Plagiaat ervaringen
maandag 12 juni 2017 om 00:46
Hoi allemaal!
Voor mijn opleiding moesten wij een artikel schrijven over een passend onderwerp. Ik werkte met twee andere samen en we hebben de taken netjes verdeeld. Voor het gemaakte werk moest een plagiaat test worden uitgevoerd. Tot mijn verbazing kwam daar 20% uit. De plagiaat stukken kwamen voor in de stukken die mijn groepsgenoten hadden geschreven. Ze hebben het uit een artikel gehaald die 2 studenten vorig jaar geschreven hebben. Ik heb gelukkig kunnen bewijzen dat ik mijn stukje helemaal zelf geschreven heb en de andere de plagiaat gepleegd hebben. Mijn vraag is wat voor een sancties hierop zullen volgen voor deze studenten? De docent gaat namelijk naar de examencommissie. Wat voor maatregelen zouden genomen kunnen worden? En hebben jullie hier ook een keer mee te maken gehad ?
Ik ben erg benieuwd!
Voor mijn opleiding moesten wij een artikel schrijven over een passend onderwerp. Ik werkte met twee andere samen en we hebben de taken netjes verdeeld. Voor het gemaakte werk moest een plagiaat test worden uitgevoerd. Tot mijn verbazing kwam daar 20% uit. De plagiaat stukken kwamen voor in de stukken die mijn groepsgenoten hadden geschreven. Ze hebben het uit een artikel gehaald die 2 studenten vorig jaar geschreven hebben. Ik heb gelukkig kunnen bewijzen dat ik mijn stukje helemaal zelf geschreven heb en de andere de plagiaat gepleegd hebben. Mijn vraag is wat voor een sancties hierop zullen volgen voor deze studenten? De docent gaat namelijk naar de examencommissie. Wat voor maatregelen zouden genomen kunnen worden? En hebben jullie hier ook een keer mee te maken gehad ?
Ik ben erg benieuwd!
maandag 12 juni 2017 om 06:29
Heb dit als docent een keer aan de orde gehad. Student kreeg een onvoldoende voor het vak en mocht dat jaar niet meer herkansen.
Overigens is het niet noodzakelijk zo dat To buiten schot blijft: bij groepsopdrachten kan het zo zijn dat zij alledrie verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat. En dat To dus ook verantwoordelijk is voor het hele werk en niet alleen voor haar deel. Als er fraude is gepleegd dan had To dat gelijk aan moeten kaarten met haar groepsgenoten en moeten zorgen dat het werk niet inclusief plagiaat ingeleverd werd.
Overigens is het niet noodzakelijk zo dat To buiten schot blijft: bij groepsopdrachten kan het zo zijn dat zij alledrie verantwoordelijk zijn voor het eindresultaat. En dat To dus ook verantwoordelijk is voor het hele werk en niet alleen voor haar deel. Als er fraude is gepleegd dan had To dat gelijk aan moeten kaarten met haar groepsgenoten en moeten zorgen dat het werk niet inclusief plagiaat ingeleverd werd.
maandag 12 juni 2017 om 06:42
Maar je kan toch niet (altijd) weten waar je medestudent zijn of haar info vandaan heeft?Renaissance_ schreef: ↑12-06-2017 06:29Heb dit als docent een keer aan de orde gehad. Student kreeg een onvoldoende voor het vak en mocht dat jaar niet meer herkansen.
maandag 12 juni 2017 om 07:12
Googelen is wel iets anders dan een plagiaatcheck, daar word het stuk door een database gehaald waar oa alle ingeleverde stukken voor dat vak in staan van eerdere studiejaren.
to; toen ik nog studeerde is zoiets ook een keer gebeurd. Student werd voor dat jaar uitgesloten voor het vak en moest het het jaar daarna opnieuw doen. Gevolg: jaar studievertraging.
Als je dan nog een keer betrapt werd volgde er een jaar uitsluiting voor alle vakken.
to; toen ik nog studeerde is zoiets ook een keer gebeurd. Student werd voor dat jaar uitgesloten voor het vak en moest het het jaar daarna opnieuw doen. Gevolg: jaar studievertraging.
Als je dan nog een keer betrapt werd volgde er een jaar uitsluiting voor alle vakken.
maandag 12 juni 2017 om 07:46
Google is iets anders dan een programma zoals Ephorus. Met een Google search had zij niet dat eerder ingeleverde stuk (studenten ander cohort) kunnen vinden. Lijkt mij in TO's voordeel. Tenzij het onderdelen bevatten zoals een 'groepsreflectie' maar dat is ook weer zo subjectief... TO, maak je niet al teveel zorgen.
maandag 12 juni 2017 om 07:52
Een student van mijn opleiding heeft ook zoiets bij de hand gehad. Bij hem was de uitspraak van de examenraad afhankelijk van of de gekopieerde stukken inderdaad op google waren te vinden of niet. Als dat het geval was, was de examenraad van mening dat de student medeplichtig was, omdat zij een google check vonden horen bij het checken van andermans werk.
Toen bleek dat de plagiaat enkel op te sporen was met behulp van ephorus, werd besloten dat deze student daar niks aan kon doen.
Toen bleek dat de plagiaat enkel op te sporen was met behulp van ephorus, werd besloten dat deze student daar niks aan kon doen.
maandag 12 juni 2017 om 08:31
Ja, dat begrijp ik, maar als het van het www komt dan had TO het ook kunnen checken.
maandag 12 juni 2017 om 08:32
Ephorus slaat aan op exact gekopieerde stukken van zinnen en alinea's. Tenzij het een citaat is en de bron correct vermeld is, heb je weld degelijk een probleem als je een score van 20% haalt. Dan blijkt dat je grote stukken tekst exact hetzelfde hebt opgeschreven als degene in de bron waar het uitkomt. Dat is niet meer weg te poetsen door het een fout in bronvermelding of iets te noemen.
maandag 12 juni 2017 om 10:10
Bij het departement van de universiteit waar ik werk zijn alle groepsgenoten gezamenlijk verantwoordelijk voor het ingeleverde werk. Sancties voor plagiaat zijn afhankelijk van hoe ernstig het is schorsing van half jaar, heel jaar of uitsluiting van opleiding.
Als het gewoon een fout was ( wat moeilijk voor te stellen.is met 20 procent) is de sanctie een verzwaarde opdracht.
Als het gewoon een fout was ( wat moeilijk voor te stellen.is met 20 procent) is de sanctie een verzwaarde opdracht.
maandag 12 juni 2017 om 10:36
Dit wist ik pas nadat we de plagiaat test gedaan hadden. En dan staat er ook bij uit wiens verslag het komt. Ik heb met email verkeer kunnen bewijzen dat ik er niks mee te maken heb. En dat weet de examencommissie nu ook. Alleen ben ik benieuwd naar de beoordeling ober de andere, omdat ik erachter ben gekomen dat dit al vaker bij ze gebeurt is ! En dat wordt denk ik ook meegenomen...Renaissance_ schreef: ↑12-06-2017 06:29Heb dit als docent een keer aan de orde gehad. Student kreeg een onvoldoende voor het vak en mocht dat jaar niet meer herkansen.
maandag 12 juni 2017 om 10:37
Het kwam uit een verslag van iemand anders en ze hebben op school een database of zoiets waar alle ingeleverde verslagen ingeleverd worden. Dus ze zagen ook uit wiens verslag. Ik zou alleen kunnen controleren dat er bijvoorbeeld rechtstreeks uit een artikel van internet gehaald is en dat heb ik ook gedaan. Maar dat was in dit verslag niet het geval.
maandag 12 juni 2017 om 10:39
Ja precies dit! En zo zagen ze precies uit wiens verslag het kwam!Rosaliane schreef: ↑12-06-2017 07:12Googelen is wel iets anders dan een plagiaatcheck, daar word het stuk door een database gehaald waar oa alle ingeleverde stukken voor dat vak in staan van eerdere studiejaren.
Oh oke dat is wel heftig. Want ik heb te horen gekregen van de docent dat ze al eerder betrapt zijn.... dus het kan nu dat ze van school gestuurd worden.
maandag 12 juni 2017 om 10:40
DianaBerrigan schreef: ↑12-06-2017 07:52Een student van mijn opleiding heeft ook zoiets bij de hand gehad. Bij hem was de uitspraak van de examenraad afhankelijk van of de gekopieerde stukken inderdaad op google waren te vinden of niet. Als dat het geval was, was de examenraad van mening dat de student medeplichtig was, omdat zij een google check vonden horen bij het checken van andermans werk.
Ja klopt, ik heb een check gedaan via internet. Was niks te vinden, maar dat komt dus omdat het letterlijk gekopieerd was uit dat verslag van de andere studenten....
maandag 12 juni 2017 om 10:45
Ik heb net een hele positieve mail gehad. Waarin staat dat de andere studenten verantwoordelijk gehouden worden en voor mij geen sancties volgen ! Ik kon er namelijk echt niks aan doen. Heb wel een check uitgevoerd, maar dat is alleen voor dingen op internet te vinden zijn. Niet de dingen die door andere studenten geschreven zijn. En heb ook gewoon bewezen dat ik het niet benlemoos2 schreef: ↑12-06-2017 07:46Google is iets anders dan een programma zoals Ephorus. Met een Google search had zij niet dat eerder ingeleverde stuk (studenten ander cohort) kunnen vinden. Lijkt mij in TO's voordeel. Tenzij het onderdelen bevatten zoals een 'groepsreflectie' maar dat is ook weer zo subjectief... TO, maak je niet al teveel zorgen.
maandag 12 juni 2017 om 20:15
Vind het al belachelijk dat jij je medestudenten moet controleren op plagiaat! Je mag toch op basis van vertrouwen met elkaar omgaan? Dat docenten dit controleren begrijp ik echt wel, maar dat jij het werk van je medestudenten moet controleren vind ik écht vreemd. Niet voor jou persoonlijk trouwens, ik vind het een belachelijke regel.
maandag 12 juni 2017 om 20:22
Apiejapie
Bij is is de redenering niet dat je moet controleren, maar dat je in overleg moet welke theoretische leerstukken je gebruikt en waarom, en dus ook uit welke wetenschappelijke stroming die komen. Dat moet overlegd worden. Het zou dus op moeten vallen dat iemand in een groepje dat niet kan duiden.
Als ik een artikel schrijf met anderen en die anderen plagieren ben ik ook strafbaar, want mijn naam staat erop. Studenten moeten dat ook leren.
Werkt in essentie hetzelfde als mijn man zou frauderen met het een of ander wat ik ook ondertekend heb. Ik ben, door het ondertekenen mede schuldig.
Ik zie inderdaad vaker dat niet alle groepsleden schuldig zijn, en onze examencommissie wil daar best mild mee omgaan, maar het is dan wel overduidelijk dat er geen analytisch gesprek tussen groeps genoten heeft plaatsgevonden.
Bij is is de redenering niet dat je moet controleren, maar dat je in overleg moet welke theoretische leerstukken je gebruikt en waarom, en dus ook uit welke wetenschappelijke stroming die komen. Dat moet overlegd worden. Het zou dus op moeten vallen dat iemand in een groepje dat niet kan duiden.
Als ik een artikel schrijf met anderen en die anderen plagieren ben ik ook strafbaar, want mijn naam staat erop. Studenten moeten dat ook leren.
Werkt in essentie hetzelfde als mijn man zou frauderen met het een of ander wat ik ook ondertekend heb. Ik ben, door het ondertekenen mede schuldig.
Ik zie inderdaad vaker dat niet alle groepsleden schuldig zijn, en onze examencommissie wil daar best mild mee omgaan, maar het is dan wel overduidelijk dat er geen analytisch gesprek tussen groeps genoten heeft plaatsgevonden.
maandag 12 juni 2017 om 21:42
Fijn TO!! En mbt de anderen: zeker als ze het al vaker gedaan hebben, zouden ze beter moeten weten. Als je echt wilt weten wat de sancties zijn zou je nog in het OER (onderwijs-en examenregelement) van je opleiding kunnen kijken. Daar staan als het goed is de straffen die de examencommissie uit kan delen.lemoi22 schreef: ↑12-06-2017 10:45Ik heb net een hele positieve mail gehad. Waarin staat dat de andere studenten verantwoordelijk gehouden worden en voor mij geen sancties volgen ! Ik kon er namelijk echt niks aan doen. Heb wel een check uitgevoerd, maar dat is alleen voor dingen op internet te vinden zijn. Niet de dingen die door andere studenten geschreven zijn. En heb ook gewoon bewezen dat ik het niet ben![]()