Lijf & Lijn alle pijlers

En nu is het klaar!

01-06-2017 20:55 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo iedereen,

Al jaren ben ik een jojo'er en al jaren lukt het niet om op een goed gewicht te blijven. Nu wil ik naar een gewicht toe en hopen dat ik dat vast kan houden. Maar.. ik zie door alle diëten het bos niet meer! Sonja, Fajah, Weightwatchers, puntendieet.. zomaar wat grepen uit wat ik hoor van de omgeving.

Ik weeg op dit moment 105 kilo, en ik wil dolgraag naar de 80. Maar..

Wat voor dieet is vol te houden? Wat zijn goede tips? Ik heb geen geld voor een sportschool. Ik doe zwaar intensief werk, en wandel daarnaast dagelijks minimaal 10 kilometer met de hond.

Zijn er aanraders?
Kiloknaller-1 schreef:
01-06-2017 21:30
Helaas ben ik basis verzekerd en sta ik onder bewindvoering. Een diëtist is dus helaas geen oplossing.

Myfittnespal gebruik ik nu een week en zit op een gemiddelde calorie inname van ongeveer 1700 calorieën. Dit lijkt mij niet teveel?

Jullie vertellen mij mijn levensstijl te veranderen.. dit was mijn eetlijstje van vandaag.

06.15 handje muesli (50 gram +-) met yoghurt
09.30 1 mango
13.00 2 bruine meergranen boterhammen met oude kaas
16.00 1 perenijsje
18.30 kipburger, worteltjes en erwten en aardappels
21.00 tros rode druiven

Ik drink eigenlijk alleen maar water en thee (zonder suiker) en heb vandaag toevallig 2 glazen cola op.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik lijd aan PCOS.

Wat zou volgens jullie een levensstijl zijn?

Je weegt 105kg en eet een ijsje?! Je zou er nog niet eens aan mogen dénken.
En twee glazen cola? Toevallig? Als je op een maand bekeken deze 'uitzonderingetjes' optelt weet je gelijk waarom je obees bent.

Ik weet wel dat je jezelf zogenaamd iets mag 'gunnen' maar zeker niet in deze fase en al helemaal niet gewoon om 16u op een doorsnee dag.
Een nieuwe levensstijl vraagt om gezonde keuzes, altijd.

Ik snoep nooit en heb daar echt geen moeite mee. Enkel op een feestje sla ik het niet af, en dat is dan mijn uitzondering. Meer heb je echt niet nodig. (Als je op gewicht bent uiteraard.)

Te weinig eten is ook niet goed, ik zou het houden op 1800 calorieën per dag.
Lees je in over échte gezonde voeding en hou je calorieën bij in een app.
Tvp, er staan goede tips.
.
Een perenijsje is geloof ik 60 kcal. Da's nou een prima keuze ipv bijv een Magnum. Het moet wel leefbaar blijven allemaal.

Het gaat erom wat je in totaal dagelijks binnen krijgt en verbruikt. Jouw lichaam merkt het verschil niet tussen suiker uit een ijsje of suiker uit fruit. Wel is fruit beter dan ijs, omdat het voordeel van fruit is: vezels (vol & goed voor darmen) & vitaminen en mineralen, ten opzicht van een ijsje.

Ben het eens met degene voor mij die schreef consustentie en echt eerlijk bijhouden wat je eet. En je zal waarschijnlijk goedkoper uit zijn met boodschappen, want groenten fruit volkorenproducten en mager vlees / vis (vriezer) kost niet zoveel.

Wat vind je van alle tips tot nu toe?
FarFarAway schreef:
02-06-2017 07:00
Je weegt 105kg en eet een ijsje?! Je zou er nog niet eens aan mogen dénken.
En twee glazen cola? Toevallig? Als je op een maand bekeken deze 'uitzonderingetjes' optelt weet je gelijk waarom je obees bent.
Wat een bizarre reactie.

Maar TO, ik kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat het eetlijstje dat je noemt representatief is voor iedere dag. Volgens mij is het echt onmogelijk om, als je écht iedere dag volgens dat eetlijstje eet, 105 kg te wegen (al is een hele mango inderdaad nogal veel, maar dan nog). Als ik een 'slechte tijd' heb, eet ik inderdaad doordeweeks heel netjes, maar sla ik in het weekend door in eetbuien. Ja, dan doe je alles weer teniet. Maar ja, eetbuien verberg je voor de buitenwereld, daar praat je niet over. Ik suggereer uiteraard niet dat jij eetbuien hebt, ik noem mezelf gewoon even als voorbeeld. Wat ik ermee wil aangeven is: ben je wel helemaal eerlijk tegen jezelf over je eetpatroon?
Winter is coming...
SanPellegrino schreef:
02-06-2017 07:39
Een perenijsje is geloof ik 60 kcal. Da's nou een prima keuze ipv bijv een Magnum. Het moet wel leefbaar blijven allemaal.

Het gaat erom wat je in totaal dagelijks binnen krijgt en verbruikt. Jouw lichaam merkt het verschil niet tussen suiker uit een ijsje of suiker uit fruit. Wel is fruit beter dan ijs, omdat het voordeel van fruit is: vezels (vol & goed voor darmen) & vitaminen en mineralen, ten opzicht van een ijsje.

Ben het eens met degene voor mij die schreef consustentie en echt eerlijk bijhouden wat je eet. En je zal waarschijnlijk goedkoper uit zijn met boodschappen, want groenten fruit volkorenproducten en mager vlees / vis (vriezer) kost niet zoveel.

Wat vind je van alle tips tot nu toe?

Leefbaar blijven? Ze weegt 105kg!

Is het zo'n opoffering om een ijsje te schrappen? Is niet snoepen geen leven hebben en niet genieten? Als je een nieuwe levensstijl wil dan moet je dat juist niet als opoffering zien.
Geniet ipv dat ijsje van een verse fruitsla.

Het gaat er inderdaad om op het einde van de dag netjes op je calorieën te zitten maar dan toch beter met voedzame produkten, nietwaar?
FarFarAway schreef:
02-06-2017 09:10

Eeehhh... die verse fruitsla bevat doorgaans wel wat meer dan 60 kcal, hoor.
Winter is coming...
FarFarAway schreef:
02-06-2017 09:10
Leefbaar blijven? Ze weegt 105kg!

Is het zo'n opoffering om een ijsje te schrappen? Is niet snoepen geen leven hebben en niet genieten? Als je een nieuwe levensstijl wil dan moet je dat juist niet als opoffering zien.

Het gaat er inderdaad om op het einde van de dag netjes op je calorieën te zitten maar dan toch beter met voedzame produkten, nietwaar?
Natuurlijk snap ik je reactie, en ben ik ook helemaal vóór voedzame producten, echt. Maar uiteindelijk maakt het voor je lichaam niet echt uit waar de kcal vandaan komen (van 2 Snickers of aardappels, groenten en kipfilet), het gaat om de balans in/uit. En een perenijsje is dan echt geen ramp, zit minder in dan een een flink appel.
winterqueen schreef:
02-06-2017 09:25
Eeehhh... die verse fruitsla bevat doorgaans wel wat meer dan 60 kcal, hoor.

Maar het is voedzaam en onbewerkt. En bovendien ben je weer even verzadigd.
Een ijsje voegt niets toe... niks, nada, noppes,...

Ik begrijp het niet hoor, dat getouwtrek over een ijsje voor iemand die dodelijk overgewicht heeft...
Ben ik dan zo idioot om te beweren dat een ijsjes op dit moment in haar leven niet de juiste keuze is. Mensen met overgewicht moeten juist heel goed gaan beseffen dat het wegstrepen van snoep in je menu geen straf is of stoppen met genieten!
Ik ben gestopt met snoepen (en koek) en frisdrink, heb kritisch naar koolhydraten gekeken en ben meer gezonde vetten gaan eten. Dat leverde vorig jaar -23 kilo op.
Na m`n miskraam ben ik een beetje gaan emotie eten, dus er moet nu weer 2-3 kilo af, maar dat komt dus ook wel weer goed nu.
FarFarAway schreef:
02-06-2017 09:40

Ik begrijp het niet hoor, dat getouwtrek over een ijsje voor iemand die dodelijk overgewicht heeft...
Ben ik dan zo idioot om te beweren dat een ijsjes op dit moment in haar leven niet de juiste keuze is. Mensen met overgewicht moeten juist heel goed gaan beseffen dat het wegstrepen van snoep in je menu geen straf is of stoppen met genieten!
Eens hoor, en voedsel überhaupt als straf/beloning zien is iets waar we (als samenleving!) echt vanaf moeten.

Maar het is de toon die de muziek maakt :-)
FarFarAway schreef:

Ja, dat laatste is wel waar.
Als je echt niet meer snoept, geen koekjes, ijsjes, m&ms verandert je smaak (die wordt weer normaal) en dan is bijvoorbeeld fruit zoet genoeg en heerlijk genieten en gezond.
Toch blijven de snacks lonken want dat zit diep verankerd zeg! Suiker is een verslaving denk ik.

Affijn, goed vet eten dat vinden mensen lekker en dat vult dus dan heb je geen honger.
Lekker volle griekse yoghurt met fruit, heerlijk met dit weer.
Genieten, geen honger lijden en toch afvallen!

Oh en twee kleine stukjes pure chocolade per dag.
Daar wen je ook aan, op een gegeven moment smaakt die overheerlijke melkchocolade naar een slap, zoet aftreksel van het origineel.
Oh en dat "kiloknaller" zou ik veranderen.
Dat is toch geen leuke positieve nick?
_melon schreef:
02-06-2017 09:48
Ik ben gestopt met snoepen (en koek) en frisdrink, heb kritisch naar koolhydraten gekeken en ben meer gezonde vetten gaan eten. Dat leverde vorig jaar -23 kilo op.
Na m`n miskraam ben ik een beetje gaan emotie eten, dus er moet nu weer 2-3 kilo af, maar dat komt dus ook wel weer goed nu.
Maar hoe doe je dat dan? Wat zijn je tussendoortjes? Ik heb toen ik jong was bij cardea gelopen en geleerd dat het heel erg belangrijk is om 6x per dag iets te eten. Wat zijn dan de tussendoortjes? Want zoals ik het hier lees, is een mango teveel. 2 stuks fruit per dag is dus niet goed? ik probeer fruit te variëren.

De periode dat ik altijd begin met afvallen is zo rond te lente. Dan begint de drukte op lijn werk. Deze stopt altijd met november.

Ik heb inderdaad een verleden met eetbuien. Dit is echter al maanden niet meer voorgekomen.

Ik reageer straks op de rest!
Je levensstijl verander je niet alleen door anders te eten. Wat ook belangrijk is, is na te denken over je doelen: wat wil je bereiken en hoe wil je, als persoon, in het leven staan? Ga op zoek naar bronnen of personen die je daar in bij kunnen staan. Ik heb zelf veel aan het boek "Afvallen met POWER" (Weight Loss Ninja). Het gaat over blijvend afvallen door middel van een lifestyle én mindset change. Ik ben nu zwanger, dus afvallen gaat even niet, maar er staan fijne tips in waarmee ik al wel aan mijn mindset kan werken. In ieder geval: met alleen je voeding aanpassen kom je er echt niet: dat houd je op lange termijn gewoon meestal niet vol.
Volgens mij is 6 keer per dag achterhaald.
3 keer per dag eten, geen tussendoortjes!
Hou je het echt niet meer vol neem je bijvoorbeeld een stukje fruit en een handje noten. Maar eigenlijk moet je dan meer gaan eten tijdens de 3 hoofdmaaltijden.

Oh het heet "Keer Diabetes2 Om"
En je hoeft geen diabetes te hebben om dit gezonde voedingspatroon te volgen.
sam1968 schreef:
02-06-2017 10:08
Oh en twee kleine stukjes pure chocolade per dag.
Daar wen je ook aan, op een gegeven moment smaakt die overheerlijke melkchocolade naar een slap, zoet aftreksel van het origineel.
Dit is zo persoonlijk, ik haal geen enkele bevrediging hieruit, eet liever een gekookt eitje of een volkoren boterham.

En dat geldt ook voor jou kiloknaller: je moet voor jezelf uitvinden wat werkt. Voor mij is 6 x per dag iets eten niet nodig, voor jou misschien wel. Alle methoden komen neer op hetzelfde: minder kcal binnen krijgen dan verbruiken en dit voor de lange termijn volhouden. Ik ben met vier stuks fruit per dag gewoon afgevallen hoor. Er is niet 1 oplossing: je moet voor jezelf bepalen wat je wil en daar je gedrag op aanpassen.
Kiloknaller-1 schreef:
02-06-2017 10:13
Maar hoe doe je dat dan? Wat zijn je tussendoortjes? Ik heb toen ik jong was bij cardea gelopen en geleerd dat het heel erg belangrijk is om 6x per dag iets te eten. Wat zijn dan de tussendoortjes? Want zoals ik het hier lees, is een mango teveel. 2 stuks fruit per dag is dus niet goed? ik probeer fruit te variëren.
Ik eet eigenlijk nooit 6x per dag iets.

Maar tussendoortjes; een gekookt ei (eventueel in partjes met rookvlees erom), dadel met pindakaas, NAKD reep, fruit, komkommer of wortels of augurk, rijstwafel met of zonder dun gezond beleg, zelfgemaakt bananenbrood of gezonde muffins, handje noten, iets met veel eiwitten, hele pure chocola. Sommige tussendoortjes bevatten meer koolhydraten als de ander, maar daar pas ik dan de rest van de dag op aan.

Mijn avondeten bestaat uit veel groente, vlees/vis en weinig koolhydraten.
Goed ontbijten zodat je de hele ochtend door kan Bijvoorbeeld met eiwitrijke kwark of volle kwark met een muesli of granola zonder toegevoegde suikers en eventueel fruit of eventueel kan zoetstof ook nog (ligt er aan of je dat wilt nemen of niet). Ik heb zelf het liefst zoveel mogelijk natuurlijke producten. Ik ontbijt vaak met Skyr kwark met een goede lepel 100% pindakaas erdoor en pure chocolade schaafsel of pure kokos.
En ik hou vast aan; don't drink your calories.
Oh en water, veel water. Je lichaam verwart trek vaak ook met dorst. Drink eerst eens een goed glas water en bepaal na een kwartier of je nog steeds zin hebt in iets.
FarFarAway schreef:
Ben ik dan zo idioot om te beweren dat een ijsjes op dit moment in haar leven niet de juiste keuze is.
Ja, vind ik wel. En ik weet echt wel het één en ander over gezond eten. Over een perenijsje zou ik echt niet vallen en dan maakt het niet uit of het om 16.00 op een donderdag was of om 15.00 op een zaterdag. Sommige mensen helpt het trouwens juist om iets kleins te mogen 'snoepen' en voelen ze zich juist wel meer verzadigd. Als je dat doet met iets wat eigenlijk geen schade brengt zie ik het probleem niet. Net als mensen die elke dag een blokje chocola a 50kcal incalculeren. Als dat jou een meer voldaan gevoel geeft en je eet verder gezond, dan helpt dat je ook om het gezonde stuk vol te houden.

Een magnum of cornetto zou ik niet doen. Raketje, perenijsje, minitwister, niet zo'n probleem.

Maar ik denk ook niet dat het perenijsje het probleem is hier. Eerlijk gezegd vind ik een hele mango eten wel wat schrikbarender dan een perenijsje. Maar ik heb de voedingswaardes niet vergeleken. En dan nog, er zijn zat mensen die leven van heel veel fruit (HCLF). Maar ik denk niet dat je op basis van een menuutje van 1 dag iets kan zeggen over het geheel.

Ohja, en wat iemand anders zei 'het is de toon die de muziek waard' kan ik me ook bij aansluiten.
Ik vind een mango maar een klein stukje fruit, vooral die hier op de Nederlandse groenteafdeling. De pit is sowieso al minstens 1/3 van de vrucht, haal je de schil er nog af, houd je mss iets meer dan de helft over. Is niks. Staat er ergens op internet dat de mango een dikmaker is?
In mango zit relatief veel kcal. Ik vind het wel veel in één keer als tussendoortje, een hele mango. Maar je zou het vruchtvlees er allemaal af moeten halen, dat afwegen en het dan uitrekenen om het te weten te komen. Dat is ook elke keer anders, niet elke mango is even groot of heeft een even grote pit. Misschien is het gevoelsmatig. Ik ben niet zo van de 'fruit is slecht' brigade, dus of het werkelijk veel is weet ik niet en als het binnen je dag past moet het eigenlijk ook niet zo'n enorm probleem zijn. Er zijn genoeg mensen die het doen, veel fruit eten.

2 boterhammen en een plakje kaas voor iemand die zwaar lichamelijk werk doet en élke dag minstens 10km loopt vind ik dan weer weinig. Maar het gaat om het totaalplaatje over langere tijd.
Je hebt echt professionele begeleiding nodig. Ga eens praten met een goede diëtist, het zit in de basisverzekering.
Kiloknaller-1 schreef:
02-06-2017 10:13

De periode dat ik altijd begin met afvallen is zo rond te lente. Dan begint de drukte op lijn werk. Deze stopt altijd met november.

Ik heb inderdaad een verleden met eetbuien. Dit is echter al maanden niet meer voorgekomen.

Ik reageer straks op de rest!
Maar hoe gaat dat dan? Eet je dan consequent tussen april en november 'netjes'? Hou je dat bij? Val je dan af?
En dan in november? Wat gebeurt er dan?

Zoals geschreven moet je uitvinden wat voor jou werkt. Het hoeft niet allemaal in één keer goed, je moet ook gaan zien en ervaren wat eten met jouw lichaam doet. Daarom zou ik het consequent bij gaan houden met de app (niet ongeveer, echt afwegen) en observeren wat er met je lichaam gebeurt. Net als die mango, het lijkt voor mij veel als tussendoortje, maar je lunch vind ik dan weer weinig voor iemand die zo actief is/lijkt als jij. Maar meten is weten, en jij zou het moeten weten als je het vruchtvlees hebt afgewogen en ingevoerd in myfitnesspal.

Persoonlijk voel ik me het beste bij meer natuurlijk en minder bewerkt eten, veel verse groente eten en voldoende water drinken. Vetten haal ik uit ongebrande noten en zaden (kun je ook bij de Lidl kopen bijvoorbeeld) en avocado. Als je vis eet kun je dit halen uit bijvoorbeeld zalm, haring, makreel. Je hoeft niet 6x per dag te eten als je daar geen behoefte aan hebt. Ik zou wel 3 maaltijden aanhouden en tussendoor iets eten als je honger krijgt. Als dat erg weinig is zou ik dan toch proberen om zo'n 1800kcal aan te houden. Doe dit netjes 6 weken en kijk wat er gebeurt. Je kan dan aanpassen zo nodig.

Uit eindelijk is het niet altijd nodig om op je kcal te letten, maar als je niet weet wat er misgaat en je net begint kan het wel helpend zijn om hier inzicht in te krijgen en vooral over een wat langere periode te kijken. Vaak zijn er dan toch te veel uitschieters (wijntje, feestje, taartje, weekendje, slechte dag enz.) of je voelt je ontmoedigd en dan ga je weer een week minder goed eten omdat de motivatie zakt, of je denkt dat je 'slecht' hebt gegeten, raakt gedemotiveerd en denkt dat je het 'toch al verpest hebt' en gaat meer eten. Probeer echt 6 weken die 1700/1800 kcal aan te houden en kijk wat het resultaat is aan het einde van die 6 weken. Elke dag wandelen is heel goed! Ik weet niet wat voor werk je doet, maar het zou ook goed zijn om wat meer aan spierversteviging te doen, dat kun je gewoon thuis doen, youtube staat vol met allerlei thuis workouts.
Als een handje muesli 50 gram is zou ik alles precies gaan afwegen. 50 gram muesli bevat 190 calorieën en 14,5 gram suikers.

Een hele mango weegt al snel 2 of 3 ons en bevat ook veel suiker.

Wat versta je onder een tros rode druiven? Weegt ook al snel 2 of 3 ons en bevat ook veel suiker.

Ik denk dat je meer eet dan je zelf denkt.
Persoonlijk vind ik het fijner om geen tussendoortjes te eten. Tussendoortjes wekken bij mij trek op waardoor ik meer eet dan ik wil.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven