ik zie het als een soort extra vakantiegeld ....
Vraagje:

kun je ook bij 2 banen de loonheffingskorting toe laten passen als je toch al weet dat je het volgend jaar terug krijgt?
Heb ook twee banen (tot voor kort zelfs 3). Voor mij was het goed te doen, omdat ik het gewoon per dag verdeelde. En in twee van de drie banen deed ik min of meer hetzelfde werk, dus dan hoef je toch minder om te schakelen. Het nadeel van het minder werken op 1 plek vond/vind ik zelf dat je minder contact met je collega's opbouwt en soms een beetje uit het oog verliest wat er allemaal gaande is in het bedrijf/instelling.

Boebele: weet eigenlijk vrijwel zeker dat dat niet kan. Helaas...
Loonheffingskorting kan maar bij 1 baan. Je moet je dus wel degelijk realiseren dat de baan waaarbij je die korting niet toepast zwaarder belast wordt. Tuurlijk kan je dat aan het eind van het jaar terugvragen, maar op dat moment moet je het dus wel met minder inkomsten doen of extra werken als je dan niet uitkomt met je geld.

Wat voor type ben je zelf trouwens? Makkelijk en flexibel of juist niet? En of je kinderen hebt ed zal ook wel schelen. Hoe dan ook zou ik wel zorgen dat je heel duidelijke afspraken maakt met je werkgevers, zodat je niet in de knoop komt te zitten met je tijd, roosterindeling etc.
Had vorig jaar een tijdje zelfs 4 banen!

30 uur, en 3x4 uur. Wel erg druk, maar voor een tijdje wel te doen.

Nu nog 3 banen. 35 uur en 2x4 uur. Goed te doen omdat alles op vaste tijdstippen is. Met onregelmatige werktijden lijkt het me niet te doen. Het enige lastige is soms het invullen van de urenlijsten. Dit moet je zelf goed bijhouden!
Hoi hoi

ik heb nu ook 2 banen een van 16 uur en 1 van 12 uur. Nu kan ik helaas bij beide banen geen extra uren krijg voorlopig. Terwijl ik toch wat meer zou willen verdienen. Nu ben ik uitgenodigd voor een gesprek om eens per maand mee te gaan met een logeerweekend. Dit lijkt mij ontzettend leuk. Natuurlijk het gesprek afwachten, maar denk dat ik het ga doen. Het klopt dat belasting je wordt ingehouden, maar je kunt het toch steeds weer terugvragen en dan krijg je dus van de belasting een paar centje terug. Heb je meteen een leuke spaarcent. Of zie ik dat nu helemaal verkeerd.
Hoi hoi

ik heb nu ook 2 banen een van 16 uur en 1 van 12 uur. Nu kan ik helaas bij beide banen geen extra uren krijg voorlopig. Terwijl ik toch wat meer zou willen verdienen. Nu ben ik uitgenodigd voor een gesprek om eens per maand mee te gaan met een logeerweekend. Dit lijkt mij ontzettend leuk. Natuurlijk het gesprek afwachten, maar denk dat ik het ga doen. Het klopt dat belasting je wordt ingehouden, maar je kunt het toch steeds weer terugvragen en dan krijg je dus van de belasting een paar centje terug. Heb je meteen een leuke spaarcent. Of zie ik dat nu helemaal verkeerd.
ik heb al mijn hele leven twee banen, dat wil ik ook echt. Twee dagen bij de ene baas en drie dagen bij de andere. Voordeel niet vijf dagen de zelfde mensen om je heen, met dezelfde verhalen. Nu is het altijd weer leuk om elkaar te zien en is er een hoop te praten. En tegen de tijd dat je je collega zat bent, ga je dag daarna weer naar je andere collega's.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven