Emigratie valt tegen

11-07-2017 14:46 18 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

Ik weet niet zo goed of dit topic hier hoort of een andere pijler, maar het gaat over emigratie die tegenvalt. Na 15 jaar wonen in Zuid Amerika ben ik 8 maanden geleden met mijn man verhuist naar Europa. Dit vanwege mijn baan, het leek een gouden kans op dat moment. Maar het aarden gaat totaal niet en het valt eigenlijk gewoon vies tegen.

De stad is weinig aan, het is een top bestemming voor city trips voor een weekendje, maar wonen is niks. Mensen leren kennen en vrienden maken lukt totaal niet, mensen zijn erg gesloten, in hun eigen groepje, en totaal anders dan het vorige land, waar je de bar in gaat en eruit komt met 10 nieuwe vrienden. Daarnaast heeft mijn man ook nog geen werk kunnen vinden in al die maanden. Hij spreekt de taal, heeft alle papieren op orde, maar het lukt niet. Zelfs als afwasser wordt hij afgewezen. Mijn baan waar we voor gekomen zijn valt ook tegen, het leek mooier voor ik hier kwam.

Alles bij elkaar valt het gewoon flink tegen en zitten we er aan te denken misschien toch weer terug te gaan. Maar is 8 maanden wel een goede periode om iets een kans te geven, zouden we het meer tijd moeten geven? Iemand die in dezelfde situatie zit of heeft gezeten?

Groeten,
Zanahoria
ik heb er zelf geen ervaring mee maar de mensen die ik ken hadden meer dan een jaar nodig om hun draai te kunnen vinden, twee jaar soms voor een beetje sociaal leven.

Maar wat let jullie om jezelf weer op de arbeidsmarkt te gooien in zuid-amerika... solliciteren kan tegenwoordig ook per skype.
Spreid je kansen en wie weet wil je straks niet eens meer 'si' zeggen en ben je hier geworteld ;)
Lorem Ipsum
Ik woon zelf in het buiten land. Sinds 1991. Heb veel nederlanders zien terug gaan, en ook mensen zien vertrekken naar weer een ander land.

Ik vind dat je over het aantal maanden / jaren niets kan zeggen...... Het lijkt mij meer frustrerend dat je man zijn best doet om werk te vinden en niets vind. En jij vind je baan ook niet zo leuk.... Vind je de plaats waar je woont fijn ? Kan je je voorstellen nog 10 jaar zo te wonen / werken?

Ik ben meer het type van volg je hart.....en als het voor jou meer klopt in Zuid amerika zou ik terug gaan.
Ik zou niet te lang blijven proberen. Je bent nu 8 maanden bezig: geef jezelf bijvoorbeeld nog maximaal diezelfde periode en hak dan de knoop door. Als jullie alletwee je draai niet kunnen vinden en er geen zwaarwegende redenen zijn om toch vol te houden, zou ik zeggen: volg je intuïtie. Doormodderen kan je heel verdrietig maken: ik spreek uit ervaring.
Ik denk dat je na 8 maanden wel een redelijk beeld hebt toch?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Hebben jullie nog kinderen waar je rekening mee moet houden of is het alleen jullie tweeen ?
Turquasi, als we terug zouden gaan zou ik weer bij mn vorige baan aan de slag kunnen.

JobEva, de stad vind ik weinig aan. Het is heel populair bij toeristen, en als weekend bestemming ook echt leuk, maar wonen echt geen zak aan. Ik zie mezelf hier niet over 10 jaar. Het voordeel van dit land is dat het veel veiliger is, je kan prima alleen over straat midden in de nacht, kinderen spelen alleen op straat, wat in het andere land echt niet mogelijk is.

Sophie_emma: Er zijn geen specifieke redenen om te blijven. Het is vooral omdat we voor we gingen alles, maar dan ook alles verkocht hebben. En terug gaan lijkt daarom ook weer zo´n gedoe.

Nouschi, ik heb ook het idee dat 8 maanden al best lang is, maar ook denkend dat het misschien allemaal wat meer tijd nodig heeft nu we ouder zijn dan toen ik 15 jaar geleden vertrok. Maar hoe lang is genoeg?

Mother Earth, geen kinderen, alleen wij 2. Kinderen ooit is wel nog een reden om te blijven. De veiligheid is hier beter, goede scholen zijn betaalbaar, kinderen kunnen gewoon op straat spelen, wat in andere land niet mogelijk is.
Waarom kijk je niet naar een andere woonplaats uit dan in het land waar je nu woont bijv.
Ergens anders wonen kan ook al een verschil maken.

In welk termijn denken jullie aan kinderen en zou je dan ook zijn verhuisd uit het land daar in Zuid-Amerika ?
Klinkt als gedoe, inderdaad, om weer alles terug te draaien. Maar het gaat alleen maar om spullen, als ik het zo hoor. Liever gelukkig op een kale vloer dan je in een luxe woning afvragen wat je in godsnaam aan het doen bent. Lijkt me ook niet zo best voor je relatie (en alweer: ik heb ervaring)
Is het niet mogelijk om binnen dit land nog een keer een andere woonplaats te proberen en jezelf dan een deadline te geven. "Als ik mij hier na 8 maanden wederom niet thuisvoel, dan verhuizen weer terug naar een ander land."
You can breathe, you can blink, you can cry. Hell, you’re all gonna be doing that.
Mother Earth en violetskies, ik ben langzaam om me heen aan het kijken naar andere locaties in dit land, maar er is weinig. Nou ja, er is wel veel werk, maar heel slecht betaald.

Sophie_emma, je hebt helemaal gelijk, liever niks en gelukkig dan hier zitten ongelukkig. Druk op relatie begin in te merken, steeds vaker ruzie maken om niks en zulke ongein.
Emigreren is ook niet makkelijk en ik denk dat er heel wat landen in Europa waar ik ook niet zo graag wil wonen. Mijn eigen ervaring is dat je teruggeworpen wordt op jezelf en je partner en daar moet je het mee doen.
zanahoria1234 schreef:
11-07-2017 15:55
Sophie_emma: Er zijn geen specifieke redenen om te blijven. Het is vooral omdat we voor we gingen alles, maar dan ook alles verkocht hebben. En terug gaan lijkt daarom ook weer zo´n gedoe.
Als je gelukkig was in het vorige land, laat bovenstaande je niet tegenhouden. Ja, het is gedoe. Ja, het heeft veel geld gekost, maar uit eindelijk is dat niet het belangrijkst. Emigratie heeft vaak veel wentijd nodig (kan gerust jaren zijn), maar als je op je plek was in het vorige land, en je ziet het hier echt niet zitten, waarom moet het dan per se?
Ze zeggen vaak dat je zo'n 2 jaar nodig hebt om te landen. En dat heb ik zelf ook wel gemerkt bij mijn emigratie. Maar nu ik inmiddels al ruim 8 jaar in Zuid Europa woon, zou ik er niet aan moeten denken om terug naar het noorden te gaan. De mentaliteit is hier opener en relaxter dan in Nederland bijvoorbeeld. Dus wat dat betreft snap ik dat het een cultuurshock is als je vanuit Zuid Amerika naar Europa bent gegaan.

Als je het beiden niet ziet zitten waar je nu woont, zou ik niet langer wachten en alvast weer in Zuid Amerika gaan solliciteren.
We hebben een beetje half besloten dat als het tussen nu en December niet beter wordt we ergens anders heen gaan. Eerst nog een andere stad hier in het land bekijken misschien, of direct terug zijn we nog niet over uit.
Waarom zijn jullie weg gegaan uit Zuid Amerika?
Hoe is de emigratie naar Zuid Amerika toen verlopen?
Je bent zelf een theepot
Hetismogelijk we zijn daar weg gegaan vanwege mijn werk. Het leek een goeie stap in mijn carriere, hogere functie, flink meer geld. Altijd nog het idee gehad ergens anders te willen wonen, en daarom gegaan.

SuzanneSuus, destijds ging de emigratie heel erg ongepland. Backpacken, iets langer blijven, nog iets langer blijven, nog iets langer, baan gevonden, en zo 15 jaar gebleven. Het voelde meteen als mijn plek toen ik daar kwam.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven