Geld & Recht alle pijlers

Airbnb en belasting

12-07-2017 20:21 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Afgelopen maand heb ik met enige regelmaat een kamer verhuurd via airbnb. Nu lees ik dat je officieel toeristenbelasting moet afdragen aan de gemeente. Maar hoe dit zit en op wat manier dit moet heb ik geen idee van, want het wordt overal zo omslachtig omschreven. Vrienden van mij die ook via airbnb verhuren doen dit volgens mij niet. Dus mijn vraag is in hoeverre is dit nou echt noodzakelijk en op wat manier moet je dit dan eigenlijk doen? Ik hoor graag ervaringen op dit gebied en advies/tips. Heb namelijk geen zin in een boze belastingdienst op mn dak :-)

Bedankt!
Toeristenbelastinf betaal je aan de gemeente, daar heeft de belastingdienst niks mee te maken. Dus dat moet je bij jouw eigen gemeente navragen (of en hoeveel dit is bepaald elke gemeente zelf, dus is niet te zeggen zo).
In principe ben je verplicht belasting te betalen over je verhuurinkomsten. Helaas lukt het de belastingdienst nog niet dit helder te krijgen, maar in de toekomst zal dit zeker het geval zijn (zie: https://www.nrc.nl/nieuws/2017/06/23/de ... 7-a1564324)
Dat de BD het nu niet inzichtelijk krijgt, betekent natuurlijk niet dat het nu niet al verplicht is he? Ik weet niet precies waar het staat, maar volgens mij wordt er gewoon gevraagd naar overige inkomsten waar je dus gewoon de huur in kunt vullen.
verhuren is toch box 3?
Edit, ik heb het even nagekeken en het is erg duidelijk. Verhuur je een kamer, is de huurder ingeschreven bij de gemeente en was de verhuur niet voor korte duur, dan krijg je kamerverhuurvrijstelling van iets van 5000 euro. Voldoe je daar niet aan, dan is het box 3, en betaal je vermogensrendementsheffing, als je boven de vrije voet van +/- 21k komt.
Kastanjez schreef:
13-07-2017 12:48
Dat de BD het nu niet inzichtelijk krijgt, betekent natuurlijk niet dat het nu niet al verplicht is he? Ik weet niet precies waar het staat, maar volgens mij wordt er gewoon gevraagd naar overige inkomsten waar je dus gewoon de huur in kunt vullen.
Klopt. Maar de meerderheid van airbnb-verhuurders draagt vermoedelijk geen belasting af. Plus daarbij de overlast voor omwonenden. Meh.
ninanoname schreef:
13-07-2017 12:49
verhuren is toch box 3?
Edit, ik heb het even nagekeken en het is erg duidelijk. Verhuur je een kamer, is de huurder ingeschreven bij de gemeente en was de verhuur niet voor korte duur, dan krijg je kamerverhuurvrijstelling van iets van 5000 euro. Voldoe je daar niet aan, dan is het box 3, en betaal je vermogensrendementsheffing, als je boven de vrije voet van +/- 21k komt.
Helaas trekt u verkeerde conclusies. t.a.v. de verhuur via BNB.
Twee van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de kamerverhuurvrijstelling zijn:
* U en de huurder waren tijdens de hele huurperiode ingeschreven bij de gemeente op het adres van uw woning.
* De verhuur was niet van korte duur, bijvoorbeeld verhuur aan vakantiegasten.

M.a.w.: Er is geen sprake van de kamerverhuurvrijstelling of verhuurinkomsten Box 3.
De inkomsten betreffen inkomsten uit tijdelijke verhuur. Deze vallen in Box 1 - inkomsten eigen woning.
70% van de verhuuropbrengsten moeten worden opgegeven. Bepaalde kosten mogen in mindering worden gebracht op de verhuuropbrengst. Lees hier
fisbel schreef:
13-07-2017 19:41
Helaas trekt u verkeerde conclusies. t.a.v. de verhuur via BNB.
Twee van de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de kamerverhuurvrijstelling zijn:
* U en de huurder waren tijdens de hele huurperiode ingeschreven bij de gemeente op het adres van uw woning.
* De verhuur was niet van korte duur, bijvoorbeeld verhuur aan vakantiegasten.

M.a.w.: Er is geen sprake van de kamerverhuurvrijstelling of verhuurinkomsten Box 3.
De inkomsten betreffen inkomsten uit tijdelijke verhuur. Deze vallen in Box 1 - inkomsten eigen woning.
70% van de verhuuropbrengsten moeten worden opgegeven. Bepaalde kosten mogen in mindering worden gebracht op de verhuuropbrengst. Lees hier
En inkomstenbelasting?
,
Inkomstenbelasting:
De inkomsten uit tijdelijke verhuur moeten worden opgegeven bij de eigen woning: Inkomsten uit tijdelijke verhuur van het hoofdverblijf
Je moet de toeristenbelasting afstaan aan je gemeente. Hoe je dat moet betalen en hoeveel kan alleen jouw eigen gemeente jou vertellen. Heb je al op hun website gekeken?
Zie onderstaande link voor een voorbeeld van de toeristenbelasting in Amsterdam: 5% over de verhuurprijs eens per jaar opgeven en afrekenen. https://www.amsterdam.nl/belasting-heff ... belasting/

Daarnaast moet je over de verhuurinkomsten na aftrek van enkele kostenposten belasting betalen in box 1, zoals fisbel al aangaf. De naam 'inkomstenbelasting' geeft het eigenlijk al aan.
Ik denk dat je vrienden het prima doen. Ik wil je niet aanzetten tot belastingontduiking, maar voor dit soort inkomsten hou ik altijd maar het Marktplaats model aan: als je het voor de hobby doet en er geen structurele inkomsten uithaalt, is het voor de BD echt niet interessant. Want hoe groot zijn die inkomsten nu helemaal, als je alle kosten er weer afhaalt, dat is tientjeswerk.
ninanoname schreef:
14-07-2017 11:04
Ik denk dat je vrienden het prima doen. Ik wil je niet aanzetten tot belastingontduiking, maar voor dit soort inkomsten hou ik altijd maar het Marktplaats model aan: als je het voor de hobby doet en er geen structurele inkomsten uithaalt, is het voor de BD echt niet interessant. Want hoe groot zijn die inkomsten nu helemaal, als je alle kosten er weer afhaalt, dat is tientjeswerk.
Nou zit er wel een verschil tussen mensen die hun woning in Amsterdam vrij structureel verhuren en iemand die af en toe een traptractor, eetkamerstoel of luifel verkoopt. Echt geen tientjeswerk de meeste airnbnbverhuur.
ninanoname schreef:
14-07-2017 11:04
Maar dat doe je dus wel. Zeker als het gaat om verhuur 'met enige regelmaat' dan zijn de inkomsten substantieel en dien je er inkomstenbelasting over te betalen, zoals hierboven ook wordt aangegeven.

Airbnb is big buisiness, waar de belastingdienst (terecht, lijkt mij) wel degelijk in geïnteresseerd is.
Structureel verhuren, of af en toe een kamer verhuren is inderdaad een verschil. Ik lees van to, maar misschien verkeerd, dat ze toevallig de afgelopen maand een paar keer een kamer verhuurd heeft. En daar zou ik niet wakker van liggen.

Overigens wel heel terecht dat de BD inzicht wil hebben in de gegevens van airbnb. En dan maakt de BD zich niet druk om mensen die toevallig een keer een kamertje verhuren, maar wel over mensen die dat structureel doen. De onroerend goed prijzen in Amsterdam rijzen mede de pan uit door airbnb, en dat moet terecht aangepakt worden. Zo wordt een stad onleefbaar.
vrouwjagersma schreef:
13-07-2017 19:00
Klopt. Maar de meerderheid van airbnb-verhuurders draagt vermoedelijk geen belasting af. Plus daarbij de overlast voor omwonenden. Meh.
En daarom heb ik zo'n hekel aan Airbnb.
Dan zijn we het eens. Maar uit principe vind ik wel dat ook degene die slechts af en toe z'n woning verhuurt daar (beperkt) belasting over moet betalen, en niet alleen vanwege het risico op controle maar gewoon omdat we dat zo geregeld hebben in dit land.

(en in het volle besef dat ik daarmee klink als de reïncarnatie van Balkenende :) )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven