Werk & Studie alle pijlers

Jaarstage& zwangerschap

07-07-2017 13:10 31 berichten
Wie heeft er ervaring met zwangerschap tijdens een jaarstage van je (hbo)opleiding? Mijn vriend en ik zijn in dubio over hoe lang we onze kinderwens nog gaan uitstellen. Helaas is er in NL nog geen regelgeving voor verlof ed voor studenten. Ik ben daarom benieuwd naar ervaringen.
Alle reacties Link kopieren
Als je onder de 35 bent zou ik eerst maar is gewoon die stage gaan lopen, tenzij je een veel oudere vriend hebt. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? En over het algemeen hebben scholen wel regelingen heb je de website/oer van je onderwijsinstelling al doorgespit? Ik ken 3 mensen die zwanger waren geraakt tijdens hun hbo/uni- opleiding en slechts 1 persoon slaagde er in om nominaal af te studeren. Een iemand had een dik jaar vertraging en de andere vrouw was gestopt met haar studie en heeft hem 3 jaar later weer opgepakt. Achteraf had ze het liever anders aangepakt, nu zat ze jaren thuis zonder diploma.
violetskies wijzigde dit bericht op 07-07-2017 13:19
39.19% gewijzigd
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
violetskies schreef:
07-07-2017 13:15
Als je onder de 35 bent zou ik eerst maar is gewoon die stage gaan lopen, tenzij je een veel oudere vriend hebt. Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan? En over het algemeen hebben scholen wel regelingen heb je de website/oer van je onderwijsinstelling al doorgespot?
De onderwijsinstelling heeft geen regelingen beschreven in het studentenstatuut, de OER en de website.
Luna_ schreef:
De onderwijsinstelling heeft geen regelingen beschreven in het studentenstatuut, de OER en de website.
En als je de studentenservice/balie bezoekt of is een studieadviseur benadert?
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
valt geen zinnig woord over te zeggen. Zo afhankelijk van het type stage (hoe belastend is het) tot hoe jij je voelt (hoe belastbaar ben jij)
Met mazzel ga je fluitend door stage en zwangerschap
Met pech ben je zo ziek, dat je de stage over moet doen (en daarna dus stage lopen met een baby)
Over het algemeen moet je op het hbo een bepaald aantal maanden (10?) stage lopen. Als je dat niet haalt, wordt je geacht dat in te halen. De vraag is of je een stageplek kunt vinden die bereid is om je na een periode verlof terug te nemen, omdat zij vaak ook hun stageplekken afstemmen op een schooljaar en de plek dus in augustus weer vullen met een nieuwe student. Je zal dan een nieuwe stageplek moeten vinden en in het slechtste geval loop je een jaar vertraging op.

Zwanger en afstuderen is beter te combineren dan zwanger en stage vermoed ik.
Luna_ schreef:
Dat is gek.
Kun je anders met de studieadviseur praten?

Ik weet natuurlijk niet hoe oud jullie zijn, maar als je nu nog niet zwanger bent, kun je dan niet de wens uitstellen?
Vivo per lei
Je kunt informeren bij je studiebegeleider. In praktijk is er altijd wel een mouw aan te passen.
Het zal per onderwijsinstelling verschillen. De meeste hebben voor lessen/college en toetsen/tentamens wel regelingen rond een zwangerschap en voor moeders.

Voor een stage staat over het algemeen een minimum aantal uur wat gemaakt moet worden. Wat de reden hiervoor ook is (ziekte, zwangerschap), als er te veel tijd gemist is moet de stage over of moeten er extra uren gemaakt worden. Het hangt vervolgens weer van de studie af hoeveel vertraging je oploopt. Zwangerschapsverlof is ongeveer 4 maanden en die stage uren zullen ergens een keer gemaakt moeten worden. Als je er vanuit gaat dat een jaarstage van september tot juni is en je volledige verlof daarin valt en je geen extra verzuim hebt zul je als je de uren inhaalt nu van september tot december extra stage moeten lopen. Het hangt van je studie af of je dan in januari vakken kunt gaan volgen of dat het je een jaar vertraging kost. Het kan ook oplopen als een bedrijf je geen verlenging van je stage wil geven.

Ik zou er niet bewust voor kiezen om zwanger te worden op zo'n moment tenzij je ruim 30+ bent of zo. Hoelang duurt je studie nog, 2 jaar? Wat is het probleem om daar op te wachten?
Bedankt voor jullie reacties, ik ben met name nieuwsgierig naar ervaringen. Ik hoef niet per se binnen vier jaar afgestudeerd te zijn. We kunnen onze kinderwens uitstellen, maar we twijfelen of we dat nog wel willen. We zijn beiden rond de 30. Ik weet dat ik de stage in moet halen als ik maanden zou missen. Het is inderdaad tien maanden, 32 uur. En het is natuurlijk niet te voorspellen hoe een eventuele zwangerschap verloopt of hoe snel er een zwangerschap is. Zwanger en afstuderen is inderdaad makkelijker, mijn opleiding heeft amper colleges in het afstudeerjaar, dus dat zou zelfs veel prettiger zijn dan zwanger en werken of baby en werken.

De twijfel is nu een beetje: gewoon stoppen met de anticonceptie en we zien wel hoe het loopt/ cq niet heel actief proberen met op bepaalde dagen vrijen et cetera. Versus: uitstellen tot de stage klaar is voor ik 32 weken zwanger zou zijn en dan de gok nemen en hopen op een prettige zwangerschap. Enerzijds denken we: mocht ik zwanger raken, dan loopt het wel los met alles en is er wel een mouw aan te passen. Anderzijds; zo heel lang hoeven we het niet uit te stellen. Aangezien we wel al een tijd aan het uitstellen zijn geweest ivm werk vriend, voelt het als véél langer dan het rationeel gezien is.

edit: bij mijn opleiding kan je zowel februari als september altijd instromen en een jaar vertraging vind ik niet echt een probleem.
anoniem_335401 wijzigde dit bericht op 07-07-2017 13:37
5.06% gewijzigd
Waarom zou je? Wat is er zo ontzettend dringend aan zwanger worden?
Zelfs als je 35+ bent en nog stage moet lopen, zou ik het bijzonder onverstandig vinden niet eerst je studie te voltooien.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Jullie willen het al langer, het kan financieel ook vermoed ik, je bent niet supersuperjong meer. Je studie klinkt flexibel, studievertraging is niet erg. Ik zie geen reden om het niet te doen eigenlijk. Met werken komt het ook nooit uit om afwezig te zijn ivm zwangerschap. Bovendien valt zwanger worden vaak ook moeilijk te plannen..... Zelf had ik het uitgedacht om dan ongeveer een kind te krijgen, maar een jaar later ben ik nog niet zwanger....
Foodsandbeats schreef:
07-07-2017 13:41
Jullie willen het al langer, het kan financieel ook vermoed ik, je bent niet supersuperjong meer. Je studie klinkt flexibel, studievertraging is niet erg. Ik zie geen reden om het niet te doen eigenlijk. Met werken komt het ook nooit uit om afwezig te zijn ivm zwangerschap. Bovendien valt zwanger worden vaak ook moeilijk te plannen..... Zelf had ik het uitgedacht om dan ongeveer een kind te krijgen, maar een jaar later ben ik nog niet zwanger....
Ja.. dat is een beetje het punt waar ik nu mee zit. Je weet het gewoon niet, enerzijds kan het direct raak zijn en anderzijds kan het maanden of jaren duren... ik had uiteraard een perfect moment uitgedacht haha, maar de kans is groter dat het niet lukt dan wel. Als starter in de sector waar ik nu voor studeer is het ook weer niet handig om zwanger te zijn.. zo is er altijd wat en zitten we nu in de fase dat we ons afvragen of het inderdaad is dat er altijd wat is of dat we toch nog willen uitstellen. Blegh.
Begin gewoon ergens halverwege je stage met zwanger proberen te worden. Tegen de tijd dat het klaar is ben je dan misschien zwanger en kan je dit combineren met afstuderen.
Ik zou voor de zwangerschap gaan, je bent al niet meer zo jong. Elk jaar neemt je vruchtbaarheid af en is de kans op een miskraam groter heb ik aan den lijve moeten ondervinden. Toen ik 29 was wilden wij graag een tweede kind. Ik heb 5 keer een miskraam gehad en werd moeilijk zwanger. Ik heb 2 keer een half jaar Clomid geslikt en een kijkoperatie gehad. Volgens de gynaecoloog lag het aan slijtage van de eierstokken en hij had zo'n drukke praktijk omdat vrouwen in Nederland laat aan kinderen beginnen. Ik zou het dus niet uit stellen.
Wat heftig Blondie, heb je nog wel een tweede kindje mogen krijgen?
Luna_ schreef:
07-07-2017 14:26
Wat heftig Blondie, heb je nog wel een tweede kindje mogen krijgen?
Nee, dat is niet gelukt.
Blondie456 schreef:
07-07-2017 14:28
Nee, dat is niet gelukt.
:hug: en bedankt dat je je ervaring wilde delen.
Tegenwoordig stellen veel vrouwen het krijgen (nemen) van kinderen uit. De studie of het werk gaat vaak voor. Ik ben van mening dat je 1) Kinderen niet kunt plannen. 2) Het krijgen van kinderen komt nooit goed uit. Als je het anders bekijkt: nu komt het niet uit omdat je stage moet gaan lopen, straks komt het niet uit omdat je moet starten op de werkvloer, daarna komt het ook weer niet uit want je weet niet of je aanstelling wel wordt verlengd. Voor je het weet ben je jaren verder en tegen de tijd dat jullie allebei denken dat het HET moment is om aan kinderen te beginnen lukt het niet of is het te laat.

Ik denk dat je voor jezelf moet beslissen of jullie het aankunnen als er nu een kindje komt. Natuurlijk zal het niet ideaal zijn maar het is ook weer niet onmogelijk te combineren. Zou je ermee kunnen leven als het straks na je studie en start op de werkvloer te laat is of niet meer lukt?
Welke wens is groter? Op tijd afstuderen en later aan kinderen beginnen of eerst aan kinderen beginnen (poging tot doen dan) en eventueel later afstuderen? Ik zou als jullie er allebei klaar voor zijn en het financieel kunnen opbrengen beginnen aan elkaar alle hoeken van de kamer te laten zien. Wie weet laat de zwangerschap op zich wachten en valt alles op zijn plek. Misschien ook niet, maar studie kan je altijd weer oppakken in mijn optiek .
Neem ook in overweging of je, mocht je snel zwanger worden, 32 uur pw kan en wil stage lopen met een baby. Denk bijvoorbeeld aan opvang.
Ik was zelf heel blij dat ik tijdens mijn zwangerschap nog maar 4 colleges hoefde te volgen en 1 examen moest maken voor mijn post-hbo.
En heel eerlijk gezegd moet ik er, nu met de kleine, niet aan denken om nog te moeten studeren, maar dit is heel persoonlijk natuurlijk.
Springtouw schreef:
07-07-2017 14:55
Ik denk dat je voor jezelf moet beslissen of jullie het aankunnen als er nu een kindje komt. Natuurlijk zal het niet ideaal zijn maar het is ook weer niet onmogelijk te combineren. Zou je ermee kunnen leven als het straks na je studie en start op de werkvloer te laat is of niet meer lukt?
Nee, dat zou ik verschrikkelijk vinden.

Thanks voor je reactie Depster!

En Miss-Bolo, het afstudeerjaar van mijn opleiding is sowieso qua hoeveel tijd ik daaraan kwijt ben waarschijnlijk heel goed te doen. De opleiding gaat mij heel makkelijk af, dwz ik hoef niet veel te studeren. Anderzijds is 32 uur stage met een baby wel veel. Ik zou liever niet 32 uur werken ook met een baby.
Ik heb een dreumes en ben zwanger van de 2e. Ik moet nu mijn scriptie nog schrijven. De rest van mijn studie is inmiddels gelukkig wel afgerond. Stage is gelukkig niet van toepassing ivm relevante werkplek en deeltijdstudie. Ik vind het erg pittig de combi van werk, studie, dreumes en zwangerschap. Hoop eea wel zo ver mogelijk af te ronden voor nr 2 er is want daarna lijkt het me nog lastiger ;-D

32 uur stage lopen, zou me tijdens deze zwangerschap niet lukken trouwens. Ben tot nu toe veel ziek namelijk. Maar 32 uur stage met een baby lijkt me ook niet bepaald ideaal.

Ik wilde de zwangerschappen niet uitstellen vanwege mijn leeftijd (35+) maar had wel het geluk dat ik 2 keer makkelijk zwanger werd.
gizzmo-returns schreef:
07-07-2017 13:45
Begin gewoon ergens halverwege je stage met zwanger proberen te worden. Tegen de tijd dat het klaar is ben je dan misschien zwanger en kan je dit combineren met afstuderen.
Dat was ook mijn gedachte.
De helft van de moeders gaat na het krijgen van hun kind terug naar 24 uur werken.

Hoe denk jij stage, opleiding, eventueel eindwerk en een klein pasgeboren kind te combineren met 32 uur stage lopen?
Of hoe ga je het combineren met doodziek boven 't toilet hangen, last hebben van bekkeninstabiliteit of elk ander mogelijk zwangerschapskwaaltje? Om over ongeplande vroeggeboorte maar te zwijgen.

Eerst die stage. En tegen dat je daar 7 à 8 maand ver mee bent, kan je beginnen proberen.

Veel kans bovendien dat eens je moeder bent je je studie gewoon aan de wilgen hangt.
Geen tijd, geen zin, te moeilijk combineren, geen opvang, te zwaar, teveel slapeloze nachten, ...
En eindigt zonder diploma maar wel met een studieschuld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven