Leuke geschiedenisweetjes

12-06-2017 23:44 190 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn hier meer liefhebbers van geschiedenis? Ik vind de grotere bekendere zaken interessant, maar ook de kleinere die bijvoorbeeld een benaming/oorsprong verklaren.

Zo zijn er twee dorpen; Helenaveen (Noord-Brabant) en Griendtsveen (Limburg). Griendtsveen werd gesticht door de zakenman Jan van de Griendt. Hij kocht land om er het turf te aten steken. Er waren niet voldoende arbeiders in de buurt, dus werden ze gerekruteerd vanuit Drenthe en Overijssel. Deze arbeiders hadden natuurlijk woningen en voorzieningen nodig dus werd Helenaveen (genoemd naar zijn vrouw) opgericht.
Deze migratie verklaart ook de niet Limburgse en niet Brabantse namen alsook het dialect.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Griendtsveen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Helenaveen

Een ander leuk weetje is van iets grotere proporties en heeft te maken met spionage en naar verluid de reden voor Hitler om Nederland binnen te vallen. (al had hij dat waarschijnlijk hoe dan ook gedaan)

"Op 9 november 1939 vond er aan de Herungergrens bij café Backus in Venlo een merkwaardig voorval plaats. De Engelse geheim agenten kapitein Sigismund Payne-Best en majoor Richard Stevens, de Nederlandse luitenant Dirk Klop en de privé-chauffeur Jan Lemmens werden schijnbaar uit het niets ontvoerd door een SS-Sonderkommando. Met de ontvoering van het viertal bij café Backus was het Venlo Incident geboren. De gevolgen van de kidnapping bleken immens!"

https://nl.wikipedia.org/wiki/Venlo-incident
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

In de middeleeuwen hadden vrouwen gewoon een geëmancipeerd leven en konden alles doen wat mannen ook deden. Er waren zakenvrouwen die stinkend rijk waren, veel macht hadden en er veel personeel op na konden houden.
Ook werkten mannen en vrouwen gewoon samen. Het is pas later gekomen dat vrouwen werden weggewerkt naar het huishouden.
Omdat vroedvrouwen heel veel macht hadden waren er op een gegeven moment mannen die hen van die positie af wilden helpen en zichzelf die positie toe-eigenden.
Veel van die vroedvrouwen werden ook beschuldigd van hekserij om van ze af te komen, dat was in feite de bron van de inquisitie, die later dermate vormen aannam dat er in bepaalde dorpen in Engeland haast geen vrouwen mee overbleven.
In feite hebben de vrouwen die vanaf laat 19de eeuw tot op heden moesten vechten voor normale rechten hun mindere positie te danken aan de Katholieke kerk en de heksenvervolging.
In de 19de eeuw waren mannen zelfs zo debiel dat er vergaderd werd over de vraag of vrouwen wel een ziel hebben. Volgens een groot aantal van die wetenschappers was de ziel alleen voor mannen weggelegd. :proud:
Cateautje schreef:
13-06-2017 12:07
In de 19de eeuw waren mannen zelfs zo debiel dat er vergaderd werd over de vraag of vrouwen wel een ziel hebben. Volgens een groot aantal van die wetenschappers was de ziel alleen voor mannen weggelegd. :proud:
...kwam onlangs hier op het forum nog forummers tegen die denken dat de mens geen ziel heeft... Best zielig...
Er wordt vaak gesteld dat het Nebukadnezar was die Soemerië liet vallen, maar hij heeft alleen maar gebruik gemaakt van de verzwakte positie van dat land. Soemerië bestond uit een aantal stadstaten en het verval begon toen die staten ruzie kregen over water.
Soemerië was een land van landbouw en de twee rivieren die de grens aangaven van het land werden gebruikt om het land te bevloeien. De ruzie begon omdat de steden aan de bovenloop van die rivieren zoveel water gebruikten, dat er niet voldoende meer overbleef voor de steden aan de benedenloop. Die ruzie liep hoog op een men vertrouwde elkaar nergens meer in en ook werd de wederzijdse bescherming steeds meer een zooitje. Op een gegeven moment lag het land open om door iedere voorbijganger gepakt en vernietigd te worden, het was Nebukadnezar die dat zag en er gebruik van maakte door Babylon aan te vallen en te vernietigen en toen was het al snel gedaan met de rest van het land.
Jammer, was een mooi land met een mooie cultuur.

Weten jullie dat de artsen daar alleen betaald kregen als hun patiënt genas en ze konden zelfs gevangenisstraf krijgen als er een patiënt stierf.
Magister schreef:
13-06-2017 12:24
...kwam onlangs hier op het forum nog forummers tegen die denken dat de mens geen ziel heeft... Best zielig...
Tja, ken uzelve is al een oud advies. :)
Ennogwat schreef:
13-06-2017 10:54
Toen De Engelsen en de Nederlanders nog samen in Amerika zaten (en bestuurden) werd er in de senaat gestemd over de voertaal. Nederlands verloor met 1 stem.
Dat is nog eens jammer!
Magister schreef:
13-06-2017 12:24
:nope: Ik ben echt niet zielig hoor. Wat een flauwe opmerking en totaal irrelevant hier. Ik noem jou toch ook niet zielig omdat jij in irrationele zaken gelooft?
Cateautje schreef:
13-06-2017 12:31
Er wordt vaak gesteld dat het Nebukadnezar was die Soemerië liet vallen, maar hij heeft alleen maar gebruik gemaakt van de verzwakte positie van dat land. Soemerië bestond uit een aantal stadstaten en het verval begon toen die staten ruzie kregen over water.
Soemerië was een land van landbouw en de twee rivieren die de grens aangaven van het land werden gebruikt om het land te bevloeien. De ruzie begon omdat de steden aan de bovenloop van die rivieren zoveel water gebruikten, dat er niet voldoende meer overbleef voor de steden aan de benedenloop. Die ruzie liep hoog op een men vertrouwde elkaar nergens meer in en ook werd de wederzijdse bescherming steeds meer een zooitje. Op een gegeven moment lag het land open om door iedere voorbijganger gepakt en vernietigd te worden, het was Nebukadnezar die dat zag en er gebruik van maakte door Babylon aan te vallen en te vernietigen en toen was het al snel gedaan met de rest van het land.

Zeker jammer. Maar iets dat natuurlijk heel vaak gebeurt: gebruik maken van de verzwakte positie van een land, door voedseltekort of oorlog of wat dan ook. Het ideale moment om aan te vallen.
nelicquele schreef:
13-06-2017 13:06
:nope: Ik ben echt niet zielig hoor. Wat een flauwe opmerking en totaal irrelevant hier. Ik noem jou toch ook niet zielig omdat jij in irrationele zaken gelooft?
Nogmaals, ken uzelve.
Cateautje schreef:
13-06-2017 12:07
ik had een collega (en dan bedoel ik paar jaar terug, niet al lang geleden) die vond dat vrouwen niet geschikt waren voor werk buitenshuis
Waren ze niet voor toegerust
Cateautje schreef:
13-06-2017 13:08
Nogmaals, ken uzelve.
Doe ik, maar bedankt voor de tip.
lilalinda schreef:
13-06-2017 13:16
ik had een collega (en dan bedoel ik paar jaar terug, niet al lang geleden) die vond dat vrouwen niet geschikt waren voor werk buitenshuis
Waren ze niet voor toegerust
Ik hoop dat je hem smakelijk midden in z'n gezicht hebt uitgelachen. :proud:
nelicquele schreef:
13-06-2017 13:19
Doe ik, maar bedankt voor de tip.
Het is inderdaad triest dat mensen overal interesse voor hebben, behalve voor zichzelf. :)
Het woord voor het noodsignaal 'Mayday' is een engelse verbastering van het franse 'm'aidez' (help me).
Heb daar nooit bij stilgestaan tot ik het las.
Tijdens de middeleeuwen was het op het Engelse hof gebruikelijk dat er Frans werd gesproken. En bij zakelijke aangelegenheden en besluiten Latijn. Engels was voor het gepeupel, en er zijn vorsten geweest die nooit Engels hebben leren spreken of schrijven.

Best grappig, gezien de oorlogen die Brittanie en Frankrijk hebben uitgevochten.
Those who can make you believe absurdities can make you commit atrocities.
nelicquele schreef:
13-06-2017 10:21
Echt ja. :) "Vroegah" was oorlogvoeren ook een aangelegenheid waarbij beleefdheid belangrijk was. De eerste wereldoorlog is een soort van omslagpunt geweest. Het eerste jaar was nog 'ouderwets', daarna werd het gruwelijk. Voor historici is de eerste wereldoorlog het punt waarop de lange negentiende eeuw met haar normen en waarden eindigt.
Niet zo vreemd eigenlijk. Voor de tijd van de geweren en andere langere afstand wapens vocht men echt man tegen man met zwaarden. Je zag echt de tegenstander in de ogen en je zag of hij moedig was of niet. Dus kon je ontzag voor zijn moed en kunde hebben (en hem toch een kopje kleiner maken) Bommen en granaten maakten de oorlog een stuk minder persoonlijker
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Toch is dat niet de enige reden. Langeafstandwapens zijn er al een stuk langer. Geweren en kanonnen bestonden al eeuwen. Desondanks was oorlog altijd vrij gestructureerd. Dat is pas veranderd in de twintigste eeuw.
Fluithaas schreef:
13-06-2017 10:38
"Het vergeten bombardement" wordt het wel genoemd. Er is een paar jaar terug een monument voor opgericht.
Ja klopt. Er is ook een boek over geschreven. Mijn oma heeft het bombardement met veel geluk overleefd. Ze heeft er alleen nooit over willen praten. Mijn overgrootmoeder is wel overleden en staat nu als het goed is op de namenlijst.
Cateautje schreef:
13-06-2017 12:31

Weten jullie dat de artsen daar alleen betaald kregen als hun patiënt genas en ze konden zelfs gevangenisstraf krijgen als er een patiënt stierf.
Sowieso waren de wetten in het oude Mesopotamië best... oke. Relatief gezien dan ;-D
FiIee schreef:
13-06-2017 07:41
Die is niet waar. James Bond is gebaseerd op het Britse MI6. Daar was laatst nog een documentaire over.
Volgens mij was Ian Fleming zelf een soort geheim agent. De naam James Bond komt van de schrijver/maker van een boek "Birds of the Caribbean", dat hij aan z'n geliefde gaf (dat laatste weet ik niet zeker, boek wel)

Er is een film over het leven van Ian Fleming gemaakt, ooit, met volgens mij een neefje van Sean Connery in de hoofdrol.
Later is nu
Weten jullie dat de Kelten het huwelijk hebben uitgevonden?
Mary Toft
Afbeelding
In het 18e-eeuwse Groot-Brittannië wist men niet zoveel van de vrouwelijke anatomie. Mary wist diverse artsen ervan te overtuigen dat ze konijnen baarde, zelfs de hofarts werd erbij gehaald. Maar aangezien ze niet bepaald goed observeerden (want een naakte vrouw bekijken was onvoorstelbaar) kon Mary nog meerdere keren delen van dieren tussen haar benen vandaan toveren voordat een skeptische arts haar ontmaskerde.

Peper en zout hebben oorspronkelijk nog een derde condiment, alleen weet niemand wat het was.

Peperkorrels waren in tijden van de VOC zo kostbaar, dat zeelieden een paar korrels in een buideltje op het lichaam droegen bij wijze van 'pensioengeld'.

Vroeger werd behang behandeld met verf waar giftige chemicaliën inzaten. Dat zorgde ervoor dat mensen langzaam steeds zwakker en zieker werden in hun eigen huis. Als ze tijdelijk ergens anders verbleven knapten ze op, waardoor men ging geloven in de heilzame werking van zeelucht.

Al deze en andere fascinerende verhalen komen uit Bill Bryson's AtHome. Een soort geschiedenisboek over het dagelijk leven.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
AeonOfWinter schreef:
13-06-2017 13:43
Tijdens de middeleeuwen was het op het Engelse hof gebruikelijk dat er Frans werd gesproken. En bij zakelijke aangelegenheden en besluiten Latijn. Engels was voor het gepeupel, en er zijn vorsten geweest die nooit Engels hebben leren spreken of schrijven.

Best grappig, gezien de oorlogen die Brittanie en Frankrijk hebben uitgevochten.
Daarom hebben die Engelsen en Fransen zo vaak mot gehad.

Daarom heeft een Engelsman een cow in de wei en beef op z'n bord. Of een sheep in de wei en mutton op z'n bord.
Etc.

Germaanse woorden in het Engels zijn woorden die met het gepeupel te maken hebben en woorden met Franse en Latijnse afkomst hebben te maken met oorlogsvoering, het hof en de wet.
nelicquele schreef:
13-06-2017 11:15
Als we het toch over lengte hebben: In de middeleeuwen waren mensen helemaal niet zo klein als men altijd denkt. De lage deuren in huizen waren vooral bedoeld om warmte binnen te houden. Mensen worden pas een stuk kleiner in de periode van de industriële revolutie, om daarna weer hard te groeien.
En bedden zo kort omdat men zittend sliep.
Mevrouw75 schreef:
13-06-2017 17:28
En bedden zo kort omdat men zittend sliep.
Ja omdat men dacht dat de duivel door je mond naar binnen kon komen als je lag. Dit gold trouwens alleen voor gehuwden. Zolang je nog niet getrouwd was kon je dat blijkbaar niet overkomen en mocht je gewoon plat liggend slapen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven