Geld & Recht alle pijlers

uitkeringsfraude

11-07-2017 20:37 86 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij mij in het appartementencomplex is een situatie waar ik mijn twijfels bij heb.
Iets meer dan twee jaar geleden is er een nieuwe buurman gekomen bij mij in het appartementencomplex via een woningruil (sociale huur). Deze man is een WA-jonger vanwege psychische problemen en werkt dus niet.
Echter, deze man woont al twee jaar niet in zijn appartement. Nee, hij woont bij mijn buurvrouw in. Zijn eigen appartement ziet eruit als een van opslagplaats waar hij nooit is. Hij is altijd bij haar. Ik weet dit zeker want beide woningen zijn bij mij in het blok, zelf ontkennen ze het ook niet. Ik heb wel eens gevraagd of ze een relatie hebben maar dit wordt wel ontkent.De halve flat praat over deze twee. En andere buren willen hier melding van gaan maken bij De Woningbouw.
Hoe denken jullie over deze situatie? Is dit uitkeringsfraude ?
Misschien snap ik het weer niet, maar waarom uitkeringsfraude? Hij kan tohc nog steeds niet werken? En hij huurt toch dat apartement en betaalt daarvoor?
Een WA-jonger? :rofl:
Misschien leuke huursubsidie? Kost dan nog steeds wel wat, maar als de verkering uit gaat heeft hij in elk geval onderdak.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Jemig, waar bemoeit die 'halve flat' zich mee. En alles gebaseerd op aannames?
Wajong mag toch gewoon bij samenwoning?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Als wajonger mag je wonen waar je wil.
Je zou eerder iets kunnen met het bezet houden van een zeldzame huurwoning terwijl iemand er niet woont.
Als je perse een wajonger wil dwarszitten dan.
Hij krijgt een WA-Jong uitkering. En waarschijnlijk alle toeslagen. Maar hij woont niet in zijn eigen huis. Is dat niet vreemd?
Ik ga het verder niet aangeven en bemoei me er niet mee. Maar vreemd vind ik het wel.
Ja volgens mij wel. Maar dit is toch een rare situatie? En ze zeggen geen relatie te hebben.
Snoesje666 schreef:
11-07-2017 20:42
Wajong mag toch gewoon bij samenwoning?
Je bent in de war met de bijstand.

En zo te lezen hebben de andere bewoners van je appartementencomplex ook niet zo veel te doen overdag.
muts87 schreef:
11-07-2017 20:42
Hij krijgt een WA-Jong uitkering. En waarschijnlijk alle toeslagen.
Hoe weet je nou of je buurman wel of niet toeslagen krijgt?

Kijk het is niet netjes, om bij je vriendin in te trekken en je sociale huurwoning aan te houden voor lange tijd. Niet netjes omdat je dan andere mensen benadeelt, die misschien staan te springen om die woning.

Uitkeringsfraude zou het pas zijn als vriendin een sociale dienst-uitkering zou hebben. Voor de hoogte van haar uitkering telt namelijk het inkomen van haar partner mee. Dat is niet het geval bij een Wajong. Dus als vriendin werkt, is er wederom geen uitkeringsfraude.
Wat maakt het verder trouwens uit of het vreemd is? Heb je niks beters te doen dan je hier druk over te maken?
Lijkt me zo zonde van je tijd.
Het zal me aan mijn reet roesten, als ik er maar geen overlast van heb.
Ik ga niets aangeven, want het zijn mijn zaken niet. Maar vind het vooral erg vreemd allemaal. Maar wat zij doen moeten ze zelf weten.
Iemand met een Wajong uitkering mag met behoud van uitkering gewoon samenwonen dus er is van zijn kant geen uitkeringsfraude.
Hoe ging dat liedje ook alweer...? Over die klikspaan?

Melding maken van kinder- dieren- of oudermishandeling, hartstikke goed. Melding maken van dit soort praktijken? Nee. Nooit begrepen. Waarom zou je daar in godsnaam over nadenken? En wat kan jou dit eigenlijk schelen?
Star* schreef:
11-07-2017 20:47
Het zal me aan mijn reet roesten, als ik er maar geen overlast van heb.
Snap je?
Lady_Voldemort schreef:
11-07-2017 20:43
Je bent in de war met de bijstand.

En zo te lezen hebben de andere bewoners van je appartementencomplex ook niet zo veel te doen overdag.
:-D
Dat ligt aan de uitkeringsvorm. Als zij een bijstandsuitkering heeft en hij een Wajong, dan kan er sprake zijn van fraude. Als je het wilt melden, om wat voor reden dan ook, dan moet je het melden. Mij zal het niets uitmaken wat anderen doen.
gizzmo-returns schreef:
11-07-2017 20:52
Iemand met een Wajong uitkering mag met behoud van uitkering gewoon samenwonen dus er is van zijn kant geen uitkeringsfraude.
De uitkering mag je natuurlijk behouden, maar het zou wel kunnen dat ze in geval van samenwonen allebei hun toeslagen kwijtraken, zoals zorgtoeslag.
Nee is geen fraude.

Gezellige flat als iedereen zo op elkaar let.
Het zou mij echt niks interesseren als dit bij mij in de flat zou gebeuren.
Ze hoeven toch geen verantwoording aan iedereen af te leggen?

Als je dit doet terwijl je in de bijstand zit, dan heb je wel een probleem.
Wat een vreselijke buren heeft die man.
Ik noem zoiets een LAT-relatie.

Waar bemoeit iedereen zich mee? Ik heb 2x jarenlang een LAT-relatie gehad, in één geval was ik eigenlijk altijd bij mijn vriend. De enige die er wat van zei was mijn directe buuf: ze was blij dat ik niet verhuisd was :)

Dat je daar een topic over opent.. ik ben wel weer extra blij met mijn buren hier als ik zoiets lees, dankjewel! :proud:
Kan zijn dat hij een toeslag bovenop de WAJONG heeft en daarop gekort wordt als hij samenwoont. Maar je weet niks zeker, dus melden lijkt me nogal vreemd.
Bossanova schreef:
11-07-2017 21:06
Wat een vreselijke buren heeft die man.

Het zijn geen leuke buren. Ik eet er geen boterham minder om als mijn buurman "samenwoont" met zijn vriendin. Als het uit moet komen dan komt het uit. Niet mijn probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven